Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door Alfa » di 06 jun 2017, 22:43

België zal binnenkort toelaten dat carpoolgebruikers de pechstrook mogen gebruiken. De federale overheid en de deelstaten hebben daar vandaag een akkoord over bereikt. Een verkeersbord wordt ontwikkeld.
Binnenkort mogelijk carpoolen op de pechstrook

De federale overheid en de deelstaten zijn het eens over het principe van carpoolen op de pechstrook. Het federale niveau zal een verkeersbord uitwerken, is te horen bij Mobiliteitsminister François Bellot.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170606_02913410
De vier Mobiliteitsministers van ons land hadden dinsdagochtend een overleg. Blijkbaar wil vooral Wallonië in de spits graag wagens met meerdere inzittenden over de pechstrook laten rijden. Men is het eens geraakt over het principe. Bellot laat een verkeersbord ontwikkelen, wellicht een rode cirkel met een auto en eronder een blauw bordje waarop wordt aangeduid dat het verbod niet geld voor wagens met twee of drie inzittenden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Binnenkort carpolen over de pechstrook

Bericht door Chris » di 06 jun 2017, 22:50

In de Verenigde Staten zijn er al 3 decennia carpoolstroken en de handhaving is daar een probleem. Zelfs met moderne technologie kan apparatuur maar in minder dan de helft van de gevallen accuraat detecteren of er echt aan de carpooleis voldaan wordt.

In Europa is het nooit zo aangeslagen, buiten familieleden die carpoolen heeft het apart stimuleren van carpooling weinig effect doordat dat publiek meestal met het openbaar vervoer reist. Het enige wat veelal gedaan wordt zijn carpoolplaatsen bij aansluitingen. Die worden vaak ook wel goed gebruikt. In Nederland was begin jaren '90 een carpoolwisselstrook op de A1 maar die is na een proefproces omgevormd tot reguliere wisselstrook.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Binnenkort carpolen over de pechstrook

Bericht door Jeroen » di 06 jun 2017, 22:56

Ik zou wel willen voorstellen om ook andere nationaliteiten dan alleen Polen toe te laten op de pechstrook.

;)

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Binnenkort carpolen over de pechstrook

Bericht door tovm74 » di 06 jun 2017, 23:00

Alfa schreef: een blauw bordje waarop wordt aangeduid dat het verbod niet geld voor wagens met twee of drie inzittenden.
Yes, als ik dan onderweg ben met het hele gezin (vijf personen) mag ik altijd over de pechstrook scheuren !!!! :) :woop:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Binnenkort carpolen over de pechstrook

Bericht door Wimpie25 » di 06 jun 2017, 23:09

Zeer vreemd dat men aangeeft een nieuw verkeersbord te gaan ontwikkelen, de regelgeving voor carpoolen is al geruime tijd in de wegcode opgenomen, inclusief verkeersteken.



Afbeelding
Wegcode schreef:Wanneer het verkeersbord is aangevuld met de vermelding "Uitgezonderd 2+" of "3+" zijn de rijbaan of de rijstrook aldus gesignaleerd, slechts toegankelijk voor voertuigen met ten minste 2 of 3 inzittenden, naargelang van de vermelding, evenals voor de voertuigen van de geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door Alfa » di 06 jun 2017, 23:12

^^Blijkbaar heb je gelijk. Je vraag je af wat er dan concreet ingevoerd wordt en waarom het nieuws is. De optie lijkt al te bestaan sinds 2002 (maar ik ken geen voorbeelden van reëel gebruik).

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... '))#Art.11

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door mavas » wo 07 jun 2017, 10:26

In Belgie is maar op weinig plekken verkeerssignalering aanwezig. Op de locaties waar ze dan het vluchtstrookrijden willen toestaan zal dat erg gevaarlijk worden lijkt me. Als er iemand met pech stilstaat wordt het verkeer hier niet van af gedreven, want er is geen signalering.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door captain007 » wo 07 jun 2017, 10:31

^^ Ben er ook niet echt enthousiast over. Krijg je een beetje zoals in Oslo van die rare toestanden met verkeer wat met hoge snelheid langs de file raast (daar zijn het dan de elektrische voertuigen) en dan nog mensen die daartussen moeten gaan invoegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door Wimpie25 » wo 07 jun 2017, 10:33

^^
Op meerdere belangrijke assen in de Vlaamse Ruit (waar dit systeem vermoedelijk zal ingevoerd worden) is al reeds signalering aanwezig, zijn de voorbereidende werken tot het installeren al afgerond of staan de plannen voor een toekomstige installatie reeds in de stijgers.

Ook buiten de Vlaamse Ruit vind je op meerdere stukken snelweg al signalering. Zo is de E40 richting kust goed uitgerust op meerdere trajecten.
Alfa schreef:^^Blijkbaar heb je gelijk. Je vraag je af wat er dan concreet ingevoerd wordt en waarom het nieuws is. De optie lijkt al te bestaan sinds 2002 (maar ik ken geen voorbeelden van reëel gebruik).

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... '))#Art.11
Ik begrijp het ook niet helemaal en ik verschiet ervan dat blijkbaar niemand bij de pers of de overheid lijkt door te hebben dat deze wetgeving al zolang in voege is. Het enige positieve is dat men een nieuw verkeersbord gaat uitwerken dat (hopelijk) iets duidelijk zal zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 jun 2017, 10:52

^^
Aanwezigheid van signalering lijkt me vanwege de veiligheid wel een must. Die pechstrook ligt er niet voor niets.

Als signalering een voorwaarde is om zo'n bord te kunnen plaatsen dan is er in feite geen sprake meer van een pechstrook maar van een doelgroepenstrook die qua inpassing sterk lijkt op een spitsstrook.

Dat de overheid de pers niet wijzer maakt zal wel zijn zodat de huidige bestuurders straks volledig met deze veren kunnen pronken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door mavas » wo 07 jun 2017, 11:04

Wimpie25 schreef:Op meerdere belangrijke assen in de Vlaamse Ruit en op de E40 richting kust is al reeds signalering aanwezig, zijn de voorbereidende werken tot het installeren al afgerond of staan de plannen voor een toekomstige installatie reeds in de stijgers.
DAn heb je niet goed begrepen wat ik schreef. Ik refereer vooral hier naar:
Alfa schreef:De vier Mobiliteitsministers van ons land. Blijkbaar wil vooral Wallonië in de spits graag wagens met meerdere inzittenden over de pechstrook laten rijden.
Blijkbaar moet het in het hele land actief worden. Zoals ik het lees, moet het ook op trajecten zonder signalering komen. En dat vind ik vrij gevaarlijk klinken. Ik zie namelijk nog niet gebeuren dat Wallonie binnen enkele jaren overal signalering heeft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door Wimpie25 » wo 07 jun 2017, 11:19

^^
Als men in Wallonië het invoeren van het carpoolsysteem linkt aan de voorwaarde om tegelijkertijd ook signalering te plaatsen (hetzelfde systeem waaronder Vlaanderen spitsstroken heeft ingevoerd) zie ik dit nog wel goedkomen. Maar technisch gezien is dit dus een probleem dat Wallonië zelf moet oplossen, van de gewesten wordt verwacht dat zij dit praktisch interpreteren, het federaal niveau biedt enkel basiswetgeving.

Toen de eerste spitsstrook van Vlaanderen is opgegaan, moest er nog een definitieve beslissing genomen worden omtrent de wegmarkering (aanvankelijk werd er gewone rijstrookmarkering gebruikt) en moest er nog een beslissing genomen worden wat betreft het type signalering. Na enkele jaren is op basis van de keuzes die toen door Vlaanderen gemaakt zijn, door het federale niveau wetgeving opgesteld en heeft men de wegcode aangepast. Soms is het gewoon nodig dat de gewesten zelf het voortouw nemen, als men dan gedurende enkele jaren in een grijze zone zit, so be it.

De eerste spitsstrook op de E313 bij opening. De RSS-installaties waren gehuurd in Nederland.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door Alfa » wo 07 jun 2017, 12:32

Wimpie25 schreef:Het enige positieve is dat men een nieuw verkeersbord gaat uitwerken dat (hopelijk) iets duidelijk zal zijn.
In het artikel spreken ze van een "een rode cirkel met een auto en eronder een blauw bordje waarop wordt aangeduid dat het verbod niet geldt voor wagens met twee of drie inzittenden.". Dat is dus C5 met de uitzondering. Wat dus reeds sinds 2002 in de wegcode voorzien wordt. Ook niets nieuws dus. Je vraagt je af waar de pers met hun gedachten zitten.

HLN heeft een iets uitgebreider artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rook.dhtml.

Daar staat ook in dat Vlaanderen geen plannen heeft om het in te voeren. Dat lijkt me ook logisch, want de spitsstrook is een veel beter systeem.
Vlaanderen heeft geen plannen om auto's op de pechstrook te laten rijden. "De pechstrook moet vrij blijven voor wie echt pech heeft", reageert Ben Weyts. "Het zou ook heel dure infraroodcamera's vereisen om te controleren of er effectief meerdere personen in een auto zitten. Als wij extra ruimte willen creëren doen we dat in de eerste plaats met een spitsstrook."

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Binnenkort carpoolen over de pechstrook

Bericht door Wimpie25 » wo 07 jun 2017, 12:38

^^
Ondertussen begint er toch een licht te branden bij de pers

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170607_02914906

Men maakt ergens wel een logische keuzen om in de eerste plaats voor een spitstrook te gaan, nodige investeringen en technologie zouden voor een HOV-strook quasi hetzelfde zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Binnenkort carpolen over de pechstrook

Bericht door RSK » zo 16 jul 2017, 10:39

Chris schreef:In Europa is het nooit zo aangeslagen, buiten familieleden die carpoolen heeft het apart stimuleren van carpooling weinig effect doordat dat publiek meestal met het openbaar vervoer reist.
Heeft dat ook niet te maken met het feit dat het hier vaak buitengewoon weinig toevoegt? Carpoolen is in feite alleen zinnig als je een gezamenlijke bestemming hebt, waar je op hetzelfde moment moet arriveren en op het zelfde moment zult vertrekken. Met andere afspraken en/of werktijden (flexibel werken?) loop je dus al snel in de knoei. En tenzij parkeren op de bestemming een probleem vormt, heeft het ook vooral zin bij langere afstanden. Als je de laatste 3 kilometer van je rit moet carpoolen, weegt de moeite (afspreken, op elkaar wachten, parkeren, uit en instappen) gewoon niet op tegen het voordeel. Drukte op de weg heb je als individu weinig invloed op, en qua reiskosten is het ook verwaarloosbaar. Vergeleken met de VS heb je in de drukke delen van Europa minder grote reisafstanden voor woon-werkverkeer, terwijl in de rurale gedeelten weer weinig nood is aan carpoolen om de verkeersdruk te verminderen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie