[A][S003] S3 Weinviertler Schnellstraße: Stockerau - Guntersdorf

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door GuteFahrt » za 05 dec 2015, 21:51

S3/E59 Weinviertler Schnellstraße

http://noe.orf.at/news/stories/2745973/

Nieuws inzake de aanleg van de S3 nabij Hollabrunn. Er is groen licht gegeven betreffende de MER rapportages, de Oostenrijkse RWS (ASFINAG) verwacht dat volgend jaar met de bouw van een 11 kilometer lang traject kan worden begonnen tussen Hollabrunn en Guntersdorf. In 2019 moet dit deel klaar zijn is de planning. Kosten bedragen circa 132 miljoen euro.

De S3 loopt momenteel vanaf Knoten Stockerau (aansluiting op de A22 - Donauuferautobahn ) tot aan Hollabrunn-Süd, dit project is in 2009 gereedgekomen. Laatstgenoemde plaats heeft al een bypass in de vorm van een enkelbaans B303. Deze wil men nu uitbouwen tot S3 naar Guntersdorf.

Afbeelding
Bron
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 06 dec 2015, 12:54

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij klopt er ergens iets niet. De bypass van de B303 loopt langs het westen van de stad, terwijl op het kaartje de stad oostelijk gepasseerd wordt. Hoe kan de S3 de uitgebouwde B303 worden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 dec 2015, 12:57

Het kaartje klopt op zich wel, de bypass van Hollabrunn ligt aan de westkant, en zal daar ook blijven. Aan de noordkant van Hollabrunn buigt het nieuwe tracé dan af tot ten oosten van de B303. De nieuwe S3 wordt echter geen snelweg, maar een 2+1 weg.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 06 dec 2015, 17:23

@ Chris: is dat een vermoeden van die 2+1 configuratie of heb je dat ergens gelezen?

In ieder geval is de huidige S3 vanaf Hollabrunn-Süd tot aan Knoten Stockerau volgens mij (nagenoeg) in zijn geheel als 2+1 uitgebouwd. De B303 kent ook al een stukje 2+1. Vlak na de grensovergang met Tsjechië bij Kleinhaugsdorf tot vlak voor Jetzelsdorf. Het betreft de passage van het Pulkautal.

Goed beschouwd heb je dan een "missing link" tussen Guntersdorf en Jetzelsdorf inzake 2+1. Zolang is dat stuk niet, dan kun je die twee gedeeltes ook gelijk met elkaar kunnen verbinden zou je zeggen nu men er toch mee bezig gaat...

edit: S3 deels enkelbaans zie ik op mijn eigen foto uit 2011:

Afbeelding

Dat kan blijkbaar, een enkelbaans weg die toch S-classificatie krijgt. :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 dec 2015, 20:53

GuteFahrt schreef:@ Chris: is dat een vermoeden van die 2+1 configuratie of heb je dat ergens gelezen?
Je kan het zien in de video van Asfinag. Op de site zelf zijn ze er niet erg duidelijk over.
Link

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 dec 2015, 22:18

Dat kan blijkbaar, een enkelbaans weg die toch S-classificatie krijgt. :?
Groene streep, dan mag het. Ze hebben gewoon gedacht dat die S voor Stroomweg staat, en zich niet gerealiseerd dat ze de Nederlandse richtlijnen gebruikt hebben :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 dec 2015, 23:08

GuteFahrt schreef:Dat kan blijkbaar, een enkelbaans weg die toch S-classificatie krijgt. :?
Daarvan zijn er wel meer. De S16 heeft het voor een aardig deel (o.a. de Arlbergtunnel maar ook de aansluitende delen), de S37 ook en er is ergens in het oosten ook een S-weg met 1x4 rijstroken, dus zonder fysieke middenscheiding.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 07 dec 2015, 0:16

^^
Jap, de S31 is voor een groot deel met 1x4 rijstroken uitgevoerd. Je ziet het soms ook nog wel in Zwitserland, bijvoorbeeld op de A13.

Volgens mij is een ongelijkvloerse weg met Autostraße-Status de enigste criteria voor een S-weg in Oostenrijk. Een S-weg kan een 2x2 weg met autosnelwegstatus zijn, maar dat is zeker niet de regel. Soms wisselen ze ook nog wel eens van status.

De S35 is ook weer een vreemde eend in de bijt. De weg is volledig met 2x2 rijstroken uitgebouwd, maar heeft toch 'slechts' een autowegstatus, maar over een bepaald deel geldt alsnog een 130 km/h limiet. Normaliter veranderen dergelijke S-wegen dan in een autosnelweg, maar in dit geval dus niet. Waarom is me een raadsel. De opritten zijn er niet bijzonder krapper, er is een vluchtstrook aanwezig en de weg is niet bochtiger als bijv. de S6, welke wel een autosnelwegstatus heeft.

Trouwens staat een autosnelwegstatus in Oostenrijk ook weer niet garant voor minimaal 2x2 rijstroken. Daar waar snelwegen in Zwitserland principieel op delen met 1x2 of 2+1 rijstroken gedegradeerd worden naar autowegstatus (uitzondering A22), zijn enkelbaanse tunnels en/of viaducten in Oostenrijk soms ook autosnelweg. Denk hierbij aan de Gleinalmtunnel (A9), Landecker Tunnel (A12) of de Grünhüblbrücke (S36). Voorheen waren hiervan ook andere enkelbaanse tunnels betroffen, zoals de Pfänder, Roppener, Tauern, Katschberg of Bosrucktunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 07 dec 2015, 11:56

Aha. Nu ben ik dan weer bij qua informatie hieromtrent, dank voor deze aanvullingen.

De 2+1 wordt er eentje a la N50 Kampen-Zuid-Hattemerbroek. Met een betonnen barrier als fysieke scheiding dus. Dat tref je zuidelijker op de S3 ook al aan, maar ik kan me niet herinneren het in Duitsland al eens te hebben gezien op die manier.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2015, 13:51

GuteFahrt schreef:De 2+1 wordt er eentje a la N50 Kampen-Zuid-Hattemerbroek. Met een betonnen barrier als fysieke scheiding dus. Dat tref je zuidelijker op de S3 ook al aan, maar ik kan me niet herinneren het in Duitsland al eens te hebben gezien op die manier.
De B54 bij Altenberge heeft een deel met 2+1 rijstroken met een betonnen barrier:

Afbeelding
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2015, 18:24

GuteFahrt schreef:Aha. Nu ben ik dan weer bij qua informatie hieromtrent, dank voor deze aanvullingen.

De 2+1 wordt er eentje a la N50 Kampen-Zuid-Hattemerbroek. Met een betonnen barrier als fysieke scheiding dus. Dat tref je zuidelijker op de S3 ook al aan, maar ik kan me niet herinneren het in Duitsland al eens te hebben gezien op die manier.
Er is een tijd geweest dat ze die dingen in Duitsland zijn gaan uitrollen, omdat het verkeersveiliger is. Alleen bij ongevallen zoals op de foto's van CoenTunnel te zien is, heb je al vrij snel een "vollsperrung". Dat is dus niet zo handig, en dat is volgens mij de reden dat ze tegenwoordig weer met alleen strepen werken.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 08 dec 2015, 19:21

Volgens mij valt de meerwaarde van een fysieke scheiding qua verkeersveiligheid wel mee.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2015, 22:12

Het scheelt behoorlijk in frontale ongevallen. Natuurlijk worden die in de eerste plaats veroorzaakt door oneigenlijk weggedrag. Maar ja, een barrier plaatsen is een stuk makkelijker dan het opvoeden van automobilisten en het tegengaan van dronken discogangers die alleen horizontale strepen zien bij wijze van spreke.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 08 dec 2015, 22:22

Vinny schreef:een barrier plaatsen is een stuk makkelijker dan [...] het tegengaan van dronken discogangers
Het frequent laten posten van agenten om te handhaven is moeilijker? Ik denk dat het omgekeerd ligt, en voor de algehele verkeersveiligheid meer effect sorteert om te handhaven. Want de zuiplap die netjes door de barrier op zijn plek wordt gehouden, rijdt even verderop alsnog een overstekende bejaarde overhoop.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 dec 2015, 19:56

Als je maar een paar 2+1 wegen hebt dan kan dat nog wel, maar de "grote driestrookswegenlobby" ziet het liefst dit soort wegen in heel Europa worden uitgerold, en dan gaat het niet meer. Wat mij betreft worden die wegen trouwens sowieso uitgebannen, maar dat is meer voor een andere draad ;)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 03 apr 2017, 21:13

S3 Weinviertler Schnellstraße

De verdere uitbouw van de S3 in het Weinviertel (in Niederösterreich/noordoost Oostenrijk) gaat vanaf juni los.

http://www.vienna.at/weiterbau-der-wein ... 17/5219715

Het traject Hollabrunn - Guntersdorf is opgedeeld in 3 segmenten (totale traject is 11 kilometer lang). Over 2 maanden gaat men beginnen bij Hollabrunn en ook bij Guntersdorf. Het project moet eind 2019/begin 2020 klaar zijn en het gaat ruim 130 miljoen euro kosten.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

[A][S003] S3 Weinviertler Schnellstraße: Stockerau - Guntersdorf

Bericht door GuteFahrt » do 09 aug 2018, 13:53

GuteFahrt schreef:
ma 03 apr 2017, 21:13
S3 Weinviertler Schnellstraße

De verdere uitbouw van de S3 in het Weinviertel (in Niederösterreich/noordoost Oostenrijk) gaat vanaf juni los.

http://www.vienna.at/weiterbau-der-wein ... 17/5219715

Het traject Hollabrunn - Guntersdorf is opgedeeld in 3 segmenten (totale traject is 11 kilometer lang). Over 2 maanden gaat men beginnen bij Hollabrunn en ook bij Guntersdorf. Het project moet eind 2019/begin 2020 klaar zijn en het gaat ruim 130 miljoen euro kosten.
Verslag van de voortgang. De verwachting is nu oktober 2020 voor dit project.

https://www.noen.at/hollabrunn/laut-asf ... 108801203#

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [A][S003] S3 Weinviertler Schnellstraße: Stockerau - Guntersdorf

Bericht door GuteFahrt » ma 02 mar 2020, 9:43

De S3 ter hoogte van Hollabrunn gaat vanaf vandaag over 4 kilometer op de schop. Her en der wordt de weg wat breder en er wordt een fysieke middenscheiding aangebracht op de 1x2 configuratie. Zuidelijk van Hollabrunn is sprake van 2+1 rijstroken, noordelijk van deze stad vanaf november.

https://www.noen.at/hollabrunn/asfinag- ... -194624471

Chris
Moderator

Re: [A][S003] S3 Weinviertler Schnellstraße: Stockerau - Guntersdorf

Bericht door Chris » vr 18 dec 2020, 12:06

Vandaag is het 12 kilometer lange nieuwe 2+1 deel van de S3 opengesteld tussen Hollabrunn en Guntersdorf.

Ik vraag mij af hoe de transitroute Wenen - Praag zich nou gaat ontwikkelen. Via de S3 en Znojmo is wel duidelijk het kortste (290 km), maar via de A5 en Brno is nu al iets sneller ondanks dat dit 330 kilometer lang is.

Afbeelding