Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 25 jun 2017, 15:32

De veroorzakers van ongevallen verpesten het op die manier voor iedereen. Naast de schade van het ongeval zelf is er een dikke kans dat ze ook zorgen dat de rest van de weggebruikers nu gepest wordt met trajectcontrole.

Ik vrees ook voor de Zelzatetunnel. Daar waren ze in het voorjaar aan het werken en in het najaar opnieuw. Daar zijn nu al verschillende zware ongevallen gebeurt. Wellicht voor Weyts het gedroomde signaal om daar ook trajectcontrole te voorzien in de tunnel op het stuk waar je maar 90 mag.

En in een volgende stap wellicht de portieken met elkaar te koppelen zodat je trajectcontrole hebt van Kemzeke tot Zelzate. En dat voor alle snelwegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Willem » zo 25 jun 2017, 15:50

^^ Dan krijg je een Belgische variant van het Italiaanse tutor-systeem. Ergens is het niet eens zo slecht. Notoire hardrijders worden gepakt, maar als je een keer niet oplet en 130 ipv 120 rijdt is er geen paniek nodig.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 25 jun 2017, 16:02

^^Mensen die gemiddeld 128 rijden op een strook verlaten snelweg noem ik geen notoire hardrijders.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door boe! » zo 25 jun 2017, 17:14

^^ Maar ze rijden wel te snel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 25 jun 2017, 18:19

Volgens de arbitrair vastgelegde norm wel ja.

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Peter2 » zo 25 jun 2017, 18:53

Ik vraag me toch af op welke partij we dan moeten stemmen om dit bestuur "weg te stemmen", waar sommigen hier toe oproepen.
Sp.a en Groen zie ik het nog niet snel opnemen voor de hardrijders, integendeel zullen ze het leven voor automobilisten eerder moeilijker dan makkelijker maken.
Vlaams Belang hun standpunt ken ik niet zo goed, maar de kans dat zij aan de macht komen lijkt me zeer klein.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 25 jun 2017, 19:27

boe! schreef:^^ Maar ze rijden wel te snel.
En politiekers verdienen veel te veel door fraude.

Waar denk je dat het meeste aan gedaan zal worden?

Aub ophouden met dit repressief gedoe op de mensen als zijnde iedere non-politieker is gewoon een rondwandelende crimineel.

@Peter2: De hele Belgische politiek is verliefd op repressief gedrag, dus de beste stem is juist geen stem.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » zo 25 jun 2017, 21:45

"Ongeldige en blanco stemmen – geldig stemmen - FAQ
Wat gebeurt er met blanco stemmen en ongeldige stemmen? Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels over de partijen. Deze stemmen worden totaal genegeerd bij de zetelverdeling en geen enkele partij kan er een beroep op doen. Dat betekent dus dat wie blanco of ongeldig stemt zich neerlegt bij wat de andere kiezers samen beslissen."

Bron
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 25 jun 2017, 22:29

^^ Als 70% blanco stemt ga je niet met 30% een meerderheidscoalitie maken dacht ik zo.

Bon, trajectcontrole dan maar weer, de natte droom van Weyts en andere politici die gratis geld kunnen verdienen met de onzinnige reden dat het iets met veiligheid te maken heeft.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Davy » zo 25 jun 2017, 22:30

In ieder geval is met deze discussies mooi te zien wat het echte probleem is: de adviessnelheid ligt veel te veels gelijk met de strikt geldende maximumsnelheid en met de repressieve trajectcontroles komt dit mooi naar boven, de kleinste fout wordt genadeloos afgestraft, wat uiteraard de overheid zeer mooi uitkomt want het brengt een massa geld op, temeer trajectcontroles vaak geplaatst worden op plekken waar zeer makkelijk wat te hard kan worden gereden zonder enige gevaarzetting.

Wat ik persoonlijk graag zou zien is dat er meer met adviessnelheden wordt gewerkt waarbij bijvoorbeeld vanaf 20 te hard wordt bekeurd. Maar ik ben natuurlijk realist genoeg om te beseffen dat dit ijdele hoop is: er zal dan massaal afgewaardeerd worden en ook laat de overheid niet graag deze lucratieve inkomstenbron opdrogen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 25 jun 2017, 22:33

^^ Natuurlijk niet, jammer genoeg heeft Vlaanderen nog genoeg kiezers die in dit soort repressief beleid totaal maar dan ook totaal geen problemen zien. In 2003 dacht men in Frankrijk ook dat de vaste camera's misschien ook een tijdelijk kwaad waren, het is ondertussen al lang duidelijk dat ook die staat dat geld hard nodig heeft.

Ondertussen kan er wel miljoenen of miljarden geïnvesteerd worden in totaal onnuttige zaken ook, kwestie van de boel in balans te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » zo 25 jun 2017, 22:48

De pakkans voor minimale en onbewuste overtredingen wordt met zoveel trajectcontroles wel groot, het zou redelijk zijn om de 100% pakkans te compenseren door een wat grotere marge. Iemand die gecorrigeerd 75 rijdt is echt geen bandiet om meteen € 53 afhandig te maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » ma 26 jun 2017, 2:27

Davy schreef:Wat ik persoonlijk graag zou zien is dat er meer met adviessnelheden wordt gewerkt waarbij bijvoorbeeld vanaf 20 te hard wordt bekeurd.
Dat heeft niet mijn voorkeur, het is namelijk verwarrend. Ofwel, het is een adviessnelheid, ofwel het is een maximumsnelheid.

Dan heb ik liever dat men voor kleine overtredingen (zeg tot +10 na correctie) niet schrijft en voor iets minder kleine overtredingen (tot +20 na correctie o.i.d) slechts een kleine boete (€20 o.i.d) oplegt. Dan kun je ontspannen en oplettend rond de Vmax rijden zonder grote risico's op monsterlijk hoge boetes.



Een alternatief als je met adviessnelheden wilt werken zou kunnen zijn om een algemene Vmax van 150 in te voeren met een Vadvies van 130.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 26 jun 2017, 10:08

Km357 schreef:^^ Als 70% blanco stemt ga je niet met 30% een meerderheidscoalitie maken dacht ik zo.

Bon, trajectcontrole dan maar weer, de natte droom van Weyts en andere politici die gratis geld kunnen verdienen met de onzinnige reden dat het iets met veiligheid te maken heeft.
Als slechts 15% geldig stemt, legt de overige 85% zich neer bij de beslissing van de minderheid. Veel succes, het domste wat je kan doen in een democratie is je verworven recht tot vrije keuze naast je neerleggen. De regeringen mogen dan niet volgens jouw persoonlijke ideologie zijn samengesteld (het lot beware ons) maar de kamers zijn dat wel.

Er is geen enkele regering die zich eraan gaat wagen om de ontwikkelingen binnen de verkeersveiligheid terug te draaien. Dat is politieke zelfmoord. Veel succes met je fabeltjes, je lijkt er zelf sterk in te geloven.
Chris schreef:De pakkans voor minimale en onbewuste overtredingen wordt met zoveel trajectcontroles wel groot, het zou redelijk zijn om de 100% pakkans te compenseren door een wat grotere marge. Iemand die gecorrigeerd 75 rijdt is echt geen bandiet om meteen € 53 afhandig te maken.
Akkoord, de pakkans mag nog verder omhoog, maar liefst evenredig met de marges.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 26 jun 2017, 10:56

Je geeft net zelf aan dat enige objectiviteit in de politiek niet meer bestaat aangezien ze enkel geïnteresseerd zijn om die politieke zelfmoord te ontwijken. En daar stem je dan graag voor? Een bende kinderen die er gewoon op uit is om hun macht te behouden en ondertussen zich niks aantrekt of hun beleid nog wel relevant is?

Nou, wie is er hier nu naïef bezig? Als ik geen enkele partij of politieker vertrouw moet ik er toch ook niet op gaan stemmen...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door waldo79 » ma 26 jun 2017, 18:59

:offtopic: Zou de toon wat gematigd kunnen worden? Dat Wimpie een andere visie heeft betekent dat je nog wel met waardigheid kunt reageren, Km357.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 26 jun 2017, 23:43

Chris schreef:De pakkans voor minimale en onbewuste overtredingen wordt met zoveel trajectcontroles wel groot, het zou redelijk zijn om de 100% pakkans te compenseren door een wat grotere marge. Iemand die gecorrigeerd 75 rijdt is echt geen bandiet om meteen € 53 afhandig te maken.
Normaal wordt er pas beboet vanaf 77 bij een maximumsnelheid van 70. Ik zeg wel 'normaal'. Want in Peer is er een trajectcontrole die wel al beboet bij de geldende maximumsnelheid (die daar 30 is), ookal rijd je 31 (niet gecorrigeerd).

Hoe dan ook voorspel ik dat bij trajectcontrole de marges wel nog eens zullen afgeschaft worden. Het argument zal zijn dat gezien het gemiddelden betreft er geen nood is aan een marge en je niet meer kunt zeggen dat je er 'per ongeluk' wat over zat.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 29 jun 2017, 17:07

Weyts is serieus de pedalen kwijt met zijn alomtegenwoordige wonderoplossing. Typisch ook dat hij beweert dat de locaties zijn geselecteerd op basis van ongevallencijfers.
Wie zegt dat snelheid in het merendeel van het aantal ongevallen de oorzaak was? Veelal zullen andere factoren aan de basis van die ongevallen hebben gelegen waarvan de voornaamste factor ongetwijfeld onoplettendheid achter het stuur is. Bovendien is niet elk ongeval er een met doden of gewonden, gelukkig maar.

Als je ongevallen met uitsluitend blikschade opneemt in die cijfers kan je een pleidooi houden overal trajectcontroles neer te poten. Die ongevallencijfers zijn m.a.w. een drogredenen, er is geen enkele zinnige reden om gans Vlaanderen uit te rusten met trajectcontroles. Dat is hetgeen waar het Weyts om te doen is, het lijkt haast wel een obsessieve dwang te zijn bij die man. Vergeet niet dat Weyts vorig jaar heeft aangekondigd dat hij de intentie heeft om de snelwegen in Vlaanderen uit te rusten met een gebiedsdekkend netwerk van TC. Wat duidelijk aantoont dat hij incompetent is om de functie van een minister van Mobiliteit en Openbare Werken uit te oefenen. Weyts mag asap ontzet worden uit zijn functie van mij betreft. Ik ben het helemaal zat met die vent. :nothanks:

Wanneer gaat Weyts eindelijk eens stoppen met zijn gezeik over "de schande van de 400 verkeersdoden". Die plaat is zo afgezaagd als het maar zijn kan, dat zijn trouwens het aantal verkeersdoden in Vlaanderen voor het jaar 2014. In 2016 vielen er 320 doden te betreuren in het verkeer. Die daling is vooral toe te schrijven aan een betere infrastructuur, veiligere wagens en meer verkeerscontroles in het algemeen. Het ultieme bewijs dat en masse TC plaatsen als hoofddoel heeft de staatskas te spekken.

Op bepaalde gebeuren nu eenmaal meer ongevallen dan gemiddeld, wat ook logisch is. De verkeersintensiteiten, bebouwing en weginrichting zijn daarbij de voornaamste oorzaken. Tal van gewestwegen in Vlaanderen zijn aan vernieuwing/herinrichting , Weyts kan beter daar wat extra aandacht aan besteden. Het blijft dweilen met de kraan open, trajectcontroles zijn slechts een schijnoplossing om de werkelijke oorzaken ongemoeid te laten. Zonde.

Via onderstaande link kan je trouwens een interactieve kaart raadplegen waarin het aantal ongevallen tussen 2014 en het 1ste semester van 2016 terug te vinden zijn:
http://www.verkeersstatistieken.federal ... index.html

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 29 jun 2017, 19:46

Weyts zegt zelf dat snelheid maar een oorzaak is van 25% (of zoiets) van de ongevallen, maar in ieder interview dat hij geeft over trajectcontroles doet hij overkomen dat iedere Vlaming een snelheidsmaniak is die niets liever doet dan mensen en dieren omver maaien.

Zielig figuur, maar ik zie hem nog een volgende termijn doen, met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » vr 30 jun 2017, 2:52

Ik vind de Vlamingen anders helemaal niet zo lomp rijden. Walen zijn af en toe misschien een tikkeltje wilder, maar ook dat valt heel goed mee.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 30 jun 2017, 8:03

We hebben in Vlaanderen, net zoals in zovele andere landen of streken last van hetzelfde probleem op de weg. De enkeling die zich van niks aantrekt, dus ook niet van nieuwe trajectonctroles, verhoogde pakkans en wat nog allemaal. Die er van tussen halen zou écht iets uitmaken voor de veiligheid. Er waren er vroeger meer, hun aantal lijkt af te nemen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » vr 30 jun 2017, 8:18

duikgek89 schreef:Ik vind de Vlamingen anders helemaal niet zo lomp rijden. Walen zijn af en toe misschien een tikkeltje wilder, maar ook dat valt heel goed mee.
Vlamingen zijn relatief rustig op de baan, soms wat verstrooid of afgeleid. In de spits wordt er vaak ongeduldig gereden maar zelden aggressief.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » vr 30 jun 2017, 9:44

Km357 schreef:We hebben in Vlaanderen, net zoals in zovele andere landen of streken last van hetzelfde probleem op de weg. De enkeling die zich van niks aantrekt, dus ook niet van nieuwe trajectonctroles, verhoogde pakkans en wat nog allemaal. Die er van tussen halen zou écht iets uitmaken voor de veiligheid. Er waren er vroeger meer, hun aantal lijkt af te nemen.
Dat is ook mijn indruk. Maar die vlieger gaat op voor bijna alle landen waar ik geweest ben. En in al die landen is de politie bijna alleen maar bezig om de gewone burger geld af te troggelen voor flauwekul als een paar kilometer per uur te hard rijden hier of het negeren van een compleet idiote maximumsnelheid daar. :shutup:

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » za 01 jul 2017, 5:01

^^
Of hoe simplistisch je kan gaan in het beschrijven van het werk van politiemensen.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » za 01 jul 2017, 9:48

Nouja, dat is wel hoe de meeste mensen in aanraking komen met de politie / justitie: een boete voor een paar kilometer te snel. Uiteraard doet de politie veel meer en ook moeilijk werk, maar als burger kom je daar meestal (gelukkig) niet direct mee in aanraking.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 03 aug 2017, 16:50

Tegen eind dit jaar komen er 14 nieuwe trajectcontroles bij in Mechelen. De stad betaalt hiervoor 1,5 miljoen euro.
https://nieuws.vtm.be/binnenland/hier-s ... tcontroles

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 03 aug 2017, 20:14

^^ Vast heel snel terugverdiend, pure kassa-kassa operatie zoals overal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » do 03 aug 2017, 20:20

Ik sta toch met verbazing te kijken hoe dit zo even wordt ingevoerd. Zóveel trajectcontroles. Heeft Bpost wel genoeg personeel om al die boetes te bezorgen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 03 aug 2017, 20:43

Compleet van de pot gerukt inderdaad. Verbazingwekkend dat mensen dit beleid nog verdedigen en dat er nog individu's zijn à la Weyts die als natte droom hebben om alle wegen in Vlaanderen met TC uit te rusten. Ik mag goede hoop hebben dat er toch één van onze beleidmakers snel inziet dat dit werkelijk helemaal is doorgeschoten en dit een halt toeroept. Er is geen enkel rationeel argument dat de plaatsing van TC op zulke enorme schaal verdedigt.

Die 14 nieuwe TC's zijn nog maar een begin van wat komen zal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » do 03 aug 2017, 21:04

Dit flitsfascisme begint best eng te worden. Je wordt straks in Vlaanderen overal gecontroleerd. Elke kleine snelheidsovertreding zal straks keihard afgestraft worden. Onbegrijpelijk dat het blijkbaar zo makkelijk gaat om op zoveel plekken trajectcontroles in te voeren. En dat er zo weinig weerstand is van de bevolking. Want dit past meer thuis in een politiestaat. Vlaanderen glijdt op deze manier af naar een zeer bedenkelijk niveau. :|

Plaats reactie