Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » ma 27 jun 2016, 10:12

duikgek89 schreef: Volgens mij ben jij degene die vergeet dat de vrager 's nachts rijdt.
Ik maak dan ook een meer algemene opmerking. Je komt namelijk vrij consequent met de snelste variant. Terwijl je zelf aangeeft dat het om sommige gevallen gaat:
duikgek89 schreef: ik gaf aan dat het in sommige gevallen ook binnen 7 uur kan.
De meeste vragenstellers zullen niet aan de voorwaarden voldoen die je stelt:
duikgek89 schreef: Als je een stevige auto hebt die je niet tot de nok toe vol propt met aardappelen, schoenen van moeders en andere reut en die een normale motor heeft (dus niet zo'n moderne 1.4L driecilinder) en waarmee je dus langere tijd een hoge snelheid vast kunt houden zonder dat je door de belabberde wegligging van de weg raakt en zonder dat de drijfstangen en krukaslagers je om de oren vliegen, dan kun je, als je dat zelf als bestuurder aan kunt, best wat harder rijden en dan zijn de tijden die Chris noemt relatief ruim genomen. Als je normaal gesproken niet meer dan 30km van huis komt en zelden boven de 110km/h rijdt op de Nederlandse snelwegen en dan bovendien een auto hebt die het tegen de 180 al voor gezien houdt

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthardtunnel

Bericht door marcoloco » wo 29 jun 2016, 5:35

Bedankt voor jullie input:

Ik zal er rekening mee houden dat ik op het hele traject kans heb op vertraging en dat de kans op file bij Gotthardtunnel groot is.

Ik zal zeker een klein stukje 200 + rijden maar dat rijd niet fijn met een volle auto inc gezin ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door RSK » wo 29 jun 2016, 8:18

Dat laatste hangt een beetje van de auto af. Met zomervakantie een paar jaar terug zat ik (nog zonder rijbewijs) naast mijn oom, die weinig aansporing nodig had om zijn auto even naar de 220 te brengen. Mijn ouders sliepen er toen dwars doorheen. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 16 jul 2016, 11:12

Vannacht om 1 uur was er nog sprake van een uur vertraging.

Afbeelding

Er staat een 13 kilometer lange file voor de Gotthardtunnel. Normaal zou de regel van 1 km = 15 minuten gelden, dus bijna 4 uur vertraging. Echter men spreekt van 2 uur en 15 minuten. Maar tussen Altdorf en Amsteg is ook nog een file die geen onderdeel is van de wachtrij voor de tunnel.

Daarnaast 30 minuten vertraging bij Bellinzona, 30 minuten voor de Italiaanse grens. Plus kleinere files bij Basel, Härkingen en Luzern. Een trip door Zwitserland kost je dus snel 3,5 - 4 uur extra reistijd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 21 jul 2016, 20:28

Voor toekomstige referentie:

Deze week staat er overdag structureel een file voor de Gotthardtunnel. De wachttijd varieert veelal van 30 tot 90 minuten in beide richtingen. Alhoewel je met doordeweeks rijden dus de extreme vertragingen van vrijdag-zaterdag-zondag vermijdt kan je er dus zeker niet vanuit gaan dat je geen vertraging oploopt op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag.

Op doordeweekse dagen voor de middag of later op de avond lijkt de vertraging het kortst te zijn. De Gotthardtunnel is te ver van steden om voor een traditionele spits te zorgen, maar er is wel sprake van een gedurende de dag oplopende vertraging.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 22 jul 2016, 18:05

Advies van de TCS over de Gotthardtunnel:

Bis Ende August sind vor den Zufahrten zum Gotthard-Tunnel täglich Staus möglich. Die meisten UrlauberInnen treten die Reise in den Süden am Freitag oder Samstag an.

Am Gotthard-Nordportal steht der Verkehr an diesen Tagen während durchschnittlich insgesamt 14 – 18 Stunden still. An den Wochenenden können Staulängen um die 15 Kilometer und Wartezeiten bis zu drei Stunden nicht ausgeschlossen werden. An den beiden letzten Juliwochenenden könnte der Staus vor dem Nordportal gar die ganze Nacht über andauern.

Wer das stundenlange Warten am Gotthard-Tunnel umgehen möchte, sollte die Reise unter der Woche antreten. Von Montag bis Donnerstag werden selten Staus über 6 Kilometer registriert.

Die geringste Staugefahr besteht jeweils am Dienstag oder Mittwoch. Statistisch gesehen eignet sich der Dienstag am besten für die Abreise. Staus treten an diesem Tag - wenn überhaupt - nur selten auf. Unter der Woche muss täglich von 10 Uhr - 19 Uhr mit kleineren Staus und Wartezeiten gerechnet werden.


Voor de terugreis naar het noorden:

In Fahrtrichtung Norden ist insbesondere von Mitte Juli bis Ende August – oder genauer zwischen dem 16. Juli bis am 28. August – mit intensiven Rückreisestaus am Gotthard-Südportal zu rechnen. In Airolo treten die längsten Wartezeiten von Freitag bis Sonntag auf. Die kürzesten Staus werden jeweils dienstags erwartet. Im Vergleich zum Hinreiseverkehr verteilt sich der Rückreiseverkehr deutlich besser. Die Blechkolonnen sind hartnäckiger, dafür weniger intensiv. Wer die Heimreise in den frühen Morgenstunden antritt, entgeht meist dem stundenlangen Staustehen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » wo 27 jul 2016, 9:20

Bij het zuidportaal van de Gotthardtunnel is gisteren een Duits gezin om het leven gekomen toen hun auto verpletterd werd tussen twee vrachtwagens. De vrachtwagenchauffeur had schijnbaar de file niet gezien. 4 personen kwamen om het leven.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » wo 27 jul 2016, 9:22

Triest :(
Sowieso loont het om daar filestaartbeveiliging toe te passen gezien het aantal keren dat er file staat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 04 aug 2016, 21:26

Veel mensen lijken de reis naar huis vervroegd te hebben, vanmiddag stond er langere tijd een file met 2 uur wachttijd richting noorden, dat is bijna net zo erg als de zaterdagen richting zuiden in juli.

TCS meldt op dit moment geen vertraging in beide richtingen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Mikhail » do 16 mar 2017, 21:26

Wij reizen in het eerste weekend van April af naar Italië, meerbepaald Cinque Terre, we vertrekken rond 2.00u 's nachts en hopen daar te zijn rond 16 a 17u. Is dit haalbaar? (De afstand is maar 1200km)

Ik heb hier in deze draad al het een en ander gelezen over de zomerfiles, maar gaat dit ook op voor de files in de paasvakantie? Het eerste weekend van April is meteen het eerste weekend van de Paasvakantie voor België.

Aan hoeveel files mogen we ons verwachten aan de Gothardtunnel en op de rest van onze reisroute (Brussel-Luxemburg-Straatsburg-Basel-Gothardtunnel-Milaan-Levanto)? We zullen waarschijnlijk ook nog in het ski vakantieverkeer terecht komen ...
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 16 mar 2017, 21:31

Ik zou er rekening mee houden dat dat weekend drukker is dan andere weekenden. Rond april begint het weekendtoerisme naar de Italiaanse/Zwitserse meren ook weer op gang te komen, vooral als het weer goed is. En de Gotthardpass is dan waarschijnlijk nog dicht (meestal opent die half mei).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 16 mar 2017, 22:01

^^ Ik kan me niet voorstellen dat de Gotthardpass dan al open is.

De langere weekenden rond pasen, hemelvaart, pinksteren en Fronleichnam zijn wat dat betreft altijd wel drukker.

En ik heb geen idee wanneer je weer terugkomt, maar in de week van 3-7 april is de Gotthardtunnel op werkdagen (4 nachten in totaal) tussen 22:00 en 05:00 afgesloten vanwege wegwerkzaamheden, met een omleiding via de San Bernardinotunnel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 17 mar 2017, 10:00

In het paasweekend kun je rekenen op flinke files rond de Gotthard - op vrijdag naar het zuiden en op maandag naar het noorden. Maar hoewel in Vlaanderen op 1 april de paasvakantie begint, is dat nog twee weken voor Pasen. In andere landen trekt men dan nog niet echt naar het zuiden. Resteert weekend-toerisme, wat zo langzaam maar zeker op gang zal komen vanaf 1 april, zeker wanneer het dat weekend mooi weer is.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Mikhail » vr 17 mar 2017, 18:50

Coen Tunnel schreef:^^ Ik kan me niet voorstellen dat de Gotthardpass dan al open is.

De langere weekenden rond pasen, hemelvaart, pinksteren en Fronleichnam zijn wat dat betreft altijd wel drukker.

En ik heb geen idee wanneer je weer terugkomt, maar in de week van 3-7 april is de Gotthardtunnel op werkdagen (4 nachten in totaal) tussen 22:00 en 05:00 afgesloten vanwege wegwerkzaamheden, met een omleiding via de San Bernardinotunnel.
We keren terug het weekend erop (8/9april) van vrijdag op zaterdag of van zaterdag op zondag.

Ik had ook al op de officiële site gelezen dat de tunnel op weekavonden gesloten is voor onderhoud. Hoe gaat die omleiding dan praktisch in zijn werk? Is dit ver verwijderd van de Gothardtunnel en hoe is deze dan aangegeven?
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 17 mar 2017, 18:53

De omleidingsroute is dan via de San Bernardinotunnel (A13), die route is ongeveer 100 kilometer langer dan via de Gotthardtunnel. De A13 is bovendien niet overal een autosnelweg. Dit wordt in Ticino goed aangegeven, bij Bellinzona wordt je dan over de A13 geleid.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » vr 14 apr 2017, 10:33

Stand van zaken 14-4-17 10:30.

14 kilometer file voor de Gotthardtunnel vanaf Erstfeld. :AS: Göschenen is afgesloten. Ook de H2 door het dal vanaf Erstfeld is vol. De wachttijd bedraagt "weit mehr" als 2 uren.

Advies is omrijden via de A13. Daar is een ongeluk gebeurd tussen Verzweigung :KP: Sargans en Bad Ragaz, met file terugslag op de A3. Ook op de A2 nog (ver) vóór Luzern is het druk (ruim gezegd, vanaf Egerkingen (bij Verzweigung :KP: Härkingen) tot Verzweigung Wiggertal).

Iemand die zo weet waarom men eigenlijk :AS: Göschenen afsluit in zulke gevallen? Volgens mij vrij standaard. Simpelweg omdat omrijden via de Gotthardpass nog geen alternatief is? Om een nog grotere verkeerschaos te voorkomen?

edit: op de route A3/A13 (Zürich-Chur) zijn ook meerdere files a.g.v. meerdere ongelukken. Voorbij Chur ook file bij de St. Bernardinotunnel.

Weliswaar minder erg in vergelijking met de Gotthardroute, maar je ontkomt er blijkbaar niet aan op zo'n dag.

De A9 (Simplon) wordt ook nog genoemd als alternatief.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op vr 14 apr 2017, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 14 apr 2017, 10:43

Men wil voorkomen dat men de wachtrij via de H2 gaat bypassen, volgens mij zit de toerit bij Göschenen tussen de tunneldosering en de tunnel zelf, dan zou je dus de complete wachtrij kunnen vermijden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » vr 14 apr 2017, 10:46

Dat is goed mogelijk. Voor mij persoonlijk iets te lang geleden omdat helder voor de geest te krijgen uit eigen ervaring.

Op OSM ziet het de situatie bij Göschenen er zo uit:

Afbeelding

SV kan nog uitkomst bieden, of foto's als ik het zeker wil weten..

edit: momenteel luister ik SRF. Op de A13 is het probleem van vertraging hard op weg om ook groot te worden. Inmiddels daar al meer dan een uur vertraging. (stand: 11:00).

Ook daar is een afrit afgesloten, namelijk :AS: Reichenau.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » vr 14 apr 2017, 11:09

Bij Goschenen is het achtereenvolgens: toerit, doseerinstallatie, tunnel. Maar je kunt er dus wel vooraan aansluiten in de rij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 14 apr 2017, 11:10

Volgens Street View is de volgorde: doseerinstallatie, toerit, tunnel.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door keokiracer » vr 14 apr 2017, 11:13

Schelpenpaadje schreef:achtereenvolgens: toerit, doseerinstallatie, tunnel. Maar je kunt er dus wel vooraan aansluiten in de rij.
Nee, dat is aan de zuidkant bij Airolo het geval, vanuit het noorden 'skip' je de doseerinstallatie via de aansluiting Göschenen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » vr 14 apr 2017, 11:20

^^ Heb het net gechecked op SV en ik blijf tot een andere conclusie komen.

Dit is op basis van 1 a 2 keer per jaar er langs komen en een blik op SV. Als iemand het beter weet dan zit ik er kennelijk toch naast.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door keokiracer » vr 14 apr 2017, 11:23

Dan heb jij op een heel vreemde plek op Streetview gekeken.

Hier is de doseerinstallatie: https://www.google.nl/maps/@46.6784148, ... 56!5m1!1e1
Die boog over de snelweg die je verderop ziet is de oprit Göschenen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » vr 14 apr 2017, 11:24

Link
Tegelijkertijd, kan dat ook nog? :PP:

(ergens op ruim 4 minuten wordt het interessant...) ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » vr 14 apr 2017, 11:29

^^
Ik had inderdaad niet voorbij die boog gekeken, waar de 'echte' dosering zit.

Op het filmpje zie je dat de toerit ook een doseerinstallatie heeft.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 14 apr 2017, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aub niet onnodig de laatste reactie kopiëren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » vr 14 apr 2017, 11:44

Klopt, maar uiteindelijk is :AS: Göschenen dan toch net iets eerder dan de dosering (al is het uiteindelijk een kwestie, welk punt pak je voor de redenering). Op 1800 meter van de daadwerkelijke afrit (chevron) staat al een uitsmijter en begint de uitvoegstrook. De eerste waarschuwing voor de lichten die betrekking hebben op de tunneldoseerinstallatie (over 300 meter) staat een eindje verderop.

Spontaan dat ik dacht, kijken of er een filmpje is waar je het beter kunt zien. Spontaan ook een vakantiegevoel gekregen. Al helemaal als je dat bandje hoort van "welkom in de tunnel, bla bla bla (begint op 06:00)."

8-) :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 14 apr 2017, 14:35

Bij file wordt aan de noordkant op tenminste twee plaatsen gedoseerd, vermoedelijk om files in tunnels voor de laatste doseerinstallatie te voorkomen. Zou verwachten dat het afsluiten van de oprit Göschenen mede niet alleen dient om te kunnen doseren, maar ook om de weg naar de dorpen in de buurt niet volledig dicht te laten slibben. Met alleen verkeer dat de pas pakt, kan het kennelijk wél aan.

Overigens gek dat nu zo'n file staat op de H2, wanneer op de pas nog wintersluiting bestaat.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » vr 14 apr 2017, 14:52

Pino schreef:Overigens gek dat nu zo'n file staat op de H2, wanneer op de pas nog wintersluiting bestaat.
Er zal wel geen beginnen aan zijn. De Kantonspolizei Uri heeft veel stress, gaf een diender toe in een artikel van SRF. Gisteren was het een tijdje 'rustig' doordat de Seelisbergtunnel compleet was afgesloten. Daardoor kwam de Axenstrasse (H2/A4) vol te staan.

Ze zullen roeien met de riemen die ze hebben, maar de H2 afsluiten vanaf AltdorfErstfeld zal wel te ingewikkeld/onhoudbaar zijn, gelet op de problematiek die er verder al is dezer dagen.

Hier een artikel met kort videofragment opgenomen in de verkeerscentrale Flüelen:

http://www.srf.ch/news/schweiz/das-gros ... en-tunnels
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op vr 14 apr 2017, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 apr 2017, 14:56

Pino schreef:Overigens gek dat nu zo'n file staat op de H2, wanneer op de pas nog wintersluiting bestaat.
De Oberalppass is al wel open. In combinatie met de eveneens geopende Lukmanierpass (geen wintersluiting) kun je dan alsnog zonder Gotthardtunnel naar de andere kant van de Alpen. Maar als je op de H2 alsnog in de file staat heeft dat weinig zin.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » vr 14 apr 2017, 15:07

Het is uiteindelijk natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod. De vraag (verkeer) is veel groter aanbod (qua capaciteit), zeker met deze weersverwachtingen (kil en bewolkt/regenachtig in het noorden, warm en zonnig in het zuiden). Plus pasen, plus weekend, plus (...)....

Wat ik wel interessant vind, is te kijken wat de opinie in Zwitserland zo ongeveer is, nu blijkt dat een geopende Gotthard basistunnel met weet ik wel niet hoeveel treinen erbij ook nog niet helpt.

http://www.srf.ch/sendungen/tagesschau

^Daar zit een item in m.b.t. dat onderwerp. Op het einde noemt men het als een probleem dat zolang de noorder- en zuiderburen van Zwitserland hun spoornetwerk (incl. capaciteit) niet afdoende uitbouwen, zolang het probleem bij de Gotthard tunnel niet minder groot kan/zal worden.

Je hoort nog steeds niet over een extra buis voor het wegverkeer bouwen. (voorbeeld Oostenrijk? Hoe zat het ook alweer?).

Zonder er nu op dit moment een eigen mening over te hebben. Meer even een constatering. ;)
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op vr 14 apr 2017, 16:32, 3 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie