Algemene staat Belgische wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Km357 » zo 23 apr 2017, 14:30

^^ Nogal moeilijk aangezien iedere gewest liefst zo weinig mogelijk te maken heeft met het andere, juist waarom je zo'n verschil hebt aan wegmeubilair, kwaliteit, materiaalkeuze etc etc...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » zo 23 apr 2017, 16:20

Wimpie25 schreef:^^
In België kennen wij drie verschillende wegbeheerders, overeenkomstig met de gewesten en deze zijn elk verantwoordlijk voor het eigen wegennet. Gezien zij met de jaren elk hun eigen technieken, procedures en standaarden hebben ontwikkeld, is het dus niet abnormaal dat er regionaal grote verschillen zijn. ;)
Kleine correctie: eigenlijk hebben we 592 wegbeheerders. De 3 gewesten + de 589 gemeenten. Gemeentewegen maken het bulk van het wegennet uit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » zo 23 apr 2017, 17:04

^^
Klopt maar dat leek mij te evident om te vermelden ;)
Km357 schreef:^^ Nogal moeilijk aangezien iedere gewest liefst zo weinig mogelijk te maken heeft met het andere, juist waarom je zo'n verschil hebt aan wegmeubilair, kwaliteit, materiaalkeuze etc etc...
Het klopt dat de gewesten tegenwoordig heel veel overnemen vanuit de buurlanden wat betreft standaarden, bouwmethoden en materiaalgebruik. Net daarom dat de verschillen groter en groter worden. Wallonië doet het tegenwoordig vaak op z'n Frans daar waar Vlaanderen vaak de neus gaat opsteken in Duitsland en Nederland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2017, 8:07

Alfa schreef:Kleine correctie: eigenlijk hebben we 592 wegbeheerders. De 3 gewesten + de 589 gemeenten. Gemeentewegen maken het bulk van het wegennet uit.
Het zullen er sowieso twee meer zijn. Beheer en onderhoud van de Liefkenshoektunnel gebeurt door de Liefkenshoektunnel NV, bijvoorbeeld. En de Duitse B258 die enkele kilometers over Belgisch grondgebied loopt zal wel door Nordrhein-Westfalen onderhouden worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 24 apr 2017, 11:41

^^
Vergeet Waterwegen & Zeekanaal ook niet. Zij houden zich natuurlijk in de eerste plaats bezig met alles dat betrekking heeft tot de binnenvaart maar zij hebben ook een beperkt aantal wegen in eigen beheer. Overwegend ventwegen langs kanalen, jaagpaden, maar ook kaaien, bruggen, terreinen, signalisatie, bewegwijzering...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Widejo » ma 24 apr 2017, 17:41

De keuze voor beton voor de fietsstroken in mijn voorbeeld te Zandvliet lijkt mij ook logisch voor het zwaardere landbouwverkeer wat ook gebruik maakt van de kasseienstroken. Bij tegemoet komend verkeer zullen deze ruimte moeten maken. Of asfalt dan de oplossing is? Langs de spoorlijn Essen - Ekeren liggen wel lange stroken asfalt voor fietsverkeer. Maar dan spreekt men over een losliggend fietspad.

Het Vlaamse fietsplan verdient in ieder geval mijn complimenten. Het ligt er in de gemeenten waar ik regelmatig fiets strak bij.
Hamburg, meine Perle

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Mikhail » di 25 apr 2017, 22:45

In Frankrijk opteert men zowel voor nieuwe fietspaden als voetpaden Bibeko en Bubeko opvallend veel voor asfalt. Zo dezelfde soort wegbekleding voor voetpaden en fietspaden zorgt er wel voor dat je niet altijd het verschil opmerkt, des te meer omdat er geen rode kleur wordt gebruikt voor het fietspad.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » di 25 apr 2017, 23:26

^^
Het is opvallend hoe vaak er in landen als Frankrijk en Duitsland voor asfalt gekozen wordt als verharding voor voetpaden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 apr 2017, 0:05

^^ In Nederland komt dat in sommige gemeenten ook voor. Haren is een goed voorbeeld, daar zijn de meeste trottoirs geasfalteerd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » za 29 apr 2017, 21:12

Ook in Amerika en het VK zijn asfalten voetpaden standaard. Ik heb de indruk dat België en Nederland juist de uitzondering vormen met onze voetpadtegels.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » za 29 apr 2017, 23:30

^^
In de VS is het beton al wat de klokt slaat, als het op trottoirs aankomt. Ik heb in al de keren dat ik er geweest ben, geen enkel asfalten trottoir gezien :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Vinny » zo 30 apr 2017, 21:29

Alfa schreef:Ook in Amerika en het VK zijn asfalten voetpaden standaard. Ik heb de indruk dat België en Nederland juist de uitzondering vormen met onze voetpadtegels.
Ik vind dat de trottoirs in België (en vooral in Wallonië) vaker geasfalteerd zijn dan betegeld. De laatste jaren zie je in grote steden als Antwerpen, Gent en Brussel juist een tendens om asfalt te vervangen door tegels of sierkeitjes. Ze geven wel een verhoging van de ruimtelijke kwaliteit in mijn ogen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » zo 30 apr 2017, 22:21

Geasfalteerde voetpaden zijn in mijn beleving zeldzaam in België. Meestal wordt daarvoor die vierkante grijze tegels gebruikt. Ik kan me zelfs weinig asfalten voetpaden voor de geest halen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Km357 » zo 30 apr 2017, 22:37

Zolang er niks zwaarder dan een fiets of scooter over die tegels rijdt houden die voetpaden het ook lang vol. Tenzij er een boom naast staat natuurlijk.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 01 mei 2017, 8:32

^^
Sommige trottoirs zijn al 40 jaar oud, over het algemeen​ liggen nog weinig tegels recht. Erover wandelen is bijna muzikaal :D

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door paolie » ma 01 mei 2017, 8:51

Vinny schreef:
Alfa schreef:Ook in Amerika en het VK zijn asfalten voetpaden standaard. Ik heb de indruk dat België en Nederland juist de uitzondering vormen met onze voetpadtegels.
Ik vind dat de trottoirs in België (en vooral in Wallonië) vaker geasfalteerd zijn dan betegeld. De laatste jaren zie je in grote steden als Antwerpen, Gent en Brussel juist een tendens om asfalt te vervangen door tegels of sierkeitjes. Ze geven wel een verhoging van de ruimtelijke kwaliteit in mijn ogen.
Ik kom toch al 40 jaar in België, en ik weet niet beter dan dat in België de grijze betontegel in het trottoir in steden en grotere dorpen net zo populair is als in Nederland. In kleinere dorpen en gehuchten komen soms wel geasfalteerde voetpaden voor.

Willekeurige straat in Luik met grijze tegels in trottoir: https://www.google.nl/maps/@50.6414307, ... 6656?hl=nl
Willekeurige straat in willekeurig Vlaams dorp ('s-Gravenvoeren) met asfalt: https://www.google.nl/maps/@50.7588561, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » ma 01 mei 2017, 13:00

paolie schreef: Willekeurige straat in willekeurig Vlaams dorp ('s-Gravenvoeren) met asfalt: https://www.google.nl/maps/@50.7588561, ... 6656?hl=nl
Dat is niet echt een voetpad. Meer een verharde berm. Op een voetpad mag je niet parkeren, hier wel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door paolie » ma 01 mei 2017, 13:04


Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 01 mei 2017, 14:17

^^
Zelfde verhaal, ook dat is een verharde berm.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door paolie » ma 01 mei 2017, 14:24

Ik zie toch echt trottoirbanden. En er wordt ook keurig langs de band geparkeerd.
Of ga je me nu vertellen dat we hier: https://www.google.nl/maps/@50.7579216, ... 6656?hl=nl te maken hebben met afwisselend een trottoir en een verharde berm?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 01 mei 2017, 15:20

^^
Een zachte berm heeft evengoed trottoiranden ;)
Wat je in jouw voorbeeld ziet is inderdaad een afwisseling van een trottoir en een verharde berm.

Cranenskapelstraat

https://goo.gl/maps/mn3vePcxrnE2

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door paolie » ma 01 mei 2017, 15:26

Wimpie25 schreef:Wat je in jouw voorbeeld ziet is inderdaad een afwisseling van een trottoir en een verharde berm.
Dat is echt onzin. Het is een trottoir met afwisselend betontegel- en asfaltverharding.
wegcode schreef:2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.

2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 01 mei 2017, 15:36

Wettelijk gezien maakt dat weinig verschil, en de wegcode bepaalt niet hoe een trottoir er moet uitzien. Echter jouw voorbeeld bevatte een typisch geval van wat de Wegcode een "begaanbare verhoogde berm" noemt. Echte trottoirs komen in België buiten de steden eigenlijk relatief weinig voor. Binnen de bebouwde kom mag er trouwens zowiezo niet op een verhoogde berm geparkeerd worden, het hoeft zelfs geen trottoir te zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door paolie » ma 01 mei 2017, 15:38

^^ Ik denk dat de wegcode toch vrij duidelijk is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2017, 20:56

Alfa schreef:
paolie schreef: Willekeurige straat in willekeurig Vlaams dorp ('s-Gravenvoeren) met asfalt: https://www.google.nl/maps/@50.7588561, ... 6656?hl=nl
Dat is niet echt een voetpad. Meer een verharde berm. Op een voetpad mag je niet parkeren, hier wel.
Aha. Overal waar asfalt ligt telt het als verharde berm en niet als trottoir. Ja zo kan ik het ook.

Het straatbeeld dat paolie in Voeren laat zien is zoals ik me België voor de geest haal. In Nederland zal je zoiets dus echt nooit zien. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » ma 01 mei 2017, 22:30

Vinny schreef:
Alfa schreef:
paolie schreef: Willekeurige straat in willekeurig Vlaams dorp ('s-Gravenvoeren) met asfalt: https://www.google.nl/maps/@50.7588561, ... 6656?hl=nl
Dat is niet echt een voetpad. Meer een verharde berm. Op een voetpad mag je niet parkeren, hier wel.
Aha. Overal waar asfalt ligt telt het als verharde berm en niet als trottoir. Ja zo kan ik het ook.
Dat voorbeeld in Voeren is effectief een verharde berm en geen voetpad. Zie je de geparkeerde wagens niet? Dat zou niet mogen mocht het een voetpad zijn. Dat tweede voorbeeld is wel een voetpad, dat is te zijn aan de boordstenen (verhoogde inrichting).
Het straatbeeld dat paolie in Voeren laat zien is zoals ik me België voor de geest haal. In Nederland zal je zoiets dus echt nooit zien. ;)
In België is het ook een zeldzaamheid.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 01 mei 2017, 22:53

Als Belg zijnde kan je ook snel aan de hand van de gebruikte verharding afleiden of het nu over een fietspad, voetpad of berm gaat. Als je asfalt ziet liggen, kan je er bijna per definitie vanuit gaan dat het over een verharde berm gaat.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Tokke1976 » ma 01 mei 2017, 23:05

Wimpie25 schreef:^^
Sommige trottoirs zijn al 40 jaar oud, over het algemeen​ liggen nog weinig tegels recht. Erover wandelen is bijna muzikaal :D
Zou dat niet eerder liggen aan het veelvuldig opbreken omwille van nutswerken?
De fundering is dan immers gebroken en wordt slechts gedeeltelijk hersteld (liefst zo snel mogelijk) en krijgt dan al geen kans meer om uit te harden.

Dat bomen een trottoir niet altijd positief beïnvloeden klopt, maar langs de andere kant moet je ook wel durven toegeven dat de wegbeheerders bomen weinig tot geen ruimte geven. De meest actieve wortels van een boom zitten in de projectie van de kruin en waar ligt die? Juist ja, ruim onder de verharding als er al bij de aanplant werd stilgestaan om de boomwortels ruimte te geven.
Typerend maar schrijnend voorbeeld zijn de platanen op de esplanade aan het station in Sint-Niklaas. Om de bomen te redden moet men nauwelijks na 10 jaar dure ingrepen toepassen of de bomen zijn verloren...
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door paolie » di 02 mei 2017, 13:23

Alfa schreef:Dat tweede voorbeeld is wel een voetpad, dat is te zien aan de boordstenen (verhoogde inrichting).
Dank Alfa, we zijn het met elkaar eens.
Liet het voorbeeld ook alleen maar zien omdat het wel eens voorkomt, maar inderdaad niet vaak. Normaal gesproken net als in Nederland betontegels.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » wo 17 mei 2017, 8:42

Uit de Knack van vandaag:

- Vlaanderen beheert 2618 bruggen, tunnels en duikers met een overspanning van meer dan 5 meter.
- 28 van deze constructies zijn momenteel in problematisch staat. Ze moeten grondig worden aangepakt tot zelfs afgebroken en vervangen worden.
- 5 van deze 28 constructies staan al 20 jaar op deze lijst.
- Op 18 maart 1992 is voor het laatst een brug ingestort in Vlaanderen.
- De kunstwerken in Vlaanderen gaan gemiddeld 70 tot 80 jaar mee
- De laatste 10 jaar werden 58 problematisch bruggen hersteld of vervangen.
- Het budget voor kunstwerken wordt van 16 miljoen dit jaar opgetrokken naar 36 miljoen in 2017 tot 55 miljoen in 2019.

En hierbij de lijst van de kunstwerken die het meest nood hebben aan onderhoud en/of vervangen dienen te worden:

- N34 Krukbrug over de spoorlijn te Oostende
- N50 Dorpsbrug over het kanaal te Ingelmunster
- Budastraatbrug over de Leie te Kortrijk
- Voetbrug sluis 11 te Kortrijk
- E17 brug in de Nokerseweg te Waregem (budget voorzien of werken bezig)
- E40 brug in de Kloosterstraat te Drongen
- E40 brug in de Baarledorpstraat (N466) te Drongen
- E40 brug in de Ernest Solvynsdreef te Drongen
- E40 brug over de Leie te Afsnee-Drongen
- Brugsesteenwegbrug over het kanaal te Mariakerke-Gent
- Meulestedebrug over het kanaal Gent-Terneuzen te Gent (budget voorzien of werken bezig)
- E17 Viaduct te Gentbrugge (budget voorzien of werken bezig)
- E17/E40 Slingerviaduct west knooppunt Zwijnaarde (budget voorzien of werken bezig)
- E17/E40 Slingerviaduct oost knooppunt Zwijnaarde (budget voorzien of werken bezig)
- E40 bruggen over de Tijarm en de Schelde te Zwijnaarde (budget voorzien of werken bezig)
- E40 brug in de Volkerschouw te Wetteren
- E40 brug over de spoorweg te Erpe-Mere
- N28 Bospoortbrug over het kanaal Brussel-Charleroi te Halle
- Uitlaat Maalbeek te Grimbergen
- R0 en R22 brug in de Hector Henneaulaan (budget voorzien of werken bezig)
- R0 oprit te Zaventem
- R0/E40 overbrugging in het knooppunt St-Stevens-Woluwe
- N101 Boudewijnbrug in de Scheldelaan te Antwerpen
- E313/E34 brug over de Cornelissenlaan te Deurne
- E313/E34 brug over de Sterckshoflei te Deurne (budget voorzien of werken bezig)
- E313/E34 brug in de Wijnegemsteenweg te Wommelgem
- N139 brug over het kanaal Dessel-Schoten te Arendonk
- N74 brug over de spoorlijn te Kiewit (budget voorzien of werken bezig)

Plaats reactie