Algemene staat Belgische wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » do 13 okt 2016, 12:17

Na enkele jaren met erg weinig investeringen in onderhoud (Vnl. project omgeving Woluwelaan-Machelen dat tientallen miljoenen eist) maakt Vlaams-Brabant de komende jaren een inhaalbeweging.

- Gepland grootschalig onderhoud R0 tussen Kraainem en Vierarmentunnel zomer 2017 (8 miljoen)
- Gepland grootschalig onderhoud viaduct Wilsele in zomer 2017 en zomer 2018 (10 miljoen per rijrichting)
- Geplande aanleg spitsstrook Leuven - Aarschot + onderhoud wegdek (35 miljoen)
- Gepland grootschalig onderhoud E40 tussen Bertem en Sterrebeek

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » za 15 okt 2016, 20:05

Dat grootschalig onderhoud is absoluut geen overbodige luxe, de E314 schreeuwt erom. Wordt het wegdek van voor Holsbeek tot Wilsele richting Brussel ook aangepakt samen met het viaduct volgend jaar? Jammer dat de andere rijrichting pas in 2018 aan bod zal komen, al is deze rijrichting er wel wat beter aan toe. De provincie Vlaams-Brabant heeft net als Antwerpen te maken met een overbelast (snel)wegennet, grote investeringen zijn dan ook broodnodig in deze twee provincies.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Widejo » wo 19 apr 2017, 16:33

Met dit prachtige weer maak ik graag rondjes op de renfiets. Dan is wonen op de Brabantse Wal echt een voordeel ;)
Ik ga dan graag en ben al meerdere keren de grens overgestoken en rondom Zandvliet, tegen de Antwerpse Haven aan en door het gebied de "Antwerpse Kempen" tussen Kapellen en Essen.

Wat mij opvalt zijn de hoeveelheid vernieuwingen op lokale wegen in dit gebied. Rondom Zandvliet tegenwoordig prachtige kasseienstroken, waarbij de buitenzijdes zijn geasfalteerd voor fietsverkeer, echt ideaal.
SPOILER: TOON

Hier nog de oude situatie in Zandvliet (op sattelietbeelden zie je de nieuwe fietsstroken wel): https://www.google.nl/maps/@51.3664686, ... 312!8i6656
En rondom Wildert en Essen zie ik ontzettend veel vernieuwing voor het fietsverkeer. Moderne en schone rustplaatsen, diep in het buitengebied en nieuwe fietsstroken voor het bevorderen van de fietsveiligheid. Ook qua bewegwijzering alleen maar vernieuwing. Zo zijn fietsknooppunten duidelijk zichtbaar en sluiten de routes goed aan op het fietsnet in Nederland.

Nu is dat gebied financieel redelijk gezond (denk ik), kijkende naar de woningen. Maar is dit een trend die door heel Vlaanderen of België is ingezet.
Ze pakken het daar goed aan!
Hamburg, meine Perle

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » wo 19 apr 2017, 19:24

^^
Het is een trend die is ingezet door het Vlaams Gewest, ook door het opstellen van een Standaard fietspadenbestek waarin eens en vooral altijd duidelijk is aan welke normen fietspaden moeten voldoen, hoe ze moeten worden aangelegd, breedte, inplanting. Ik denk dat we nu normen hebben die sterk door het Nederlandse beleid zijn geïnspireerd. Vroeger bleek uit trillingsmetingen dat een nieuw fietspad in beton, nog altijd minder comfortabel reed dat een 10 jaar oude weg. Het zijn die zaken die het bestek er eindelijk heeft uitgekneed.

Zoals je zegt zijn wel niet alle gemeenten even Financieel gezond dus de vernieuwingen gaan niet overal even snel. Belangrijk is dat we eindelijk op een kantel zitten wat betreft mindset. De Vlamingen fietsen graag en krijgen daar meer en meer de kans toe.

Hier een lijst met alle investeringen in het fietsgebeuren, over een periode van twee jaar.

https://www.docdroid.net/tV865TE/fietsi ... f.pdf.html

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door rosemeyer » do 20 apr 2017, 15:55

Ik heb toch de indruk dat er nog steeds fietspaden in beton worden aangelegd. Vrij veel zelfs. Meestal met als argument dat het duurzamer en beter bestand is tegen breed wortelende bomen. Volgens mij is asfalt de betere keuze. Dat is ook makkelijker op te waarderen bij veroudering.

Verder merk ik trouwens ook een trend om weer meer beton te gaan toepassen op wegen, meestal binnen de bebouwde kom of landbouwwegen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Km357 » do 20 apr 2017, 17:18

Er lijkt niet echt een uniforme regeling te zijn qua materiaalkeuze. Wel moet gezegd wordt dat in vergelijking met 5-10 jaar geleden de autosnelwegen in veel betere staat zijn, en als ze dat niet zijn, wordt er nog aan gewerkt.

Ik kan maar hopen dat de gewestwegen gaan volgen, maar dat gaat lokaal nog serieus wat overlast geven.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » do 20 apr 2017, 19:50

rosemeyer schreef:Ik heb toch de indruk dat er nog steeds fietspaden in beton worden aangelegd. Vrij veel zelfs. Meestal met als argument dat het duurzamer en beter bestand is tegen breed wortelende bomen. Volgens mij is asfalt de betere keuze. Dat is ook makkelijker op te waarderen bij veroudering.

Verder merk ik trouwens ook een trend om weer meer beton te gaan toepassen op wegen, meestal binnen de bebouwde kom of landbouwwegen.
Sterker nog, fietspaden worden standaard volgens de richtlijnen van het Standaardbestek in beton aangelegd. Een pak duurzamer en even gemakkelijk heraan te leggen ;)

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door rosemeyer » do 20 apr 2017, 20:51

Ben een koele minnaar van betonnen fietspaden. Asfalt scoort nog altijd beter wat betreft trillingscomfort en ik ben er niet van overtuigd dat een betonnen fietspad even goedkoop valt op te waarderen. Bij een totale reconstructie zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken (beton duurder maar in principe langere levensduur). Is de opwaardering van de toplaag in het geval van asfalt niet eenvoudiger en goedkoper? Voor fietsers geeft zoiets direct positieve resultaten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » do 20 apr 2017, 23:30

^^
Het modern beton moet niet onderdoen wat betreft rijcomfort, zeker niet bij fietspaden. Bovendien liggen fietspaden vaak langs erftoegangen, wat een duurzaam materiaal sowieso wenselijk maakt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » do 20 apr 2017, 23:41

De fietsersbond heeft een absolute voorkeur voor asfalt: http://www.vsv.be/sites/default/files/3 ... lkeuze.pdf. Omdat het goedkoper is, comfortabeler en gemakkelijk kan opgewaardeerd worden.

De reden waarom wegbeheerders zo vaak voor beton kiezen lijkt me te komen omdat beton gemakkelijk roodgekleurd kan worden en een betonnen fietspad vanzelf een grotere afwijking geeft vergeleken met het (vaak asfalten) wegdek. Kwestie dat de wegindeling ook uit materiaalgebruik blijkt (asfalt wegdek, betonnen fietspad en voetpad in tegels).
Maar je kan asfalt ook een kleurtje van zichzelf geven (zonder daarvoor verf moet gebruikt worden), gewoon een kwestie van de juiste kleurstof toe te voegen bij het gieten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » do 20 apr 2017, 23:51

Een goed aangelegd betonfietspad fietst anders ook erg fijn. Ik heb het gevoel dat het ook langer goed blijft dan asfalt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » vr 21 apr 2017, 12:05

Binnen de steden wordt vaak gekozen voor betonklinkers en asfalt wat betreft de aanleg van fietspaden, net omdat omdat op die locatie het trottoir en de rijweg vaak moet opengelegd worden voor werken aan nutsvoorzieningen. Daar maakt men wel de afweging wat betreft tijdswinst. Wat rijcomfort betreft is er inderdaad nauwelijks verschil. Ik geloof trouwens niet dat het moeilijker is om asfalt een bepaalde kleur te geven, als beton. De stad Aarschot gebruikt wit asfalt voor wandelpaden in parken :mrgreen:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Egbert » vr 21 apr 2017, 12:13

Coen Tunnel schreef:Een goed aangelegd betonfietspad fietst anders ook erg fijn. Ik heb het gevoel dat het ook langer goed blijft dan asfalt.
Is ook mijn idee. Ik zie ook niet waarom een glad stukje beton meer trillingen zou opleveren dan asfalt, of wordt er in België beton anders gelegd dan in Nederland? Het grote probleem met de betonfietspaden in Nederland is dan wel de dilatatievoeg elke 20 meter. Misschien heeft dat een negatief effect op de trillingen?
Verder heb ik het idee dat asfalt veel vatbaarder is voor verzakkingen en uitstulpingen door uitspoeling en wortels. Ik ken asfaltfietspaden waar je gewoon slingerend overheen moet om een beetje de kuilen en bulten te ontwijken, bij beton heb ik dat nog nergens (maar die zijn ook nog niet zo oud).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » vr 21 apr 2017, 12:27

^^
Beton heeft dat probleem over het algemeen niet. Oud beton (Pre 1980) had wel een grovere steenslag in het mengel (vaak vermalen spoorwegkiezel). Als na zoveel jaren het cement er tussen verweerd was, gaf dat wel trillingen. Nieuwer beton heeft dat probleem niet meer. De slijpvoegen bij oude fietspaden zaten om de 5 meter, na decennia begint dat wel wat te verzakken, maar dat lag ook aan de inferieure fundering ivm de rijweg. Bij moderne fietspaden zitten die om de 10 tot 20 meter. Als laatste, fietspaden zijn ook een stuk breder als vroeger. 1,80 meter tegenover 3 meter vandaag.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » vr 21 apr 2017, 12:49

Absolute kampioen van de fietspaden is de stad Antwerpen. Die leggen hun fietspaden standaard aan in donkerrood asfalt:

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » vr 21 apr 2017, 12:53

^^
Ja, zoals ik eerder al zei is rood asfalt ook gewoon mogelijk. Asfalt is goedkoper, sneller aangelegd en kan sneller gerepareerd worden. Beton is duurzamer, lichterrood van kleur en heeft een minimum aan onderhoud nodig. In Antwerpen had men daar evengoed beton kunnen leggen, het is even comfortabel :D

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 apr 2017, 13:46

Egbert schreef:Verder heb ik het idee dat asfalt veel vatbaarder is voor verzakkingen en uitstulpingen door uitspoeling en wortels. Ik ken asfaltfietspaden waar je gewoon slingerend overheen moet om een beetje de kuilen en bulten te ontwijken, bij beton heb ik dat nog nergens (maar die zijn ook nog niet zo oud).
Als je een wat ouder asfaltfietspad hebt door een bos of langs een laan met bomen heb je inderdaad veel sneller hobbels door boomwortels. Beton blijft vlakker, en een mooi aangelegd betonfietspad (zeker buiten de bebouwde kom is het een goede optie) fietst gewoon fijn.

Zowel beton als asfalt zijn beter dan alternatieven als tegels of klinkers.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Mikhail » vr 21 apr 2017, 19:03

Coen Tunnel schreef:Een goed aangelegd betonfietspad fietst anders ook erg fijn. Ik heb het gevoel dat het ook langer goed blijft dan asfalt.
Ik kan dit beamen dat goed aangelegde betonnen fietspaden even goed fietsen als fietspaden in asfalt. Hier in de buurt hebben ze langs de gewestweg onlangs het betonnnen wegdek vervangen door asfalt, het beton was dan na 20 jaar echt wel aan vervanging toe.
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Chris » vr 21 apr 2017, 21:02

Ik ken in Nederland ook wel betonnen fietspaden van 20-25 jaar oud die in minder goede staat zijn. Niet door schade van het verkeer, maar voornamelijk door verzakte betonplaten, te grote kieren tussen de betonnen platen en beschadigd beton door weersinvloeden. Ondanks dat het fietsverkeer het beton niet schaadt, is het toch niet vrij van beschadigingen en oncomfortabel wegdek. Aan de andere kant ken ik ook genoeg oude asfaltfietspaden die ook aan vervanging toe zijn. Het valt of staat met onderhoud, maar asfalt is goedkoper te vervangen dan beton.

Beton vind ik binnen de bebouwde kom vooral erg lelijk. In de herfst en winter zie je er alle rommel / bladeren / modder op. Zeker in Nederland waar de publieke ruimte vaak netjes onderhouden is doet het toch wel afbreuk aan de esthetiek.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » vr 21 apr 2017, 21:51

^^
Ik heb nooit de indruk gehad dat op beton vuil zichtbaarder is als op bijvoorbeeld asfalt. Of het nu rood beton of rood asfalt is, vuil is vuil :D

Asfalt
Afbeelding

Beton
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Chris » vr 21 apr 2017, 22:03

Beton is veel lichter, dus modder en resten van gevallen bladeren vallen veel meer op dan op zwart asfalt. Fietspaden worden niet schoongereden zoals gewone wegen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » za 22 apr 2017, 13:02

Wimpie25 schreef:^^
Het modern beton moet niet onderdoen wat betreft rijcomfort, zeker niet bij fietspaden.
Zolang het beton in goede staat verkeert is er niet echt een merkbaar verschil inzake rijcomfort t.o.v. asfalt. Na verloop van tijd gebeurt het echter dat betonplaten verzakken en dat er oneffenheden optreden aan het wegdek door vrieskou. Betonnen fietspaden hebben als groot voordeel aanzienlijk minder nood te hebben aan onderhoud. In mijn buurt hebben diverse fietspaden uit beton de leeftijdsgrens van 30 jaar overschreden en alhoewel ze redelijk oncomfortabel zijn verkeren die al bij al nog in acceptabele toestand. Een fietspad met asfalt als wegverharding zou na meer dan 30 jaar geen onderhoud het er een stuk slechter vanaf brengen.

Dat betonnen fietspaden zonder onderhoud een langere levensduur hebben dan asfalt maakt dat er bijna geen onderhoud dient worden uitgevoerd en meer geld voor handen is om te investeren in nieuwe fietsprojecten. Nieuwe fietspaden worden daarom bijna altijd aangelegd in beton. Gemeentelijke wegbeheerders durven nog weleens te kiezen voor klinkers als materiaal om fietspaden aan te leggen, dat is uiteraard vragen om miserie. Asfalt wordt bijna nooit gebruikt door gemeenten of AWV.

Asfalt wordt daarentegen altijd gebruikt voor het verharden van jaagpaden langs kanalen of rivieren die fungeren als fietsroute.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door rosemeyer » za 22 apr 2017, 16:07

Is asfalt bij aanleg niet goedkoper dan beton? Het uitgespaarde budget zou dan kunnen gebruikt worden om na verloop van tijd een opwaardering (toplaag) te realiseren.
Dat AWV of gemeenten bijna nooit asfalt toepassen, durf ik te ontkennen. Zeker steden en gemeenten kiezen toch echt wel regelmatig voor asfalt. In Antwerpen stad is dat zelfs de regel. In onze gemeente geldt (meestal): bibeko asfalt, bubeko beton.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » za 22 apr 2017, 16:20

^^
Het klopt dat Antwerpen een uitzondering is op die regel. Verder hangt het van gemeente tot gemeente af welk type wegverharding er wordt toegepast bij fietspaden. In de ruime omgeving waar ik woon wordt slechts erg sporadisch asfalt gebruikt voor de aanleg van fietspaden. In steden worden iewat vaker fietspaden aangelegd in asfalt. In het BHG wordt er bv. fietsinfrastructuur in asfalt aangelegd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » zo 23 apr 2017, 0:41

Er worden helaas nog te veel fietspaden aangelegd in klinkers. Vaak met het argument dat het gemakkelijker is voor nutsleidingen. In zo'n geval leg je beter asfalt. Dat kan even gemakkelijk opgebroken worden dan klinkers.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » zo 23 apr 2017, 11:29

^^
Teveel steden en gemeenten passen jammer genoeg inderdaad nog vaak klinkers toe, ook bibeko. Na het openbreken van de rijweg en fietspaden voor nutsvoorzieningen, kunnen die hergebruikt worden. Het is dus vaak de goedkoopste oplossing maar wat betreft de esthetiek en het comfort is het een dikke buis.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » zo 23 apr 2017, 12:36

Een fietspad aangelegd met klinkers houdt er een fors mindere levensduur op na vergeleken met beton of asfalt. Het is geen uitzondering dat nog niet lang na oplevering al tal van klinkers verzakt zijn. Omdat gemeentelijke wegbeheerders de kosten zoveel als mogelijk de kosten trachten te drukken, is de manier waarop nieuwe fietspaden worden aangelegd niet altijd conform de kwaliteitsnormen. Gelukkig beginnen steeds meer gemeenten in te zien dat er betere alternatieven bestaan dan klinkers. Afgezien van de kostprijs hebben klinkers enkel nadelen t.o.v. beton en asfalt.

De komende drie jaren wordt er trouwens 300 miljoen euro geïnvesteerd in fietsinfrastructuur in Vlaanderen, goed voor 830 kilometer fietspad.
http://www.demorgen.be/binnenland/weyts ... den-b06a92
Afbeelding

De lijst met een overzicht waar er de komende 3 jaar gewerkt wordt aan fietsinfrastructuur: https://www.scribd.com/mobile/document/ ... promo=true

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Hajo » zo 23 apr 2017, 13:51

Algemene staat Belgische wegen: mijn mening is uitstekend tot zeer slecht, dat laatste met name in de Ardennen. :down: Wel wordt er, zo heb ik de indruk, hard gewerkt om het achterstallige onderhoud te werken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » zo 23 apr 2017, 14:12

^^
In België kennen wij drie verschillende wegbeheerders, overeenkomstig met de gewesten en deze zijn elk verantwoordlijk voor het eigen wegennet. Gezien zij met de jaren elk hun eigen technieken, procedures en standaarden hebben ontwikkeld, is het dus niet abnormaal dat er regionaal grote verschillen zijn. ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Hajo » zo 23 apr 2017, 14:25

^^ Dat verklaart een hoop. Dank voor je toelichting! Misschien de procedures etc beter op elkaar afstemmen?

Plaats reactie