Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Dan zijn het dus feitelijk emissiegeneratoren. Afremmen, terugschakelen, optrekken, lekker goed voor het milieu allemaal. 

-
- expressweg
Ik had dat ook een keer midden in de nacht op de Havendreef in Almere. Ik vind dat maar een rare maatregel.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op za 13 mei 2017, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm average height... in Thailand.
-
- woonerf
DAt is met zo'n beetje alle snelheidsbeperkende maatregelen? Is er eigenlijk wel eens (degelijk) onderzoek gedaan naar het milieu effect van dit soort maatregelen ?Coen Tunnel schreef:Dan zijn het dus feitelijk emissiegeneratoren. Afremmen, terugschakelen, optrekken, lekker goed voor het milieu allemaal.
-
- Hoofdmoderator
De Westtangent in Heerhugowaard is ook drama wat dat betreft. Als je iets boven de 50 rijdt (waar de V85 op 65 ligt) krijg je standaard rood, ook al komt er helemaal niets uit de conflicterende richting. 's Ochtends vroeg soms irritant, maar als je op tijd je gas loslaat kun je uiteindelijk zonder te remmen door groen.
Op het 2x1 stukje heb je een geregelde fiets- en voetgangersoversteek waar ze dit ook doen. Op willekeurige momenten gaat dat ding op rood en als je stil staat direct weer op groen. Dat is zo'n licht waar, als ik zie dat er geen overstekend verkeer is, ik gerust door rood rijd. Krijg even lekker wat
Op het 2x1 stukje heb je een geregelde fiets- en voetgangersoversteek waar ze dit ook doen. Op willekeurige momenten gaat dat ding op rood en als je stil staat direct weer op groen. Dat is zo'n licht waar, als ik zie dat er geen overstekend verkeer is, ik gerust door rood rijd. Krijg even lekker wat

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik had, toen ik er even stind te kijken, al het idee dat het licht snel zonder reden op rood sprong en daarna weer snel op groen zonder aanwijsbare reden. Dat lijkt dus wel te kloppen.Wouter N14 schreef:Toevallig gisteravond langsgereden. De afstelling mag nog wel aangepast worden, ik moest stoppen voor niks maar kreeg weer snel groen
Ik heb dat met name in Portugal heel veel gezien op plekken waar je dorpjes inrijdt. Die stonden afgesteld op 50 km/h inclusief flitspaal voor snelheid en roodlicht. Als je met 50 het dorp inreed was er dus niks aan de hand.Snelwegfreak schreef:Grote kans dat dit bewust is. Doen veel gemeenten om de snelheid van autoverkeer eruit te halen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Die weg ken ik niet, dus even in het algemeen.Snelwegfreak schreef:De Westtangent in Heerhugowaard is ook drama wat dat betreft. Als je iets boven de 50 rijdt (waar de V85 op 65 ligt) krijg je standaard rood, ook al komt er helemaal niets uit de conflicterende richting. 's Ochtends vroeg soms irritant, maar als je op tijd je gas loslaat kun je uiteindelijk zonder te remmen door groen.
Ik heb een hekel aan mensen die door rood rijden/lopen/fietsen, maar ik moet bekennen dat het me soms moeite kost om de discipline op te brengen om voor een rood licht te stoppen waarvan je weet dat het daarna meteen op groen gaat springen, zeker als alles te overzien is en er geen kip in de buurt te bekennen is. Het is dan zo verleidelijk om iets te hebben van "lazer op met je onzin-rood" en door te rijden...
-
- Hoofdmoderator

Als je het kan overzien heb ik er maling aan. Net als in een situatie waarbij (ook op die Westtangent bij ons) de rechtsaffer groen heeft maar op rood gaat als ik er aan kom omdat de doorgaande richting naar groen gaat en de fietsers parallel automatisch groen mee krijgen. Terwijl er helemaal geen aanvraag is en er ook geen fietsers zijn. Wat een onzin is dat. Dan rijd ik gewoon door. Zoek het uit met je achterlijke politiek gestuurde regelingen.Snelwegfreak schreef:Op het 2x1 stukje heb je een geregelde fiets- en voetgangersoversteek waar ze dit ook doen. Op willekeurige momenten gaat dat ding op rood en als je stil staat direct weer op groen. Dat is zo'n licht waar, als ik zie dat er geen overstekend verkeer is, ik gerust door rood rijd. Krijg even lekker wat
Dit heb ik in Catalonië ook een aantal keer gezien als je een dorpje inrijdt. Verkeerslicht met flitspaal. Licht staat op geelknipperen maar als je te hard aan komt rijden springt hij op rood en mag je een seconde of 10 stilstaan terwijl er verder niets gebeurt.Palance schreef:Ik heb dat met name in Portugal heel veel gezien op plekken waar je dorpjes inrijdt. Die stonden afgesteld op 50 km/h inclusief flitspaal voor snelheid en roodlicht. Als je met 50 het dorp inreed was er dus niks aan de hand.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik wilde ook vooral aangeven dat jij niet de enige bent die zich ergert aan onzin-rood.
-
- 2x3 autosnelweg
Soms onzin, soms ook niet.
Voor een bebouwde kom kan ik het me voorstellen. Maar op een kruising op het platteland minder.
In Warschau liggen veel grote, brede wegen. Duidelijk aangelegd tijdens het communistische tijdperk. Overdag razend druk, 's avonds laat en 's nachts vaak uitgestorven. Op de doorgaande richting staan de verkeerslichten standaard op wachtstand groen. Gevolg is dat er dan vaak waanzinnig hard wordt gereden. Maximum is 50, maar 60 tussen 23.00 en 05.00 uur meen ik. Praktijk is dat er dan minimaal 80 tot 100 gereden wordt. Kom jij vanuit een zijweg, je hebt rood maar denkt: "Ach, op dit tijdstip is er toch geen kip op de weg," en je negeert dat rode licht. En net op dat moment...
Heb het meegemaakt in een taxi aldaar. Ik was weliswaar in recordtijd bij mijn hotel, maar dat taxi ritje bezorgd mij nog de rillingen. Dat had volkomen verkeerd kunnen aflopen.
Voor een bebouwde kom kan ik het me voorstellen. Maar op een kruising op het platteland minder.
In Warschau liggen veel grote, brede wegen. Duidelijk aangelegd tijdens het communistische tijdperk. Overdag razend druk, 's avonds laat en 's nachts vaak uitgestorven. Op de doorgaande richting staan de verkeerslichten standaard op wachtstand groen. Gevolg is dat er dan vaak waanzinnig hard wordt gereden. Maximum is 50, maar 60 tussen 23.00 en 05.00 uur meen ik. Praktijk is dat er dan minimaal 80 tot 100 gereden wordt. Kom jij vanuit een zijweg, je hebt rood maar denkt: "Ach, op dit tijdstip is er toch geen kip op de weg," en je negeert dat rode licht. En net op dat moment...

Heb het meegemaakt in een taxi aldaar. Ik was weliswaar in recordtijd bij mijn hotel, maar dat taxi ritje bezorgd mij nog de rillingen. Dat had volkomen verkeerd kunnen aflopen.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Hoofdmoderator
De situatie die jij beschrijft is dan ook totaal niet te vergelijken met wat we hier in Nederland tegenkomen.
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg
De rest wel wil je zeggen? Ik heb zelf meerdere malen in Warschau gereden en ben met het straatbeeld daar bekend. Dat kun je absoluut niet met de Nederlandse kinderdagverblijfwegen vergelijken, dat hoef je er dus ook niet bij te slepen om mij te beleren. Ik heb daarbij zeer duidelijk overzichtelijke en verlaten kruisingen genoemd, daar vind ik de meeste kruisingen in Warschau niet onder vallen.
Dat ze in Warschau soms wat enthousiast rijden ben ik overigens met je eens, maar echt schokkend wil ik het niet noemen.
Dat ze in Warschau soms wat enthousiast rijden ben ik overigens met je eens, maar echt schokkend wil ik het niet noemen.
-
- expressweg
Hoort het rechterverkeerslicht niet een pijl te hebben?
https://www.google.nl/maps/@51.3506865, ... 312!8i6656
Svenlo
-
- 2x2 autosnelweg
In Vlaanderen zijn het gros van de kruisingen op gewestwegen uitgerust met roodlichtcamera's. In zo'n geval is door het rood rijden geen optie, hoe onzinnig de situatie ook mag zijn. 
Zelfs deze voetgangersoversteekplaats heeft in één richting een fototoestel
https://www.google.com/maps/@50.8905244 ... 312!8i6656

Zelfs deze voetgangersoversteekplaats heeft in één richting een fototoestel
https://www.google.com/maps/@50.8905244 ... 312!8i6656
-
- 2x5 autosnelweg
Dat lijkt me hier niet nodig. De situatie is duidelijk genoeg dat de weggebruiker kan zien dat het licht voor hem is bedoeld.sven_engelen schreef:Hoort het rechterverkeerslicht niet een pijl te hebben?
Een volle lens is los van bovenstaande beter zichtbaar, omdat het meer licht uitstraalt.
Hier nog zo een: https://www.google.nl/maps/@52.4581595, ... 312!8i6656
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
Hier zijn de pijlen wel nodig, omdat het linker verkeerslicht met een volle lens kan worden gezien als een verkeerslicht voor de rechtdoorrichting:
https://www.google.nl/maps/@53.2227932, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@53.2227932, ... 312!8i6656
I'm average height... in Thailand.
-
- expressweg
Dat is anders. Er is geen verkeerslicht voor rechtdoor. In de situatie staat er ook nog een volle lens rechtdoor. Dan hoort het toch wel gescheiden te zijn?mavas schreef:Dat lijkt me hier niet nodig. De situatie is duidelijk genoeg dat de weggebruiker kan zien dat het licht voor hem is bedoeld.sven_engelen schreef:Hoort het rechterverkeerslicht niet een pijl te hebben?
Een volle lens is los van bovenstaande beter zichtbaar, omdat het meer licht uitstraalt.
Hier nog zo een: https://www.google.nl/maps/@52.4581595, ... 312!8i6656
Svenlo
-
- autoweg
https://www.google.nl/maps/@52.7078863, ... 312!8i6656
Bij deze situaties vind ik het ook prettiger als er een rechtdoorpijl in het groene licht zou zitten. Vaak als ik vooraan sta kan ik de bovenkant niet zien en let ik enkel op het aanspringen van het groene licht.
Bij deze situaties vind ik het ook prettiger als er een rechtdoorpijl in het groene licht zou zitten. Vaak als ik vooraan sta kan ik de bovenkant niet zien en let ik enkel op het aanspringen van het groene licht.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
-
- 2x5 autosnelweg

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
Er is een verschil tussen pijl en bol. Met pijl is er geen kruisend verkeer te verwachten, met bol kun je kruisend verkeer krijgen. Dat maakt voor het rechtdoorgaand verkeer natuurlijk niet uit, maar het zou wel vreemd zijn als je een pijl rechtdoor hebt en het tegemoetkomend verkeer voor linksaf gaat ook rijden.
-
- verkeersader

Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- verkeersader
Had hier ook graag rechtdoorpijlen in gezien. Maakt de situatie een stuk duidelijker denk ik:
https://goo.gl/maps/5bQLif5cspB2
https://goo.gl/maps/5bQLif5cspB2
-
- expressweg
Dit is zo'n zelfde geval als dat in valkenswaard
Svenlo
-
- autoweg
Ook niet helemaal. Bedoeld is dus tegemoetkomend afslaand verkeer dat jou kruist.Bart217 schreef:Kruisend moet zijn tegemoetkomend

-
- verkeersader
Of je slaat zelf af en komt tegenoetkomend rechtdoorgaand of tegemoetkomend rechtsafslaand verkeer tegen. Dit betreft verkeer wat op jouw weg jou tegemoetkomt en al dan niet rechtdoor gaat. Tegemoetkomend dus... 
Kruisend verkeer komt van zijwegen vanuit jouw richting gezien.

Kruisend verkeer komt van zijwegen vanuit jouw richting gezien.
-
- 2x3 autosnelweg
Mooie timing: https://www.google.nl/maps/@51.533662,4 ... 312!8i6656
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg

-
- Hoofdmoderator
Het valt mij al een week of twee op dat dit niet meer gebeurt, 's ochtends vroeg in ieder geval. Ik kan gewoon met 70 op de teller blijven rijden en het blijft groen. Stuk beter als ze die pestregeling hebben aangepastSnelwegfreak schreef:De Westtangent in Heerhugowaard is ook drama wat dat betreft. Als je iets boven de 50 rijdt (waar de V85 op 65 ligt) krijg je standaard rood, ook al komt er helemaal niets uit de conflicterende richting. 's Ochtends vroeg soms irritant, maar als je op tijd je gas loslaat kun je uiteindelijk zonder te remmen door groen.

-
- verkeersader
-
- 4x5 autosnelweg
Mooi initiatief, maar het overgrote deel van de fietsers (en automobilisten) dat appt op de fiets/achter het stuur zal daar toch geen boodschap aan hebben vrees ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net