Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Davy » wo 22 mar 2017, 11:38

En waarom? Juist, omdat een TC de excessen eruithaalt wat terecht is. Maar een TC straft ook snoeihard de kleine foutjes af waardoor men erg krampachtig gaat rijden.

Een oplossing: TC pas laten beboeten vanaf 20 te hard ofzo. Maar dat zal nooit gebeuren natuurlijk...

Conclusie: de maatregelen die Weyts treft hebben weinig effect, alleen geld binnenharken. Dat geef ik je nu al op een briefje.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Mikhail » wo 22 mar 2017, 20:04

Wimpie25 schreef:
mavas schreef:Dat is toch mogelijk dat het door vrachtwagens zou kunnen komen? Dat kan omdat er nauwelijks matrixborden in Vlaanderen zijn die voor files waarschuwen.
Er wordt doorlopend geïnvesteerd in RSS- en matrixpanelen, meer dan ooit zelfs, maar dit laat zich vooralsnog niet zien in de cijfers.
Akkoord maar dit gaat nog altijd veel te traag! De plaatsing van de laatste RSS portalen dateert al van vorig jaar op de R2, een as met veel vrachtverkeer. De RVMS portalen op elke 6 kilometer zoals opgesteld op de E40 tussen Gent & Brussel ontbreekt nog veel te veel op de drukke verkeersassen rond Brussel, de E19 Antwerpen-Brussel en de volledige E17 tussen Antwerpen-Gent in beide richtingen. Dit verhoogt de verkeersveiligheid doordat er veel info gegeven kan worden over files, werken en andere evenementen binnen de 6 kilometer.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Alfa » do 23 mar 2017, 1:42

vynkce schreef: Hoeveel trajectcontroles heeft Weyts ondertussen trouwens al ingevoerd? De daling van de cijfers vorig jaar heeft verder in het geheel niks te maken met nieuwe trajectcontroles, de vernieuwde rijopleiding (vanaf komende zomer) of het invoeren van de 70km/h over heel Vlaanderen. Dit is allemaal nog niet gebeurd of niet mee opgenomen in de cijfers van 2016. Geen pluimen op de hoed van Weyts dus door mij, maar ook geen commentaar.
Het is Weyts zelf die de pluim op zijn hoed gestoken heeft en verwees naar eigen beleid met onder meer trajectcontroles. Uw opmerking geldt dus evenzeer de minister.

Zie onder meer:
In West-Vlaanderen was er een stagnering, maar alle andere Vlaamse provincies tekenden een daling op. Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant noteren zelfs een nieuw laagterecord. "Dit is een aanmoediging om resoluut verder te gaan op de ingeslagen weg", reageert minister Weyts.
en
Voor zulke "onpopulaire" maatregelen krijgt Weyts naar eigen zeggen heel wat kritiek te slikken. "Ik krijg bij dit soort beslissingen telkens een shitload aan shitmails. Maar als die maatregelen resulteren in een daling van het aantal verkeersdoden, is het mij dat allemaal waard."

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door RSK » do 23 mar 2017, 7:11

^^ Dat is wel een beetje politici eigen. Een positieve ontwikkeling door externe factoren glashard als eigen succes optekenen. Mocht er komend jaar plots een stijging zijn, dan zal de repliek ongetwijfeld zijn dat er nóg meer controle moet komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » do 18 mei 2017, 0:22

^^
Infrastructuurproblemen oplossen voor de veiligheid kost natuurlijk geld en betalen doet uiteraard niemand graag :facepalm:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » vr 02 jun 2017, 12:11

Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen ligt in de eerste drie maanden van 2017 15% lager dan in dezelfde periode vorig jaar (68 > 61). In het Waalse gewest is de daling zelfs iets groter (63 > 41). Ook het aantal ongevallen met jonge autobestuurdsers (-25 jaar) is met bijna 10 % gedaald. Al voorgaande dalingen zijn groter dan ooit, nooit eerder waar er minder doden en minder ongevallen met jonge bestuurders. Nog positiever is dat de daling in België veel sneller gaat dat in onze buurlanden, het aantal doden in onze buurlanden (Frankrijk en Duitsland) is gestagneerd en het aantal letselongevallen is zelfs toegenomen. De enige smet op dit goede nieuws is dat er één categorie van letselongevallen in Vlaanderen is waar er wel een stijging viel op te tekenen, de zwakke weggebruikers. Er zijn opvallend meer gewonden onder de fietsers(6,2%) en motorrijders(12,2%). Een eenvoudige verklaring is dat het aantal motorrijders en fietsers de laatste jaren effectief sterk is gestegen, voornamelijk in Vlaanderen.

Alleen is het jammer dat Weyts in deze cijfers een bevestiging van zijn beleid ziet en dat hij dus van plan is om de vijs van de trajectcontroles verder aan te draaien. :mrgreen:

Verder nieuws, de rijopleiding en het rijexamen in Vlaanderen.
Zoals bekend wordt de rijopleiding in Vlaanderen vanaf 1/10/17 een pak strenger. Het nieuwe theoretische en praktische examen gaat vandaag in.

Enkele krijtlijnen
-Je mag pas na 9 maanden met een voorlopig rijbewijs je praktijk afleggen, tegenover 3 maanden nu.
-Mama of papa moet een rijopleiding van 3 uur volgen vooraleer ze zoon of dochter mogen leren rijden.
-Terugkeermoment, zes maanden na het behalen van het rijbewijs wordt er opnieuw een korte theoretische en praktische proef afgenomen om te kijken of het eerdere slagen geen momentopname was.

Hervormd theoretisch examen.
-Het examen in Vlaanderen is per definitie enkel in het Nederlands beschikbaar. Vroeger bestond er de mogelijkheid om voor elke mogelijke taal een beëdigd tolk aan te vragen, vanaf heden enkel nog in het Frans, Engels en Duits.
-Het minimum resultaat ligt nog steeds op 41/50 maar fouten die gelijk staan aan een zware overtreding, worden nu met een puntenaftrek van 5 bestraft ipv 1.

Hervormd praktisch examen.
Twee opvallende nieuwe criteria;
-Zelfstandig rijden waarbij de kandidaat een bestemming in de GPS moet ingeven die hij vervolgens zelfstandig zonder instructies van de examinator moet bereiken.
-De GOCA-test. Een soort van risco-perceptietest die de kandidaat moet afleggen op de dag van het praktisch examen waarbij wordt gekeken of risco's correct worden ingeschat. Hoe dit praktisch geregeld wordt en wat de impact ervan is op het uiteindelijke resultaat is niet duidelijk. De reactietijd wordt alleszins niet gemeten.

Meer manoeuvres
Het aantal stijgt van 2 standaard (keren en parkeren) naar 6 (keren, achteruitrijden en 4 parkeermanoeuvres) waarvan er 2 met loting worden uitgekozen. Als 1 van de 2 manoeuvres parkeren betreft, wordt er een bepaald parkeermanoeuvre geloot.
> 3. Parkeren: na loting één van de volgende parkeermanoeuvres:
- evenwijdig ten opzichte van de weg rechts parkeren tussen 2 voertuigen
- evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen 2 voertuigen
- loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren
- loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 02 jun 2017, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 02 jun 2017, 13:00

^^ Wie heeft er in godsnaam die tekst geschreven? Jij toch niet hé, Wimpie, ik word zot van al de taalfouten.

Over dat rijexamen, ik ben niet overtuigd dat je daar het rijden echt aanleert. Je gedrag in het verkeer zal veel bepalender zijn voor de veiligheid dan wat domme regeltjes uit je hoofd leren.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Piles » vr 02 jun 2017, 13:06

Wimpie25 schreef:Hervormd theoretisch examen.
-Het examen kan in Vlaanderen enkel nog in het Frans, Engels en Duits afgelegd worden.
Niet in het Nederlands? :s

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 02 jun 2017, 13:14

^^ Is wat ik bedoelde, tekst hangt amper aan elkaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Chris » vr 02 jun 2017, 13:56

Wimpie25 schreef:Alleen is het jammer dat Weyts in deze cijfers een bevestiging van zijn beleid ziet en dat hij dus van plan is om de vijs van de trajectcontroles verder aan te draaien. :mrgreen:
Trajectcontroles;

* er worden minder verkeersdoden geregistreerd: goed, het werkt, dus meer trajectcontroles!
* er worden meer verkeersdoden geregistreerd: er is meer handhaving nodig, dus meer trajectcontroles!

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » vr 02 jun 2017, 14:13

Piles schreef:
Wimpie25 schreef:Hervormd theoretisch examen.
-Het examen kan in Vlaanderen enkel nog in het Frans, Engels en Duits afgelegd worden.
Niet in het Nederlands? :s
Iets teveel geknipt in mijn samenvatting. Uiteraard kan het examen in Vlaanderen in het Nederlands afgelegd worden, sterk nog, het examen zelf is enkel in het Nederlands beschikbaar. Vroeger kon er echter voor elke mogelijke taal een beëdigd tolk aangevraagd worden, vanaf heden nog enkel voor bovenvermelde talen.

Verder hangt er nog een grote Clou aan vast. Het examen in Vlaanderen wordt een stuk moeilijker en vergt ook een pak meer tijd. Verwacht wordt nu dat er een soort van rijexamentoerisme richting het BHG op gang gaat komen. Zij behouden voorlopig de principes en krijtlijnen van het klassieke Belgische rijexamen.
Als dit het geval blijkt, kunnen wij op middellange termijn mogelijk de effecten van het verschillende rijexamen op de verkeersveiligheid vaststellen.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » vr 02 jun 2017, 20:33

Dat als mama of papa zoon- of dochterlief willen leren rijden, ze een opleiding dienen te volgen, vind ik niet meer dan logisch. Ten opzichte van hun examen is er al heel wat verandert en het evolueert vrij snel.

Waarom zou men niet durven gaan naar een periodiek testen van chauffeurs. Op die manier leer je nieuwe zaken uit de wegcode aan.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Tricolores » wo 07 jun 2017, 10:39

Chris schreef:
Wimpie25 schreef:Alleen is het jammer dat Weyts in deze cijfers een bevestiging van zijn beleid ziet en dat hij dus van plan is om de vijs van de trajectcontroles verder aan te draaien. :mrgreen:
Trajectcontroles;

* er worden minder verkeersdoden geregistreerd: goed, het werkt, dus meer trajectcontroles!
* er worden meer verkeersdoden geregistreerd: er is meer handhaving nodig, dus meer trajectcontroles!
Zo simpel is het niet hoor.
Er wordt eerder gekeken naar doelstellingen op lange termijn en hoe het aantal verkeersdoden zich verhoudt tot de buurlanden.
Op beiden factoren lopen we sterk achter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Chris » wo 07 jun 2017, 10:44

^^ Uiteraard, maar de verkeersveiligheid zal echt niet verbeteren door miljoenen boetes uit te schrijven voor een paar kilometer te snel. Want dat is waar trajectcontroles op neerkomen. Het probleem in België ligt meer bij de infrastructuur, de lintbebouwing en vele erfaansluitingen zorgen voor extreem veel conflictpunten op wegen die lastig op te lossen zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » wo 07 jun 2017, 10:56

^^
De situatie is dat de verkeersveiligheid in ons land de laatste twee jaar enorm is toegenomen, vooral in Vlaanderen, net omdat de kwaliteit van de infrastructuur zo sterk verbeterd is. Het aantal dodelijke slachtoffers neemt sterker af dan in onze buurlanden, dit jaar kunnen we een halvering optekenen tegenover het jaar 2000, toen er nog 1500 dodelijke slachtoffers te betreuren vielen. Het initiële voornemen om de zogenaamde Zwarte Punten weg te werken, heeft tot een renaissance in de wegenbouw geleid.

Ik wil er ook geen Goed Nieuwsshow van maken, er is nog veel werk aan de winkel en bepaalde zaken zullen nog echt weggewerkt kunnen worden. We moeten echter wel erkennen dat er een goede evolutie inzit.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door mavas » wo 07 jun 2017, 11:16

Het blijft natuurlijk wel de vraag of deze 2 jaar van dalingen een structurele trend is, of een toevallige daling.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » wo 07 jun 2017, 11:23

^^
Gezien 2016 het drukste jaar op de weg ooit is geweest, zou ik voorzichtig durven stellen dat we van een structurele daling kunnen spreken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Willem » wo 07 jun 2017, 21:54

In België is erg veel lintbebouwing. Daardoor is het aantal mogelijke (dit is dus gelukkig iets anders dan het aatal werkelijke) ongevallen hoger dan in landen zonder bebouwing langs hun gewestwegen. Niet dat België nu zo verkeersonveilig is, maar er zijn gewoon meer potentiele gevaarpunten dan in landen zonder vergelijkbare lintbebouwing.

Dit typisch Belgische element zou eigenlijk in de statistieken meegenomen moeten worden. Als andere landen evenveel lintbebouwing langs hun gewestwegen gehad hadden als in België het geval was geweest zag hun ongevalstatistiek er ook anders uit. Op het OWN zijn immers meer potentiële gevaarpunten als langs het HWN.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » do 08 jun 2017, 12:46

^^
Ik zou het geen gevaarpunten, maar conflictpunten noemen.
Maar is het wel zo dat dit gevaarlijker is dan wegen zonder bebouwing die kilometers rechtdoor gaan? Ligt het veelal niet aan de inrichting en leesbaarheid van de weg?
Het aantal ongevallen zomaar zuiver combineren met het feit dat er lintbebouwing is, lijkt me net iets te eenvoudig. Hoe je lintbebouwing in een statistiek mee kan nemen, is mij een raadsel. Een uitsplitsing naar BIBEKO en BUBEKO, oorzaak ongeval, aantal betrokken partijen, ... dat is meer relevant als je het mij vraagt.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » do 08 jun 2017, 12:54

^^
Het probleem is dat er geen duidelijke statistieken zijn over het aantal ongevallen zonder menselijk letsel. Het betreft dan vooral schadegevallen waarbij de betrokken partijen zelf het gebeuren afhandelen met behulp van het Europese aanrijdingsformulier zonder dat het ongeval door de politie wordt gedocumenteerd.

We weten bijgevolg niet waar ongevallen van deze aard voorkomen, in welke frequentie en welke elementen mogelijk aanleiding hebben gegeven. Wellicht dat als alle verzekeraars hun databanken samenvoegen, er heldere statistieken uit geëxtraheerd kunnen worden.

Om het samen te vatten, we weten niet of wegen met lintbebouwing en bijhorende conflictpunten ook gevaarlijkere wegen zijn omdat er geen sluitende statistische gegevens over bestaan. Het enige dat onlangs naar boven kwam in onderzoek is dat bijna de helft van de ongevallen op minder dan 200m van de eigen woning plaatsvind.

Mij lijkt dat klassieke steenwegen met ongeregelde kruispunten en een groot aantal zijwegen veel gevaarlijker zijn. Het gemiddeld aantal voertuigbewegingen per erftoegang wordt op maximaal 3 geschat.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » do 08 jun 2017, 13:13

Tokke1976 schreef:^^
Ik zou het geen gevaarpunten, maar conflictpunten noemen.
Maar is het wel zo dat dit gevaarlijker is dan wegen zonder bebouwing die kilometers rechtdoor gaan? Ligt het veelal niet aan de inrichting en leesbaarheid van de weg?
Het aantal ongevallen zomaar zuiver combineren met het feit dat er lintbebouwing is, lijkt me net iets te eenvoudig. Hoe je lintbebouwing in een statistiek mee kan nemen, is mij een raadsel. Een uitsplitsing naar BIBEKO en BUBEKO, oorzaak ongeval, aantal betrokken partijen, ... dat is meer relevant als je het mij vraagt.
Een weg met lintbebouwing heeft veel meer verkeer dat stopt om linksaf te gaan. Dat is de grootste oorzaak van kop-staartaanrijdingen. Ik rij elke dag over de N403 tussen Kemzeke en Sint-Niklaas en weet het dus genoeg. Door lintbebouwing heb je gemengd verkeer wat ook een extra risico schept.

Dus uiteraard zorgt lintbebouwing voor gevaarlijker verkeer. Nog gevaarlijker zijn de baanwinkelstraten omdat je daar nog veel meer linksafslaand verkeer en traag rijdend verkeer hebt.

Daarom zeg ik vaak dat ruimtelijke ordening de beste verkeersveiligheidsmaatregel is.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » do 08 jun 2017, 13:28

^^
Alfa, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat je net iets te kort door de bocht gaat.
Dat afslaand verkeer ervoor zorgt dat het achteropkomende verkeer moet afremmen en stoppen, daar ben ik het mee eens. Dat zij de oorzaak zijn van ongevallen is net iets te gemakkelijk.
Ook ik neem de N403 regelmatig en het is toch opvallend dat ze, zoals op veel wegen, veel te kort op voorliggers rijden, met andere dingen bezig zijn dan autorijden...

Vanuit mijn job wordt ik vaak geconfronteerd met ongevallen en wees gerust, heel veel ongevallen zijn te wijten aan het niet aandachtig zijn van de bestuurder en afstandhouden valt ook onder die aandacht.

Dat de ruimtelijke ordening kan bijdragen aan verkeersveiligheid ontken ik niet, dat daar een makkelijke oplossing voor is in ons land, dat weet je zelf dat daar het antwoord neen is. Te lang is ruimtelijke wanorde toegelaten en daar zitten we nu met de gevolgen mee.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » do 08 jun 2017, 13:43

Tokke1976 schreef:^^ Dat zij de oorzaak zijn van ongevallen is net iets te gemakkelijk.
Het is gewoon extra risico. Vreemd dat je dat rechtstreeks verband ontkent. Het zou hetzelfde zijn als ontkennen dat gelijkvloerse kruispunten op de N49 voor extra gevaar zorgen.
Tokke1976 schreef: Ook ik neem de N403 regelmatig en het is toch opvallend dat ze, zoals op veel wegen, veel te kort op voorliggers rijden, met andere dingen bezig zijn dan autorijden...
Had er geen bebouwing geweest langs die weg zou die weg veel rustiger rijden en waren er veel minder ongevallen. De bebouwing langs de weg is dus de grootste aanleiding van verkeersongevallen simpelweg omdat het betekent dat er veel conflictpunten zijn. Menselijke fouten zijn altijd de rechtstreekse oorzaak, maar mensen maken nu eenmaal fouten. Het zijn de omstandigheden die ongevallen uitlokken.
Tokke1976 schreef: Dat de ruimtelijke ordening kan bijdragen aan verkeersveiligheid ontken ik niet, dat daar een makkelijke oplossing voor is in ons land, dat weet je zelf dat daar het antwoord neen is. Te lang is ruimtelijke wanorde toegelaten en daar zitten we nu met de gevolgen mee.
Gemakkelijk zal het inderdaad niet zijn. Maar het is stuitend dat we geconfronteerd worden met snelheidsverlagingen en trajectcontroles als heilige graal tegen verkeersdoden, maar diezelfde regering het échte probleem, nl. de RO rustig laat betijen. En het integendeel zelfs erger maakt door massaal baanwinkels toe te laten langs gewestwegen.

Een oplossing kan zijn om langs alle gewestwegen met lintbebouwing achter de bebouwing parallelwegen aan te leggen waar de bebouwing zich in de toekomst moet naar richten. Dus geen rechtstreekse aansluitingen op de hoofdbaan meer.

Ruwgeschetst moet je dus eerder naar zo'n model gaan. De ruimte is er, want achter de linten ligt meestal gewoon landbouwgrond. Onzichtbaar voor wie langs zo'n gewestweg rijdt natuurlijk.

Afbeelding

Die aanpak zou het verkeer op de hoofdweg rustiger doen verlopen, minder conflictpunten, beter voor de zwakke weggebruiker (minder overschrijdingen van het fietspad). Op de parallelweg blijft dan enkel lokaal verkeer over. En op die wegen zal je dan ook een betere kijk hebben op het achterliggende landschap.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » do 08 jun 2017, 14:03

^^
Alfa, ik denk dat we bijna hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden.
Door lintbebouwing krijg je inderdaad meer afslaande bewegingen op een weg, waardoor het verkeer wordt vertraagd. Als de achteropkomende chauffeurs dan onvoldoende opletten, of de afslaande chauffeur een foutieve inschatting maakt, krijg je conflicten of ongevallen. Ik ontken zeker niet dat er causaal verband is, integendeel. Maar zoals vaak is een ongeval een opeenvolging van gebeurtenissen en krijg je nadien vaak het "Wat als..." verhaal.

Ingrijpen op de RO is een zeer complex gegeven waar overheden zeer behoudzaam mee omspringen. Aanpassingen kunnen immers leiden tot zeer hoge schadevergoedingen (planschade). Denk hierbij maar even aan de boskaart van Schauvliege die van tafel werd geveegd.
Dat er niet wordt ingegrepen is niet correct. De bestaande baanwinkels zullen helaas blijven, maar heel wat gemeentelijke en provinciale overheden laten geen bijkomende baanwinkels meer toe. Maar ook hier wordt gekeken wat een mogelijk verbod kan kosten aan de overheid en dus aan de burger.
In deze discussie mag je ook diezelfde burger niet vergeten, want bij plannen van de overheid, duikt altijd wel eens een actiegroep op en die kan dan voor jaren van stilstand zorgen. Het hele Oosterweeldossier is wel het meest stichtende voorbeeld, langs de andere kant zijn actiegroepen dan ook maatschappelijk nuttig wanneer overheden, zoals het Havenbedrijf Antwerpen, ridicule plannen zoals het Saeftinghedok willen doordrijven zonder maatschappelijke of economische relevantie.
Dansen op een slappe koord is in dit soort discussies vaak eenvoudiger.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » do 08 jun 2017, 14:09

Alfa schreef: Een oplossing kan zijn om langs alle gewestwegen met lintbebouwing achter de bebouwing parallelwegen aan te leggen waar de bebouwing zich in de toekomst moet naar richten. Dus geen rechtstreekse aansluitingen op de hoofdbaan meer.

Ruwgeschetst moet je dus eerder naar zo'n model gaan. De ruimte is er, want achter de linten ligt meestal gewoon landbouwgrond. Onzichtbaar voor wie langs zo'n gewestweg rijdt natuurlijk.

Afbeelding

Die aanpak zou het verkeer op de hoofdweg rustiger doen verlopen, minder conflictpunten, beter voor de zwakke weggebruiker (minder overschrijdingen van het fietspad). Op de parallelweg blijft dan enkel lokaal verkeer over. En op die wegen zal je dan ook een betere kijk hebben op het achterliggende landschap.
Toch even een kanttekening hierbij.
Vermits je zelf regelmatig de N403 neemt, vermoed ik ook dat je door de Hoge Bokstraat in Sint-Niklaas rijd.
Al jaren klagen de bewoners van die straat over trillingen, lawaai, overdreven snelheid en er werd door de stad en het Vlaams Gewest een soortgelijke oplossing voorgesteld. Deze werd door de bewoners afgeketst wegens versnippering van het landschap.
Eigenlijk ga je bij deze oplossing het verkeer verplaatsen en de open ruimte nog meer versnipperen. De lintbebouwing ga je zelfs nog meer benadrukken en woningen insluiten in wegen. Je gaat ook de ontsluiting van die woningen 180 graden draaien, waardoor de functies in de woning moeten worden gedraaid. Denk hierbij alleen maar al aan de garages...
Eigenlijk pleeg je op die manier nog een grotere aanslag op de resterende open ruimte en maak je het in de meeste gevallen nog erger. Je gaat voor dit soort oplossingen zelden of nooit een draagvlak vinden, temeer omdat je enorm veel ruimte gaat moeten onteigenen.
Hoe het wel kan, zie je nu bij de heraanleg van de N41 tussen het complex Sint-Niklaas-West en de Duivenhoek in Elversele.
De N41 wordt als hoofdrijbaan aangelegd en de woningen zullen enkel nog bereikbaar zijn via éénrichtingsventwegen. Dat kan je alleen maar doen als er voldoende ruimte is en dat is bij de N403 niet het geval.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » vr 09 jun 2017, 23:12

Behalve dat er meer conflictpunten optreden bij wegen met lintbebouwing, er te weinig afstand wordt gehouden en de bestuurders tegenwoordig de dag meer bezig zijn met hun gsm en dergelijke meer speelt er ook het verband met de verzadiging van deze wegen, waardoor er meer frustratie optreed van de weggebruiker die gehaast is, bumperkleeft, zich als 'king of the rond' beschouwt en toch die paar seconden sneller op zijn bestemming wilt zijn...

Ik rij niet zoveel met de auto meer, maar de laatste tijd begint dit echt op te vallen in mijn regio, en dan spreek ik mij nog niet uit als ik mij als fietser in het verkeer begeef... :?
****

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Davy » vr 09 jun 2017, 23:48

^^ Kanttekening bij bovenstaand is dat veel frustratie ook ontstaat door de vele brave Hendrikjes op de weg die op het OWN hooguit nog 55-60 rijden op de teller. Als er dan mensen zijn die gewoon normaal willen doorrijden als de omstandigheden dat toelaten zie je gewoon dat dit ook frustratie opwekt als de zoveelste bange sukkelaar dan voor je smoel zit...

En helaas is het beeld dat het braaf Hendrikje de supervoorbeeldige chauffeur is omdat hij niet te hard rijdt. Maar diezelfde prutsers zie je dan geen voorrang van rechts geven of geen pinker gebruiken op de rotonde...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door boe! » za 10 jun 2017, 8:19

Davy schreef:^^ Kanttekening bij bovenstaand is dat veel frustratie ook ontstaat door de vele brave Hendrikjes op de weg die op het OWN hooguit nog 55-60 rijden op de teller.
Bij welke officiële maximumsnelheid?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 10 jun 2017, 10:14

^^ 70 uiteraard.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Basjuh1981 » za 10 jun 2017, 12:55

Davy schreef:En helaas is het beeld dat het braaf Hendrikje de supervoorbeeldige chauffeur is omdat hij niet te hard rijdt. Maar diezelfde prutsers zie je dan geen voorrang van rechts geven of geen pinker gebruiken op de rotonde...
Of wat ik regelmatig tegenkom is het volgende: bubeko 60/70@80 en vervolgens een dorp binnen rijden met 60/70@50. Ik kom dat met enige regelmaat tegen op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk. Gelukkig kan er nog ingehaald worden, maar door drukte gaat dat helaas niet altijd.

Plaats reactie