Voorrang wegrijdende bus bibeko

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Victor » vr 17 mar 2017, 20:37

Ik ben uiteraard bekend met de regel dat binnen de bebouwde kom een bus die zijn knipperlicht aanzet om bij de halte weg te rijden, voorrang heeft.
Toch vind ik dat in de volgende situatie verwarrend:

https://www.google.nl/maps/@51.6285402, ... 312!8i6656

Bushalte Zuiderhout in Oosterhout, drukke halte voor meer buslijnen. Er staan regelmatig 2 bussen achter elkaar, maar op een eigen busbaan - dus denk je dat je er nooit last van hebt. Ook niet als je bij het kruispunt rechtsaf wil, want de VRI heeft eigen lichten voor de bussen.
Totdat van de twee bussen de achterste eerder weg wil rijden dan de voorste. Hij zet zijn knipperlicht aan, en rijdt over de doorgetrokken streep de enkelstrooks rijbaan op om de andere bus voorbij te rijden.

Beredenerend kan ik maar tot één conclusie komen: ja ik moet de bus voor laten gaan want binnen de bebouwde kom.
Maar je verwacht het gewoon niet als er zo'n vrije busbaan is...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Wouter N14 » vr 17 mar 2017, 21:07

Ik ben vooral benieuwd of die bus überhaupt die doorgetrokken streep mag overschrijven. Volgens mij niet...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Rene » vr 17 mar 2017, 21:14

Art. 56 1e lid schreef:"Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt."
Op een vrije busbaan is die gelegenheid er altijd voor de bus zonder de hoofdrijbaan op te hoeven. Bovendien is de halte voor het overig verkeer onopvallend want geen haltehaven. Er zijn zelfs situaties waar wegrijdende bussen voorrang moeten geven, dus de herkenbaarheid van de situatie speelt wel degelijk een rol.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Victor » vr 17 mar 2017, 22:04

OK, wordt het toch nog interessant... de bus mag die doorgetrokken streep niet overschrijden?
Hij doet het gewoon hoor, als er voor hem nog een bus staat.
Tenminste een keer meegemaakt, hij moest wel meteen weer op de rem omdat ik gewoon door reed :p
Achteraf dacht ik toen: dat verdiende geen schoonheidsprijs. Naar mezelf wijzend. Onterecht?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Lekkere Kwal » vr 17 mar 2017, 23:24

Dit is al vaker voorbij gekomen. Strikt volgens de wet mag het niet, maar zoek maar eens een uitvoerende macht die dit gaat aanpakken.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door feitelijk » za 18 mar 2017, 7:19

Wouter N14 schreef:Ik ben vooral benieuwd of die bus überhaupt die doorgetrokken streep mag overschrijven. Volgens mij niet...
Zelfs de uitstappende passagiers mogen die streep niet over.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Egbert » za 18 mar 2017, 9:20

Wouter N14 schreef:Ik ben vooral benieuwd of die bus überhaupt die doorgetrokken streep mag overschrijven. Volgens mij niet...
Als een bus die doorgetrokken streep niet mag overschrijden mag hij ook niet op die busstrook komen (kijk maar eens naar hoe die busstrook begint). Het wordt niet in het RVV genoemd (verdrijvingsvlakken en puntstukken wel), dus er zal wel iets van een ontheffing achter moeten zitten.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door feitelijk » zo 19 mar 2017, 7:42

Natuurlijk geen ontheffing. Men heeft RVV 76 zovaak veranderd dat ze zelf niet meer wisten hoe het nou moest. En nu zijn bushaltes dus niet meer te bereiken en mogen voetgangers doorgetrokken strepen niet meer overschrijden.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Attietattie » zo 19 mar 2017, 12:16

feitelijk schreef:En nu zijn bushaltes dus niet meer te bereiken en mogen voetgangers doorgetrokken strepen niet meer overschrijden.
Een bushalte behoort niet tot de rijbaan. Bij busbanen gaat je verhaal wel op.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door feitelijk » ma 20 mar 2017, 7:40

Een vluchthaven of vluchtstrook ook niet, maar de wetgever heeft het wel nodig geacht die specifiek uit te zionderen in lid 2 van RVV 76. Dat zij dat bij bushaltes niet doet zegt voldoende.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Attietattie » ma 20 mar 2017, 8:21

^^ Daarmee vervalt lid 1 ineens? :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door timmie_1606 » ma 20 mar 2017, 10:34

Het kan ook zo: (geen voorrangsborden maar wel een invoegsituatie)
https://www.google.nl/maps/@52.5071435, ... 56!6m1!1e1
Of zo: (voorrang voor de busbaan)
https://www.google.nl/maps/@52.5044572, ... 56!6m1!1e1

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door feitelijk » ma 20 mar 2017, 10:37

Attietattie schreef:^^ Daarmee vervalt lid 1 ineens? :dontknow:
Ja dat is nou precies wat er in lid 2 staat:
2 Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door feitelijk » ma 20 mar 2017, 10:46

Rene schreef:Er zijn zelfs situaties waar wegrijdende bussen voorrang moeten geven
Zo ook hier: toch zijn de chauffeurs nogal van mening dat ze hem er voor mogen gooien!
https://www.google.com/maps/@51.83534,4 ... 9hJlXw!2e0
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Attietattie » ma 20 mar 2017, 14:03

feitelijk schreef:
Attietattie schreef:^^ Daarmee vervalt lid 1 ineens? :dontknow:
Ja dat is nou precies wat er in lid 2 staat:
Jij weet wel wat ik bedoel. Er geldt nog steeds dat een streep naast de rijbaanverharding gewoon mag worden overschreden. Dat er voorbeelden daarvan in lid 2 staat, maakt niet dat die regel ineens vervalt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door feitelijk » di 21 mar 2017, 5:20

Zoland rijbaanverharding niet verder gedefinieerd is zullen we het met het tweede lid moeten doen. En als daar vluchtstrook en haven- ge.nuemc wordt dat kunnen we niet anders dan aannemen dat zonder dat tweede lid je die niet zou mogen bereiken.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrang wegrijdende bus bibeko

Bericht door Attietattie » wo 22 mar 2017, 22:39

Wat valt er verder te definiëren aan rijbaanverharding? De bushalte behoort niet tot de rijbaan, dus die verharding ook niet. Dat betekent dat de doorgetrokken streep op de rand van de rijbaanverharding ligt en je die dus mag overschrijden.

We kunnen dus wel degelijk anders.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie