[A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2017)

Bericht door Chris » za 03 jun 2017, 15:48

Als je kijkt naar de intensiteiten in de avondspits dan is de A73 zo'n 50% drukker dan de rijksweg 783 uit Nijmegen. De werkdagintensiteiten zijn zelfs bijna het dubbele. Als je puur kijkt naar de intensiteiten is er geen enkele reden om juist de A73 af te knijpen in plaats van de rijksweg 783 uit Nijmegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2017)

Bericht door duikgek89 » za 03 jun 2017, 17:34

^^ Uitgezonderd evenementen of calamiteiten kan ik me geen enkele situatie voor de geest halen waarbij het logisch was dat de A73 terug naar één strook moest en verkeer uit Nijmegen op twee door kon blijven rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » za 03 jun 2017, 17:56

Ik heb wat berichten over de rode kruizen bij het knooppunt Neerbosch verplaatst naar dit topic.

Zoals gezegd lijkt het dus veel voor te komen dat de linkerrijstrook op de A73 ter plaatse van knooppunt Neerbosch wordt afgekruisd, er is dan 1 rijstrook vanuit Venlo, maar 2 vanuit Nijmegen (rijksweg 783). Als je naar de verkeersintensiteiten kijkt, zowel in de spitsuren als gemiddeld, lijkt die afkruizing helemaal niet logisch aangezien de A73 ruimschoots meer verkeer verwerkt dan de rw 783 uit Nijmegen.

Ik heb het hier opgezocht:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » za 03 jun 2017, 18:56

Zou het knooppunt het beter doen als het omgebouwd zou worden tot splitsing? (Tiglia vorm)
Svenlo

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door captain007 » za 03 jun 2017, 21:19

^^ Ze hebben natuurlijk al verbeteringen toegepast. De verbindingsboog van de A73 vanuit Ewijk richting het zuiden heeft een paar jaar geleden een extra rijstrook gekregen. Alleen zou men gewoon die taper richting Ewijk permanent open moeten stellen tenzij er evenementen zijn in Nijmegen, waardoor de stad ineens leegloopt op een bepaald tijdstip. Maar goed misschien is het een mailtje naar Rijkswaterstaat waard om achter de exacte reden te komen. Heeft al vaker tot verrassende uitkomsten gezorgd :)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Jeroen » za 03 jun 2017, 21:50

sven_engelen schreef:Zou het knooppunt het beter doen als het omgebouwd zou worden tot splitsing? (Tiglia vorm)
Met de huidige knooppuntvorm is op zich weinig mis, en de verbinding Venlo - Neerbosscheweg is ook te belangrijk om te schrappen. Een groter probleem vormt de 2X2 tussen Neerbosch en Ewijk, zeker als de Tacitusbrug straks als volwaardig 2X4 opengesteld wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » za 03 jun 2017, 21:52

Idealiter zou het knooppunt wel anders vormgegeven moeten worden, voor de A73 moet je afslaan terwijl dat wel de grootste verkeersstroom is. Die verlenging naar de A15 gaat toch niet meer gebouwd worden. Maar goed, dat kost veel geld en in de regio zijn belangrijkere knelpunten te bedenken (zoals de A50 Paalgraven - Ewijk).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » za 03 jun 2017, 22:06

In de huidige vorm van KP Neerbosch verloopt de A73 nog vrij vloeiend, al zou wat meer stroomlijning wel prettig zijn.

Volgens mij los je met 2x3 tussen KP Neerbosch en KP Ewijk al heel veel op.

Dan hoeven er in KP Neerbosch geen rijstroken meer afgestreept en sluit de capaciteit beter aan bij die op de A50.

Met wat kunstgrepen zou dat met behoud van de huidige kunstwerken moeten passen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » za 03 jun 2017, 23:48

Meteen heel dat stuk maar ook verlichten dan. Dat stuk is het kleine stukje zonder verlichting in de A73. Het hele stuk tussen Ewijk en op zijn minst Rijkevoort signaleren lijkt me ook geen slecht plan. Tevens kan tussen de maasbrug en knooppunt Rijkevoort (behalve het knooppunt zelf) de verlichting ook wel weg vind ik. Het staat 's avonds toch constant uit...
Svenlo

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Hajo » zo 04 jun 2017, 10:43

Chris schreef: (...) en in de regio zijn belangrijkere knelpunten te bedenken (zoals de A50 Paalgraven - Ewijk).
Bedoel je een verbreding naar 2x3 van dat traject? Is dat echt nodig dan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » zo 04 jun 2017, 10:47

Ja, daar rijden 85.000 - 96.000 voertuigen per dag op 2x2 rijstroken. De verkeersintensiteiten op de A50 in Brabant zijn enorm toegenomen de laatste jaren. Zelfs bij Veghel rijden al 78.000 voertuigen per dag.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Hajo » zo 04 jun 2017, 11:05

Zo zeg! Dat was mij niet bekend, ik ken die weg dan ook niet zo goed. Maar met zulke intensiteiten moet je langzamerhand inderdaad aan een verbreding gaan denken.

De drukte bij Veghel vind ik wat minder verrassend, daar zijn enkele distributiecentra gevestigd waarvan die van Jumbo de grootste is.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » zo 04 jun 2017, 16:55

Is de A50 daar niet ook zo'n vrachtwagenhotspot?
Svenlo

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door keokiracer » zo 04 jun 2017, 18:54

Hajo schreef:Maar met zulke intensiteiten moet je langzamerhand inderdaad aan een verbreding gaan denken.
Met zulke intensiteiten ben je al ruimschoots te laat met verbreden, laat staan met 'denken aan verbreding'.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » zo 04 jun 2017, 19:04

^^
Het is nooit te laat ;)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » zo 04 jun 2017, 23:23

Men zou eigenlijk moeten denken aan verbreden bij de 50.000 voertuigen per dag. Maar in Nederland laten ze het liever oplopen tot boven de 100.000 voor men er überhaupt aan denkt! Dat is de slappe aanpak van Nederland die tevens meer prioriteit geeft aan de Randstad dan aan de rest.
Svenlo

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door rene154 » zo 04 jun 2017, 23:45

sven_engelen schreef:Dat is de slappe aanpak van Nederland die tevens meer prioriteit geeft aan de Randstad dan aan de rest.
Kijk eens naar de file top 50, die wordt gedomineerd door knelpunten in de Randstad. En als je de NMCA resultaten bekijkt, zie je dat het diezelfde Randstad is waar de filegroei het grootst zal zijn tm 2030 en 2040. Dus hou op over "meer prioriteit aan de Randstad". De feiten weerspreken dat meer dan duidelijk.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Seat Ibiza » ma 05 jun 2017, 0:46

sven_engelen schreef:Dat is de slappe aanpak van Nederland die tevens meer prioriteit geeft aan de Randstad dan aan de rest.
Borrelpraat :ongeduldig:
Informeer jezelf eerst eens vooraleer te roeptoeteren. Gaat het in bijvoorbeeld België of Duitsland beter op gebied van wegeninfra?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Rogier » ma 05 jun 2017, 8:53

^^

In Nederland wordt redelijk wat aan de infra gedaan. Echter de bezuinigingen in 2012 en 2013 hebben er wel voor gezorgd dat het jaarlijkse budget vrij stevig gekort is. Een kleine verhoging van de totale Nederlandse begroting met 1 miljard euro om het infrabudget met 1 miljard te verhogen is voldoende om de meeste knelpunten tussen nu en 2035 aan te pakken. In dat geval komt er voor deze periode bijna 15 - 18 miljard euro vrij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Vinny » ma 05 jun 2017, 10:46

Je moet je denk ik niet te veel blindstaren op bedragen, maar kijken naar de "toegevoegde waarde". In de Randstad is infrastructuur vele malen duurder dan in de rest van Nederland omdat de grond meer waard is en er meer compenserende maatregelen nodig zijn.

Ik ben zelf van mening dat knooppunt Neerbosch nu vooral een quick win kan gebruiken: namelijk twee rijstroken doorgaand voor de A 73 en één rijstrook vanuit Nijmegen en dan een quasi-linker invoeger gebruiken, zoals op knp. Emmeloord. Dat verdient niet de schoonheidsprijs, maar geeft wel een betere doorstroming volgens mij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » ma 05 jun 2017, 11:03

^^ De rijksweg 783 uit Nijmegen verwerkt zo'n 1.200 voertuigen per uur in de avondspits, waaronder maar weinig vrachtverkeer. Het lijkt me dat dat wel moet kunnen.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door peter51 » ma 05 jun 2017, 16:27

Jeroen schreef: zeker als de Tacitusbrug straks als volwaardig 2X4 opengesteld wordt.
Dat is ie al hoor!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

eersteopel
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 20:12

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door eersteopel » za 10 jun 2017, 20:03

sven_engelen schreef:2x3 op dat stuk tussen knooppunt Neerbosch en knooppunt Rijkevoort lijkt me ook zeker geen slecht plan!
Al is het maar om de vrachtwagens in de spits de kans te geven in te halen zonder dat ze ander verkeer hinderen. Er geldt voor hen een inhaalverbod tussen 06.00u en 10.00u en tussen 15.00u en 19.00u, maar binnen die tijden kom ik er 3x per week en wordt er (vrijwel) dagelijks ingehaald door de truckers. Met een extra rijstrook is dat probleem opgelost aangezien automobilisten dan nog via rijstrook 3 voorbij kunnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » za 10 jun 2017, 20:15

Een verbreding naar 2x3 op dat traject kost waarschijnlijk tussen de € 300 en 400 miljoen - in een scenario dat er niet heel veel bruggen vervangen hoeven te worden. Dat geld is gewoon niet beschikbaar tot minstens 2030. De A50 is qua intensiteiten ook aanzienlijk urgenter om te verbreden. Zuidelijk van Nijmegen rijden 65.000 voertuigen per dag, er zijn heel veel trajecten in Nederland met dergelijke intensiteiten of hoger die nog 2x2 rijstroken hebben.

eersteopel
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 20:12

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door eersteopel » zo 02 jul 2017, 20:35

Voor de mensen die niet dagelijks over de A73 komen. Aanstaande dinsdag (Robbie Williams) en woensdag 12 juli (Guns 'n Roses) zijn er optredens in het Nijmeegse Goffertpark die al om 18.00u beginnen. 15.30u gaan de poorten open. Tienduizenden festivalgangers zullen zich dus met de dagelijkse avondspits rondom Nijmegen op o.a. A73, A50 (geen afslag Nijmegen, dus die ben je op een gegeven moment 'kwijt'), A325, A326 (geldt zelfde voor als voor A50), N326 (naar parkeerterreinen bij Wijchen, Triavium, Dukenburg etc.) mengen. Eventueel vergeten snelweg(en) rondom Nijmegen geldt het natuurlijk ook voor.
Ook voor woon/werkverkeer zul je dus rekening met extra lange reistijd moeten houden. Verder zal het in Nijmegen zelf zal het natuurlijk superdruk zijn dan en zullen er wegen, al dan niet de gehele dag, afgesloten zijn.
De extra drukte zal voor alle afslagen naar Nijmegen gelden, dus zowel Nijmegen Dukenburg (2), Wijchen/Nijmegen etc. (1a) waarvandaan parkeerroutes naar weilanden en bedrijven lopen die het parkeerterrein verhuurd hebben zoals ik gisteren zag en verderop A73 richting Neerbosch etc.
(Voor mij) Vanzelfsprekend geldt dit alleen in de richting van Nijmegen, na de concerten zal de avondspits al een heel eind opgelost zijn.

Voor deze extra verkeersdrukte, en dus geheid files wordt al gewaarschuwd via de 'DRIPS' (borden die normaal aantal minuten reistijd aangeven naar Nijmegen centrum via Malden en via afrit 1a bijvoorbeeld).
Als je stukken binnendoor kunt rijden (via Cuijk/Grave vice versa, Malden/Overasselt vice versa etc.) en niet in Nijmegen zelf hoeft te zijn lijkt me dat heel verstandig voor minder vertragingstijd. Je kunt dan altijd later weer ergens de snelweg op.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de week van 17 juli als de 4-daagse weer is in Nijmegen, ook dan is er altijd extra drukte.

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door frame » vr 07 jul 2017, 9:06

sven_engelen schreef:Meteen heel dat stuk maar ook verlichten dan. Dat stuk is het kleine stukje zonder verlichting in de A73. Het hele stuk tussen Ewijk en op zijn minst Rijkevoort signaleren lijkt me ook geen slecht plan. Tevens kan tussen de maasbrug en knooppunt Rijkevoort (behalve het knooppunt zelf) de verlichting ook wel weg vind ik. Het staat 's avonds toch constant uit...
Het is van meet af aan de bedoeling geweest dat de verlichting tussen Maasbrug en Kp Rijkevoort alleen aan zou gaan als de weersomstandigheden of intense drukte dit noodzakelijk maakten. Niet vreemd dus dat de verlichting niet altijd aan is en dus geen reden om deze weg te halen.
oost west thuis best

Gebruikersavatar
Johan Lamers
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 23:45
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Johan Lamers » do 13 jul 2017, 9:36

Kleine ingrepen moeten A73 veiliger maken

CUIJK/NIJMEGEN - Met extra en betere waarschuwingsborden, langere invoegstroken en mogelijk meer verlichting denkt Rijkswaterstaat de Brabantse A73, waar relatief veel ongelukken gebeuren, veiliger te maken. Kosten van deze op het oog eenvoudige ingrepen dit jaar en volgend jaar: 1,5 tot 2 ton.

http://www.gelderlander.nl/nijmegen/kle ... ~aa19a8bb/

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » do 13 jul 2017, 10:55

Op specifiek Rijkevoort - Heumen iets aan scherpe bochten gaan doen wordt ook lastig, want die zijn er niet... Op het "oude" deel vanaf Zaarderheiken tot Ewijk is eigenlijk alleen knooppunt Neerbosch een hele scherpe bocht.

Meer borden geloof ik ook niet in. Langere invoegstroken hebben alleen zin als je figuren die zonder kijken bij het eerste blokje naar links sturen aanpakt. De invoegstroken zijn helemaal niet zo kort, het zijn de weggebruikers die niet in staat zijn te rijden.

Als ik van anderen hoor dat de ochtendspits steeds problematischer wordt (ik kom er vrijwel niet meer in de ochtendspits), denk ik dat het plaatsen van matrixborden de effectiefste oplossing is om de veiligheid te verbeteren. En dan opteer ik voor Matrixborden die ook 100 met rode rand kunnen weergeven. Buiten de spits is er veel gerommel met 110-terroristen die zonder spiegelen de linkerstrook annexeren tot waar ze weer zin hebben om de snelweg te verlaten. Dat gaat uiteraard gepaard met irritatie bij mensen die wel gewoon willen autorijden. Ik denk dat deze effecten rond de spits nog erger zijn, daarom opteer ik ervoor om te overwegen op die tijden de matrixborden op 100 te zetten. Misschien dat het beeld dan rond de spitstijden iets uniformer wordt.

Ik ben heel erg tegen een algemene snelheidsverlaging. Sterker nog, buiten de drukke tijden zou een Richtgeschwindigkeit 130 ook welkom zijn. Zeker in de avond en nacht kun je op de A73 een kanon afschieten.

Een extra rijstrook op het stuk Rijkevoort <-> Ewijk zou ook welkom zijn, maar gezien de kosten kan dat nog geen prioriteit hebben op andere 2x2 wegen waar de problemen groter zijn zoals bijvoorbeeld A50 Bankhoef - Paalgraven (of tot Eindhoven tegenwoordig?) en de A59 Oss - Den Bosch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Chris » za 15 jul 2017, 10:12

Tja, net nadat Rijkswaterstaat maatregelen aankondigt is er een ernstig ongeval bij de afrit Haps waarbij 3 doden vielen.
Omroep Brabant schreef:Drie doden bij ongeluk met auto op afrit A73 Haps

Bij een ongeluk op de afrit Haps van de A73 tussen Maasbracht en Nijmegen zijn zaterdagochtend rond kwart voor zeven drie mensen om het leven gekomen. Zij zaten allemaal in dezelfde auto. Er was geen ander verkeer betrokken bij het ongeluk.

Volgens de politie vloog de auto uit de bocht en belandde die daar tegen een boom.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/26730 ... +Haps.aspx

Maar goed, we weten niet wat de oorzaak is. Misschien waren het arbeiders op weg naar werk. Of juist feestgangers uit de stad. Misschien was er oververmoeidheid of drugs / alcohol in het spel. Of misschien was het een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden. De aansluiting Haps is een regulier halfklaverblad zoals je overal in Nederland aantreft. Het lijkt te zijn gebeurd op de afrit vanaf Venlo, dat is een 180 graden lus. Ter plaatse is geen geleiderail maar staat wel bebossing op circa 7 meter van de rijbaan. Dat werpt misschien een discussie over de obstakelvrije afstand op.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door hoevenpe » za 15 jul 2017, 10:38

^^
Niet zo ingewikkeld doen, de vMax was daar 130 dus dat is de oorzaak! :geeuw:

Plaats reactie