Breda - Kopenhagen 8 oktober 2017

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Breda - Kopenhagen 8 oktober 2017

Bericht door EtienneM » ma 19 jun 2017, 14:52

Hallo,

Ik ga met 3 reisgenoten op 8 oktober reizen naar Kopenhagen, we zullen op 13 oktober terugkomen. Nu heb ik een vraag wat de ideale route is. Voor Nederland geeft Google Maps geeft twee routes, via de A1 of via de A38. Ook waren we aan het twijfelen over de route in Duitsland en Denemarken naar Kopenhagen zelf. Google Maps adviseert om met de veerpont Puttgart - Rødbyhavn te gaan, maar ik had ergens gelezen dat de kosten voor deze veerpont erg hoog waren. Als alternatief hadden we al bedacht om via de E45 en E20 te reizen om zo kosten te kunnen besparen. Het doel is om de reis zo goedkoop mogelijk te laten zijn.

Welke route kunnen jullie aanraden?

Alvast bedankt!
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Kopenhagen 8 oktober 2017

Bericht door Chrysa » ma 19 jun 2017, 15:25

Ben benieuwd wat je in Kopenhagen gaat doen. :dyn_hyp:

Zelf ben ik vorige keer via Kolding gereden. Ik heb gemerkt dat de enige snelweg tussen Duitsland en Denemarken kan bottlenecken, maar dit was in de hoogzomer, in oktober zou dit geen enorm probleem moeten zijn. Toen hebben wij gewoon de route van Google Maps aangehouden, dus via Utrecht, Amersfoort en de A1 de grens over, om in Duitsland via BAB 1, 261 en 7 naar het noorden te rijden.
Laatst gewijzigd door Chrysa op ma 19 jun 2017, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Breda - Kopenhagen 8 oktober 2017

Bericht door captain007 » ma 19 jun 2017, 15:30

Ze hebben wel grenscontrole bij de Deense grens dus daar kan vertraging ontstaan. Ook is er op de A7 bij Hamburg een hele lange baustelle met veel slingers en smalle rijstroken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Kopenhagen 8 oktober 2017

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jun 2017, 15:44

Voor de route via de E45 en E20 betaal je tol voor de Grote Beltbrug, maar dat is beduidend goedkoper dan de veerboot, zelfs als je de extra brandstofkosten voor de omweg ook meerekent. De besparing kan makkelijk oplopen tot 20-50 euro per enkele reis. Daarnaast kun je gewoon blijven doorrijden. De reistijd via beide routes is vergelijkbaar; de veerboot zal hooguit een tikje sneller zijn als je vlak voor vertrek aan komt rijden en gelijk mee kunt, maar dan moet je ook geluk hebben. Ik geef zelf de voorkeur aan de brug; bovendien ook een indrukwekkend staaltje wegenbouw.

Wat betreft de route door Nederland (ik neem aan dat je A28 bedoelt waar je A38 schrijft):

Aangezien je heenreis op een zondag is zou je ook kunnen denken aan een route door Nederland over de A28 en A37 en in Duitsland over de B402/B213/B72 (de E233) naar de A1. De E233-route (Meppen-Haselünne-Cloppenburg-A1) is op een zondag erg rustig en rijdt vlot door omdat er dan geen vrachtverkeer is. Je passeert geen bebouwde kommen. Het is tevens de kortste route en zal op een zondag in tijd niet veel langzamer zijn dan de route over de Nederlandse A1 en Duitse A30 en A1 via Osnabrück.

Verder zou ik kijken naar de werkzaamheden in Duitsland. Als de route A30-A1 via Osnabrück redelijk vrij van werkzaamheden is, zou ik die route kiezen, of de route via de E233. Anders komen andere alternatieven met de Duitse A31 en A28 in beeld, die je ook via verschillende routes kan benaderen (A27-A28-A37 en dan B402-A31-A28; of A27-A28-N33-A7 en dan A280-A31-A28; of A27-A6-A7 en dan A280-A31-A28), afhankelijk van je voorkeur en eventuele werkzaamheden.
Chrysa schreef:De boot Puttgarden - Rodby kost €95, terwijl de tol van de Storebæltsforbindelsen maar €18 is. Het is een half uur extra (zonder file) en 70km om.
Hoe kom je hierbij? :dontknow:

De tol is 240 DKK, wat ongeveer € 32,30 is.

De omweg is volgens Google Maps 134 km. Dat komt voor veel auto's neer op zo'n 10 liter extra brandstof, ofwel zo'n € 15,00 extra brandstofkosten.

De € 95,00 is het normale tarief voor de veerboot (Economy Extra), als je het ter plekke koopt (mogelijk tot 15 minuten voor vertrek) betaal je echter nog wel € 9,00 servicekosten extra (totaal € 104,00). Ik weet niet of er nog een beperkte beschikbaarheid voor dat tarief is, volgens mij niet. Het Economy-tarief kost € 67,00 en kun je alleen tot twee weken voor vertrek online boeken en je zit dan vast aan een bepaalde afvaart (of tot twee uur eerder als er nog plek is, maar nooit later). Kortom: weinig flexibel en je zult vanuit Nederland tijd moeten incalculeren om de afvaart niet te missen door een file of ongeval. In het ergste geval kom je dan wel ruim op tijd bij de veerhaven aan en moet je een tijd wachten voor je mee kan.

Kortom, de route via de brug kost je normaliter zo'n € 45-50 euro voor tol en extra brandstofkosten voor de omweg, de route met de veerboot kost je minimaal € 67 en als je ter plekke aan komt rijden en een kaartje koopt € 104. De route via de brug is echt duidelijk goedkoper.

In de praktijk kost het je geen of nauwelijks extra tijd, omdat de veerboot langzamer is en je ook tijd moet rekenen voor wachten, inschepen en ontschepen. Via de E45/E20 kun je continu over de snelweg blijven doorrijden. Alleen de vaartijd voor de veerboot is al 45 minuten en dat is zonder het wachten, inschepen en ontschepen. In een uur tijd rij je over de snelweg al gauw 100-110 km, dat is al bijna de afstand van de omweg via Kolding.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Kopenhagen 8 oktober 2017

Bericht door Chrysa » ma 19 jun 2017, 15:49

Coen Tunnel schreef:Hoe kom je hierbij? :dontknow:

De tol is 240 DKK, wat ongeveer € 32,30 is.
Verkeerd gelezen, ik keek bij de verkeerde lengte. :facepalm:

Plaats reactie