Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mei 2017, 22:23

Egbert schreef:
Hajo schreef:Bedoelt wordt dus dat fietsers en snorfietsers het verplichte fietspad volgen.
Maar mijn vraag is: wanneer? Als ik de doorgaande weg wil volgen moet ik hier het fietspad op? Wat is dan het nut van de fietssugestiestroken op de weg?
Het zijn niet eens suggestiestroken, maar volwaardige fietsstroken.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » ma 08 mei 2017, 10:25

Egbert schreef:
Hajo schreef: Bedoelt wordt dus dat fietsers en snorfietsers het verplichte fietspad volgen.
Maar mijn vraag is: wanneer? Als ik de doorgaande weg wil volgen moet ik hier het fietspad op? Wat is dan het nut van de fietssugestiestroken op de weg?
Het nut van fietsstroken is echt alleen maar een verbod stil te staan op de rijbaan.

Maar ik vind die :G13: vreemder. Daar mag je dus helemaal niet fietsen, want je moet naar de :G11:.
Als je streetview omkeert hangt er nog een :D2: ook :ongeduldig:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » ma 08 mei 2017, 10:27

Coen Tunnel schreef:Het zijn niet eens suggestiestroken, maar volwaardige fietsstroken.
Ik zie geen fietssymbooljes en ze zijn ook wel erg smal.

Oh wacht er zijn twee situaties?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » ma 08 mei 2017, 10:29

Egbert schreef: Interessant is ook dat het vanuit deze richting een fietspad is (dus bromfietser toegestaan)
Wacht even...
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » ma 08 mei 2017, 11:15

Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mei 2017, 11:26

feitelijk schreef:
Coen Tunnel schreef:Het zijn niet eens suggestiestroken, maar volwaardige fietsstroken.
Ik zie geen fietssymbooljes en ze zijn ook wel erg smal.

Oh wacht er zijn twee situaties?
Ja, ik doelde op deze situatie: https://www.google.nl/maps/@51.321966,5 ... 312!8i6656

Er werd gevraagd hoe verplicht dit fietspad is.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » ma 08 mei 2017, 11:28

is wel humor trouwens. Als bromfietser mag je niet op het :G11: maar ook niet op de fietsstrook met doorgetrokken streep.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mei 2017, 11:38

:nuts: De straatnaam is wel toepasselijk, het verwijst naar degene die dit zo heeft bedacht. :lol:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 mei 2017, 12:09

Ben benieuwd hoeveel automobilisten op de Laan naar Emiclaer denken voorrang te hebben daar.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » ma 08 mei 2017, 12:15

feitelijk schreef: Was ook een fout in de ANWB kwis drie weken geleden
En dat was even zoeken maar toch gevonden:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 mei 2017, 12:57

Wat betreft de :C6: en aanverwante borden:

Deze weg door Weesp-Aetsveld heeft een geslotenverklaring tijdens de ochtendspits.
https://goo.gl/maps/spdx7tD4sEU2

Die weg komt hier weer op de N236 uit. Waar je gewoon in mag rijden ten alle tijden, dus niks eenrichtingsverkeer.
https://goo.gl/maps/JunvewrMFrt

Ook een geinig bord:

https://goo.gl/maps/jN4wfiQXsJE2
's-Gravelandseweg te Weesp.
Dit hangt een heel eindje na het begin van de weg, leuk wanneer je met je vrachtwaggel al de weg was ingereden en dat is hier bij de N236:

https://goo.gl/maps/Vbgs5PL7A1A2
Daar heeft een :C6: gehangen, er hangt alleen nu een bord met de tijden erop.
Het C6-bord is zichtbaar op een oudere SV samen met nog een onderbordje waarop staat "na 200m":
https://goo.gl/maps/is55bL7mB5E2
Alleen het onderbord hangt nu op magische wijze bovenaan de flespaal. Oogt allemaal wat rommelig.

Een bord om verkeer van de Keverdijk, zijweg van de 's-Gravelandseweg, te weren op bepaalde delen van de dag. Staat niet aan het aan de andere uiteinde bij Hakkelaarsbrug voor de tegenrichting.
https://goo.gl/maps/KPnPmkrMixr

Daar staat wel weer deze:
https://goo.gl/maps/ZHw54hUxW212

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Naturist » ma 08 mei 2017, 22:35

Naturist schreef:Dan ga ik toch de wegbeheerder daarop aanspreken, bedankt. :top:
TOEVOEGING
Naturist schreef:Geachte medewerker,

Afgelopen week trof ik op weg naar sportzaal de Braken bij uw gemeente een verkeersbord aan dat niet voldoet aan de eisen gesteld in het verkeersbesluit.
Het bord is door verbleking niet handhaafbaar meer.

Ik heb mij door een deskundige laten vertellen dat dit wellicht komt door een levering van inferieure kwaliteit.

Graag verneem ik van u of en wanneer u dit bord vervangt of de situatie wellicht niet meer vraagt om dit verkeersbord.

Het gaat om dit bord aan de spoorwegovergang Esschebaan:

https://preview.ibb.co/dZTFGQ/IMG_20170503_000846.jpg

Of wellicht beter te duiden middels Google streetview:

https://goo.gl/maps/QUvT12mmnnM2

Met vriendelijke groet
****
Kreeg vandaag het volgende binnen:

Afbeelding
Snel en keurig beantwoord :top:
Laatst gewijzigd door Naturist op ma 08 mei 2017, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » ma 08 mei 2017, 22:42

Wat keurig dat je de naam van [naam weggehaald] hebt doorgehaald. :lol:

Mooi opgelost (als het bord is vervangen).
Laatst gewijzigd door Attietattie op ma 08 mei 2017, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Naturist » ma 08 mei 2017, 22:46

^^ Ik rij daar wekelijks langs, ik hou je op de hoogte. Verder vindt ik het niet meer dan normaal dat een naam in een persoonlijk bericht weggehaald.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mei 2017, 22:47

Attietattie schreef:Wat keurig dat je de naam van Peter hebt doorgehaald. :lol:
:lol:
Naturist schreef:Verder vindt ik het niet meer dan normaal dat een naam in een persoonlijk bericht weggehaald.
Bovenin de afbeelding van je scherm is die naam gewoon te zien. ;)

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » ma 08 mei 2017, 22:49

Attietattie schreef:
Mooi opgelost (als het bord is vervangen).
Haha en wat zou dat bord moeten inhouden dan?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Naturist » ma 08 mei 2017, 22:51

^^ Als je heel goed kijkt op de foto kun je een :E7: zien met een bus en een vrachtauto eronder

En nog bedankt voor jullie oplettendheid
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » ma 08 mei 2017, 23:13

feitelijk schreef:Haha en wat zou dat bord moeten inhouden dan?
Ik geef je rustig de tijd even bij te lezen na een welverdiende vakantie. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 09 mei 2017, 4:51

Naturist schreef:^^ Als je heel goed kijkt op de foto kun je een :E7: zien met een bus en een vrachtauto eronder
En die rode streep?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » di 09 mei 2017, 5:57

Later aangebracht met tape of verf. Wel heel amateuristisch.
Het was dus oorspronkelijk een bord voor aangewezen parkeerplaats met een vrachtwagen en een bussymbool ( :E8: maar dan met vrachtwagen en bussymbool) waar men met een rode streep een verbodsbord heeft van willen maken. De P- met rode streep en rand is natuurlijk ook een parkeerverbodsbord uit vervlogen tijden, maar wel passend omdat het alleen ter verduidelijking gaat en niet voor auto's geldt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 09 mei 2017, 6:21

Precies, dus ik denk niet dat het vervangen van het bord (door hetzelfde bord) een goede oplossing is.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 09 mei 2017, 6:32

feitelijk schreef:
Snelwegfreak schreef:^^ Via RVV C25 ;)
Afbeelding
Ik heb er een foto van. En die staat wel terecht in dit topic.
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 09 mei 2017, 23:13

Coen Tunnel schreef:^^ Zucht... Met :E1: en :E2: kan parkeren in de berm niet verboden worden, ook niet met een onderbord. De werking van een verkeersbord mag immers alleen worden beperkt en niet worden uitgebreid met een onderbord. En parkeren is daar toch al verboden aangezien het een voorrangsweg bubeko is.
Parkeren mag wel degelijk in de berm van een voorrangsweg bubeko.
Coen Tunnel schreef:En wat zou de reden zijn van een stopverbod op het Larserpad? :dontknow:
Tegengaan van spotters.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mei 2017, 23:18

Attietattie schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Zucht... Met :E1: en :E2: kan parkeren in de berm niet verboden worden, ook niet met een onderbord. De werking van een verkeersbord mag immers alleen worden beperkt en niet worden uitgebreid met een onderbord. En parkeren is daar toch al verboden aangezien het een voorrangsweg bubeko is.
Parkeren mag wel degelijk in de berm van een voorrangsweg bubeko.
Dat ontken ik ook niet. Ik doelde er op dat parkeren op de rijbaan toch al verboden was door de :B1:, en dat parkeren in de berm door al deze borden niet verboden kan worden.
Tegengaan van spotters.
Plausibele verklaring, niet aan gedacht. :)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 09 mei 2017, 23:34

Ik heb dan ook heerlijk geparkeerd in de berm van het Larserpad om de fotoserie te maken die in het N727 topic staat. :twisted:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » wo 10 mei 2017, 5:58

Coen Tunnel schreef:
feitelijk schreef:
Coen Tunnel schreef: Oh wacht er zijn twee situaties?
Ja, ik doelde op deze situatie: https://www.google.nl/maps/@51.321966,5 ... 312!8i6656
Er werd gevraagd hoe verplicht dit fietspad is.
Ik ben benieuwd hoe verplicht een verplicht fietspad is als dat aan de linkerzijde van de weg ligt (en niet aan de rechterzijde door een fietsverbod gepaard gaat, zoals gebruikelijk). Nu er een fietsstrook ligt zal het fietspad gewoon een "andere weg" zijn, wat ook zo bedoeld is, voor degenen die door het park willen fietsen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » wo 10 mei 2017, 6:01

Wat dit nog fraaier maakt is dat de weg waar je op uitkomt een voorrangsweg was (aan de linkerzijde), waar het enige kenmerk dat het geen voorrangsweg meer is, het inrijden van de Vmax 30 zone is (waar voorbeelden genoeg zijn dat dit in de praktijk wel een voorrangsweg kan zijn, ook al hoort het niet).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » wo 10 mei 2017, 7:44

Dat zal het OM helemaal niet zeggen want daarmee zouden ze zelf aangeven dat er gefaald is (door de wegbeheerder). Ze zullen alleen zeggen dat je het bord niet mag passeren, punt. En daar hebben ze helemaal gelijk in.
Nogmaals, de wegbeheerder faalt niet. De situatie bestaat al minimaal sinds halverwege de vorige eeuw toen ze :C6: in de Jordaan (Amsterdamse Binnenstad) gingen gebruiken als inrijdverbod voor motorvoertuigen op vier wielen. In RVV66 bestaat geen bord om rechtdoor rijden te verbieden, dit is de manier waarop historisch gesproken een dergelijke situatie in Nederland wordt aangegeven. Het is in feite een paaltje op de weg dat verhindert dat je door kan rijden, maar omdat een paaltje minder praktisch is (en paaltjes niet kunnen denken om naar beneden te zakken als er verkeer van de andere kant komt) wordt dat zo opgelost. Dat jij dat niet leuk vind kan wel zo zijn, het is wel juridisch correct.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mei 2017, 8:33

Vinny schreef:Nogmaals, de wegbeheerder faalt niet. De situatie bestaat al minimaal sinds halverwege de vorige eeuw toen ze :C6: in de Jordaan (Amsterdamse Binnenstad) gingen gebruiken als inrijdverbod voor motorvoertuigen op vier wielen. In RVV66 bestaat geen bord om rechtdoor rijden te verbieden, dit is de manier waarop historisch gesproken een dergelijke situatie in Nederland wordt aangegeven.
Niet in heel Nederland, alleen in Amsterdam. In andere steden is dit niet of nauwelijks gebruikt en kon men het ook gewoon af met echt eenrichtingsverkeer met borden :C2: en :C3:.

Als je een :C2: voor je ziet rij je toch ook niet rechtdoor? Een :C2: is wat dat betreft duidelijker dan een :C6:, en Amsterdam is echt lang de uitzondering geweest met het onechte eenrichtingsverkeer. Het gebeurt al decennialang, maar dat moeten we niet als standaard voor heel Nederland zien. Wat Amsterdam al decennialang doet is ook al decennialang de uitzondering in Nederland. In de meeste andere historische binnensteden met veel krappe straatjes kunnen ze het ook prima zonder onecht eenrichtingsverkeer af.

Ik ben het met je eens dat het juridisch correct is, maar ik vind het op z'n minst verwarrend, zeker ook omdat echt eenrichtingsverkeer met borden :C2: en :C3: mijns inziens voor iedereen duidelijker is en dat ook de meest toegepaste oplossing in Nederland is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie » wo 10 mei 2017, 9:33

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Nogmaals, de wegbeheerder faalt niet. De situatie bestaat al minimaal sinds halverwege de vorige eeuw toen ze :C6: in de Jordaan (Amsterdamse Binnenstad) gingen gebruiken als inrijdverbod voor motorvoertuigen op vier wielen. In RVV66 bestaat geen bord om rechtdoor rijden te verbieden, dit is de manier waarop historisch gesproken een dergelijke situatie in Nederland wordt aangegeven.
Niet in heel Nederland, alleen in Amsterdam. In andere steden is dit niet of nauwelijks gebruikt en kon men het ook gewoon af met echt eenrichtingsverkeer met borden :C2: en :C3:.

Als je een :C2: voor je ziet rij je toch ook niet rechtdoor? Een :C2: is wat dat betreft duidelijker dan een :C6:, en Amsterdam is echt lang de uitzondering geweest met het onechte eenrichtingsverkeer. Het gebeurt al decennialang, maar dat moeten we niet als standaard voor heel Nederland zien. Wat Amsterdam al decennialang doet is ook al decennialang de uitzondering in Nederland. In de meeste andere historische binnensteden met veel krappe straatjes kunnen ze het ook prima zonder onecht eenrichtingsverkeer af.

Ik ben het met je eens dat het juridisch correct is, maar ik vind het op z'n minst verwarrend, zeker ook omdat echt eenrichtingsverkeer met borden :C2: en :C3: mijns inziens voor iedereen duidelijker is en dat ook de meest toegepaste oplossing in Nederland is.
Nee. In Amsterdam gebruikt men bewust inrijverboden ( :C6: ) én éénrichtingverkeer ( :C2: en :C3: ) in verschillende situaties. Zo staan bij zo goed als alle grachten die laatste borden. Daar geldt voor alle bestuurders éénrichtingverkeer. Bij smalle tussenstraatjes worden vaak inrijverboden gebruikt. Deze straatjes zijn dus feitelijk geen éénrichtingverkeer. Grootste verschil zit 'm in het feit dat motorrijders deze straatjes dus wel van twee kanten mogen inrijden (stamt uit de tijd dat motorbezit in de binnenstad van Amsterdam een stuk hoger was dan het autobezit).

Plaats reactie