[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » do 23 mar 2017, 11:08

^^ Die knik staat ook uitgelegd. Bleek noodzakelijk om de sluis recht op de watergeul te kunnen plaatsen, en zodoende niet meer recht in lijn van de dijk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » do 23 mar 2017, 11:09

Wiki (Afsluitdijk) schreef:Wie op de kaart kijkt ziet dat de Afsluitdijk in een knik aansluit op de Friese kust. Deze verandering in het tracé is aangebracht om de uitstroom van het IJsselmeer te vergemakkelijken. Het sluizencomplex van Kornwerderzand watert af op de schuine geul van de Middelgronden. Het leek de ingenieurs het beste om het sluizencomplex recht op de geul te plaatsen, zodat het water in een rechte lijn wegstroomt.
Dat dus.

Wilde maar aangeven dat ik zulke grapjes op zich wel kan waarderen. Je kunt de vraag wie het hardst heeft gewerkt er tegenover zetten... :p

@Schelpenpaadje: lees nu je reactie op vorige pagina. Shaking hands! :handshake: 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » vr 31 mar 2017, 9:17

Gisteren "de dijk" weer even over geweest (beide richtingen).

Bij Kornwerderzand zijn (sinds een aantal weken) de werkzaamheden weer begonnen aan brug en/of sluizencomplex dus alle verkeer rijdt daar over de zuidelijke brug (2-0 systeem). Komend vanaf Noord-Holland zie je nu los van de reguliere :J15: i.c.m. :J33: ook weer dat 2 à 3 sets met :J33: alleen zijn geplaatst, op 3 a 4 kilometer afstand van Kornwerderzand. Daarnaast nog een tekstkar op 3 km. De sluizen aan de noordkant (de noordelijkste van de twee rijen) zijn daar momenteel ingepakt of worden voorzien van een compleet nieuwe ''look.''
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door koploper » vr 31 mar 2017, 18:23

Het werk aan de noordelijke brug duurt nog tot ca. 14 april. Men is bezig met de aansluiting brug / landhoofd. Vorig jaar zat de brug regelmatig klem door uitzetten met warm weer. Hopelijk is de ellende van de afgelopen jaren dan over. Daarna kan het verkeer weer over beide rijbanen. De werkzaamheden aan de spuisluizen (zijn ingepakt -> lijkt wel kunst) staan hier los van. Betreft onderhoud / schilderwerk. Duur tot begin juli.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » za 22 apr 2017, 14:55

http://www.lc.nl/friesland/Lange-file-o ... 59141.html

Ik hoorde het gistermiddag op de radio en vroeg me af wat daar aan de hand was. Wegwerkzaamheden werd al gezegd in de verkeersinfo, maar dat levert normaliter niet 12 kilometer file op.

Een hele rijbaan afgesloten plus vrijdagmiddag plus begin meivakantie plus buitenlands recreatieverkeer blijkbaar wel.
(Plus brug om de haverklap open?)

Men is daar inmiddels begonnen met de bouw van een belevingscentrum of iets dergelijks. Onderdeel van het project De Nieuwe Afsluitdijk. Er komt ook een restaurant incl. terras met uitzicht over het IJsselmeer volgens mij.

https://www.deafsluitdijk.nl/
https://www.deafsluitdijk.nl/hinder/
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » zo 23 apr 2017, 11:34

Gistermiddag voor het eerst in hele lange tijd over de dijk gereden, blijft toch bijzonder. Ik kwam vanuit Friesland en wat mij verbaasde, is dat de werkzaamheden bij de Lorentzsluizen eigenlijk niet worden opgeheven. Opeens houden de paaltjes op, maar staat er geen :F8: of enige andere aanduiding. Of heb ik nou iets gemist? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » za 29 apr 2017, 22:22

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » zo 30 apr 2017, 21:11

Ik hoop niet dat dit de voorbode is van een zomer vol ellende. :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » zo 30 apr 2017, 21:39

Ook vanavond een behoorlijke file richting Zurich. Zelf richting Den Oever nauwelijks hinder gehad.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 mei 2017, 8:03

Gisteren ontstond opnieuw een storing aan één van beide bruggen in Kornwerderzand. Ook vanochtend nog is in beide richtingen maar één rijstrook beschikbaar. Omdat het warme weer nog een tijdje aanhoudt worden de bruggen extra gekoeld.

Rijkswaterstaat kiest inmiddels eieren voor haar geld door te kiezen voor vervanging van de bruggen. Dit zou de enige manier zijn om van de problemen af te komen. Wat voor bruggen het moeten worden en op welke termijn ze er kunnen liggen is nog niet bekend.

Bron:
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/71941 ... fsluitdijk
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/71940 ... fsluitdijk

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 23 mei 2017, 22:48

Wellicht kan er in overleg met de provincie nog wat financiering gevonden worden en een aquaduct gebouwd worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 mei 2017, 23:40

In een aanvullend nieuwsbericht wordt stelt een woordvoerder dat de funderingen niet voor 2050 vervangen zullen worden. Dat beperkt de mogelijkheden qua soort brug en men wil kennelijk ook niet te veel uitgeven op korte termijn.

Je wilt nu in elk geval voorkomen dat je kosten maakt voor een suboptimale oplossing waar je later spijt van krijgt. Als er ooit een moment is om op zijn minst na te denken over een naviduct o.i.d. dan is dat vóór de vervanging van de bruggen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » wo 24 mei 2017, 12:55

Waarschijnlijk wil men alleen het draai gedeelte uit de jaren zeventig vervangen en wordt er niets (buiten normaal onderhoud) aan de onderbouw gedaan. Het valt mij namelijk op dat met name de noordelijke draaibruggen voor problemen zorgen. Deze zijn volgens mij in de jaren zeventig geplaatst. De zuidelijke zijn al in de jaren dertig geplaatst en hebben volgens mij geen \ minder problemen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 14 jun 2017, 15:09

En het is weer eens raak:

"#Afsluitdijk #A7 richting Noord-Holland DICHT door technische problemen met de brug"
https://twitter.com/ANWBverkeer/status/ ... 9564003328

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door koploper » do 15 jun 2017, 19:00

Ik was erbij. Noordelijke brug bleef bij dichtgaan op 2 m steken. Ondanks het zonnige en warme weer werd er nauwelijks gesproeid. Collega vrijwilligers bij het Kazemattenmuseum, waar ik ook help, kwamen op het idee om flessen water voor 1 Euro per stuk te gaan verkopen. Ze waren net aan de overkant met een fles of 30 toen, helaas voor ons museum, de brug weer open ging. Na wat brainstormen hebben we nu plannen klaarligen om de volgende keer niet allen water geen water maar ook ijs te gaan verkopen. Ook ons museum krijgt nu te maken met de brug perikelen omdat we merken dat mensen en groepen niet meer durven langs te komen uit angst voor een gesloten brug. We adviseren de mensen uit Friesland nu om altijd vanaf Zurich de parallelweg te nemen langs het surfstrand.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » vr 16 jun 2017, 10:18

Tussen 2023 en 2025 wordt de bovenbouw (brugdekken) en de bewegingswerken van de bruggen compleet vervangen. In 2050 moet de gehele brug door een nieuwe brug \ aquaduct vervangen worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 16 jun 2017, 12:24

^^ Hoe kom je aan die kennis?

De regio wil graag een grotere sluis (en ook helpen bij de financiering). Er wordt nog voor gelobbied, mocht dit doorgaan dan lijkt het sowieso opportuun de planning voor de bruggen te heroverwegen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » vr 16 jun 2017, 13:15

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... lsluitdijk

Hier de bron van de informatie.
Rond 2020 wordt er weer onderhoud aan de bruggen uitgevoerd en op basis van dit onderhoud wordt er gekeken, wanneer de draaibruggen en de bewegingswerken vernieuwd moeten worden.

Ik verwacht niet dat men voor 2050 grote investeringen gaat doen. De huidige constructie (onderbouw) kunnen in elk geval (op basis van berekeningen) tot 2050 meegaan. Daarna is vervangen of grootschalige renovatie noodzakelijk.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 nov 2017, 15:17

In 2011 was de Afsluitdijk één van de eerste plaatsen waar 130 gereden mocht worden, toen nog als proef.

Rijkswaterstaat is nu van plan om na de opknapbeurt van de dijk (gereed in 2022) over de volledige lengte, dus inclusief de spuisluizen en het gedeelte bij het monument, de maximumsnelheid op 130 km/u vast te stellen.

Bron: Leeuwarder Courant

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 14 nov 2017, 18:39

Dan moet er echt wel een forse upgrade gebeuren. Ik zie niet helemaal voor me hoe ze dat willen doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door boe! » di 14 nov 2017, 18:56

In het artikel staat dan ook dat de kans aanwezig is dat de snelheid bij de sluizen wordt verhoogd. En dan denk ik eerder aan 100 km/u dan 130 km/u.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 nov 2017, 19:12

De kop denkt daar anders over. Had al even gezocht of het op iets van een persbericht gebaseerd is, dat meer helderheid zou kunnen geven, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Emil » di 14 nov 2017, 21:09

Aflsuitdijk zou een prima weg zijn om over te gaan tot de volgende proef: een limiet van 150 a 160km/h. 8-)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » wo 15 nov 2017, 10:05

Schelpenpaadje schreef:De kop denkt daar anders over. Had al even gezocht of het op iets van een persbericht gebaseerd is, dat meer helderheid zou kunnen geven, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik vind op https://www.deafsluitdijk.nl/nieuws/ont ... 17-inzage/ wel nieuws van 9 november. Misschien staat daar iets in?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 nov 2017, 16:06

Ik heb even vluchtig gekeken naar de Aanvulling 2017 op het Rijksinpassingsplan uit 2016:

http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ssing2017/

De wijzigingen hebben volgens mij alleen betrekking op waterkundige zaken en duurzaamheid.

Er staat wel iets in over ontwerpsnelheid, maar dit heeft te maken met de obstakelvrije zone die in acht genomen moet worden bij het plaatsen van zonnepanelen.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » wo 15 nov 2017, 17:17

Wij zijn als vrijwilligers bij het Kazemattenmuseum op Kornwerderzand 2 jaar lang betrokken geweest bij het bemensen van het infocentrum Op de Dijk van DNA (De Nieuwe Afsluitdijk). Een dezer dagen starten festiviteiten betreffende kunstoepassingen rond de Afsluitdijk als start van allerlei projecten in de komende 4 jaar. Ik denk dat de LC als pers wat voorinformatie heeft gehad en in het stuk zoals gebruikelijk wat zaken door elkaar gooit.

Stand van zaken nu:

Sluizen en bruggen worden compleet vervangen in 2050 (visie RWS nu) Wegdek brug + wegdek spuisluizen krijgt grote renovatie in 2022 (na afsluiting project versterking dijk).

Als het provincies en bedrijven lukt een flink deel van de financiering te regelen komen de sluizen / bruggen eerder aan de beurt maar ik denk niet voor 2022 start verbouwing (dus na de versterking dijk).

Rond het monument komt een compleet nieuw ontwerp: toren / brug / opritten worden vernieuwd en aangepast: periode 2018-2022. Ik denk dat de LC dat bedoeld, dan kan daar ook 130 gereden worden, dus, zie de kop van het artikel, 130 tussen de sluizen.

Ik ga morgen naar een feestelijk gebeuren in Den Oever, hoor misschien meer met name over sluizen en bruggen. Is voor ons museum ok van belang. Zal jullie op de hoogte houden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » wo 15 nov 2017, 20:43

Rond het monument komt een compleet nieuw ontwerp: toren / brug / opritten worden vernieuwd en aangepast: periode 2018-2022. Ik denk dat de LC dat bedoeld, dan kan daar ook 130 gereden worden, dus, zie de kop van het artikel, 130 tussen de sluizen.
Dat lijkt me geen gek idee. Het is nu uiterst gedateerd en krap vormgegeven daar. Als ik dit zo lees wordt het mooier, veiliger en comfortabeler. Ik zeg: doen!
Emil schreef:Aflsuitdijk zou een prima weg zijn om over te gaan tot de volgende proef: een limiet van 150 a 160km/h. 8-)
Ik ben er geen voorstander meer van. In de zomer is het niet meer rustig te noemen op de Afsluitdijk. Er wordt behoorlijk zenuwachtig gereden en er zijn allerlei kamikazepiloten die denken dat ze met een sleurhut aan de trekhaak nog net zo wendbaar en snel zijn als in normale omstandigheden. Gewone automobilisten moeten daar rekening mee houden. Verder heb je de "golven" van verkeer als de bruggen hebben opengestaan, waarin meestal een tamelijk onrustig verkeersbeeld heerst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 nov 2017, 22:27

^^ Dat laatste is op te lossen met een naviduct bij Kornwerderzand.
SPOILER: TOON

En bij Den Oever de deuren van de schutsluis maar dichtlassen dan :mrgreen:
Spijtig dat die ambitie er niet is. Was een mooie verrijking geweest voor het grootste landmark dat we hebben.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » do 16 nov 2017, 13:16

Vinny schreef:
Rond het monument komt een compleet nieuw ontwerp: toren / brug / opritten worden vernieuwd en aangepast: periode 2018-2022. Ik denk dat de LC dat bedoeld, dan kan daar ook 130 gereden worden, dus, zie de kop van het artikel, 130 tussen de sluizen.
Emil schreef:Aflsuitdijk zou een prima weg zijn om over te gaan tot de volgende proef: een limiet van 150 a 160km/h. 8-)
Ik ben er geen voorstander meer van. In de zomer is het niet meer rustig te noemen op de Afsluitdijk. Er wordt behoorlijk zenuwachtig gereden en er zijn allerlei kamikazepiloten die denken dat ze met een sleurhut aan de trekhaak nog net zo wendbaar en snel zijn als in normale omstandigheden. Gewone automobilisten moeten daar rekening mee houden. Verder heb je de "golven" van verkeer als de bruggen hebben opengestaan, waarin meestal een tamelijk onrustig verkeersbeeld heerst.
Klopt inderdaad. Op het moment dat de brug (weg) weer open is krijg je kilometerslang gerees van auto's om de verloren tijd weer in te halen en gaat er dan ook nog een caravan dat doen dan krijg je behoorlijke irritatie van de snelle jongens. Daarnaast en is hier niet genoemd, de reden om de Afsluitdijk naar 2x2 te verbreden is de wind. Haal met een bepaalde windrichting en windkracht een vrachtauto in. Ondanks dat de auto's tegenwoordig een goede weglegging hebben merk je dat goed. Zeker nu de komende 4 jaar er veel aan de dijk gaat gebeuren (niet direct overlast voor de weg) lijkt een nog hogere snelheid absoluut ongewenst.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Emil » do 16 nov 2017, 13:55

Ach ja, je zou de snelheid dynamisch moeten regelen. Snap heus wel het op veel momenten van de dag niet kan. Maar aangezien ik er voorstander van ben om snelheidslimieten te baseren op het rustigste moment van de dag, lijkt mij 160 best verantwoord. In de uren dat ik er kom, meestal laat in de avond, is de Afsluitdijk het stukje racebaan op de route. Er rijdt niemand en er zijn geen op- of afritten. Als er één weg is in Nederland waar je op bepaalde momenten zonder gevaar naar de 180 kan, dan is het de Afsluitdijk.

Plaats reactie