[VIDEO] Robonus' dashcamsels

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door nickdh » za 15 apr 2017, 13:02

Rene schreef:Als ik weet dat ik een verkeerspleintje met 40 kan nemen, en er zijn geen fietsers of voetgangers te bespeuren, dan rij ik ook met een flinke vaart de rotonde op.
Ik ook.
Link

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 21 apr 2017, 7:28

Gisteravond een snelwegrenner gespot. Op de A9 bij Heemskerk tussen de Tankstations stak iemand 2x 3 rijstroken over. Het gebeurde vrij ver voor me dus op de dashcam slecht te zien als een paar pixels die van links naar recht gaan maar toch maar even geupload. Ik kon nog wel zien dat toen hij overgestoken was hij zwaaide en lachte naar iemand die nog aan de overkant stond. Een beetje met zo'n blik van "zie je wel dat het lukt" Ik reed op dat moment 145 op de gps en dat was ook wel een beetje de gemiddelde snelheid op dat moment.
Link

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Rene » vr 21 apr 2017, 9:06

Hij hoeft maar één auto door afdekking over het hoofd te zien en zo'n figuur is dood.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » vr 21 apr 2017, 9:11

Dat zou dan wéér een dode zijn op een 130 km/h-weg. Le-vens-gevaarlijk, die 130-wegen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Wouter N14 » vr 21 apr 2017, 9:11

is zo'n idioot zwaarder te straffen dan alleen de overtreding "lopen op een autosnelweg"? Kan bv. artikel 5 voor een voetganger?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » vr 21 apr 2017, 9:58

^^ Ja dat kan zeker:
Strekking gevaarlijk rijgedrag

Het artikel dat gevaarlijk rijgedrag strafbaar stelt, strekt ter bescherming van de verkeersveiligheid. Het artikel richt zich tot een ieder die het verkeer op de weg negatief kan beïnvloeden. De kwalificatie "gevaarlijk rijgedrag" dekt in zoverre niet de volledige lading van het artikel, hoewel art. 5 WVW het vaakst wordt gebruikt om gevaarlijk rijgedrag te bestraffen. Het artikel richt zich echter ook tot voetgangers die gevaar op de weg veroorzaken door plotseling over te steken, tot personen die bepaalde voorwerpen op de weg leggen, en zelfs tot de boer die zijn hooi verbrandt in de buurt van de openbare weg, waardoor het zicht door de rook wordt belemmerd.

Bron:www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » vr 21 apr 2017, 10:20

Nee, dat kan zeker niet.

Naar ik heb begrepen kan er niet voor artikel 5 worden geschreven als er een andere feitcode bestaat voor de overtreding.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Wesso » vr 21 apr 2017, 11:17

Stupide.
Het lijkt alsof er bij 0:12 nog iemand met een politieuniform in de middenberm staat, maar het is iets anders... :s

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door waldo79 » vr 21 apr 2017, 12:01

En het is als je maar een halve seconde erover nadenkt ook nergens voor nodig om de weg over te steken. Je kunt hulp inschakelen per telefoon, wellicht is het mogelijk via het talud het viaduct op te komen. Een woordje, :nuts:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » vr 21 apr 2017, 12:56

Attietattie schreef:Nee, dat kan zeker niet.

Naar ik heb begrepen kan er niet voor artikel 5 worden geschreven als er een andere feitcode bestaat voor de overtreding.
Dus als iemand met z'n telefoon klooit achter het stuur en veroorzaakt daardoor een artikel 5 waardige situatie kan die niet uitgeschreven worden omdat er een aparte feitcode bestaat voor een mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door keokiracer » vr 21 apr 2017, 12:58

^^ Wat voor 'artikel-5-waardige situatie' hebben we het dan over?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » vr 21 apr 2017, 13:04

Artikel 5 is gevaar of hinder veroorzaken. Dat is heel breed uit te leggen.

Wanneer je snelheid op de snelweg terugzakt naar zeg amper 60 km/u op de snelweg omdat je met je mobiel zit te spelen. Dat is in ieder geval al hinder maar kan ook gevaar opleveren omdat andere weggebruikers daar niet zo snel rekening mee houden.
Als toevallig de politie het net ziet gebeuren en ziet dat je de mobiel vast hebt dan kan de agent dus alleen schrijven voor mobiel in de hand houden en niet omdat je door je extreem lage snelheid gevaar/hinder veroorzaakt/kan veroorzaken.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 21 apr 2017, 13:05

Wesso schreef:Stupide.
Het lijkt alsof er bij 0:12 nog iemand met een politieuniform in de middenberm staat, maar het is iets anders... :s
Holy sh*t! dat had ik nog niet eens gezien! Als ik dat had gezien had ik zeker de politie gebeld...

Is iemand met een zwart gele trui/jas, geen politie uniform.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door keokiracer » vr 21 apr 2017, 13:07

Jackbauer1350 schreef:Als toevallig de politie het net ziet gebeuren en ziet dat je de mobiel vast hebt dan kan de agent dus alleen schrijven voor mobiel in de hand houden en niet omdat je door je extreem lage snelheid gevaar/hinder veroorzaakt/kan veroorzaken.
Dan kan voor dat langzame rijden een artikel 5 uitgeschreven worden. En dan kan eventueel daar nog een boete bovenop voor mobiel vasthouden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Rene » vr 21 apr 2017, 13:09

Op loopafstand is een viaduct. Hoe dom kun je zijn... :?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » vr 21 apr 2017, 13:24

keokiracer schreef:
Jackbauer1350 schreef:Als toevallig de politie het net ziet gebeuren en ziet dat je de mobiel vast hebt dan kan de agent dus alleen schrijven voor mobiel in de hand houden en niet omdat je door je extreem lage snelheid gevaar/hinder veroorzaakt/kan veroorzaken.
Dan kan voor dat langzame rijden een artikel 5 uitgeschreven worden. En dan kan eventueel daar nog een boete bovenop voor mobiel vasthouden.
Dan lijkt mij dat een artikel 5 ook moet kunnen voor de aktie van de voetganger in het filmpje. Op de vluchtstrook wandelen of in de berm kan een boete opleveren voor lopen op de snelweg er is dan verder niet perse gevaar voor het overige verkeer. Maar met het oversteken van de rijbaan kan de voetganger wel gevaar veroorzaken, uitwijkakties etc. van het overige verkeer met alle gevolgen van dien. Dan zou een agent daar dus de voetgangerdaar bovenop ook een artikel 5 voor kunnen geven mocht dit alles in het zicht van de politie gebeuren.
Zoals het stukje dat ik hierboven heb gequote omschrijft.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 21 apr 2017, 13:41

Rene schreef:Op loopafstand is een viaduct. Hoe dom kun je zijn... :?
Ik denk dat je inderdaad langer staat te wachten op 2x een "gaatje" om over te steken dan dat je die 600m snelwandelend aflegt :facepalm:

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door keokiracer » vr 21 apr 2017, 13:53

Jackbauer1350 schreef:
keokiracer schreef:
Jackbauer1350 schreef:Als toevallig de politie het net ziet gebeuren en ziet dat je de mobiel vast hebt dan kan de agent dus alleen schrijven voor mobiel in de hand houden en niet omdat je door je extreem lage snelheid gevaar/hinder veroorzaakt/kan veroorzaken.
Dan kan voor dat langzame rijden een artikel 5 uitgeschreven worden. En dan kan eventueel daar nog een boete bovenop voor mobiel vasthouden.
Op de vluchtstrook wandelen of in de berm kan een boete opleveren voor lopen op de snelweg er is dan verder niet perse gevaar voor het overige verkeer. Maar met het oversteken van de rijbaan kan de voetganger wel gevaar veroorzaken, uitwijkakties etc. van het overige verkeer met alle gevolgen van dien.
Ja, maar dat maakt niet uit, of je wel of niet gevaar veroorzaakt doet er in dit geval volgens mij niet toe, op de snelweg lopen is op de snelweg lopen voor de wet, of dat nu op de rijbaan of op de vluchtstrook is. Er is een feitcode voor dus moet de boete op de bestaande feitcode uitgeschreven worden en niet via een artikel 5. Een artikel 5 kan alleen gegeven worden voor iets waar geen feitcode voor is, het is een artikel voor gevaar waar geen specifieke feitcode voor is (vandaar de naam kapstokartikel), lopen op de snelweg is gevaarlijk en heeft een feitcode, dus wordt op de feitcode bekeurd, langzaam rijden op de snelweg is gevaarlijk en heeft geen feitcode, dus komt daarbij artikel 5 om de hoek kijken als kapstokartikel.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door waldo79 » vr 21 apr 2017, 14:54

Hmmm, dat lijkt me onbevredigend.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Piles » vr 21 apr 2017, 15:03

^^ Als de strafmaat maar hoog genoeg is bij de feitcode hoeft het niet onbevredigend te zijn ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » vr 21 apr 2017, 17:13

waldo79 schreef:Hmmm, dat lijkt me onbevredigend.
Omdat je een hogere straf wil?

Dat probeert men daarmee juist te voorkomen. Dat subjectieve moet eruit bij Oom Agent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » vr 21 apr 2017, 17:20

Attietattie schreef:Dat subjectieve moet eruit bij Oom Agent.
Als je dat wilt moet je alle Ooms Agent vervangen door (super)flitspalen. Moeten we dat willen?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » vr 21 apr 2017, 17:32

Ik zie het verband niet. Volgens jou kunnen alleen flitspalen objectief zijn?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » vr 21 apr 2017, 17:34

Jij stelt dat het subjectieve eruit moet. Daar maak ik van dat Oom Agent in ieder geval niet volledig objectief is.

Wat betreft het verband: ervan uitgaande dat flitspalen iedereen 'pakken' die een overtreding begaat zijn zij zeer objectief. Fout = fout = boete. Oom Agent kan met zijn subjectiviteit juist bepalen dat iemand die een linksplakker rechts inhaalt geen boete krijgt. Met een flitspaal wel. Geef mij dan Oom Agent maar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » vr 21 apr 2017, 18:10

Je trekt mijn opmerking uit zijn verband. Ik geef aan dat het onwenselijk is als een agent de strafmaat kan bepalen. Dat als hij het niet genoeg vindt, hij de ruimte heeft om er een artikel 5 van te maken. Dát subjectieve moet eruit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » vr 21 apr 2017, 18:21

Dat deed ik inderdaad. Puur omtrent het bepalen van de strafmaat heb je natuurlijk gelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » ma 24 apr 2017, 6:25

Dit was ook wel eens fijn om mee te maken.

De Mercedes bestuurder werd op de A4 vrij hard afgesneden door de zwarte Aygo. Maar in plaats van grootlicht, claxon of middelvinger, boze blik o.i.d. houdt hij daarna gewoon wat afstand, rijdt er rustig voorbij en geeft geen enkele reactie. Als een ware Gandhi laat hij het gewoon lopen.
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door waldo79 » ma 24 apr 2017, 10:16

Groot compliment voor zulk beheerst gedrag.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » di 25 apr 2017, 6:20

Van de week kwam ik deze Polo tegen. Ik dacht eerst dat hij z'n koplampen zwart had geverfd, maar blijkt dat er helemaal geen koplamp units in zaten. Mag je zo over straat? (ookal is het overdag)

Afbeelding
Afbeelding

en dan nog deze als toetje toe. Wat zeggen ze ook alweer over dit soort gasten... "There's a special place in hell..."
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pascal1998
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 13:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Pascal1998 » di 25 apr 2017, 21:14

Nee, dat mag absoluut niet.

Plaats reactie