[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » vr 17 mar 2017, 18:06

captain007 schreef:Filestaartongevallen gebeuren dan gemakkelijk en zeker omdat de weg op een aantal stukken rond het verzadigingspunt zit. Met name het stuk tussen Rijkevoort en Neerbosch blijkt zeer gevoelig voor ongevallen heb ik het idee.
In noordelijke richting is het vanaf Rijkevoort op bepaalde tijdstippen dan ook "ineens" stikdruk, of op zijn minst heel veel drukker dan Horst-->Rijkevoort. En met het verkeersbeeld het hele treintjes achter de traagste bestuurders hangen met weinig tussenafstand hoeft er ook niet veel te gebeuren om in moeilijkheden te komen.
Chris schreef:Roermond - Swalmen heeft nu ook een hoger ongevalsrisico dan gemiddeld (ondanks de lage maximumsnelheid van 100 km/h).
Ik kom daar niet zo heel vaak meer, maar als ik er kom heb ik niet de indruk dat mensen zich aan de 100km/h storen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » wo 03 mei 2017, 10:21

Zo te zien zijn de intensiteiten van de A73 bij Hout-Blerick weer gegroeid. In 2016 reden er gemiddeld 90.000 auto's per etmaal over de Zuiderbrug en waarschijnlijk zal dat aantal in 2017 op 93-95.000 zitten. Dat valt ook te zien op de kaart(spoiler)...
Ochtendspits:
SPOILER: TOON

Maandag:
Afbeelding
Dinsdag:
Afbeelding
Woensdag:
Afbeelding
Donderdag
Afbeelding
Vrijdag:
Afbeelding
Zoals in de ochtendspits te zien ligt de taper bij knooppunt Tiglia goed vast samen met het weefvak op de zuiderbrug. Er is een oplossing voor in een besluit opgenomen en dat is een extra rijstrook richting Eindhoven. Maar dat zal niet al te lang een oplossing zijn. En natuurlijk is de vraag hoe gaan deze twee uitvoegstroken lopen? Lopen ze met 2 door richting het klaverblad of valt de rechter rijstrook alweer af richting Venlo-West?

Avondspits:
SPOILER: TOON

Maandag:
Afbeelding
Dinsdag:
Afbeelding
Woensdag:
Afbeelding
Donderdag:
Afbeelding
Vrijdag:
Afbeelding
In de avondspits is het opvallend richting Maastricht op de parallelbaan vanuit Eindhoven. Al het verkeer wat hier moet weven zorgt voor files. Een simpele doorsteek van parallel naar hoofdbaan zou al een goede oplossing moeten bieden.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op wo 03 mei 2017, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door mavas » wo 03 mei 2017, 10:53

Die 90.000 op de Zuiderbrug komt dan al aardig overeen met de 100.000 die voorspeld was in het tracebesluit van de A74.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 mei 2017, 11:08

Die weg is niet toekomstvast gebouwd in de 90er jaren met die te smalle brug over de Maas, dat zei Chris bij de bouw c.q procedure van de A74 al. :down:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Rene » wo 03 mei 2017, 16:10

Achteraf lullen is altijd makkelijk. Bij het besluit om de brug te bouwen heeft men enorme risico's genomen inzake de aanleg èn het tracé van de A73 en de A74. Voor hetzelfde geld was er een westoever A73 en een Klagenfurtlaan A74 uit de procedures gekomen. Dan had je nu een totaal oversizede Zuiderbrug gehad...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Jackbauer1350 » wo 03 mei 2017, 17:33

Wanneer je de Zuiderbrug zo bekijkt lijkt er in beide richtingen een rijstrook bij te kunnen door de vluchtstroken en het fietspad op te heffen. Voor langzaam verkeer zal er dan een brug naast moeten komen of tegenaan gemaakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Vinny » wo 03 mei 2017, 19:47

Ik denk niet dat de Zuidbrug erg oversized zou zijn als de A 73 en de A 74 anders waren aangelegd. Je had dan gewoon een 2x2 randweg om Venlo gehad. Die plaats komt daar qua omvang wel voor in aanmerking.

Ik denk dat er in de huidige situatie twee elementen zijn aan te wijzen die de problematiek verergerd hebben:
1. Knp. Tiglia is onvolledig: verkeer van de A-73 zuid met bestemming Kaldenkirchen, Venlo-Oost of Venlo-Noord moet "mee" over het overbelaste weefvak en vervolgens hetzij dwars door het centrum van Venlo of via de op- en afrit teruglussen.
2. Over de Zuidbrug rijdt verkeer van Eindhoven-Ruhrgebiet samen met Nijmegen-Z. Limburg e.v., waardoor er relatief extra verkeer is tenopzichte van een grid waarbij de verkeersstormen N-Z en W-O elkaar kruisen in plaats van samenlopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » do 04 mei 2017, 13:56

Vinny schreef:Ik denk niet dat de Zuidbrug erg oversized zou zijn als de A 73 en de A 74 anders waren aangelegd. Je had dan gewoon een 2x2 randweg om Venlo gehad. Die plaats komt daar qua omvang wel voor in aanmerking.
Inderdaad, al voor de aanleg van de A73 was de Zuiderbrug (toen slechts de N273 en N271 verbonden waren en de N273 de doorgaande route naar de A2 was) nou niet bepaald rustig. Heb nooit het idee gehad dat die brug oversized was, zelfs toen er nauwelijks doorgaand verkeer was.
Ik denk dat er in de huidige situatie twee elementen zijn aan te wijzen die de problematiek verergerd hebben:
1. Knp. Tiglia is onvolledig: verkeer van de A-73 zuid met bestemming Kaldenkirchen, Venlo-Oost of Venlo-Noord moet "mee" over het overbelaste weefvak en vervolgens hetzij dwars door het centrum van Venlo of via de op- en afrit teruglussen.
Ik vermoed dat het met die afslaande bewegwingen wel meevalt. Verkeer vanaf de A74 richting A73-zuid wordt overigens middels de bebording over de aansluiting geleid (afrit nemen en daarna gelijk de toerit naar :KP: Tiglia). Roermond staat vanuit het zuiden als doel aangegeven bij die afrit.
2. Over de Zuidbrug rijdt verkeer van Eindhoven-Ruhrgebiet samen met Nijmegen-Z. Limburg e.v., waardoor er relatief extra verkeer is tenopzichte van een grid waarbij de verkeersstormen N-Z en W-O elkaar kruisen in plaats van samenlopen.
Daarom zou 2x3 tussen :KP: Zaarderheiken en :KP: Tiglia geen overbodige luxe zijn.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » do 04 mei 2017, 14:40

^^ De vraag is: Is er ruimte voor? Aangezien de A73 op een klein stuk door bewoond gebied heen gaat zoals hier te zien op satellietbeelden:
Afbeelding
Svenlo

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Vinny » do 04 mei 2017, 20:28

Die ruimte zul je dan moeten maken. Het is wat mij betreft niet echt een verrassing, toen de discussie speelde over de aanleg van de A 74 werd al gewaarschuwd voor congestie rond de Zuidbrug. In 2020 zou het flink vastlopen daar wezen de prognoses toen uit. Dat is nu dus al een paar jaar eerder het geval...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » do 04 mei 2017, 21:19

Makkelijker gezegd dan gedaan, er is nu al een actiegroep voor het verlagen van de vmax van 100 naar 80, laat staan de verbreding van de A73...
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Jackbauer1350 » do 04 mei 2017, 22:05

Ben benieuwd wat er destijds eerder gepland was, het tracé van de A73 via de Zuiderbrug of de bouw van de woonwijken die er nu bijna tegenaan staan.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door verfmeer95 » do 04 mei 2017, 22:10

Met damwanden (á la A4 Midden Delfland) moet 2x3 hier toch wel te doen zijn?

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door PeterSchoeber » do 04 mei 2017, 23:01

Jackbauer1350 schreef:Ben benieuwd wat er destijds eerder gepland was, het tracé van de A73 via de Zuiderbrug of de bouw van de woonwijken die er nu bijna tegenaan staan.
Ik kan mij vergissen maar volgens mij waren de huizen er, voor het merendeel, (veel) eerder dan de A73 zoals die er nu ligt. Er is lange tijd ruimte vrij gehouden voor de aanleg van de A73 of een zuidelijke rondweg daar ter plaatse. Ik las trouwens de vorige week in de krant dat de bedrijvigheid, overslag goederen, in de regio Venlo zelfs in de crisistijd met meer dan 10 procent is gestegen.

Als je ziet wat er op dit moment gebouwd op de diverse "Trade Ports" dan ben ik bang dat het verkeer rondom Venlo met enkele jaren compleet gaat vastlopen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » vr 05 mei 2017, 0:23

De wijken lagen er inderdaad veel eerder dan de A73 en volgens mij zelfs eerder dan de toenmalige N73 die er eerst lag. Echter is met de bouw van de A73 zoals hij nu is geen rekening gehouden met eventuele uitbreiding en daar loopt men nu tegenaan. Zelfs met damwanden á la A4 zou 2x3 niet mogelijk zijn. Er ligt teveel in de weg. Het enige wat wellicht mogelijk is, is een spitsstrook...
Svenlo

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Rogier » vr 05 mei 2017, 6:27

^^ In dat geval zou men de omwonenden moeten gaan uitkopen en de slopershamer moeten gaan hanteren, zodat men een 2de brug naast de huidige brug kan bouwen (op 5 doorgaande stroken + weefstrook voorbereiden). De impact zou groot zijn en om die reden misschien extra woningen slopen, zodat de aangepaste weg op eventuele toekomstige verbredingen voorbereid is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 mei 2017, 9:35

Ik begrijp niet waarom je, naast de hoge kosten voor het slopen van woningen voor een verbreding, op dit moment al extra woningen zou moeten uitkopen en slopen voor een eventuele toekomstige nieuwe verbreding. Of je moet zo'n reservering al in de middenberm willen leggen. Als je kijkt naar de maatschappelijke kosten van zo'n ingreep dan zul je toch niet meer ruimte willen creëren dan waarvan je van te voren weet dat het ook echt gebruikt gaat gebruiken? Door de sloop van extra woningen uit te stellen bespaar je op zijn minst de voorfinanciering.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Rogier » vr 05 mei 2017, 10:10

^^

Om de mogelijkheid voor een reservering in de middenberm open te houden en om onzekerheid bij de omwonenden voor de eerste tientallen jaren weg te nemen. Dit soort stevige ingrepen doe je liever niet te vaak en om die reden kun je beter grootschaliger ingrijpen (bredere bruggen en viaducten). Toekomstige verbredingen worden op deze wijze eenvoudiger (tot dat de reservering compleet gebruikt is) en goedkoper. Daarnaast hoeft je niet ieder 10 jaar extra woningen te slopen en \ of viaducten vroegtijdig te vervangen. Dit laatste is ook niet erg 'duurzaam'.

Off-topic: Om die reden vind ik de ingreep bij de A27 bij Utrecht ook niet erg goed uitgewerkt. De oudste delen van de verdiepte ligging zijn bij afronding al 50 jaar oud (spoorviaducten) en zullen waarschijnlijk binnen 30 - 40 jaar alsnog vervangen moeten worden. Daarnaast is na deze ingreep een toekomstige verbreding zeer lastig. Uit de laatste analyse komt al vrij snel naar voren dat de huidige ingrepen niet ver genoeg gaan. Om die reden ben ik groot voorstander om de A27 bij Utrecht veel sterker te verbreden om een flinke reservering mogelijk te houden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 mei 2017, 11:24

^^ Zou je niet eerst uitzoeken of de groei de komende decennia dusdanig doorzet dat een uitbreiding naar 2x3 ontoereikend is? En dan tevens uitzoeken welke alternatieven er zijn voor zo'n volgende stap?

Als je voorbereidt op dusdanig opschalen dan kun je wellicht beter gelijk ook nog eens naar KP Tiglia kijken en mogelijkheden om lokaal en doorgaand verkeer van elkaar te scheiden.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Widejo » za 06 mei 2017, 15:59

Misschien iets te gek?
Afbeelding
Weet ook niet zo goed hoe ik de huidige A73 voor lokaal verkeer kan inrichten. Doorgaand verkeer gaat zeker gebruik maken van deze sluiproute.
Maar de "omlegging" geeft wel ruimte voor capaciteitsuitbreiding.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » za 06 mei 2017, 22:25

Gezien de kosten en kunstwerken voor zo'n omlegging, zou het niet minder onzinnig zijn om de N273 om te toveren in A73, het stukje vanaf Maasbree tot de BAB61 dan A74 (of A61) te noemen en het gedeelte Tiglia - St. Joost A75?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Snelwegenkenner » za 06 mei 2017, 22:43

Er zijn bij Venlo al genoeg nieuwe wegen bijgebouwd. Maar het idee is leuk.
De huidige Zuiderbrug zou gewoon verbreed moeten worden.
Als je naar dit fictieve trace kijkt dan lijkt het alsof het dom is dat de Klagenfurtvariant niet is aangelegd i.p.v de Plateauvariant.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mei 2017, 0:40

duikgek89 schreef:Gezien de kosten en kunstwerken voor zo'n omlegging, zou het niet minder onzinnig zijn om de N273 om te toveren in A73, het stukje vanaf Maasbree tot de BAB61 dan A74 (of A61) te noemen en het gedeelte Tiglia - St. Joost A75?
Dat zou alleen de druk op de Zuiderbrug verlichten, maar het deel van de A73 ten westen van Venlo zou dan nog steeds verbreed moeten worden. Plus dat het ook niet goedkoop is, en juist een extra probleem geeft op de Maasbrug bij Wessem. Die is nu te smal voor 2x3 rijstroken, dus die zal dan vervangen moeten worden. Je creëert dus ook een nieuw probleem.

Er is in de jaren '90 bewust gekozen voor een A73 op de oostoever van de Maas. Een A73 op de westoever zorgt er voor dat de investering die er is gedaan voor de huidige A73 langs Roermond (inclusief de dure tunnels) ineens een stuk minder zinvol is gebleken. Daarnaast zal een westelijke A73 langer zijn; de huidige route N273-A2 is tussen :AS: Maasbree en :KP: Het Vonderen al langer dan de A73. Dan zul je die A73 dus wel voor 130 km/u moeten aanleggen wil het ook echt sneller zijn.

Allemaal te hoge investeringen voor een probleem dat dermate beperkt is dat het zoveel geld niet waard is. Er lijkt mij voldoende ruimte om de A73 te verbreden; ook op de Zuiderbrug mits de vluchtstroken en het fietspad worden opgeofferd. Maar een nieuwe fietsbrug naast de Zuiderbrug bouwen zal een stuk goedkoper zijn dan een A73 op de westoever aanleggen. Verder zou de :AS: Hout-Blerick misschien moeten worden opgeheven, maar dat lijkt mij een probleem dat te overzien is.

De enige bebouwing die relatief dicht op de snelweg staat zijn een paar woningen aan de Frederik Hendrikstraat en de Willem de Zwijgerstraat, waar de tuinen op nog geen 15 meter van de :AS: Hout-Blerick liggen. Daar zou je, westelijk van het viaduct Baarlosestraat, de snelweg een minieme asverspringing kunnen laten maken en een verbreding vooral aan de zuidkant gaan realiseren.

Het is allemaal niet ideaal en wat passen en meten, maar het lijkt me dat er zonder woningen te slopen toch wel zeker ruimte te vinden is voor een gewone 2x3 met vluchtstroken of zelfs 2x4 zonder vluchtstroken. Dat laatste zou dan wel wat substandaard worden en dan zal :A1-100: ook wel te snel zijn, in zo'n geval verwacht ik :A1-80: tussen :AS: Maasbree en :KP: Tiglia. Maar dat is slechts een kort stukje van een paar kilometer en dat lijkt me alsnog wenselijker en realistischer dan een compleet nieuwe snelweg op de westoever van de Maas aanleggen.
Widejo schreef:Misschien iets te gek?
Afbeelding
Weet ook niet zo goed hoe ik de huidige A73 voor lokaal verkeer kan inrichten. Doorgaand verkeer gaat zeker gebruik maken van deze sluiproute.
Maar de "omlegging" geeft wel ruimte voor capaciteitsuitbreiding.
Ik heb wel enige sympathie voor een A73 tussen Maasbree en Belfeld met een Steylerbrug voor doorgaand verkeer. :) Dit zal de druk op de Zuiderbrug verminderen, terwijl het ook geen nieuwbouw van de Maasbrug bij Wessem vereist en ook minder ingrijpend is. Dat doorgaand tracé kan dan gewoon met 2x2 rijstroken worden uitgevoerd en de huidige A73 door Venlo kan dan ook 2x2 blijven en eventueel uitgebreid worden naar 2x3. Verkeer van/naar de Duitse A61 zal dan nog wel steeds door Venlo moeten over het huidige A73-tracé. Het oude A73-tracé zou ik dan omnummeren in A74, en de huidige A74 zou ik administratief als een aftakking van de A74 behandelen en alleen aangeven met het Duitse wegnummer.

Het enige wat ik mij afvraag is: hoeveel verkeer zou zo'n nieuw tracé verwerken? Hoeveel voertuigen haal je daadwerkelijk van de Zuiderbrug? Hoeveel verkeer dat ten noorden van :AS: Maasbree rijdt, zit ook ten zuiden van :AS: Belfeld op de A73? Als er veel bestemmingsverkeer, of veel verkeer van/naar de Duitse A61 is, zal dit plan ook niet zo effectief zijn en is een reguliere verbreding op het bestaande tracé een betere oplossing.

De rest van de plannen vind ik een beetje 'too much'. ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Hajo » zo 07 mei 2017, 12:16

Widejo: Leuk bedacht, maar onhaalbaar. De huidige A74 ligt juist op die plek omdat met het gebied ten zuiden van de Kaldenkerkerweg niet wilde doorsnijden. Mij lijkt een verbreding en tweede brug naast de bestaande de meest voor de hand liggende oplossing. Dat wordt krap, maar zou net moeten passen. Inpakken met geluidsschermen, dubbellaags ZOAB en eventueel een kleine overkapping.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Widejo » zo 07 mei 2017, 12:35

Coen Tunnel schreef:Ik heb wel enige sympathie voor een A73 tussen Maasbree en Belfeld met een Steylerbrug voor doorgaand verkeer. :)
Als goed is, zou dit de situatie zijn zoals jij het ziet. Ik laat het overige even voor wat het is.
Ook de aansluiting Belfeld laat ik voor nu even vervallen. Ik had in het eerdere plan de opmaat voor een ruit Venlo meegenomen, dat laat ik voor nu ook even voor wat het is.

Afbeelding

Een blik op de screenshots van de verkeerssituaties in de spits bovenaan deze pagina lijkt mij dat er een sprake is van aardige doorgaande verkeersstroom op de A73 Nijmegen <-> Roermond.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door keokiracer » zo 07 mei 2017, 12:45

Wat is precies het nut van die verbindingsbogen richting het noorden bij dat nieuwe knooppunt bij Belfeld? Als in v.v. nieuwe weg > A73>Venlo
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Widejo » zo 07 mei 2017, 13:50

^^
Daar zou evt. een nieuwe aansluiting komen voor Belfeld/Tegelen-Zuid t.h.v. Leemhorst. Deze heb ik voor nu niet ingetekend. Maar ook bij afsluitingen van de Zuiderbrug lijkt mij de bereikbaarheid van aansluiting Venlo-Zuid belangrijk genoeg voor deze verbindingsbogen.

Maar het geheel zou in principe nog somberder uitgevoerd worden. Waarbij de nieuwe weg puur als doorgaande bypass functioneert met vloeiende aansluitingen van de "oude" A73.
Hamburg, meine Perle

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » zo 07 mei 2017, 13:54

Een incompleet knooppunt bij Belfeld is ruim voldoende.

Al vermoed ik dat dit plan dan alsnog duurder is dan het verbreden van de bestaande A73, inclusief extra Zuiderbrug en het slopen van bestaande bouw.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » zo 07 mei 2017, 14:34

Met alle respect maar die plannen om er nog een snelweg bij te maken om de druk op de A73 te verlichten vind ik 3x niks. Als er zodanig aan het huidige A73 tracé en knooppunt Zaarderheiken omgebouwd wordt, verlicht dat echt wel de druk op de zuiderbrug. De Zuiderbrug verbreden naar 2x3 rijstroken, een directe verbindingsboog met 2 rijstroken naar de A67 richting Eindhoven en een directe doorsteek vanuit Eindhoven naar de hoofdrijbaan waar 2x3 rijstroken beginnen lijkt me meer dan genoeg. Ik zal straks eens een render maken in ETS 2 ;)
TOEVOEGING
Een ombouw van de Zuiderbrug naar Zuidertunnel lijkt me ook geen gek idee :yes:
Svenlo

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Widejo » zo 07 mei 2017, 14:42

^^
Bij een tunnel lijkt mij dat je aansluiting Venlo-Zuid in :KP: Tiglia zou moeten verwerken. Mijn idee van een nieuwe weg was ook om Venlo te ontlasten. De 'oude' A73 is dan om te bouwen tot 80-weg en word de stadsweg van Venlo.

Is een aansluiting van A74 op A67 ten oosten van Venlo überhaupt onderzocht?
Hamburg, meine Perle

Plaats reactie