Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » di 08 nov 2016, 1:07

Valt zeker niet tegen!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » do 05 jan 2017, 15:19

Heeft er iemand nog zo'n Delkin mount die ligt te verstoffen die ik voor een zacht prijsje over kan nemen? Ik heb tijdelijk zo'n ding nodig dus wil er geen nieuwe voor kopen.

Zou vergelijkbaar moeten zijn met deze.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Wesso » do 05 jan 2017, 17:25

^^ Delkin of Belkin?

(Delkin is bekend van de Fat Gecko, multifunctionele houder voor fotofreaks, en Belkin is van de telefoonhouders...)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » do 05 jan 2017, 17:43

Delkin.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door mavas » vr 06 jan 2017, 8:53

Attietattie schreef:Heeft er iemand nog zo'n Delkin mount die ligt te verstoffen die ik voor een zacht prijsje over kan nemen? Ik heb tijdelijk zo'n ding nodig dus wil er geen nieuwe voor kopen.

Zou vergelijkbaar moeten zijn met deze.
Die heb ik nog wel ergens tussen de spullen liggen denk ik. Gratis af te halen ;) Ga ik binnenkort even naar zoeken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » vr 06 jan 2017, 10:51

:bloemetje:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

peha
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 mar 2016, 19:15

Re: Dashcam kopen

Bericht door peha » do 23 feb 2017, 16:29

IK heb een DOD dashcam (bevalt zeer goed) maar ik wil op vakantie mijn geheugenkaarten weer leegmaken en voorlopig extern opslaan, zonder PC,
om ze weer opnieuw te gebruiken.
Nu zijn er draagbare foto /video opslagapparaten in de handel met harde schijf maar ik kom daar niet uit.
Gevonden heb ik o.a. Digital Foci PST-251 Photo Safe ,maar die is niet meer leverbaar (in USA.).
Misschien kan iemand mij helpen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Dashcam kopen

Bericht door Robonus » di 18 apr 2017, 10:30

Zijn er hier nog mensen die een polarizer filter voor hun camera hebben hangen? (deze blokkeert reflecties bijv dashboard in de voorruit).

Ik zie op youtube opzich goeie resultaten als het zonnig is. Maar omdat de filter toch een deel van het binnekomende licht blokkeert, zou je snachts slechtere beelden hebben. Ik heb geen zin om iedere keer bij licht/donker dat filter te plaatsen/weg te halen.

Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » di 18 apr 2017, 10:41

Ik rijd met zo'n filter. Check mijn kanaal voor de resultaten, dan kan je zelf beoordelen of de beelden 's nachts goed zijn of niet.

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Dashcam kopen

Bericht door Robonus » di 18 apr 2017, 10:46

Dat kleurverschil is behoorlijk zeg. Ik ben bekend met je kanaal en dat ziet er verder prima uit s'avonds. Ik kan er altijd via aliexpress oid eentje bestellen en dan kijken wat de resultaten zijn bij mijn camera. Zo duur zijn ze nou ook weer niet. Zal alleen zelf iets van een adapter-ring moeten knutselen maar dat komt wel goed.

Thanks iig :top:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » di 18 apr 2017, 11:32

Ik gebruik ook zo'n filter. Nadeel met het vele in en uit de auto halen van de camera, is dat het filter vaak meedraait en je die dus regelmatig opnieuw moet stellen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Dashcam kopen

Bericht door Robonus » di 18 apr 2017, 11:56

^^
Ik haal die van mij er eigenlijk nooit af, tenzij ik ga lang parkeren bij Schiphol oid. Als ik iets met de opnames wil doen haal ik alleen het SD-kaartje eruit dus opzich verwacht ik niet dat de ring bij mij snel zal verdraaien.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » do 27 apr 2017, 12:46

Zou iedereen die een goede dashcam heeft en die terug wil verdienen door af en toe op verzoek beeldmateriaal te maken mij per pb willen benaderen?

Liefst zsm.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Dashcam kopen

Bericht door duikgek89 » vr 28 apr 2017, 17:59

^^Wat is je idee? Mag ik dat vragen?

Ik twijfel zelf nog steeds over een dashcam. Van de ene kant denk ik dat het een hele goede en leuke investering is, van de andere kant helpt het in Duitsland niet aangezien je die beelden toch nauwelijks kunt gebruiken zonder de privacywet te overtreden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » vr 28 apr 2017, 18:17

duikgek89 schreef:Wat is je idee? Mag ik dat vragen?
Haal maar een goede dashcam, dan vertel ik je er per PB alles over. :p
duikgek89 schreef:Ik twijfel zelf nog steeds over een dashcam. Van de ene kant denk ik dat het een hele goede en leuke investering is, van de andere kant helpt het in Duitsland niet aangezien je die beelden toch nauwelijks kunt gebruiken zonder de privacywet te overtreden.
Het is niet zo'n enorme investering dus ik zie niet in waarom je het niet zou doen. En als er morgen iets gebeurt, ben je er goed ziek van dat je niet zo'n ding had. Dus iedere dag dat je zonder zo'n ding rijdt, is er één teveel in mijn ogen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Wesso » vr 28 apr 2017, 19:36

^^ Ik weet niet hoe populair de dashcam in Duitsland is, maar ik zie regelmatig compilaties van Duitse filmpjes, dus helemaal uit de gratie zal het apparaatje niet zijn. Bovendien kan je de beelden niet alleen voor entertainment gebruiken (blurren aanbevolen) maar ook als ondersteuning bij een schadeclaim lijkt me zo. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Dashcam kopen

Bericht door duikgek89 » vr 28 apr 2017, 21:45

^^ Er zijn verschillende verhalen van mensen die door zo'n dashcam een schadeclaim wonnen, maar vervolgens een veelvoud aan schadevergoeding moesten betalen vanwege het overtreden van de privacy wetgeving. Daarom vraag ik me af hoeveel zin het heeft... Ik kan natuurlijk wel filmpjes delen dan, maar ik heb geen verstand van videobewerking e.d.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » vr 28 apr 2017, 21:49

Dat bewerken kunnen enkelen hier je in een paar minuten uitleggen. Ik bewerk een filmpje in 2 minuten met netjes in- en uitfaden van het beeld en geluid.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Wesso » vr 28 apr 2017, 22:47

duikgek89 schreef:^^ Er zijn verschillende verhalen van mensen die door zo'n dashcam een schadeclaim wonnen, maar vervolgens een veelvoud aan schadevergoeding moesten betalen vanwege het overtreden van de privacy wetgeving.
Die verdomde wetgeving ook. B(
Hoop dan maar dat je een aanrijding in Nederland krijgt, dan heb je er nog wat aan...

Denk bij videobewerking vooral aan blurren van rijdende kentekens. Het kan per programma verschillen hoe je dat het beste kunt doen. Ik heb er geen ervaring mee (Jackbauer wel) maar het lijkt me nogal bewerkelijk.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 28 apr 2017, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door keokiracer » vr 28 apr 2017, 22:48

duikgek89 schreef:^^ Er zijn verschillende verhalen van mensen die door zo'n dashcam een schadeclaim wonnen, maar vervolgens een veelvoud aan schadevergoeding moesten betalen vanwege het overtreden van de privacy wetgeving.
Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van, tenzij ze die beelden ongecensureerd openbaar online gegooid hadden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » vr 28 apr 2017, 23:37

Wesso schreef:Denk bij videobewerking vooral aan blurren van rijdende kentekens.
Ik heb dat bij slechts 1 filmpje gedaan. Vind ik allemaal niet zo nodig...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door captain007 » di 02 mei 2017, 10:49

De dashcam die ik tot vorig jaar in gebruik had is al een tijdje overleden. Ik ga over 1,5 week naar Noorwegen op vakantie en zou daar graag weer wat videomateriaal willen schieten. Wat zijn op dit moment goede dashcams met een goede prijs/kwaliteit verhouding?

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Widejo » wo 03 mei 2017, 2:14

Ik zit ook na te denken over aanschaf. Mij valt op dat er tegenwoordig ontzettend veel worden aangeboden, ook in prijsklasse á 25€ - 50€. Ik vraag mij af of dat hier sprake is van goedkoop=duurkoop. Eigenlijk zit ik met dezelfde vraag als captain007.
Hamburg, meine Perle

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » wo 03 mei 2017, 2:36

Ik had hier een heel relaas getypt en dat is nu weg. :redangry:

Dus, je moet de DOD LS460W hebben en bestellen bij http://dutchdashcam.webklik.nl/page/home-pagina

Is dat reclame? Jazeker (ook al heb ik er zelf niks aan). Maar wel reclame voor iemand die aan dit dashcamgedoe uit pure enthousiasme heel veel tijd besteedt. Ik heb al veel camera's van hem mogen testen en teruggestuurd omdat ik het niks vond.* En zodoende ben ik tot de DOD-serie gekomen. Zelf heb ik overigens een LS470W+, maar die levert hij volgens mij nog steeds niet.


* Voor de goede orde: ik denk niet dat dat voor iedereen zomaar mogelijk is. Ik heb zelf misschien al 4 camera's bij hem gekocht, dus hij weet dat ik wat ervaring met dat spul heb en het dus goed kan testen. Hij is zelf natuurlijk ook gebaat bij een goede gebruikersreview.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » wo 03 mei 2017, 12:05

Voor een iets lagere prijs (net boven of onder € 100, zoals bij Dashcammagazijn) heb je een Mini 0805. Dat is een goed gewaardeerd modelletje. Chris heeft de opvolger, Mini 0806, waar hard- en firmwarefouten in zouden zitten maar waar hij - zoals hij zegt - geen last van heeft. De beelden zijn prima geschikt voor wegenfilmpjes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Chris » zo 14 mei 2017, 22:06

De Mini 0806 is wel erg pixelig bij bomen. Ik heb hem vandaag nog weer gebruikt voor een korte timelapse video.
SPOILER: TOON

Worst-case scenario: continue afwisseling van licht en schaduw met zon tegen door een bebost gebied. Screenshot is altijd wat matiger dan bewegende beelden, maar toch, dit is wel dramatisch.
Afbeelding

Niet altijd is het zo slecht:
Afbeelding

Zonder bomen is het vrij goed:
Afbeelding

Ik zit er zelf over te denken om een GoPro te kopen voor de timelapse video's. Ik hik wel een beetje tegen de prijs van € 400+ aan.
De wat duurdere dashcams van rond de € 150 hebben ook nog dat pixelprobleem bij bomen, bijvoorbeeld de DOD LS430W.

In mijn ervaring maakt de beeldkwaliteit een enorme sprong omhoog als de bomen niet 2 meter maar 20 meter van de weg staan. De bladeren zijn schijnbaar teveel detail in korte tijd om te verwerken. Youtube compressie doet de rest.

Veel dashcam reviews zijn real-time of extreem versneld. Het is daarom altijd even zoeken om een zinvol testbeeld te vinden van 2-4 x versneld. Ik snap dat dat niet de primaire doelgroep van dashcams is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » zo 14 mei 2017, 23:22

Dit zijn toch geen ruwe beelden neem ik aan? Het pixelen is inherent aan Youtube. Er zijn tips om de kwaliteit zo hoog te mogelijk te krijgen door bepaalde bestandsindeling (MP4), maar ik heb niet het idee dat dat voldoende helpt.

Heb je al eens nagedacht over Vimeo? Met een Plus-account (€ 5,00 per maand) kan je 5 GB per maand uploaden. Een gratis basisaccount is gelimiteerd op 500 MB per maand.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Jackbauer1350 » zo 14 mei 2017, 23:27

Vimeo wordt alleen veel minder bezocht dan youtube.
Pixels is evht youtube compressieding. Mijn video's zijn strak na exporteren, ook stukken met veel detail zoals bomen in blad. Youtube past compressie toe.
Er zit overigens wel verschil of je youtube op tv afkijkt of via de pc.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op zo 14 mei 2017, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door keokiracer » zo 14 mei 2017, 23:28

Wesso schreef:Dit zijn toch geen ruwe beelden neem ik aan? Het pixelen is inherent aan Youtube. Er zijn tips om de kwaliteit zo hoog te mogelijk te krijgen door bepaalde bestandsindeling (MP4), maar ik heb niet het idee dat dat voldoende helpt.
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » vr 02 jun 2017, 20:00

Vogels aan het filmen ofzo?
Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie