Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door JB81 » vr 14 apr 2017, 14:47

^^
"We kunnen bussen heel lang maken, maar op een gegeven moment kunnen ze niet meer door de stad. Dan moet je de hoogte in", zegt een woordvoerster van Connexxion."
Behalve in Utrecht. Daar rijden moeiteloos bussen van 25 meter lengte, maar toen Veolia een jaar of tien geleden de Interliner vanuit Breda met touringcars ging rijden, vergat men even dat de tunnel naast het station daar niet hoog genoeg voor is :lol:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » vr 14 apr 2017, 16:32

Die dubbeldekkers worden op pagina 12 al besproken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » vr 14 apr 2017, 16:37

^^ Je hebt gelijk.

Toen was het nog in het speculatie stadium. "We" willen het graag, maar...

"Kan niet" bestaat niet en willen is kunnen. :top:
Het begon op pagina 11 met het artikel uit de volgende link, voor de goede orde:

http://www.dvhn.nl/drenthe/Nieuwe-bustu ... 01097.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » vr 28 apr 2017, 22:36

2 dagen rondkarren in België en Luxemburg met een promo-interrail benelux:
Afbeelding

Alleen de rit Luik Halle heb ik niet gedaan en last minute naar Hasselt gekard omdat die IC naar Halle en Quievrain technische problemen had.

Bedoeling was echt zoveel mogelijk lijnen te scoren en met leuk materieel te reizen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » za 29 apr 2017, 21:05

^^ Gewoon een omschrijving "geldig op ..... van Benelux naar Benelux" is misschien net zo handig i.p.v. elke rit apart te moeten invullen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 apr 2017, 1:05

^^ Bij een InterRail Pass moet elke trein die je neemt apart worden ingevuld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 30 apr 2017, 8:47

Toen ik in 1991 met Interrail door Europa trok kreeg ik een handig boekje waar de treinen in geschreven moesten worden, 3 per pagina. Dat was stukken handzamer dan dat papiertje dat ik hierboven zie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 apr 2017, 9:40

^^ Dit zijn uitvouwbare formulieren, eenmaal opgevouwen hebben ze het formaat van een internationaal treinkaartje. Naast dat ik meermaals met een InterRail Pass heb gereisd heb ik ook een tijdje zulke formulieren verwerkt (gegevens overtikken in een digitaal systeem) en dan is het wel makkelijk als alle treinen onder elkaar staan, plus dat er genoeg mensen zijn die zo'n formulier wel bijna vol krijgen omdat ze een behoorlijk aantal verschillende treinen nemen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 30 apr 2017, 9:55

Ik heb dat boekje van mij helaas niet meer bewaard, maar de route was zo ongeveer Rotterdam-Nice (toen was er nog een rechtstreekse nachttrein)-Venetië-Milaan-Utrecht-Rotterdam (moesten 'even' langs huis)-Keulen-Budapest-Praag-Berlijn-Kopenhagen-Kiruna(na een aantal overstappen ergens in Zweden)-Narvik-Trondheim-Oslo-Kopenhagen-Amsterdam-Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 30 apr 2017, 13:33

Ook grappig was dat zeker nadat ik al paar reizen had ingevuld de conducteur wel eens een verbaasde blik werpte op de Interrail. Want bestemmingen als Manage, Luttre, Tamines,... zijn nou niet echt de meest bekende plekjes.

Maargoed, de bedoeling was dus specifiek zoveel mogelijk lijnen/ritten te maken in zoveel mogelijk leuk materieel: klassiekjes, duikbril, varkentjes,...
De NMBS heeft helaas geen dagkaart en een railpass is vrij star in gebruik, dus was deze promo-Interrail de beste optie. Had je gelijk ook niet het gedoe met de grenspassages in Luxemburg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 30 apr 2017, 16:05

Verbazend dat de NMBS geen dagkaarten kent. In zo ongeveer elk land kun je dagkaarten kopen voor (een deel van) het spoorwegennet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » zo 30 apr 2017, 17:51

Dat is inderdaad erg vreemd. Om een of andere reden willen ze er helaas niet aan.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Victor » zo 30 apr 2017, 22:54

Tja dat Interrail, met zo'n boekje waarbij je elke treinrit moest opschrijven... dat was voor mij eens (1989) en nooit meer.
Het boekje raakte snel vol... kon dan wel onderweg ergens bij een loket een aanvullend boekje krijgen, maar voor mijn manier van reizen voldeed dat gewoon niet. Je kon ook niet meerdere ritten op 1 regel samenvatten, want dan kreeg je discussies met de conducteur.
"Das geht so nicht. Es gibt kein Zug von Hamburg nach Kiel über Westerland!" :roll:

Nee, voor mij alleen een kaart waar ik op de betreffende dagen onbeperkt kan reizen, waarbij het het treinpersoneel worst is waar ik precies allemaal naartoe ga :)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door sven_engelen » di 02 mei 2017, 12:19

Gisteren weer eens een aanrijding met een persoon bij Best. Alle treinen vanuit Boxtel naar Eindhoven lagen eruit en door te weinig informatie ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat er vanuit 's-Hertogenbosch bussen naar Eindhoven reden. Ik was om half 5 uit Tilburg vertrokken naar 's-Hertogenbosch en was er 10-15 minuten later. Om 16.45 stond ik te wachten op de bus, om 18.15 zat ik in de bus en om 19.10 was ik in Eindhoven. Het blijft een gedoe om naar Eindhoven te komen als er iemand voor de trein springt. Het kan geen ongeluk zijn geweest want tussen Eindhoven en Boxtel ligt geen enkele spoorwegovergang...
Svenlo

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » di 02 mei 2017, 12:43

^^ De tunnel van Best is berucht wat dat betreft...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » di 02 mei 2017, 13:11

Net als Tilburg-Breda volgens mij.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door captain007 » di 02 mei 2017, 13:23

sven_engelen schreef:Het blijft een gedoe om naar Eindhoven te komen als er iemand voor de trein springt. Het kan geen ongeluk zijn geweest want tussen Eindhoven en Boxtel ligt geen enkele spoorwegovergang...
Het was in Eindhoven zelf niet beter als ik de verhalen mag geloven. Maar inderdaad, het gebeurt daar vaker en is helaas een soort van hotspot voor springers. En dan is het een van de beroerdste stukjes, omdat er geen alternatieven zijn.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 02 mei 2017, 22:50

Beroerde informatie bij onverwachte stremmingen is helaas eerder regel dan uitzondering. Vanwege het tijdstip van de dag, midden in de avondspits, waren er vrees ik maar mondjesmaat bussen voorhanden.

Ik vraag mij wel af waarom het telkens zo lang moet duren voordat alles opgeruimd is en de treinen weer gaan rijden. Uit ervaring, ik heb 19 jaar op een oud station gewoond, kan ik jullie vertellen dat het vroeger veel sneller allemaal weer reed. Met 1,5 a 2 uur was het baanvak weer vrij en reed de trein, al of niet met een vervangende machinist, weer verder. De opstart van de treindienst verliep toen ook vele malen sneller dan nu.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door sven_engelen » di 02 mei 2017, 23:48

^^ Komt door procedurele onderzoeken die nu plaats vinden op locatie. Ook hebben de machinist en conducteur een grotere verantwoordelijkheid en moet een andere machinist de trein overnemen. De machinist die de persoon namelijk aan heeft gereden mag naar huis om het ongeluk te verwerken. Het zelfde geldt voor de conducteur. Al met al zit er dus veel meer vast aan zo'n aanrijding met een persoon dan waarschijnlijk vroeger (ik kan het niet echt weten want ik kom uit 1999). Het te weinige aan informatie stoor ik me wel mateloos aan. Er worden geen alternatieven gegeven en over bussen wordt men te laat geïnformeerd. Dankzij de medewerkers op station Tilburg (die ik na 3 kwartier pas tegen kwam) kreeg ik het advies om via 's-Hertogenbosch te reizen terwijl mijn plan eigenlijk was om via Nijmegen te gaan. Had ik maar niet geluisterd dan was ik een uur eerder thuis geweest... :wall:
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » wo 03 mei 2017, 18:47

Mijn ervaring: als het lichaam in tact is en de trein ook, dan kan het treinverkeer na twee uur weer worden opgestart.Als de trein defect is geraakt, dan moet er eerst een vervangende trein worden opgeroepen en dat kost extra tijd. Als het lichaam kapot is gereden, dan duurt het opruimen van alle resten aanzienlijk langer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » wo 03 mei 2017, 19:37

Vanuit Drenthe de Duitse grens over met de trein:

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/121361/ ... -Duitsland
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door sven_engelen » di 30 mei 2017, 23:21

Ook morgen is er geen treinverkeer mogelijk tussen Venlo en Eindhoven tot minimaal 16.00, ben wel benieuwd of er morgen daadwerkelijk 1 spoor vrij is in de spits...
Afbeelding
Svenlo

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » wo 31 mei 2017, 6:39

^^ Ik wens je veel sterkte. :woop:
Слава Україні

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Starlet » do 06 jul 2017, 9:13

Interessant nieuws;

Vanaf 1 oktober is het niet meer mogelijk om met contant geld in de bus in Brabant te betalen. Omdat er dan alleen nog met de Pin-pas betalingen kunnen worden gedaan verwacht men dat de kosten per kaartje met 15 tot 20 cent omhoog gaan.
http://www.bndestem.nl/brabant/kaartje- ... ~a60ddb53/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 9:33

Omdat de pin-oplossing de busbedrijven wel wat kost, worden de kaartjes duurder. De prijs van een ritkaartje en dalurendagkaartje wordt respectievelijk met 15 en 20 cent verhoogd.
Dus het is voor de busbedrijven goedkoper om een risico op overvallen te lopen dan om pinnen in te voeren? :dontknow:

Er zal straks geen overval meer plaatsvinden omdat er geen buit te halen is, maar de klant mag opdraaien voor de kosten van het installeren van pinapparatuur.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door mavas » do 06 jul 2017, 10:21

En kan een buitenlandse toerist dan wel een kaartje kopen met een creditcard? Die zullen geen pinpas hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » do 06 jul 2017, 14:40

Starlet schreef: Omdat er dan alleen nog met de Pin-pas betalingen kunnen worden gedaan verwacht men dat de kosten per kaartje met 15 tot 20 cent omhoog gaan.
De bedoeling is toch dat door elektronisch te betalen het juist goedkoper wordt? :ongeduldig:
(minder kosten t.a.v. administratieve handelingen, geld/kas en de aan- en afvoer van contanten naar bus centrale).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » do 06 jul 2017, 16:46

In Amsterdam is het op bussen al langer niet meer mogelijk om contant te betalen. Naar mijn weten is daardoor niks in de prijs veranderd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 16:51

jelger schreef:
Starlet schreef: Omdat er dan alleen nog met de Pin-pas betalingen kunnen worden gedaan verwacht men dat de kosten per kaartje met 15 tot 20 cent omhoog gaan.
De bedoeling is toch dat door elektronisch te betalen het juist goedkoper wordt? :ongeduldig:
(minder kosten t.a.v. administratieve handelingen, geld/kas en de aan- en afvoer van contanten naar bus centrale).
Ik kan me ook voorstellen dat het in de verzekering een stuk goedkoper is vanwege een lager overvalrisico.

Het lijkt mij meer een ordinaire prijsverhoging.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » do 06 jul 2017, 18:13

Palance schreef:In Amsterdam is het op bussen al langer niet meer mogelijk om contant te betalen. Naar mijn weten is daardoor niks in de prijs veranderd.
De prijzen worden in Amsterdam dan ook niet door de vervoerders vastgesteld, maar door de stadsregio.

De verwerking van electronische betalingen is duurder dan papier geld. Die kosten wil de Brabantse vervoerder klaarblijkelijk graag terugverdienen. Inmiddels zijn OV-bedrijven commerciele organisaties geworden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie