[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door verfmeer95 » do 25 mei 2017, 0:33

^^ Je hebt gelijk, ik zat er een nulletje naast. Het moet inderdaad 460 bar zijn. Dat laat helemaal zien dat een tunnel die in rotsen geboord wordt 40 bar makkelijk aankan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door duikgek89 » do 25 mei 2017, 15:40

Waar haal je die 460 nou weer vandaan? Jij beweert dat water of rots niet uitmaakt. 2,3km waterkolom is ca 225 bar. Niet 460. Volgens jouw theorie zou 2,3km rots dus ook 225 bar moeten zijn... Nouja, achter de komma iets meer afhankelijk van de dichtheid en dan natuurlijk nog de Atmosfeer erboven.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door verfmeer95 » do 25 mei 2017, 17:42

^^ De druk van een kolom rots of water wordt gegeven door dichtheid*hoogte*9,81. Doordat de dichtheid van rots iets meer dan 2 keer zo hoog is als die van water, kom je met een ruwe schatting rond de 450 bar of 460 bar uit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door duikgek89 » vr 26 mei 2017, 10:42

Dat je initiële bewering onzin is behoeft geen discussie geloof ik. Of ik las hem verkeerd, op mij kwam het over alsof je beweerde dat het niet uitmaakt of we over rots of water spreken.

Overigens zie ik hier ook een bewijs dat het onderwijs in Nederland gruwelijk gevaarlijk is.

Tenminste, als je werkelijk de volgende formule geleerd hebt:

Code: Selecteer alles

druk=dichtheid*hoogte*9,81
Want in feite is de wet van Pascal een differentiaalvergelijking. De afgeleide van de druk met respect tot de hoogte is gelijk aan de dichtheid en zwaartekrachtversnelling (die 9,81 van je, waar je ook niet zomaar de eenheid weg mag laten, die bovendien ook niet overal 9,81m/s^2 is).

Code: Selecteer alles

dP/dZ=rho*g
Soms leert men hem overigens aan met een minnetje voor de Rho, maar of je die nodig hebt is afhankelijk van de keuze (richting) van je coördinatensysteem. Belangrijker is dat je niet mag vergeten dat je over drukverschil en hoogteverschil praat. De initiële druk mag je ook niet zomaar vergeten (al kunnen we hem bij dergelijke drukken rustig verwaarlozen, maar als je die formule zo leert kom je geheid een keer bedrogen uit!).

Daarnaast is de wet van Pascal van toepassing op vloeistoffen. Nu werkt dit voor vaste stoffen soms ook, maar je moet hier wel verdomd voorzichtig mee zijn. Ten eerste moet je rekening houden met de vulgraad. Je kunt je voorstellen dat als je rare vormen in een buis gooit, hier nog lucht tussen zit waardoor de dichtheid anders is dan bij een massieve vulling. Maar ook dat kunnen we nu waarschijnlijk negeren aangezien we het over min of meer massieve rots hebben, zelfs al is die waarschijnlijk niet homogeen. Veel meer kom je dan in de knoei met het feit dat bij vaste stoffen hetzelfde kleine blokje (infinitesimal, kom even niet op het Nederlandse woord) niet per definitie dezelfde druk van alle kanten hoeft te ervaren om in equilibrium te zijn. Ook de drukkende rots, drukt slechts van boven.
Dan komen we ook tot het punt dat jij compleet vergeet, namelijk dat we hier niet per definitie één kolom rots hebben die volledig op een vlak dak van een tunnel steunt.

Een zacht materiaal, bijvoorbeeld zand, zal waarschijnlijk in het midden wegzakken zodra de steun wegvalt en dus relatief veel druk op de tunnel uitoefenen.
Echter, nemen we een harde rots dan gaat dat zeker niet zomaar op. De rots zal wat afschuifspanningen en buigspanningen op kunnen nemen waardoor de rots zichzelf ondersteunt en waardoor het "dak" van het geboorde gat "staat" op/via de rots daar precies naast. Dit is in principe niet heel anders dan betonnen liggers voor een gebouw (met de kanttekening dat we over hele andere maten en ordegroottes praten). Ik weet niet hoeveel de rots zelf op kan en zal nemen, maar dat de rots zelf wat op kan nemen weet ik zeker. Zou dit principe namelijk niet zo werken, dan hadden we waarschijnlijk nooit tunnels kunnen boren of mijnen kunnen graven want reken maar dat alles meteen instort als er zo'n enorme druk op zou staan. Sterker nog, heel veel dingen hadden we nooit kunnen bouwen en er hadden geen natuurlijke grotten kunnen bestaan.

Ik ben er dus ook vrijwel zeker van dat je met die verkrachte versie van de wet van Pascal de plank mis slaat.



Wat ik me wel voor kan stellen is dat in sommig gesteente bepaalde normen zo'n formule willen gebruiken om op zeker te spelen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Hajo » vr 26 mei 2017, 14:53

^^ Dit gaat mij boven de pet. :s

Anyway, de druk op de tunnelbuis zal volgens mij behoorlijk groot zijn door zowel de rotsen als het water daarboven. Desondanks is het toch mogelijk die tunnel aan te leggen, wat ik verbazend vind.

Ander aspect is de veiligheid: hoe wordt die op zo'n grote diepte gewaarborgd? Vluchtwegen en zo zijn natuurlijk prima, maar het is wel een behoorlijk eind voordat je de tunnel uit bent. En ook hier speelt de diepte denk ik een grote rol.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » vr 26 mei 2017, 22:08

Video van de E18 van Oslo aan de westzijde tot aan Moss langs de E6. De E18 loopt in Oslo door een paar korte tunnels en een lange tunnel. Daarna volgen we de E18 naar het zuiden waar deze zeer verschillend is uitgebouwd. Verder naar het zuiden voegen we in op de E6 en buigt de E18 af richting Stockholm. De video is in de ochtend van hemelvaartsdag opgenomen, dus het was lekker rustig in Oslo:
Link

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door duikgek89 » za 27 mei 2017, 9:24

Hajo schreef:^^ Dit gaat mij boven de pet. :s
In meer simpele taal komt het erop neer dat Verfmeer95 denkt dat alle rots die recht boven de tunnel zit, op de tunnel steunt. Terwijl ik zeg dat een tunnel in rots iets is als een grot en de rots boven de tunnel (deels) gesteund wordt door de rots naast de tunnel waardoor niet het volledige gewicht van de rots boven de tunnel op de tunnel steunt.

Hajo schreef:Ander aspect is de veiligheid: hoe wordt die op zo'n grote diepte gewaarborgd? Vluchtwegen en zo zijn natuurlijk prima, maar het is wel een behoorlijk eind voordat je de tunnel uit bent. En ook hier speelt de diepte denk ik een grote rol.
Volgens mij is de lengte een groter probleem, want die moet je ook weer voor een aardig deel afleggen om de tunnel uit te kunnen komen. Bovendien moet die afstand afgelegd worden om calamiteiten te bereiken.

Lucht verversen op zo'n diepte is best te doen, daar de druk in de tunnel maar een beetje hoger zal zijn als op maaiveld (stel je een tunnel op niveau 0 voor met ingangen in de bergen), we praten dan over drukverschillen in de ordegrootte van enkele tienden bar.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » za 27 mei 2017, 15:36

Tijdens mijn reis door Noorwegen heb ik een hoop foto's gemaakt van de Hardangerbrua. Ik vond het een hele indrukwekkende brug en ook de toeleidende infrastructuur met twee tunnels met een rotonde erin zijn erg mooi. Een repo in de spoiler.
SPOILER: TOON

De brug gezien vanaf de noordzijde. De brug gaat over een fjord heen en de weg komt aan weerszijden letterlijk uit de berg:
Afbeelding
DSC_0074.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De pylonen zijn erg imposant, hoewel de hoogte van ruim 200 meter niet zo opvalt door de omgeving die ook al imposant is:
Afbeelding
DSC_0078.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Zicht op het topstuk van de pyloon:
Afbeelding
DSC_0079.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Men was bezig met iets onder de brug vanuit het beweegbare inspectieplatform:
Afbeelding
DSC_0080.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De tunnelmonden zijn heel hoog en groot waardoor de brug vanuit de tunnel op je afkomt:
Afbeelding
DSC_0086.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Je kan als je vanuit de tunnelmond naar boven kijkt zo de hele pyloon zien:
Afbeelding
DSC_0087.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De tunnelmond gezien vanaf de brug. Aan de andere zijde ziet het er hetzelfde uit:
Afbeelding
DSC_0092.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Flinke voegovergangen zijn er in de brug geplaatst:
Afbeelding
DSC_0089.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Het inspectieplatform rijdt over een richel aan de buitenzijde van de brug:
Afbeelding
DSC_0094.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Vanaf de andere zijde van de brug heb je ook mooi zicht op de brug. Er zit daar ook een parkeerplaats waar je over het fiets/voetpad gemakkelijk naar de brug kan lopen:
Afbeelding
DSC_0103.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Vanaf die zijde kan je ook boven de tunnelmond lopen en kijk je zo recht op de weg over de brug heen:
Afbeelding
DSC_0126.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Het fietspad heeft aparte stukje tunnels naar de brug toe en is voorzien van wat speelse ledverlichting met regenboogeffect:
Afbeelding
DSC_0135.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De halfportalen voor de elektronische tol. Er zit ook apparatuur voor tolkastjes:
Afbeelding
DSC_0138.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De tolbedragen:
Afbeelding
DSC_0147.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Het fiets/voetpad komt in de tunnel bij de weg uit:
Afbeelding
DSC_0144.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Bevestigingspunt van een van de kabels aan het brugdek:
Afbeelding
DSC_0149.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Vanaf de brug heb je tevens een mooi uitzicht op de omgeving 8-):
Afbeelding
DSC_0096.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » za 27 mei 2017, 17:41

En een video van een van de mooiste wegen die ik ooit gereden heb. De Riksvei 7 door Hardangervidda. Je moet er even voor gaan zitten, want het is ruim 20 minuten adembenemend landschap 8-)
Link
Noot: Video werkt alleen op PC, Tablet of TV ivm copyright.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 27 mei 2017, 17:57

Mooie foto's van de Hardangerbrug! Momenteel is dit de langste overspanning in Noorwegen. Ik heb de bouw van de brug op de voet gevolgd, het was een spektakel om het in 2014 te bezoeken. Het brugdek is in China gemaakt.

Je video zal ik bekijken als ik weer in Nederland ben, hier is de wifi net genoeg voor 360p, dat doet de video geen recht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 29 mei 2017, 15:33

Vandaag heropent de Oslofjordtunnel weer voor het verkeer, nadat het ruim 3 weken afgesloten was om de reparaties na de tunnelbrand van begin mei uit te voeren. De tunnel blijft voor onbepaalde tijd afgesloten voor vrachtwagens langer dan 12 meter tijdens de spitsuren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 30 mei 2017, 22:16

captain007 schreef:En een video van een van de mooiste wegen die ik ooit gereden heb. De Riksvei 7 door Hardangervidda. Je moet er even voor gaan zitten, want het is ruim 20 minuten adembenemend landschap 8-)
Je had er mooi weer bij ook. Ik vond het ook een bijzondere ervaring, zeker in deze tijd van het jaar is alles nog vol sneeuw en ijs, het lijkt net alsof je in arctisch gebied rijdt. In augustus is alles gesmolten en rij je door kaal veengebied, ik heb daar wel eens foto's van gezien. Dan zie je alleen sneeuw in de verte.

Het leuke aan de Hardangervidda is dat het ook lang duurt, het hoogste deel is zo'n 40 kilometer lang, dat is dus ruim een half uur rijden door arctisch landschap. Je kan vanaf de weg ook nog Hardangerjøkulen zien, dat is de op 5 na grootste gletsjer van Noorwegen en de op één na meest zuidelijke vergletsjerde gebied (Folgefonna bij Odda is iets zuidelijker nog).

Hardangerjøkulen is vanaf de riksvei 7 niet zo heel goed zichtbaar, niet op plekken met parkeerplaatsen. Het was er zo rustig dat ik even op de weg ben gestopt voor deze foto:
Afbeelding
Rv 7 Hardangervidda-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » wo 31 mei 2017, 8:41

^^ Qua weer zaten we net in een overgang. Die foto's die ik eerder hier plaatste van de Hardangerbrug zijn in de volle zon gemaakt, maar een paar uur later regende het daar doordat een heel front kwam opzetten. De scheidslijn lag later precies bij het begin van de video, want je ziet dat het bij de tunnels nog bewolkt is en toen vielen er soms nog wat spatjes regen.
Chris schreef:Het leuke aan de Hardangervidda is dat het ook lang duurt, het hoogste deel is zo'n 40 kilometer lang, dat is dus ruim een half uur rijden door arctisch landschap.
Het landschap vond ik op zich wel wat vergelijkbaar met wat andere routes die ik heb gereden, waar ook nog hele grote hopen sneeuw lagen, maar inderdaad de lengte maakt het wel bijzonder. En vooral de transitie van het landschap in korte tijd. Eerst rij je nog langs fjorden en blijf je vlakbij het water. Het punt waar de video begint ga je ineens een smallere kloof in en rij je via een serie tunnels ineens naar een compleet andere wereld. Ook de Vøringsfossen waterval waar ik even voor ben gestopt is de moeite waard om naar te kijken. En dan vooral even verder lopen dan de mensen die even snel vanaf de parkeerplaats een foto schieten en dan kun je langs de weg echt prachtig uitkijken over de spectaculaire waterval.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 31 mei 2017, 15:49

De luchtkwaliteit in Flåm en Geiranger is periodiek slecht voor de gezondheid. De oorzaak zijn de grote cruiseschepen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, ik heb ze ook zien liggen in die plaatsen met dikke rookpluimen erboven. Nogal een schril contrast met de miljarden aan fiscale maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren. Eén zo'n cruiseschip stoot meer NOx uit dan het complete wagenpark van de regio Oslo.

Een groot cruiseschip stoot evenveel CO2 uit als meer dan 80.000 auto's. En in Flåm en Geiranger komen meerdere van die schepen per dag (soms zelfs tegelijkertijd). De uitstoot van die cruiseschepen is waarschijnlijk meer dan de CO2 besparing van alle Tesla's in Noorwegen bij elkaar... Stel dat er 20 cruiseschepen tegelijk rondvaren in Noorwegen. Dat is evenveel CO2 uitstoot als bijna alle auto's in Noorwegen bij elkaar.

https://www.theguardian.com/environment ... on-problem

https://www.nrk.no/sognogfjordane/rappo ... 1.13536655

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » wo 31 mei 2017, 21:27

^^ Toen ik er was waren er 2 van die redelijke jongens met een capaciteit voor 2000 passsagiers. Je ziet constant een walm boven die schepen hangen. En aangezien de bergen om het fjord heen vrij hoog zijn daar blijft al die lucht in het dal hangen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 01 jun 2017, 14:26

In oktober moet de 5,8 kilometer lange Filefjelltunnel van de E16 worden opengesteld. Dit is een ondertunneling van het hoogste deel van de E16. Filefjell geldt nu al als de meest wintervaste verbinding tussen oost en west, straks is dat nog meer het geval.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » do 01 jun 2017, 14:43

^^ Het zag er al ver af uit toen ik daar langs kwam. De toeleidende wegen naar de tunnel zijn al wel helemaal klaar.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » vr 02 jun 2017, 20:45

Onderweg kwam ik ook een compleet nieuw deel van de E6 tegen ten noorden van Lillehammer. Op mijn atlas was het zelfs nog in aanbouw getekend zonder openingsdatum erbij. Geen idee wanneer dit deel geopend is, maar niet heel lang geleden (de oude borden met E6 stonden nog langs de oude route). Het nieuwe deel is nog een stukje langer richting het zuiden, maar daar was ik binnendoor gereden om van het uitzicht te genieten. Er zit namelijk nog een tunnel in het tracé.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 02 jun 2017, 20:50

Dat is het project 'Frya - Sjoa' en is op 17 december 2016 geopend. Het is 33 kilometer nieuwe autoweg, één van de grootste wegopeningen in één keer. Normaal wordt er heel gefragmenteerd gebouwd. Het is de bedoeling dat de uitbouw van de E6 tussen Kolomoen en Moelv ook in zo'n groot project wordt verpakt. Tot nu toe was dat ongebruikelijk in Noorwegen. Ik heb me wel eens afgevraagd of de Lærdaltunnel niet de grootste wegopening in één keer was qua aantal kilometers. :p

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » za 03 jun 2017, 16:25

^^ En over die tunnel gesproken, hier een video daarvan inclusief wat andere tunnels. Echt bizar dat je op dit stuk meer dan 40 kilometer geen daglicht ziet:
Link

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » di 06 jun 2017, 20:37

Nog een video van een hele mooie weg. De weg door Briksdalbreen, lopende vanaf een fjord naar een gletsjer. Op 10:07 is ook een lawine te zien boven in de bergen 8-)
Link

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door bobbob » di 06 jun 2017, 21:12

Ik hoorde dat er plannen zijn om 55 extra tolpunten aan te leggen in Oslo.
Waarschijnlijk om het autoverkeer wat meer uit Oslo te weren, mijn conclusie is dan dat het minder zal zijn op de doorgaande wegen... Maar dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 07 jun 2017, 8:55

Het huidige tolcordon werkt als een soort dwarsdoorsnede, bij het passeren bij een denkbeeldige lijn moet tol betaald worden. Men wil nog meer van dergelijke lijnen invoeren, de tolheffing bovendien uitbreiden naar twee richtingen en de toltarieven ook nog eens verhogen. Bijvoorbeeld op de route E6-Ring3-E18 rond Oslo moet nu op 3 punten tol betaald worden, dat worden er 5.

Een typisch voorbeeld van hoe een congestieheffing / kilometerheffing echt niet blijft bij de initiële invoering. In Stockholm is dat ook gebeurd. Een goede reden om er nooit aan te beginnen, het is de ultieme melkkoe.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door mavas » wo 07 jun 2017, 10:52

Ben wel erg benieuwd wat de inwoners er van vinden. En of hier nog protesten zijn te verwachten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door JaN34 » do 08 jun 2017, 15:20

Nogmaals het filmpje over de ferry-vrije E39 die ik gepost had op de vorige pagina. Echter nu in het Engels:
Link

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door hugomol » do 08 jun 2017, 15:52

Hoe bouw je zoiets?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » za 10 jun 2017, 18:08

Nog een video van een weg waar het landschap snel veranderd. Riksvei 15 is een weg die richting het westen loopt vanaf Otta. In deze video komen we vanuit de richting Stryn richting Otta en ga je door een bergketen heen met wat tunnels en veranderd het landschap snel:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 11 jun 2017, 8:13

De tunnels zijn in de jaren '70 aangelegd en dat is ook wel te zien, ze zijn vrij smal. Ik heb er een keer een Zwitser ingehaald die er maar 50 durfde, maar inhalen is niet echt aan te raden.

Ik vraag me overigens af waar die poorten met verkeerslichten in de tunnels voor zijn. Misschien sluiten ze de tunnel af tijdens de rendiertrek of zo?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » di 13 jun 2017, 19:41

^^ Dat van die poorten vroeg ik mij ook af. In andere tunnels heb ik dat namelijk niet gezien.
Omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen nog een leuke video van de Hardangerbrua. Helaas wel tegen de zon in gefilmd, want ik vond het wat te prijzig om een paar keer op en neer te gaan rijden:
Link

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » vr 16 jun 2017, 11:18

En we zijn al bijna door al het materiaal heen. Hier een video van de E16 van Norderhov naar Sandvika nabij Oslo. Deze weg loopt door een gebied met meren met daarin diverse eilanden. Het meest bekende eiland is Utøya, helaas vanwege een minder leuke reden. De E16 is voor Noorse begrippen op dit deel vrij druk, omdat je hier de agglomeratie van Oslo binnenkomt. De weg is naar mijn mening erg matig uitgebouwd. Veel 2x1 stukken, enkele stukken 2+1 en ook 1x2 is vrij gangbaar. Dan is er een stuk relatief modern uitgebouwd met 2x2 rijstroken, om dan weer abrupt op te houden. Men is wel bezig om het laatste stuk naar de E18 om te bouwen naar 2x2 rijstroken, wat in 2019 afgerond zou moeten zijn. Ik wilde eigenlijk ook nog een stuk van de E18 filmen, maar ik heb over de laatste 5 kilometer meer dan een uur gedaan doordat het muurvast stond (was op de woensdagmiddag voor hemelvaart dus het was loeidruk).
Link

Plaats reactie