F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

scaniafan
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 10 nov 2016, 14:28

F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door scaniafan » do 13 apr 2017, 11:52

Kon er nergens op het forum iets over vinden, dus neem ik de vrijheid er een topic over te starten. Vrij vertaald de I.M. van België
F.A.S.T. staat voor "files aanpakken door snelle tussenkomst". Concreet betekent dat, dat de Federale Wegpolitie voor u ambtshalve een takelwagen oproept. Zij doet dit als ze oordeelt dat uw voertuig de veiligheid en vlotheid van het andere verkeer in het gedrang brengt (cf. art. 51 Wegcode). De takeldienst sleept uw beschadigde of defecte voertuig naar de stelplaats van het takelbedrijf of naar een andere afgesproken veilige plaats. U kunt ook afspraken maken om het voertuig naar uw woning of garage te slepen (indien u, naast de klassieke kosten, ook een kilometervergoeding betaalt). Die opdracht maakt geen deel uit van de F.A.S.T.–takeling, u kunt ze dus ook door een andere takeldienst laten uitvoeren.

Nadat uw auto weggesleept is, krijgt u een factuur van de takelfirma. De Vlaamse overheid garandeert u een eerlijke prijs. De eenheidsprijzen voor de takeldienst van F.A.S.T. liggen vast en uw factuur wordt gecontroleerd. Belangrijk: de prijzen kunnen verschillen naargelang de locatie waar u zich bevindt. Ook de aard van takelwerken die moeten uitgevoerd worden heeft een invloed op de prijs.
Uitgebreide info: https://wegenenverkeer.be/FAST

En waarom start ik het topic? Nou, hierom:
Pech op de autostrade? Dat wordt een dure grap
HASSELT -
Pechverhelpers VAB en Touring voelen zich op de autosnelweg buitenspel gezet. Omwille van de veiligheid laat de fede­rale wegpolitie voertuigen die op de pechstrook in panne staan immers stante pede wegslepen door zogenaamde FAST-takelaars, ook al is de eigenaar bij VAB of Touring aangesloten en zijn hun pechverhelpers al onderweg. Gevolg: discussies op de pechstrook én vaak hoge takelfacturen.
Om files snel op te lossen, staan langs de Vlaamse autosnelwegen FAST-takelaars stand-by. Deze takelfirma’s – geselecteerd door de Vlaamse overheid – moeten in hun regio binnen de 20 minuten ter plaatse zijn, om een voertuig na een ongeval snel weg te takelen en zo eindeloze ­files te voorkomen.
...
Bron

Ik ben zelf voorstander van het F.A.S.T., maar denk wel dat de manier waarop de kosten berekend / doorgerekend worden anders zou mogen, op deze manier werk je juist in de hand dat mensen zelf maar iets gaan regelen (wat je al vaak ziet langs Belgische wegen), bandjes wisselen langs de snelweg etc.
Laatst gewijzigd door scaniafan op do 13 apr 2017, 13:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Egbert » do 13 apr 2017, 12:31

Ik snap niet helemaal waarom "de stelplaats van het takelbedrijf" überhaupt genoemd wordt. Als je dit als eerlijke en onafhankelijke verplichting wil zien dan zeg je "eerste parkeerplaats of afrit". Dan kan Touring of VAB je daar helpen.
Ik zie ook niet in waar om een pechvoertuig per definitie weggesleept moet worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door mavas » do 13 apr 2017, 12:48

In Nederland is er ook een soortgelijke regeling op rijkswegen, en sommige provinciale wegen en gemeentelijke wegen, dat Incidentmanagement heet.
Daar schakelt de wegbeheerder een takelbedrijf in waar afspraken mee zijn gemaakt. De wegbeheerder betaalt hier het takelbedrijf, waardoor de weggebruiker gratis de auto weg kan laten slepen. Dan laat je als weggebruiker natuurlijk veel eerder je auto weghalen dan als je er voor moet betalen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Snelwegfreak » do 13 apr 2017, 13:14

Egbert schreef:Ik zie ook niet in waar om een pechvoertuig per definitie weggesleept moet worden.
Om de weg zo snel mogelijk vrij maken. Niet wachten tot hij het eventueel weer doet maar meteen weg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Egbert » do 13 apr 2017, 13:59

Snelwegfreak schreef:
Egbert schreef:Ik zie ook niet in waar om een pechvoertuig per definitie weggesleept moet worden.
Om de weg zo snel mogelijk vrij maken. Niet wachten tot hij het eventueel weer doet maar meteen weg.
Als je op de vluchtstrook staat is de weg vrij. Daarom ook mijn "per definitie". Als je op een spitsstrook staat is het me volstrekt duidelijk dat je dat voertuig zo snel mogelijk weg wil hebben. Als het druk is kan ik het me een beetje indenken omdat er altijd gapers zijn die langzamer gaan rijden en daardoor een file creëeren. Als je op een paasmaandag 8 uur 's morgens op een uitgestorven snelweg op de vluchtstrook staat: nee.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Snelwegfreak » do 13 apr 2017, 14:26

Een voertuig op de vluchtstrook is per definitie niet wenselijk. Zeker niet als er nog mensen omheen staan/lopen of als het voertuig wat dichter op de kantstreep staat. Gewoon z.s.m. weghalen: het is al vaak genoeg fout gegaan op de vluchtstrook.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » do 13 apr 2017, 15:02

F.A.S.T is één van de eerste diensten in Vlaanderen die gebruik zijn gaan maken van de Bartenburg striping. Het is uiteindelijk de bedoeling dat alle hulpdiensten gebruik gaan maken van het patroon (met uitzondering van de politie?). De kleurencodering wordt 1:1 overgenomen uit het VK. De uniformen van respectievelijke diensten zullen overeenkomen met deze kleurenstelling. Wat betreft medisch personeel is daar enkele weken terug nog een bijkomstig akkoord over uitgewerkt vanuit het ministerie van Volksgezondheid.

FAST

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MUG
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Jeroen » do 13 apr 2017, 15:42

Snelwegfreak schreef:Een voertuig op de vluchtstrook is per definitie niet wenselijk. Zeker niet als er nog mensen omheen staan/lopen of als het voertuig wat dichter op de kantstreep staat. Gewoon z.s.m. weghalen: het is al vaak genoeg fout gegaan op de vluchtstrook.
Hangt helemaal van het voertuig, het defect en de locatie af. Op een vluchtstrook naast een in- of uitvoegstrook of op-/afrit op een rustige snelweg zijn de risico's beperkt. Dan is acuut de auto wegslepen bij bijvoorbeeld een lekke band niet nodig.

Wat mij overigens in België wel vaak verbaasd is hoeveel auto's er op de vluchtstrook onbeheerd en erger nog zonder gevarenlichten of andere verlichting (hooguit een gevarendriehoek) achter gelaten worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door waldo79 » do 13 apr 2017, 18:56

Ik ben op een geopende spitsstrook eens gestuit op een onbeveiligd pechgeval op de E19, er liepen mensen op de rijbaan. Geen wonder, want het schouwen van de spitsstrook gebeurt door met voertuigen er langs te rijden. Hopelijk dat dat nu beter geregeld is inmiddels :sadley:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Attietattie » do 13 apr 2017, 21:57

^^ Zoals in het perfecte Nederland bedoel je?
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door waldo79 » do 13 apr 2017, 23:52

In Nederland is het geenszins perfect georganiseerd, dat tonen mensen die veel op en langs de weg vertoeven haarfijn aan met hun filmpjes aan. En ik moet van het hart dat ik in NL ook wel eens angstige momenten heb beleefd :|

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Alfa » vr 14 apr 2017, 1:29

Ik heb onlangs nog te maken gehad met FAST door een aanrijding. De rekening van de takeldiensten wordt gewoon betaald door de verzekering hoor. Die moet je niet zelf betalen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » vr 14 apr 2017, 9:47

^^
Ja inderdaad, de verhalen die de laatste dagen circuleerden leken precies geen rekening te houden met het feit dat we allemaal in principe verzekerd zijn.

scaniafan
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 10 nov 2016, 14:28

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door scaniafan » vr 14 apr 2017, 10:20

Maar komt die verzekering ook tussen voor de kosten in geval van een pechgeval, of als de auto uitsluitend BA-verzekerd is?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » vr 14 apr 2017, 10:54

Bij een pechgeval is niet onmiddellijk duidelijk of er een aansprakelijke partij is. Hoe dan ook, een minimale autoverzekering bevat al een dekking voor Burgerlijke Aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Jeroen » vr 14 apr 2017, 16:11

Alfa schreef:Ik heb onlangs nog te maken gehad met FAST door een aanrijding. De rekening van de takeldiensten wordt gewoon betaald door de verzekering hoor. Die moet je niet zelf betalen.
Pechhulpdiensten rekenen een vermogen alleen al aan voorrijkosten. Als pechhulp al inbegrepen zit bij je autoverzekering (wat in Nederland overigens zeker niet standaard is) dan betaal je daar indirect gewoon voor door een hogere premie te betalen. Er mag daarom best een beetje kritisch over worden nagedacht in hoeverre het nodig is een voertuig weg te slepen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Alfa » vr 14 apr 2017, 16:18

De prijzen vind je hier. Het hangt af van garage en wegsegment.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Vinny » vr 14 apr 2017, 20:35

waldo79 schreef:In Nederland is het geenszins perfect georganiseerd, dat tonen mensen die veel op en langs de weg vertoeven haarfijn aan met hun filmpjes aan. En ik moet van het hart dat ik in NL ook wel eens angstige momenten heb beleefd :|
Ja alleen de filmpjes die hier gepost worden verbazen mij wel wat. Ik dacht dat spitsstroken detectie en toezicht hadden. Een groene pijl met een pechgeval op de weg zou in principe niet voor moeten kunnen mogen komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » vr 14 apr 2017, 23:13

Wie betaalde nu de kosten als de takeling op bevel van de politie gebeurde, dus bij een ongeval?

Als ik lees dat de prijs snel kan oplopen tot 400eur dan is dit ook een dure grap, als de politie nu altijd een FAST takeling gaat inroepen zie ik dit enkel maar als een voordeel voor de takelbedrijven die er goed aan gaan verdienen. Bij een ongeval vindt ik dit verantwoord, bij pech op een pechstrook of pechhaven zinder gevaar vindt ik dit geen goede zaak.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/absur ... -bb0ccdb3/
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » vr 14 apr 2017, 23:25

scaniafan schreef:Maar komt die verzekering ook tussen voor de kosten in geval van een pechgeval, of als de auto uitsluitend BA-verzekerd is?
Ik werk zelf in de verzekeringen en wij hebben in BA maar een maximale tussenkomst die ver onder de 400€ ligt als een FAST team de takeling doet (zelfs als dit buiten de wil van de klant om is) dus ik kan je verzekeren dat niet elke Verzekeringsmaatschappij je zomaar de volledige kosten gaat terugbetalen...

In de waarborg omnium liggen de zaken anders en wordt de volledige kost terugbetaald. Maar elke maatschappij heeft zo zijn eigen regels buiten de verplichte BA verzekering. (Voor de Nederlanders hier de BA in België = WAM)
****

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Tokke1976 » zo 16 apr 2017, 23:36

waldo79 schreef:Ik ben op een geopende spitsstrook eens gestuit op een onbeveiligd pechgeval op de E19, er liepen mensen op de rijbaan. Geen wonder, want het schouwen van de spitsstrook gebeurt door met voertuigen er langs te rijden. Hopelijk dat dat nu beter geregeld is inmiddels :sadley:
Waar haal je deze info? Correct is deze alleszins niet.
Voor de opening van de spitsstrook wordt deze gecontroleerd op basis van camerabeelden, enkel in zeer uitzonderlijke gevallen zal de controle gebeuren door iemand ter plaatse.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » ma 17 apr 2017, 4:36

^^
Zowiezo zou in het geval van een stilstaand object heel het geval al in pechstrook modus moeten overgaan. Zijnde, een verdrijfpijl bij de laatste afrit en een rood kruis er vlak na.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door waldo79 » ma 17 apr 2017, 17:37

Tokke1976 schreef:
waldo79 schreef:Ik ben op een geopende spitsstrook eens gestuit op een onbeveiligd pechgeval op de E19, er liepen mensen op de rijbaan. Geen wonder, want het schouwen van de spitsstrook gebeurt door met voertuigen er langs te rijden. Hopelijk dat dat nu beter geregeld is inmiddels :sadley:
Waar haal je deze info? Correct is deze alleszins niet.
Voor de opening van de spitsstrook wordt deze gecontroleerd op basis van camerabeelden, enkel in zeer uitzonderlijke gevallen zal de controle gebeuren door iemand ter plaatse.
Uit eigen ervaring. En ik heb het gevoel dat u de reacties van anderen nogal persoonlijk opneemt.

Mijn reactie was geen verwijt naar de wegbeheerders. Bovendien zou men lering kunnen trekken van reacties alhier.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Tokke1976 » zo 14 mei 2017, 17:12

waldo79 schreef:Ik ben op een geopende spitsstrook eens gestuit op een onbeveiligd pechgeval op de E19, er liepen mensen op de rijbaan. Geen wonder, want het schouwen van de spitsstrook gebeurt door met voertuigen er langs te rijden. Hopelijk dat dat nu beter geregeld is inmiddels :sadley:
Het open en controleren van de spitsstroken gebeurt vanuit het Verkeerscentrum volgens een strikte procedure.
Voor opening zal deze eerst worden gecontroleerd op basis van camera's waarbij elk deel van de spitsstrook zichtbaar is.
Als een voertuig op een geopende spitsstrook komt stil te staan, zal de spitsstrook net zoals een gewone rijstrook afgesloten worden door dynamische signalisatie. Uiteraard gaat er altijd wel een bepaalde tijd over tussen het stilvallen van het voertuig, de detectie en het afkruisen.

Meer info over het openen van de spitsstrook kan je http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... trook#open vinden.
waldo79 schreef:g. En ik heb het gevoel dat u de reacties van anderen nogal persoonlijk opneemt.
Mijn reactie was geen verwijt naar de wegbeheerders. Bovendien zou men lering kunnen trekken van reacties alhier.
Ik neem dit niet persoonlijk, maar vond het erg dat je foute info geeft (zie hierboven).
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door waldo79 » zo 14 mei 2017, 20:17

Welnu, ik heb dit zelf waargenomen. Wil niet zeggen dat mijn voorbijgaan alsnog de procedure volledig is gevolgd.

Dus het mij aanzeggen van verkeerde informatie te verstrekken vind ik nu juist misplaatst. Dat is gebaseerd op een vooronderstelling.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Attietattie » zo 14 mei 2017, 20:21

^^ Onderstaande is toch simpelweg onjuist of zie ik iets over het hoofd?
waldo79 schreef:Geen wonder, want het schouwen van de spitsstrook gebeurt door met voertuigen er langs te rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door keokiracer » zo 14 mei 2017, 20:23

^^ Ja, klopt niks van voor zover ik weet. Gebeurt gewoon via camera's, net als in NL.
Echter kunnen na de openstelling uiteraard wagens met pech komen te staan, dat wordt in zowel NL als BE niet automatisch opgemerkt. Human intervention is dan nodig, en dat kan wel eens een paar minuten duren voordat het pechgeval bekend is en de spitsstrook gesloten wordt.
Daar heb jij voor NL sowieso 2 filmpjes van (eentje A9 eentje A13 geloof ik, misschien nog wel meer).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Attietattie » zo 14 mei 2017, 20:25

keokiracer schreef:geloof ik
* scrollt naar boven *

Ja, geloof ik ook! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door keokiracer » zo 14 mei 2017, 20:26

^^ lol, ik had niet eens gezien dat die in dit topic stonden :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Attietattie » zo 14 mei 2017, 20:27

Er is dus niets mis met je filmgrafisch geheugen. :p
Laatst gewijzigd door Attietattie op zo 14 mei 2017, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie