[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
Ik zou geen risico nemen en gewoon een vignet kopen. Eentje voor een week of zo. Kost een tientje of 15 euro, denk ik. Ik denk dat de boete die je krijgt als je geen vignet hebt, een veelvoud van dat bedrag is.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Alleen een jaarvignet?
Die kost bij de ANWB €40,95. Voor een heel jaar vind ik dat een redelijk bedrag. Maar het is duur als je dat vignet maar voor een week nodig hebt.

Die kost bij de ANWB €40,95. Voor een heel jaar vind ik dat een redelijk bedrag. Maar het is duur als je dat vignet maar voor een week nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Hajo op zo 11 jun 2017, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- dorpsstraat
Ach, het kost maar 40 chf, een prijs die sinds 1995 (!) gelijk gebleven is. Als je dat vergelijkt met een Franse of Spaanse tolweg zijn dat de kosten niet op een vakantiebudget...
-
- Voorzitter
Was dit advies nou helemaal uit de duim gezogen? Of was je in de war met een ander land?Hajo schreef:Ik zou geen risico nemen en gewoon een vignet kopen. Eentje voor een week of zo. Kost een tientje of 15 euro, denk ik. Ik denk dat de boete die je krijgt als je geen vignet hebt, een veelvoud van dat bedrag is.

Dat hangt er maar net van af hoeveel kilometers je in die week op de Zwitserse snelwegen maakt.Hajo schreef:Die kost bij de ANWB €40,95. Voor een heel jaar vind ik dat een redelijk bedrag. Maar het is duur als je dat vignet maar voor een week nodig hebt.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik begrijp dit argument eigenlijk niet. Als je in Zwitserland uitsluitend blauwe borden volgt loop je geen risico.Hajo schreef:Ik zou geen risico nemen en gewoon een vignet kopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
Het zal in ieder geval behoorlijk intensief rijden zijn. Er mag wel een kleurverschil zijn, maar voor doorgaande doelen wordt uiteraard wel steeds richting de snelwegen verwezen.
Googlemaps heeft wel een optie om de snelwegen te mijden. Op bijvoorbeeld Rheinfelden - Chiasso kom je dan wel al op een reistijd uit van 7,5 uur...
Googlemaps heeft wel een optie om de snelwegen te mijden. Op bijvoorbeeld Rheinfelden - Chiasso kom je dan wel al op een reistijd uit van 7,5 uur...
-
- 2x2 autosnelweg
Dat valt reuze mee. In Zwitserland komt het erg vaak voor dat bepaalde steden zowel via het HWN (groen) als het OWN (blauw) worden bewegwijzerd. Voor diegenen die geen auto(snel)weg willen rijden vrij praktisch. In andere landen is dat veel problematischer.Jeroen schreef:Er mag wel een kleurverschil zijn, maar voor doorgaande doelen wordt uiteraard wel steeds richting de snelwegen verwezen.
Dat binnendoor een stuk intensiever rijdt staat buiten discussië, maar als dat gewenst is, dan is dat zonder problemen mogelijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x5 autosnelweg
De vraagsteller wil al zoveel mogelijk over het onderliggend wegennet rijden. In de zomer zijn in Zwitserland in principe alle bergpassen open; ik ken eigenlijk geen plek waar je van een snelweg gebruik moet maken. Grote steden is denk ik vervelender, maar de bypass van Zürich ligt er ook nog maar minder dan 10 jaar - vroeger ging al het doorgaande verkeer door de stad dus het wegennet is er wel op toegerust.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter

Op deze kaart is te zien welke Autobahnen en Autostrassen de vignetplicht hebben en welke zijn uitgesloten van de vignetplicht:

-
- 2x3 autosnelweg
Ik was in de war met Oostenrijk.Coen Tunnel schreef:Was dit advies nou helemaal uit de duim gezogen? Of was je in de war met een ander land?Hajo schreef:Ik zou geen risico nemen en gewoon een vignet kopen. Eentje voor een week of zo. Kost een tientje of 15 euro, denk ik. Ik denk dat de boete die je krijgt als je geen vignet hebt, een veelvoud van dat bedrag is.![]()

-
- 4x3 autosnelweg
De weg van de A1 aan de westkant van Zürich naar de A3 aan de zuidkant herinner ik me nog wel van vakanties naar Graubünden. Redelijk uitgebouwd, daar niet van, maar veel stoplichten. Ook buiten de spits ging dat toch altijd traaaaaag. Als je langere afstanden zou willen maken op het Zwitserse OWN, heb je een Hauptstrassen-netwerk dat je overal wel brengt en vrijwel steeds over routes parallel aan de snelweg (de genoemde situatie langs de Vierwaldstättersee is de voornaamste uitzondering). Maar de routes zijn vrijwel nergens gebouwd op grotere hoeveelheden verkeer. Verwacht niet het lekkere doorrijden dat op veel Franse (voormalige) Routes Nationales wel kan.Vinny schreef:Maar de bypass van Zürich ligt er ook nog maar minder dan 10 jaar - vroeger ging al het doorgaande verkeer door de stad dus het wegennet is er wel op toegerust.
Op een noord-zuidroute zou ik tegen die achtergrond nooit bij Basel het land binnenrijden, maar verder oostelijk om de Gotthard vanuit Zürich te kunnen benaderen. Da's in kilometers maar nauwelijks korter, maar scheelt je in ieder geval het bergachtige gebied direct achter Basel. Ultieme optie zou natuurlijk zijn om bij Bregenz binnen te rijden en dan de Splügen te pakken en over de superstrada langs het Comomeer richting Milaan af te zakken.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben ooit eens over de San Bernadino pas noordwaarts gereden, via Splügen en Liechtenstein naar Bregenz. Dat was zeker niet verkeerd!Pino schreef:Ultieme optie zou natuurlijk zijn om bij Bregenz binnen te rijden en dan de Splügen te pakken en over de superstrada langs het Comomeer richting Milaan af te zakken.

Ik heb in 2014 een road trip door de Alpen gemaakt, waarbij ik ook een stukje Zwitserland heb mee genomen. Dat was een dikke 3.000 kilometer in 1 week door 9 landen: Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Italië (Venetië, de meren en Milaan), Zwitserland, Frankrijk, België en Luxemburg.

Eerlijk gezegd ben ik daar nu wel klaar mee, met zulke grote road trips. Die zijn best leuk, maar ook inspannend. Voortaan doe ik het een stuk rustiger aan. Zal de leeftijd wel zijn.

-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind dat zelf voor Nederlanders niet de meest voor de hand liggende route - maar je moet inderdaad wel aan de andere kant om het meer. Een "rondje" rijden is dus niet mogelijk zonder vignet.Stans-Altdorf is 28 km (25 minuten) via de Seelisbergtunnel, indien je tolwegen vermijdt is het 68 km (1 uur en 42 minuten). Die omweg is dan wel een mooie route om de Vierwaldstättersee heen.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Even heel iets anders... Afgelopen week heb ik met een bevriende piloot een tocht gemaakt door de Berner Alpen. Het is voor kenners één van de mooiste regio's van de Alpen. Direct aan de Eiger, Mönch en Jungfrau voorbij naar de Petersgrat op de Alpenhoofdkam voor een tiental landingen op diverse gletsjers. Daarna terug langs het Lauterbrunnental en 007-Schilthorn. Opmerkelijk vond ik dat de Mont Blanc boven Luzern al erg goed te herkennen was, terwijl we nog geen eens zo super hoog waren.
Sit back, relax en enjoy!
Welke plaatsen en bergen herkennen jullie?
Link
Sit back, relax en enjoy!

Link
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg

Klopt, het Mont-Blanc massief pik je er zo uit!

Maar het was inderdaad een schitterende trip!

-
- 2x2 autosnelweg
Dat ziet er dan zo uit:SnarfFlevoland schreef:Sommige kantonale auto(snel)wegen hebben een wit onderbord met "Keine Vignettenpflicht".
Maar dit zie je zelden, ik denk hooguit in 10 % van de gevallen waar het geldt.
alleen de zuidwestelijke, tussen Urdorf en de A3 naar Chur, die is inderdaad pas in 2009 geopend. De noordelijke bypass is er al sinds 1985.Vinny schreef:de bypass van Zürich ligt er ook nog maar minder dan 10 jaar
-
- Moderator
De ontwikkeling van het aantal kilometers van personenvervoer en goederenvervoer:

Ik vraag me af wat er begin jaren '90 aan de hand was in Zwitserland met een duidelijke trendbreuk bij zowel wegverkeer als openbaar vervoer. Een dikke recessie?
Overigens is het nu al 25 jaar beleid om goederenvervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen maar het effect is na al die tijd nog vrij klein.

Ik vraag me af wat er begin jaren '90 aan de hand was in Zwitserland met een duidelijke trendbreuk bij zowel wegverkeer als openbaar vervoer. Een dikke recessie?
Overigens is het nu al 25 jaar beleid om goederenvervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen maar het effect is na al die tijd nog vrij klein.
-
- 2x2 autosnelweg
Het ging toen inderdaad slecht, met o.a. een halvering van de onroerend goed prijzen:Chris schreef:Ik vraag me af wat er begin jaren '90 aan de hand was in Zwitserland met een duidelijke trendbreuk bij zowel wegverkeer als openbaar vervoer. Een dikke recessie?
https://www.fuw.ch/article/die-schweize ... igerjahre/
-
- 2x2 autosnelweg
Een absurd oordeel, dat er in feite op neerkomt dat je 's nachts nooit meer harder dan 70 kunt rijden:
http://www.20min.ch/schweiz/bern/story/27198413
Samenvatting: een vrouw pleegde zelfmoord door op de A6 te gaan liggen. De automobilist die haar doodreed werd veroordeeld omdat hij zo had moeten rijden dat hij op het stuk weg dat hij met dimlicht kon overzien had kunnen remmen, en volgens de rechter betekent dat hoogstens 70 km/h. Hij reed ongeveer de toegestane maximumsnelheid (100).
http://www.20min.ch/schweiz/bern/story/27198413
Samenvatting: een vrouw pleegde zelfmoord door op de A6 te gaan liggen. De automobilist die haar doodreed werd veroordeeld omdat hij zo had moeten rijden dat hij op het stuk weg dat hij met dimlicht kon overzien had kunnen remmen, en volgens de rechter betekent dat hoogstens 70 km/h. Hij reed ongeveer de toegestane maximumsnelheid (100).
-
- Voorzitter
Compleet van de zotte...
Vooral dit ook:
Hoe hard moet vrachtverkeer dan rijden als ze tijdig moeten kunnen remmen? 50 km/u of langzamer?
Ik mag hopen dat zoiets mij niet zal overkomen op een nachtelijke rit door Zwitserland.

Vooral dit ook:
- Gerichtspräsidentin Elisabeth Ochsner kam zu Schluss, dass er höchstens 60 bis 70 Stundenkilometer hätte fahren dürfen. «Autofahrer müssen auch auf der Autobahn mit Personen auf der Fahrbahn rechnen», lautete ihr Verdikt.

Hoe hard moet vrachtverkeer dan rijden als ze tijdig moeten kunnen remmen? 50 km/u of langzamer?
Ik mag hopen dat zoiets mij niet zal overkomen op een nachtelijke rit door Zwitserland.

-
- 2x4 autosnelweg
In alle redelijkheid kun je niet verwachten dat automobilisten rekening houden dat er 's nachts mensen op de weg liggen. Op het OWN zou dit al apart zijn, maar op snelwegen ligt dit zo ver buiten het verwachtingspatroon dat je dit vooraf niet zou verzinnen.
En het maakt nogal verschil of iemand door een onhandige actie op de weg beland of suïcide wil plegen en dus bewust op een aanrijding uit is.
Lijkt me stof voor een hoger beroep, als ze zoiets in Zwitserland kennen.
En het maakt nogal verschil of iemand door een onhandige actie op de weg beland of suïcide wil plegen en dus bewust op een aanrijding uit is.
Lijkt me stof voor een hoger beroep, als ze zoiets in Zwitserland kennen.
Laatst gewijzigd door Willem op zo 25 jun 2017, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Voorzitter
Het zou betekenen dat je in de goed verlichte tunnels waar de Vmax 80 of 100 is dus harder mag rijden dan buiten de tunnels.
-
- 2x2 autosnelweg
Hij gaat inderdaad in hoger beroep.
Er kan natuurlijk ook ieder moment een parachutist uit de lucht komen vallen:
https://www.aargauerzeitung.ch/blaulich ... -131454956
Er kan natuurlijk ook ieder moment een parachutist uit de lucht komen vallen:
https://www.aargauerzeitung.ch/blaulich ... -131454956
-
- 4x5 autosnelweg
Misschien toch maar de definitie van "controlled acces" uitleggen in Zwitserland: Het houdt in dat de bestuurder op autosnelwegen geen conflictpunten hoeft te verwachten omdat er sprake is van een gesloten vervoerssysteem. Elke inbreuk daar op is tegennatuurlijk, het veiligheidsrisico dient bij de veroorzaker daarvan te liggen en niet bij het transportsysteem. Je kunt bijvoorbeeld ook niet alle treinen van het spoor halen omdat er een kans bestaat dat onverlaten een betonblok op de rails leggen, of vliegtuigen aan de grond houden zolang IS de mogelijkheid heeft om bommen aan boord te smokkelen.
-
- 2x2 autosnelweg
Misschien moet je 's ochtends ook wel niet uit je bed stappen, want misschien kan dan wel wat gebeuren. En aan de andere kant: Statistisch gezien sterven vele mensen in hun slaap. Daarom ook maar beter niet meer gaan slapen.
Zo'n belachelijke uitspraak vind ik wel typisch iets voor Zwitserland. Totaal aan het doel voorbijgeschoten. Het land wil nogal graag automobilisten wat extra dwars zitten, immers worden Zwitsers ook voor buitenlandse verkeersovertredingen in eigen land nogmaals gesanctioneerd, namelijk als je een rijverbod opgelegd krijgt in het land van overtreding. In dat geval moeten de Zwitsers ook het rijbewijs in eigen land inleveren en daarover ook nog eens administratiekosten van 100-200 CHF betalen (afhankelijk van Kanton). Totaal van de zotten. En nu dit... Hopelijk maken de hogere rechters korte metten met deze belachelijke uitspraak. Dat een lagere rechter al überhaupt tot zo'n besluit kan komen... ongebegrijpelijk verwerpelijk.
De rechter was wel een vrouw als ik het zo lees, misschien verklaard dat wat?!
Ook apart vind ik de "verkeersexpert" die de uitspraak van de rechter ondersteund al helemaal vreemd. "Auf der Autobahn wird selten korrekt gefahren." Tja, op zulke opmerkingen springt de media graag op in.
En dan nog durven zeggen "Das Urteil ist sicher hart für ihn, aber die Sachlage eindeutig." ... dat betwijfel ik ten zeerste. Het klinkt in ieder geval arrogant.
Zo'n belachelijke uitspraak vind ik wel typisch iets voor Zwitserland. Totaal aan het doel voorbijgeschoten. Het land wil nogal graag automobilisten wat extra dwars zitten, immers worden Zwitsers ook voor buitenlandse verkeersovertredingen in eigen land nogmaals gesanctioneerd, namelijk als je een rijverbod opgelegd krijgt in het land van overtreding. In dat geval moeten de Zwitsers ook het rijbewijs in eigen land inleveren en daarover ook nog eens administratiekosten van 100-200 CHF betalen (afhankelijk van Kanton). Totaal van de zotten. En nu dit... Hopelijk maken de hogere rechters korte metten met deze belachelijke uitspraak. Dat een lagere rechter al überhaupt tot zo'n besluit kan komen... ongebegrijpelijk verwerpelijk.

Ook apart vind ik de "verkeersexpert" die de uitspraak van de rechter ondersteund al helemaal vreemd. "Auf der Autobahn wird selten korrekt gefahren." Tja, op zulke opmerkingen springt de media graag op in.