[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 11 mei 2017, 20:07

Er komt schijnbaar een rondweg van Clervaux: https://www.wort.lu/de/lokales/beeindru ... 63e13bf013

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 11 mei 2017, 20:14

Op de A4 komt een grotere VZP tussen Leudelange en Pontpierre. Deze vervangt de kleine Shell bij de afrit Pontpierre.

https://www.wort.lu/en/luxembourg/near- ... 63e13bf1c6

Deze Shell is zoals vaker aangegeven een goed alternatief voor doorgaand verkeer van België naar Frankrijk dat niet zo lang in de rij wil staan op de Aire de Berchem of Aire de Capellen maar niet van de snelweg af wil. De route via de A4-A13 is maar een paar minuten langer en geeft de mogelijkheid om snel goedkoop te tanken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mei 2017, 20:16

Chris schreef:Er komt schijnbaar een rondweg van Clervaux: https://www.wort.lu/de/lokales/beeindru ... 63e13bf013
Ah, dat verklaart dan die nieuwe rotonde ten noorden van Marnach...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Kaaiman » do 11 mei 2017, 21:03

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » do 11 mei 2017, 21:56

Een verbinding tussen Marnach en Clerf is geen rondweg van Clerf meer, maar eerder een "bretelle" van de Nordstroos (N7).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » za 20 mei 2017, 15:48

Volgen ze in Luxemburg het Franse beleid ten aanzien van verkeersboetes? Vandaag kreeg ik een brief, in het Nederlands, dat ik op de B7 geflitst was met maar liefst 71 km/h (74 zonder correctie) waar 70 is toegestaan. In Nederland zou je hiermee zonder boete wegkomen.
Gezien het bedrag van de boete (49 euro) had ik vermoedelijk net zo goed 90 kunnen rijden en dan "meer waar voor je geld" gehad.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18234
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door boe! » za 20 mei 2017, 18:12

Willem schreef:71 km/h (74 zonder correctie) waar 70 is toegestaan.
Weinig correctie dus. Ik heb vorige week de B7 ook gereden. Eens kijken of ik post uit Luxemburg krijg.
Willem schreef:Vandaag kreeg ik een brief, in het Nederlands
Dat is netjes.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » za 20 mei 2017, 18:17

Dat de brief in het Nederlands was vond ik ook netjes, maar verder vind ik de boete een tikkeltje overdreven gezien de "zwaarte" van de overtreding.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 mei 2017, 0:20

49 euro is al jaren het standaardbedrag voor een overtreding t/m 20 km/u te hard. En de correctie is inderdaad klein en je krijgt al vanaf 1 km/u te hard een boete, dus het is bij de vaste flitsers (die allen worden aangegeven) goed opletten. Bij die flitser op de B7 bij Ettelbruck moet je flink op de rem trappen, is mijn ervaring. 70 km/u is daar gewoonweg langzaam... :nahzeg:

Dat lijkt inderdaad op Frankrijk; ook daar geldt één bedrag voor een overtreding t/m 20 km/u te hard (€ 45 bubeko/€ 90 bibeko). Al twee keer een boete gekregen daar, één keer voor 112 km/u waar ik 110 km/u mocht en één keer voor 91 km/u waar ik 90 km/u mocht - beide keren uiteraard na correctie. België is eveneens duur. Ik heb € 60 moeten aftikken voor 122 km/u (na correctie) waar ik 120 km/u mocht. :geenlach:

Die 49 euro voor overtredingen t/m 20 km/u zorgt er wel voor dat ik andere belachelijke snelheidslimieten in Luxemburg die nauwelijks gehandhaafd (kunnen) worden niet altijd even serieus neem, zoals de 90 km/u in tunnels. Vaak kom je met 130 km/u aanrijden en ineens gaat het bij de tunnelopening naar 90 km/u. Ik ga meestal terug naar ongeveer 110 km/u, de kans dat ik in een tunnel geflitst word is nihil en mocht het onverhoopt toch gebeuren, dan is de boete nog te overzien. Maar ik heb in Luxemburg nog nooit een snelheidscontrole in of bij een tunnel gezien.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » zo 21 mei 2017, 16:22

Bij die serie tunnels in het nieuwe deel van de A7 bestaat wel een kans dat daar een flitspaal geplaatst gaat worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 mei 2017, 20:44

^^ Ik moet nog maar eens zien dat ze dat in de tunnel gaan doen. En buiten de tunnels mag je vrijwel overal op de A7 :A1-130:.

De enige flitspaal langs een snelweg in Luxemburg is aan het einde van de A4 bij Merl (richting Luxemburg-stad), waar de Vmax al :A1-70: is.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ernst76 » zo 21 mei 2017, 21:18

Er kan wel in tunnels geflitst worden. Bij de tunnels rondom Suhl (D) in de A71 gebeurt dat. Pas op daar, 20 km lang 80 limiet en die wordt gehandhaafd. Verder is het prima opschieten op de A71 trouwens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 mei 2017, 21:59

^^ Ik ben ook wel eens in een tunnel geflitst (B9 Bad Godesberger Tunnel in Bonn), maar ik zie het niet gauw gebeuren dat Luxemburg in die desbetreffende tunnel streng gaat handhaven op de limiet van :A1-90:.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ger81 » wo 24 mei 2017, 13:58

boe! schreef:
Willem schreef:Vandaag kreeg ik een brief, in het Nederlands
Dat is netjes.
Dat is niet alleen netjes, maar ook nodig.
Als EU-onderdaan heb je namelijk recht op een tenlastelegging (en daar vallen verkeersboetes ook onder) in jouw taal.
Doen ze dat niet, dan volstaat een kort briefje terug dat je er niets van begrijpt en je graag in het Nederlands aangesproken wenst te worden.

Boetes uit het westen van Duitsland krijg je ook in het Nederlands, maar een jaar of 3 terug werd ik verblijd met een in het Duits opgesteld Bussgeldbriefje uit Cottbus.
Een briefje teruggestuurd met het verzoek om mij in het Nederlands te benaderen. Nooit meer iets op gehoord.

Ben je als Nederlander het Fries machtig, dan kan je dit spelletje ook in het Fries spelen :D
Ubi volentia est, via est

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 24 mei 2017, 15:55

^^ ik vraag me af of je daarmee wegkomt als je bijvoorbeeld vanaf een Frans of Duits vliegveld de Schengenzone wilt verlaten richting een tropisch land. Dan gaan ze toch echt eisen dat je de boetes direct voldoet, ongeacht of je de brief hebt ontvangen dan wel kon lezen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2017, 16:12

In België krijg je volgens mij ook gewoon je PV opgestuurd in de taal van het gebied waar je de overtreding bent begaan.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ger81 » wo 24 mei 2017, 16:15

Lekkere Kwal schreef:^^ ik vraag me af of je daarmee wegkomt als je bijvoorbeeld vanaf een Frans of Duits vliegveld de Schengenzone wilt verlaten richting een tropisch land. Dan gaan ze toch echt eisen dat je de boetes direct voldoet, ongeacht of je de brief hebt ontvangen dan wel kon lezen.
Dat is een ander verhaal natuurlijk.
Ook al heb je wel gelijk, als je dat uiteindelijk krijgt is je vliegtuig al weg...
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2017, 19:12

Wimpie25 schreef:In België krijg je volgens mij ook gewoon je PV opgestuurd in de taal van het gebied waar je de overtreding bent begaan.
Nee hoor, toen ik in Luik geflitst ben kreeg ik netjes een brief in het Nederlands.

Wellicht dat dat voor Nederlanders anders is.

Ook bij mijn drie Duitse flitsboetes heb ik één keer een Duitstalige brief ontvangen zonder vertaling, maar het boetebedrag was zo laag dat ik maar gewoon heb betaald. :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18234
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door boe! » wo 24 mei 2017, 19:32

boe! schreef:
Willem schreef:71 km/h (74 zonder correctie) waar 70 is toegestaan.
Weinig correctie dus. Ik heb vorige week de B7 ook gereden. Eens kijken of ik post uit Luxemburg krijg.
De post is snel. Aangetekend zelfs. Niet geflitst op de B7, maar verder noordelijk op de N7: 91@90.

Op Streetview is geen flitspaal te zien, maar waar de :B6: staat, staat nu een flitser.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » wo 24 mei 2017, 20:49

^^ Dan kunnen we een lotgenoten-gespreksgroepje gaan beginnen. ;)
Overigens zijn ze bij jou sneller dan bij mij: het duurde bij mij een maand alvorens de brief kwam.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » wo 24 mei 2017, 22:14

Coen Tunnel schreef:In dit document van de gemeente Sanem wordt het nummer B40 voor de Liaison Micheville genoemd, en is de verbindingsweg tussen de B40 en de CR168 de CR168a (Harry, lees je mee? Nog een nieuw wegnummer. :)).
Vandaag even wezen kijken. Het viel me op dat er op de A4 zelf geen enkele aanduiding is voor de nieuwe weg. Ik reed dan ook direct verkeerd. :)
De CR168a is nergens aangegeven, zelfs niet op een hm-bordje. Overal staat consequent (CR)168, dus voor de weggebruiker heeft deze weg een vertakking.
Andere dingen die me opvielen lees ik in dit topic terug, dus die hoef ik niet opnieuw te noemen. :)

Groeten uit Kirchheim unter Teck (D)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Peter » do 25 mei 2017, 5:49

Ger81 schreef:
Lekkere Kwal schreef:^^ ik vraag me af of je daarmee wegkomt als je bijvoorbeeld vanaf een Frans of Duits vliegveld de Schengenzone wilt verlaten richting een tropisch land. Dan gaan ze toch echt eisen dat je de boetes direct voldoet, ongeacht of je de brief hebt ontvangen dan wel kon lezen.
Dat is een ander verhaal natuurlijk. Ook al heb je wel gelijk, als je dat uiteindelijk krijgt is je vliegtuig al weg...
Waarschijnlijk moet je dan de boete betalen, alsof je staande was gehouden bij de overtreding en direct moet betalen. Geen boetes voor te laat betalen of zo. Het is echter maar zeer de vraag of er een koppeling is tussen verkeersboetes (in principe op kenteken, maar kentekenhouder is op naam/adres bekend, maar vermoedelijk niet op paspoortnummer) en de buitenlandse eigenaar (op paspoortnummer) van die auto. Vermoedelijk niet. Alleen als je (op persoonlijke titel) veroordeeld bent in het land of op een Interpol lijst staat, sta je wellicht geregistreerd in de douane database en word je eruit gevist.

In Oman hebben ze op het vliegveld een desk, waar je verkeersboetes moet betalen. Hier is een directe koppeling met huurauto's en de huurder en je moet eerst betalen voordat je het land uit mag. Maar goed: dat gaat niet om buitenlandse kentekens natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door marcel » ma 19 jun 2017, 0:16

52 foto's van de A3 - A7 - B7 - N7 van 3 Juni 2017:

https://goo.gl/photos/b4aCTHCCQrQZeMTj9

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Alfa » ma 19 jun 2017, 0:52

Ger81 schreef: Ben je als Nederlander het Fries machtig, dan kan je dit spelletje ook in het Fries spelen :D
Neen. Het gaat om de taal van het inschrijvingsdocument van je voertuig. Ook in Friesland zijn die in het Nederlands. Dus boetes zullen in heel Nederland in het Nederlands worden opgestuurd. De EU-richtlijn heeft het over 'een taal die de betrokken persoon wellicht kent'. Vermits alle Friezen ook Nederlands kennen zal je daar dus niet onderuit komen.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ger81 » vr 23 jun 2017, 11:47

^^
Richtlijn? Zo zou ik het EVRM niet willen noemen.
Dat is gewoon wetgeving (die ook nog boven onze nationale wetten staat).
Artikel 6 lid 3 onder a van het EVRM schreef:Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:
a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;
De taal van het inschrijvingsdocument van je voertuig doet er imo niet toe. Maar wellicht is er hier een jurist die dat kan bevestigen of ontkrachten.
Het gaat erom dat de tenlastelegging is gesteld in een taal die jij verstaat. Als dat voor jou Fries is, is dat Fries (dan moet je het wel daadwerkelijk machtig zijn uiteraard).
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 11:59

Chris schreef:Op de A4 komt een grotere VZP tussen Leudelange en Pontpierre. Deze vervangt de kleine Shell bij de afrit Pontpierre.

https://www.wort.lu/en/luxembourg/near- ... 63e13bf1c6

Deze Shell is zoals vaker aangegeven een goed alternatief voor doorgaand verkeer van België naar Frankrijk dat niet zo lang in de rij wil staan op de Aire de Berchem of Aire de Capellen maar niet van de snelweg af wil. De route via de A4-A13 is maar een paar minuten langer en geeft de mogelijkheid om snel goedkoop te tanken.
Dit tankstation was buiten gebruik zag ik vorige week, terwijl de nieuwe VZP nog niet in gebruik is (dat ook nog wel enige tijd zal duren). Langs de A4 is nu dus geen tankstation, ik heb in Esch-sur-Alzette getankt, bij het einde van de A4 heb je een rotonde en vlak daarbij is een Aral tankstation. Het is een paar minuten extra rijden, maar als ik de drukte zag bij Capellen en Berchem...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2017, 12:08

^^ Op die route kan ook de Aral bij de afrit Foetz (deels geïntegreerd in het knooppunt A4-A13) een alternatief zijn. Bij diezelfde afrit zitten tevens een hypermarkt van Cora en een McDonald's.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » vr 23 jun 2017, 14:25

De A4 heeft vooral een binnenlandse functie, zeker in vergelijking met de andere snelwegen. Forenzen tussen Esch/Alzette of de omgeving van Petange-Differdange en de stad zullen daar niet gaan tanken. Wel was de vorige vzp extreem klein, dus een uitbreiding tot normale grootte is logisch.
Alleen zal Pontpierre niet snel als overloop voor Berchem of Capellen dienen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 14:43

Coen Tunnel schreef:^^ Op die route kan ook de Aral bij de afrit Foetz (deels geïntegreerd in het knooppunt A4-A13) een alternatief zijn. Bij diezelfde afrit zitten tevens een hypermarkt van Cora en een McDonald's.
Een goede tip is dat. Ik was eigenlijk visueel op zoek naar het volgende tankstation, die Aral bij Foetz zit net te ver van de snelweg / tussen bebouwing om het vanaf de A4 te kunnen zien, ik dacht van, er zal ongetwijfeld wel een tankstation in Esch-sur-Alzette zijn, dus ben op de gok daarheen gereden.

Langs de A13 bij Bettembourg is een groot containeroverslagterminal gebouwd, met ook de nodige kantoren, het zag er toch een beetje stedelijk uit zo tussen de weilanden. Door al die ruimtelijke ontwikkelingen dreigt het fileprobleem in Luxemburg uit de hand te lopen, je ziet nu toch wel dat de spitsen behoorlijk intens zijn ondanks het geringe inwonertal. Ik denk dat ze er niet aan ontkomen om de A3-A6 helemaal (of tenminste grotendeels) naar 2x3 rijstroken te verbreden en ook de knooppunten te moderniseren.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » zo 25 jun 2017, 19:47

Gaan we terug naar Luxemburg?

Plaats reactie