Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » zo 16 apr 2017, 15:47

Begin september ben ik in Zuid-Spanje. Laatste dag in Granada. Ik wil daar om 08.00 uur vertrekken en via de A92 naar Almeria rijden (door de Tabernas woestijn). Dan vanaf Almeria en Motril naar vliegveld Malaga (A7). Aankomst aldaar om 17.00 - 17.30 om huurauto in te leveren, terugvlucht om 20.30 uur. Is dit haalbaar?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Egbert » zo 16 apr 2017, 16:42

370 km over autosnelwegen? Waarom zou dat niet lukken?
Ik zou zelf trouwens liever de via de A337 en A347 over de Puerto de la Ragua rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 17:39

Dat is makkelijk haalbaar en gaat ook over goede autosnelwegen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » zo 16 apr 2017, 19:41

Gracias. ;) In dat geval kan er wellicht zelfs nog een bezoek aan Mini-Hollywood vanaf. Die Tabernas woestijn schijnt iets bijzonders te zijn. We zullen zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 19:50

In de Tabernaswoestijn zijn veel westernfilms opgenomen.

17:30 aankomst op de luchthaven van Málaga is ruim op tijd om je auto in te leveren en je vlucht te halen. De parkeergarage van de verhuurbedrijven zit naast/in de terminal. Vanaf de MA-20 zit je via de vrij nieuwe MA-23 zo bij de luchthaven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » zo 16 apr 2017, 21:31

Mijn ervaring is dat het verhuurbedrijf (er zaten er meer) op een industrietrrein zit in de nabijheid van het vliegveld, maar dus niet in/naast de terminal. Je wordt wel met een busje naar de terminal gebracht als die dan beschikbaar is. Daar kan dus wel vertraging inzitten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 21:37

^^ Dat zal dan afhangen van het verhuurbedrijf. De grote bekende verhuurbedrijven zitten bijna allemaal in/naast de terminal. Ik had destijds (2015) bij Thrifty/Hertz gehuurd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » zo 16 apr 2017, 21:43

Dat zou kunnen, ik had destijds een auto gehuurd via een lokaal verhuurbedrijf via Sunnycars.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » zo 16 apr 2017, 22:33

Mijn huurauto huur ik bij Avis. Zullen wel een kantoor in de terminal hebben, neem ik aan.

Hoe gedragen de Spanjaarden zich overigens in het verkeer? Heb er nog nooit zelf gereden. Houden ze zich een beetje aan de Vmax en andere verkeersregels of wordt er stevig door gereden?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » zo 16 apr 2017, 22:44

Mijn ervaring is dat er tamelijk kalm wordt gereden in vergelijking met Italië.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » zo 16 apr 2017, 23:11

Spanje is eerlijk gezegd een beetje het tegenovergestelde van het stereotype verkeer in Zuid-Europa. Er wordt doorgaans rustig gereden en men houdt zich veelal aan de verkeersregels. De binnenstad van Málaga is misschien anders, maar op de autosnelwegen en hoofdwegen zul je geen Italiaanse / Griekse toestanden tegenkomen. Spanje is ook het enige land in Zuid-Europa dat qua aantal verkeersdoden vergelijkbare cijfers als Nederland of Denemarken haalt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 23:22

De meeste Spanjaarden, zeker buiten de grote steden en ook in Málaga en omgeving, rijden eerder gezapig en passief dan assertief. Men houdt zich goed aan de maximumsnelheden en ook aan de andere verkeersregels. De wegen zijn doorgaans van goede kwaliteit. Ik vind het altijd prettig rijden in Spanje.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Rein » ma 17 apr 2017, 10:03

Ook van mijn kant de bevestiging dat het in Spanje prettig rijden is. Het enige stukje kleine ergernis dat ik heb, is dat ze bij rotondes nog wel eens erg lang wachten met oprijden. Als je dat in Nederland zou doen sta je er een uur later nog.

Ik herinner me van Malaga AirPort dat ze naast de terminal een grote parkeergarage hebben tbv huurauto's. De bewegwijzering daarheen is simpel en in mijn herinnering rij je in die garage ook snel naar de goede maatschappij toe.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » ma 17 apr 2017, 19:23

Dank voor jullie reacties! :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » ma 17 apr 2017, 20:07

Rein schreef:Ook van mijn kant de bevestiging dat het in Spanje prettig rijden is.
Mee eens. Ik vond het prima rijden, lekker rustig, lekker beheerst. Zelfs nog relaxter dan Nederland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door olaf » wo 19 apr 2017, 21:34

Ook ik ben het eens met bovenstaande. Spanje is een relaxed land om doorheen te rijden
@Hajo, is het geen optie om het hele stuk vanuit Nederland met de auto te doen? Misschien heb je te weinig tijd maar het is o zo mooi om er helemaal doorheen te rijden

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » wo 19 apr 2017, 21:55

^^ Als ik meer tijd had, was dat zeker een optie geweest. :yes: Ik heb echter maar twee weken vakantie (26/8 tm 10/9) waarvan ik 8 dagen in Zuid-Spanje ben. Heb een fly drive geboekt waarbij ik in die 8 dagen een rondreis door Andalusië maak. Een bezoek aan Gibraltar is daar ook bij inbegrepen.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door olaf » vr 12 mei 2017, 9:31

Onze reis volgende week gaat naar Athene. De route voor de heenreis is gepland. Terug willen we graag via Sarajevo en Ljubljana dus daar nog een paar nachten verblijven. We zitten allen nog met de route van Athene naar Sarajevo. Volgens de bekende routeplanners kun je het snelste via Belgrado maar is een eind om. Via Kosovo is geen optie. Verder kun je nog halverwege Nis en Belgrado de E761 uitrijden. Dit is een stuk korter maar ik weet niet hoe tijdrovend dit is of hoe de staat van de weg is. Iemand ervaring of tips?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mei 2017, 14:41

olaf schreef:Via Kosovo is geen optie.
Zolang je vanaf Kosovo niet via Servië maar via Montenegro naar Bosnië rijdt moet dat geen probleem zijn. Landschappelijk gezien is dat vermoedelijk ook de meest interessante route.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door olaf » vr 12 mei 2017, 17:22

Klopt helemaal. Van Kosovo naar Servie is me bekend dat het problemen kan geven ivm "illegaal" het land ingekomen zijn. Ben er een paar jaar geleden ook doorheen gereden. Toch geeft routenet aan dat je wel degelijk een stukje door Servie heen komt over de e65/e80. Is dit te omzeilen over fatsoenlijk asfalt of dan toch beter via Belgrado

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door verfmeer95 » vr 12 mei 2017, 17:33

Je ID-kaart is toch gewoon geldig in Kosovo en Servië? Als je die gebruikt kunnen ze helemaal niet zien waar je geweest bent.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mei 2017, 18:19

olaf schreef:Klopt helemaal. Van Kosovo naar Servie is me bekend dat het problemen kan geven ivm "illegaal" het land ingekomen zijn. Ben er een paar jaar geleden ook doorheen gereden. Toch geeft routenet aan dat je wel degelijk een stukje door Servie heen komt over de e65/e80. Is dit te omzeilen over fatsoenlijk asfalt of dan toch beter via Belgrado
Je kunt gewoon via Peć en Rožaje rijden, daar is een directe grensovergang van Kosovo naar Montenegro.

Bij Rožaje kom je dan weer op de E65. Die route is sowieso aan te bevelen boven een route door Noord-Kosovo en Servië heen, want het noorden van Kosovo (rond Mitrovica en noordelijker) kan soms wat onrustig zijn.
verfmeer95 schreef:Je ID-kaart is toch gewoon geldig in Kosovo en Servië? Als je die gebruikt kunnen ze helemaal niet zien waar je geweest bent.
Klopt. Ik weet niet of er überhaupt nog EU-paspoorten gestempeld worden op de Balkan. Servië doet het misschien nog, Montenegro wellicht ook, maar Macedonië heeft het ook al afgeschaft, en Kosovo schijnt het ook lang niet altijd te doen. Bosnië doet het ook niet.

Overigens leveren Kosovaarse stempels ook later geen probleem op, zolang je maar in- en uitgereisd bent via Kosovo en niet direct bent doorgereisd naar Servië vanaf Kosovo. Het ergste wat kan gebeuren is dat de Serviërs de Kosovaarse stempels overstempelen met een annuleringsstempel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » vr 12 mei 2017, 18:57

Coen Tunnel schreef:Je kunt gewoon via Peć en Rožaje rijden, daar is een directe grensovergang van Kosovo naar Montenegro.
De enige zelfs.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » za 13 mei 2017, 14:28

verfmeer95 schreef:Je ID-kaart is toch gewoon geldig in Kosovo en Servië? Als je die gebruikt kunnen ze helemaal niet zien waar je geweest bent.
Toen ik in Georgië was werd je paspoort of ID-kaart bij aankomst en vertrek gescand en in een databank opgeslagen. Hoewel ik in m'n paspoort ook een stempel kreeg, zou men ook met enkel een ID-kaart of ander paspoort kunnen natrekken waar en wanneer ik welke Georgische grensovergang ben gepasseerd. Ik weet niet of de Serviërs een dergelijk systeem gebruiken, maar als ze de zaak ook in een databank registreren, heeft een stempel vermijden natuurlijk geen zin meer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » za 13 mei 2017, 15:03

^^ Scannen van de machineleesbare strook heb ik ook meegemaakt in Bosnië en Wit-Rusland, dus ik neem aan dat veel andere landen dat ook wel zullen doen.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door martwout2 » za 13 mei 2017, 16:28

Beste forummers,

Komende donderdag gaan we een aantal dagen naar het Sauerland. Ik ben zelf 1 dagdeel in Willingen geweest maar verder kennen we het nog niet. Zijn er nog leuke tips of route's die je gezien moet hebben? We hebben Bad Arolsen, Attendorn (grot), Edersee en Biggesee al op de lijst staan en op de terugweg op zondag willen we doorsteken naar Freudenburg om daar de autoweg op te pakken naar huis. We verblijven in Neuastenberg nabij Winterberg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » za 13 mei 2017, 16:35

De Bruchhauser Steine beklimmen is iets wat ik vaak gedaan heb. Bij het dorp Bruchhausen (nabij Olsberg/Willingen) liggen grote rotsen bovenop een heuvel, ze zijn één van de hoogste punten van het Sauerland, bij mooi weer heb je erg mooi uitzicht. Het beklimmen van de stenen is niet lastig (trappetjes e.d.), alleen als je slecht ter been hebt of extreme hoogtevrees zou ik het niet doen, maar zelfs kinderen kunnen het.

De bron van de Ruhr (Ruhrquelle) is ook wel aardig voor een wandeling. De grotten van Attendorn ben ik ook ooit geweest.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » vr 26 mei 2017, 12:57

Morgen een kleine road trip: Maastricht, Eupen, Butgenbach, Prüm, Gerolstein en zo verder langzaam weer noordwaarts. :woop:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » za 27 mei 2017, 23:51

^^ Het ging de andere kant op: Luxemburg en zelfs nog Thionville, Frankrijk. Dineren in Bastogne en van daaruit naar huis. Dat was een road trip van 852 km op 1 dag. :woop:

Opmerkelijke zaken:
1) Duitsland: kort stukje Autobahn gereden, de A60. Drie keer Baustelle. Bundesstaßen: 265, 421, 51 en 257. Vijf keer Baustelle. Totaal: 8 x Baustelle over naar schatting 130 km. B(

2) België (Wallonië): weinig wegwerkzaamheden, maar men is wel druk doende de in ieder geval belangrijke N-wegen op te knappen. Veel heeft al een nieuw, vers en dus heerlijk egaal wegdek. :top: Ook veel wielrenners onderweg. Soms echt gevaarlijk omdat er geen vrijliggende fietspaden zijn.

3) Frankrijk: De conditie van de wegen die ik bereden heb, waaronder een kort stukje A31, waren redelijk. De A31 (Vmax 110) en de in het verlengde daarvan liggende Luxemburgse A1 (Vmax 130) moeten dringend naar 2x3 verbreed worden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 mei 2017, 10:21

^^ Ha, grappig! Dan heb ik een dag eerder (op de vrijdag) ongeveer dezelfde route bereden 8-) In het kader van het mooie weer en de vrije dagen met een maat van me besloten weer eens een dagje te gaan toeren. Met het oog op het kaartje met alle Belgische wegen die ik nog moest rijden en de voorliefde van mijn reiskompaan voor Luxembourg, besloten dat het een rondje Ardennen werd. 's Ochtends een stuk later vertrokken dan normaal: normaal zorg ik ervoor dat ik vroeg in de ochtend al in het zuiden ben om mijn gezelschap op te halen, maar doordat ik eerst mijn nieuwe identiteitskaart wilde ophalen (je weet immers maar nooit in het buitenland), vertrok ik pas om 10 uur 's ochtends. Afijn, de zon scheen, de tank zat vol, we're good to go 8-) Uiteraard was het mooi weer en moest de Brug over het Zijkanaal C open staan, maar dat was ook meteen het enige smetje op de heenrit. Al was het wel redelijk druk op de weg: drukker dan ik had verwacht.

We zijn na Tilburg via Maastricht naar Liège gereden. Daar sloegen we linksaf richting Verviers/St. Vith om richting Prüm en Trier te gaan. Net als Hajo in dezelfde baustellen en umleitungen terecht gekomen over het onderliggend wegennet. Dat was op zich vervelend, maar het was ook wel weer een mooi stukje rijden ;) Uiteindelijk toch bij Trier gekomen en doordat ik mijn afslag naar Luxembourg had gemist maar dwars door Trier gereden: rechtsaf de Moesel over en via de B53 en B51 naar de BAB64 gereden. Vanaf daar richting Luxembourg gereden en de mooie Eifel achter ons gelaten 8-) In Luxembourg de A7 richting het noorden gepakt en naar Diekirch gereden. Daar wat boodschappen gedaan en getankt. Mijn reisgezelschap vulde gelijk een paar jerrycans met benzine. Gezien de brandstofprijzen (Euro95 voor 1,15 en Diesel voor 0,97 euro de liter) gaf ik hem geen ongelijk. Daarna weer via de A7 richting Luxembourg stad gegaan om wat te eten: het was alweer 18:00 uur.

Na het avondeten bij de Buffalo Grill weer in de auto gestapt en via de A4 en A13 richting Aubange gereden. Vanaf daar België weer in en via de A28 / E411 richting de E25 gereden. Geinig stukje weg: wel veel rotondes. De manier waarop de korte A28 overigens eindigt is wel vrij typisch Waals: in een onoverzichtelijke bocht naar links eindigt ineens de autosnelweg (er staat welgeteld één klein bordje rechts) en direct na die bocht volgt een gelijkvloerse voorrangskruising. Oké, de middenberm is dichtgemaakt, maar rechts was nog een erfaansluiting met STOP-bordje die aansluit op een tweestrooks rijbaan waar men nog 100 km/h rijdt… Het kan allemaal. Maar goed, het ging rustigjes aan weer richting Liège. Een stuk voor Liège nog een auto met Nederlandse handelaarsplaten tegengekomen, dat was nogal opvallend :lol:

Na de mooie afdaling voor Liège ging het via alle tunnels en slingers wederom richting de E40/E42, maar nu hielden we bij Battice Aachen aan. Uiteindelijk bij Aachen richting Heerlen gedraaid en over Antwerpen en Breda terug naar Rijen om mijn maat weer af te zetten. Ondertussen was het middernacht geworden. Nog even een toiletbezoek en een koud drankje en op naar huis, vertrek 00:10 uur. Op de A16 na de grens stond op de DRIP dat vanwege een ongeval het verkeer richting Utrecht beter om kon rijden over Rotterdam. Ik ben via de A59 over ’s-Hertogenbosch naar huis gereden. Bijna overal 150 km/h op de GPS aan kunnen houden, dat schoot lekker op! :) Om 01:20 uur was ik in Krommenie om de auto weer af te tanken en om 01:50 uur was ik thuis. De teller stond toen op ruim 1200 kilometer voor die dag, niet verkeerd! 8-) Hoewel ik nog niet heel erg moe was, toch maar naar bed gegaan ;)

De auto was een waar kerkhof geworden voor vliegjes en muggen en ander spul. De voorruit is op de hele reis een aantal keer schoongemaakt, maar toch zat hij steeds binnen een kwartier weer helemaal vol. De bumper zal ik maar niet over beginnen... B(
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie