Algemene staat Belgische wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Chris » wo 17 mei 2017, 9:29

vynkce schreef:Uit de Knack van vandaag:

- Vlaanderen beheert 2618 bruggen, tunnels en duikers met een overspanning van meer dan 5 meter.
- 28 van deze constructies zijn momenteel in problematisch staat. Ze moeten grondig worden aangepakt tot zelfs afgebroken en vervangen worden.
Dat is dus ongeveer 1% van de bruggen. Dat is toch anders dan in Duitsland waar het ongeveer 6 keer zo veel zijn naar verhouding. Daar zijn 2.500 van de 39.000 bruggen in Autobahnen en Bundesstraßen in dermate slechte conditie dat vervanging noodzakelijk is. Daar komt bij dat het probleem in Duitsland ook is dat het vaak om grotere bruggen gaat. Naar oppervlakte is meer dan 12% onvoldoende. In Duitsland komt dat vaak neer op vervanging omdat versterking of renovatie economisch niet meer zinvol is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » wo 17 mei 2017, 11:18

Het valt mij op dat veel van deze brokkelbruggen in West- en Oost-Vlaanderen liggen. Verder valt ook op dat sommige van deze bruggen, in het nabije al eens een gedeeltelijke of volledige sanering hebben ontvangen. Blijkbaar doet dit niets af aan de toestand van inherente structurele problemen.
Sommige van deze bruggen zijn aangelegd als zogenaamde "noodbruggen".

Bruggen die niet voorzien geweest zijn op een maximale gebruiksduur van 80 jaar maar die zijn aangelegd als tijdelijke constructie in afwachting. Ik denk dan bijvoorbeeld inderdaad aan de oostelijke R0 waar tussen Sint-Stevens-Wolume en Machelen een parallelstructuur is uitgewerkt voor lokaal en doorgaand verkeer en waar er een complexe verweving is met de R22.

Als de bruggen hier indicatief zijn voor de toestand van de categorie 1e Prioriteit, dan ben ik blij dat het budget opgetrokken wordt.
De Hector-Henaulaan is een echt drama, verschillende onderdelen van de constructie worden al sinds kort na de openstelling gestut. Bij de R0 zijn er ook plaatsen waar men - om snel een openstelling te voorzien - geen taluds maar tijdelijke viaducten heeft gebruikt.

Stutsel
https://www.google.be/maps/@50.8809103, ... bfov%3D100

Delen van de rijbaan op het viaduct kunnen niet meer gebruikt worden

https://www.google.be/maps/@50.8807925, ... bfov%3D100

Bij Sint-Stevens-Wolume zijn veel bruggen overgedimensioneerd. In vergelijking met het quasi identieke knooppunt Zaventem, worden slechts 2/3 van de voorziene rijstroken benut terwijl de infrastructuur wel een volledig onderhoud vereist.

https://www.google.be/maps/@50.8686855, ... a=!3m1!1e3

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » wo 17 mei 2017, 11:49

Het voorbeeld van de brug in de E313 over de Sterckshoflei is anders ook wel frappant te noemen. Deze maakt blijkbaar al tientallen jaren een knik in het midden. Dit was geen probleem voor de veiligheid, maar elk jaar een paar millimeter extra zorgt er nu toch voor dat de vervanging voorzien is.
Afbeelding

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Rogier » do 18 mei 2017, 13:43

https://www.cementonline.nl/artikel/tan ... -versterkt

Bekend probleem van de tandconstructie. Bij sommige viaducten blijkt in veel gevallen dat zogenaamde tandconstructie niet sterk genoeg zijn.
Waarschijnlijk zijn om die reden bij deze viaduct een noodconstructie onder deze tandconstructie geplaatst. Het oude viaduct van de A6 in KNP Muiderberg is in 2009 ook om die reden versterkt (zie artikel). Inmiddels is dit viaduct gesloopt, omdat het viaduct niet meer nodig is (SAA project).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » za 20 mei 2017, 22:59

Wimpie25 schreef:Het valt mij op dat veel van deze brokkelbruggen in West- en Oost-Vlaanderen liggen.
De meeste van die zgn. 'brokkelbruggen' liggen over de E40. Niet toevallig de oudste snelweg van het land. Dat is de reden waarom er zoveel bruggen in het Gentse liggen.


Een kaartje is hier te vinden: https://nieuws.vtm.be/binnenland/kaart- ... kelbruggen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door mavas » zo 21 mei 2017, 10:56

Interessante gegevens Vyncke! Vlaanderen lijkt het probleem goed onder controle te hebben als ze zo gedetailleerd weten wat de staat van de bruggen is.
Ik voorzie dan ook geen problemen hiermee, of er moet ineens iets acuuts met een brug gebeuren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » zo 21 mei 2017, 11:30

Op dit eigenste ogenblik zijn er al renovaties/vervangingen gaande aan sommige van de brokkelbruggen. Bijvoorbeeld het viaduct op de n74 bij Kiewiet is een lopend project.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » ma 22 mei 2017, 11:03

Ik voeg ook nog even de gegevens van Wallonië toe. Hier zouden 39 bruggen (ouvrages avec défauts très importants, à réparer en priorité) toe zijn aan grondig onderhoud of volledig vervangen moeten worden. https://www.parlement-wallonie.be/pwpag ... _doc=78516

Hersteld/vervangen:
- PONT DE ST NICOLAS à LA LOUVIERE
- PONT BOWSTRING DE POMMEROEUL à BERNISSART
- PONT DU RUISSEAU D'HOURSINNE à EREZEE (Pont démoli et remplacé par un autre)

Werken in uitvoering:
- PONT ROUTE DE LUTTRE à PONT-A-CELLES
- VIADUC D'ENSIVAL à VERVIERS
- PONT FIXE DE LA CHAUSSEE DE BOIS DU LUC à LA LOUVIERE
- PONT 27 SUR LA MEUSE à HERSTAL
- PONT DU DEVERSOIR LANDELIES à MONTIGNY-LE-TILLEUL
- PONT ROUTE DE ROUILLON à YVOIR
- VIADUC 26BIS à HERSTAL
- VIADUC ZONE VII DE CHARLEROI à CHARLEROI
- NOUVEAU PONT ROUTE DE LANAYE à VISE
- VIADUC Z VI SORTIE 29 VERS PONT DE L'ABEILLE/AXE III à CHARLEROI
- Viaduc de Virelles (Grand Pont) RAVeL-Ligne156 à CHIMAY

Werken voorzien:
- PASSERELLE PIETONS DE BRACQUEGNIES à LA LOUVIERE
- PONT 102/CANAL NIMY BLATON à BERNISSART
- PONT VIII SOUS RUE HAUTE CLAIRE à GRACE-HOLLOGNE
- VIADUC DES FESSES MADAME à BRAIVES
- Pertuis du Scailmont – ARMCO à MANAGE
- 3. Dossiers en cours d'étude
- PONT ROUTE A GOUY LEZ PIETON à COURCELLES
- PONT-CANAL DE RONQUIERES à BRAINE-LE-COMTE
- PONT GOULET DARSE HAUTRAGE à SAINT-GHISLAIN
- PONT CHAUSSEE DE BELLE VUE à BERNISSART
- PONT DE FETINNE à LIEGE
- VIADUC DE HUCCORGNE à WANZE
- PONT SUR L'EAU D'HEURE à WALCOURT
- PONT DU MOULIN LAMPACH à ARLON

In studie:
- PONT 63 SUR LIGNE DÉSAFFECTÉE à LINCENT
- PONT GOULET DARSE à SAINT-GHISLAIN
- PONT DU RISQUE A TOUT à BERNISSART
- PONT DE BAUCE à NAMUR
- PONT 752 OU F2BIS à MONS
- PONT I40 ECHANGEUR B NO 3 à LA LOUVIERE
- PONT 29 à LIEGE
- PONT 111 SUR LIGNE 34 à HERSTAL
- PONT-RAIL SUR LA ROUTE DE MONSTREUX à NIVELLES
- PONT 137 SUR LIGNE T127 à WANZE
- PONT DE LA DUVE à HASTIERE
- PONT/RUE DE COURCELLES à COURCELLES

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door mavas » wo 24 mei 2017, 19:40

Zo te zien hoeven we in België geen Duitse toestanden tegen te komen. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Chris » ma 29 mei 2017, 15:13

Ik moest gisteren even van de E25 af vanwege een file bij de Baraque de Fraiture. Via de N30 en N651 naar de volgende afslag gereden. Wat een troosteloze bende toch. Het wegdek is totaal versleten, met frequent sleuven en gaten, meterhoog onkruid en een 'aire' (met bordje aangegeven) dat niet meer dan een grof gravelbed met diepe gaten was, zonder ook maar een bankje of afvalbak.

Jammer dat Wallonië zo weinig geld aan onderhoud spendeert. Er zijn echt mega-investeringen nodig om de onderhoudsachterstanden in te halen op het onderliggend wegennet, puur vanwege het grote aantal kilometers weg dat versleten wegdek heeft. De autosnelwegen zijn meestal nog wel okay, alhoewel de E25 ook veel matig maar niet echt slecht wegdek heeft. En dat is niet eens zo lang na de grote renovatie van de Ardense snelwegen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » ma 29 mei 2017, 15:43

^^De Waalse minister van openbare werken heeft twee weken geleden nog 150 miljoen extra uitgetrokken voor onderhoud van de Waalse wegen in 2017 en 2018. Dit bedrag komt bovenop de 640 miljoen die al was voorzien voor de periode 2016-2019.

http://prevot.wallonie.be/plan-de-lifti ... -wallonnes

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Chris » ma 29 mei 2017, 15:51

Dat is € 158 miljoen per jaar. Als dat inclusief de autosnelwegen is, dan blijft er niet zo heel veel over voor het onderliggend wegennet. Het wordt vaak onderschat hoeveel kilometers het onderliggend wegennet beslaat. Per project gaat het niet om grote bedragen (veelal enkele miljoenen) maar er is een groot aantal kilometers dat niet nog eens 10 of 20 jaar kan wachten op groot onderhoud. En dan heb je ook nog de 'puntreparaties' (bruggen, viaducten en onderdoorgangen). Wallonië beheert zo'n 7.600 kilometer gewestweg waar naar mijn ervaring een behoorlijk groot aandeel in meer of mindere mate onderhoud nodig heeft. Het complete wegennet van Wallonië beslaat bijna 80.000 kilometer, waarvan het grootste deel in beheer is van gemeenten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Hajo » ma 29 mei 2017, 18:55

Mij viel zaterdag juist op dat in het deel van Wallonië waar ik geweest ben, de belangrijkste N-wegen zijn opgeknapt. Ik heb de N68, N676, N647 en N632 bereden. Die zijn nu in prima staat. Misschien geeft het een vertekend beeld, maar het stemt mij hoopvol.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Jump » ma 29 mei 2017, 21:59

Motorrijder ontsnapt op nippertje aan zware val, Wegen en Verkeer voert noodherstelling uit
Zaventem - Een ding moet je hem aangeven: hij heeft zijn machine goed onder controle. Anders zou motorrijder Thomas Vandersande ongetwijfeld zwaar ten val zijn gekomen nadat zijn stuur op de aansluiting van de binnenring met de E40 plots hevig begon te schudden door de slechte staat van het wegdek. “Door het warme weer was het wegdek op die plaats wat vervormd. We doen vandaag of morgen de nodige herstellingen”, zegt Wegen en Verkeer.
Mij lijkt dit hier te zijn. Dat lijkt al van 2009 met tijdelijke maatregelen opgelapt te zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 29 mei 2017, 23:17

Dit stuk zal bij de opbouw van de R0 mee worden aangepakt. Het is het laatste stuk beton op de hele R0.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door martwout2 » wo 31 mei 2017, 8:35

Chris schreef:Ik moest gisteren even van de E25 af vanwege een file bij de Baraque de Fraiture. Via de N30 en N651 naar de volgende afslag gereden. Wat een troosteloze bende toch. Het wegdek is totaal versleten, met frequent sleuven en gaten, meterhoog onkruid en een 'aire' (met bordje aangegeven) dat niet meer dan een grof gravelbed met diepe gaten was, zonder ook maar een bankje of afvalbak.
Bij het begin van de westelijke rondweg van Luik is het wegdek ook niet best. En vorige week donderdag zijn we bij Houffalize afgeslagen richting Bastogne en ook die weg was hier en daar hobbelig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door duikgek89 » wo 31 mei 2017, 8:42

Zo erg vind ik Wallonië nou ook niet. Het hobbelt hier en daar wel wat, maar zo gigantisch slecht vind ik het niet. Ik vind eerder dat men in Nederland overdreven met de wegen om gaat. Het kost kapitalen om alles op niveau biljartlaken te houden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » wo 31 mei 2017, 11:27

Het mankeert Wallonië vooral aan financiële middelen om wegen periodiek en structureel te onderhouden. De goede wil is er om deftige wegen aan te leggen en vergaande renovaties uit te voeren, alleen in tussentijd de kwaliteit van het wegdek, wegenis en bijkomend meubilair op peil hadden is vaak gewoon niet mogelijk.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door rosemeyer » di 13 jun 2017, 15:36

We hebben een nieuw woord: weesweg! :lol:

Zeven oude provinciewegen liggen al enkele jaren te verkommeren. Ze bevinden zich in een niemandsland waar noch de lokale besturen, noch de Vlaamse regering zich verantwoordelijk voor voelt. Toen de provinciewegen acht jaar geleden werden verdeeld, vielen zij namelijk tussen twee stoelen in.

Meer info hier en hier.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door tompie » di 13 jun 2017, 19:07

^^ ik vind toch wel dat het vlaams gewest hierin zijn verantwoordelijkheid mag nemen, de meeste zijn wel degelijk druk gebruikte verbindingswegen. De reactie van minister Ben Weyts in het tv nieuws dat elke openbare weg nu eenmaal een doorgaande weg is vind ik beneden alle peil.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Hajo » di 13 jun 2017, 19:27

rosemeyer schreef:We hebben een nieuw woord: weesweg! :lol:
Ik weet alleen nog dat het in Wallonië was: een stuk weg van ongeveer 6 km lengte geloof ik, die zo ontzettend slecht was dat je er hooguit 40 km/h kon rijden. Terwijl 90 was toegestaan! Sneller dan 40 is een flinke aanslag op je schokdempers.

Het wegvak werd wel netjes aangegeven met een groot bord, aan het begin van het wegvak, waarop in het Frans (een taal die ik helaas niet echt goed beheers) iets stond van dat het tijd was om de schokbrekers te testen of zo. Het moest grappig zijn, maar ik zag de humor er niet van in. :roll: Ik vond de conditie van de weg ronduit schandalig. Zo erg had ik het nog nooit meegemaakt. :nuts: Misschien is dat ook een "weesweg", maar dan een in Wallonië.

Het was een verademing om na dat zeer slechte stuk op een vers gerenoveerde weg met uitstekend wegdek terecht te komen. :woop: :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 13 jun 2017, 22:25

^^ Was dat wellicht de N67 van Eupen naar Monschau? Die weg heeft nog een paar kilometer vooroorlogs betonwegdek waarvan de kwaliteit slecht is. Al staan daar Duitse borden...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Hajo » di 13 jun 2017, 22:49

^^ Ik heb er een wegenatlas bij gepakt. Het was niet de N67, maar ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de N68. Die heb ik vanaf Eupen tot de N676 gevolgd.

De borden waren in het Frans. Als ze in het Duits waren, had ik die kunnen lezen alsof het Nederlands was. ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » di 13 jun 2017, 22:52

^^
Bij mij zou het omgekeerd zijn, duits krijg ik veel te weinig te zien om het vlot te kunnen verwerken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Hajo » di 13 jun 2017, 23:05

^^ :rofl2:

Daar zijn meerdere oplossingen voor te bedenken. Het makkelijkst is natuurlijk Duitsland bezoeken. Alternatief is een Duitse krant kopen, Die Welt bijvoorbeeld, of de Frankfurter Allgemeine Zeitung. :boek: :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » wo 14 jun 2017, 2:05

tompie schreef:^^ ik vind toch wel dat het vlaams gewest hierin zijn verantwoordelijkheid mag nemen, de meeste zijn wel degelijk druk gebruikte verbindingswegen. De reactie van minister Ben Weyts in het tv nieuws dat elke openbare weg nu eenmaal een doorgaande weg is vind ik beneden alle peil.
Wat een idioot die Weyts.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » wo 14 jun 2017, 6:38

^^ Bedankt voor deze nuttige, genuanceerde en inhoudelijk sterke reactie. Zo zouden er meer moeten zijn op het forum...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » wo 14 jun 2017, 7:43

Hajo schreef:^^ :rofl2:

Daar zijn meerdere oplossingen voor te bedenken. Het makkelijkst is natuurlijk Duitsland bezoeken. Alternatief is een Duitse krant kopen, Die Welt bijvoorbeeld, of de Frankfurter Allgemeine Zeitung. :boek: :D
Ik ben veel interesse in talen en passeer wel eens in Duitsland maar voor de rest heb ik er als Belg weinig aan, al mijn buitenlandse zakelijke contacten bevinden zich in Nederland :)

Daarnaast is frans 1 van de talen van de familie en voor de rest probeer ik dagelijks L'Avenir te lezen. Daarnaast​ is het Engels al wat de klok slaat.

Tot zover het intermezzo.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Chrysa » wo 14 jun 2017, 14:29

Coen Tunnel schreef:^^ Was dat wellicht de N67 van Eupen naar Monschau? Die weg heeft nog een paar kilometer vooroorlogs betonwegdek waarvan de kwaliteit slecht is. Al staan daar Duitse borden...
De weg is daar slecht, maar elke keer als ik daar kom rijdt de lokale bevolking er 110, en dat vind ik ook prima te doen daar. Is het wegdek daar echt zo oud?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » wo 14 jun 2017, 23:45

vynkce schreef:^^ Bedankt voor deze nuttige, genuanceerde en inhoudelijk sterke reactie. Zo zouden er meer moeten zijn op het forum...
Hetzelfde niveau als de reactie van Weyts. 'Elke openbare weg nu eenmaal een doorgaande weg'. Komaan zeg. Al even grotesk als 'elke boom dient om gekapt te worden' van Joke Schauvliege van enkele maanden geleden. Als ministers zulke uitspraken doen is het woord idioot op zijn plaats.

De weeswegen waarover sprake zijn drukke bovenlokale verbindingswegen. Met boute uitspraken als 'Terwijl het duidelijk lokale wegen zijn. Punt.' hanteert Weyts een autoritaire stijl. Alsof de categorisering in het al 20 jaar oude Ruimtelijk Structuurplan heilig is. Neem nu de N499. Volkomen absurd dat dit niet als secundaire weg gecatalogiseerd wordt.

Alle wegen met een wegnummer zijn bovenlokaal en zouden gewestwegen moeten zijn.

Plaats reactie