Veendam krijgt weer trein

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Rogier » ma 03 jul 2017, 21:37

^^

Dat is juist de reden waarom dit project niet uitgevoerd moet worden. De trams zijn niet voor niets in de jaren dertig massaal opgeheven i.v.m. de komst van de destijds moderne autobus. Hier zijn redelijk goede alternatieven (bussen) voor handen die een stuk goedkoper zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Peter » di 04 jul 2017, 11:09

Dat geldt ook voor Veendam. Die lijn is ook opgeheven om weer terug te komen, maar dat was een stukje van een paar km (en er hoefden slechts 2-3 overgangen met AHOBS beveiligd te worden). Stadskanaal lijkt mij te klein en te ver weg voor een volwaardige lijn en via de N366 tijden bussen naar Veendam station (alternatief: Winschoten). Pas als hij weer naar Emmen wordt doorgetrokken kan het gaan aanlopen als de trein ook snel is. Er rijden in de spits minstens 6 snelbussen per uur tussen Emmen en Groningen (vua de N34-A28). Via Stadskanaal en Veendam is wel om natuurlijk en een deel van de reizigers komt uit Odoorn, Borger en omgeving en zal niet eerst naar Emmen reizen als ze naar Groningen moeten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jul 2017, 8:32

^^ De huidige Q-liners Groningen-Emmen en Groningen-Stadskanaal kort je dan in tot Groningen-Gieten (of Groningen-Borger), met aldaar aansluiting op gewone bussen naar Stadskanaal en Emmen, zodat de busroute niet te aantrekkelijk wordt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Rene » wo 05 jul 2017, 22:45

Goede directe, frequente buslijnen om zeep helpen om een bij voorbaat zieltogende spoorlijn naar Stadskanaal te feeden.
Dat is echt het domste wat je kunt doen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Vinny » do 06 jul 2017, 7:28

https://www.provinciegroningen.nl/uitvo ... adskanaal/

Voor de verbinding is provinciaal geld beschikbaar. Ik betwijfel alleen of het voldoende is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Kaaiman » do 06 jul 2017, 7:39

Rene schreef:Goede directe, frequente buslijnen om zeep helpen om een bij voorbaat zieltogende spoorlijn naar Stadskanaal te feeden.
Dat is echt het domste wat je kunt doen.
Dat is ook precies de reden dat die spoorlijn er nog altijd niet ligt. Zeker met al die langgerekte kanaaldorpen in de Veenkoloniën heb je relatief veel verschillende buslijnen nodig om het gebied goed te bedienen. Gelukkig is de relatie Emmen - Stadskanaal sterk genoeg om verschillende buslijnen te kunnen dragen, al zal er altijd geld bij moeten.

Onlangs is een Q-liner Emmen - Stadskanaal onderzocht. Helaas is dit financieel geen haalbare kaart gebleken. Dat zegt toch wel iets over de slechte rendabiliteit van een spoorlijn tussen beide plaatsen. Emmen - Groningen via Stadskanaal is gewoon een te grote omweg per spoor.

In de Railvisie 2040 zet de provincie Drenthe niet voor niets in op een Hondsruglijn parallel aan de N34. Daar rijden nu namelijk de meest rendabele Q-liners van het Noorden. Uit de recente corridorstudie Emmen - Groningen blijkt dat de Hondsruglijn qua exoloitatie zeker uit zou kunnen, maar dat de hoge aanlegkosten (als ik het me goed herinner in de orde van grootte 680 mln euro) dit een zeer onaantrekkelijke investering maken ten opzichte van het op termijn volledig verdubbelen van de N34 (200 mln euro), waarvan ook de Q-liners profiteren. Daar komt nog bij dat een gefaseerde verdubbeling van de N34 het OV al vooruit helpt, terwijl een spoorlijn pas nut heeft zodra deze helemaal in één keer kan worden aangelegd. Dat is een financiële kostenpost die de provincie Drenthe zelf helemaal niet kan dragen.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 06 jul 2017, 8:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Vinny » do 06 jul 2017, 7:47

Emmen-Groningen per spoor via Stadskanaal en Veendam duurt alleen langer per trein omdat er geen sneltrein of intercity gepland is. Als er wel intercity's op het traject kunnen worden ingelegd, dan kan het wel sneller zijn. Enschede-Groningen is echter via Zwolle in principe altijd sneller (maar zou na aanleg van betreffende infrastructuur wel rechtstreeks kunnen via Emmen)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Kaaiman » do 06 jul 2017, 8:13

^^ Wat een onzin om daar een intercitylijn overheen te jagen. Een spoorlijn Emmen - Groningen is vanwege de ligging in het netwerk zowel via Gieten als via Stadskanaal vrijwel per definitie een regionale spoorlijn.

De provincie Drenthe heeft de spoorlijnen laten onderzoeken aan de hand van ongeëlektrificeerd enkelspoor, en ongeschikt voor elektrificatie in de toekomst. Met geëlektrificeerd dubbelspoor zouden de kosten nog veel verder de pan uitrijzen.

Voor meer details over de onderzochte spoortracés en kosten verwijs ik naar de Quickscan MKBA van RHDHV in deze PDF, pagina's 31 t/m 57.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door jelger » do 06 jul 2017, 9:17

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 9:27

Rene schreef:Goede directe, frequente buslijnen om zeep helpen om een bij voorbaat zieltogende spoorlijn naar Stadskanaal te feeden.
Dat is echt het domste wat je kunt doen.
Ik zie ook geen brood in die spoorlijn, begrijp me niet verkeerd. Niet als verlenging van Veendam naar Stadskanaal en al helemaal niet doorgetrokken naar Emmen. Maar als men toch zo koppig is om die spoorlijn weer in gebruik te nemen voor reizigersverkeer verwacht ik niet dat men doodleuk alle busdiensten in stand houdt. Dan zal men toch zoveel mogelijk reizigers de trein in willen hebben.
Kaaiman schreef:In de Railvisie 2040 zet de provincie Drenthe niet voor niets in op een Hondsruglijn parallel aan de N34. Daar rijden nu namelijk de meest rendabele Q-liners van het Noorden. Uit de recente corridorstudie Emmen - Groningen blijkt dat de Hondsruglijn qua exoloitatie zeker uit zou kunnen, maar dat de hoge aanlegkosten (als ik het me goed herinner in de orde van grootte 680 mln euro) dit een zeer onaantrekkelijke investering maken ten opzichte van het op termijn volledig verdubbelen van de N34 (200 mln euro), waarvan ook de Q-liners profiteren. Daar komt nog bij dat een gefaseerde verdubbeling van de N34 het OV al vooruit helpt, terwijl een spoorlijn pas nut heeft zodra deze helemaal in één keer kan worden aangelegd. Dat is een financiële kostenpost die de provincie Drenthe zelf helemaal niet kan dragen.
Ergo: de provincie kan beter investeren in het verdubbelen van de N34. Dat hoeft niet in één keer en is voor iedereen zinvoller.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Kaaiman » do 06 jul 2017, 9:59

Dat is dan ook de conclusie van de provincie, inderdaad. Maar dat hoort natuurlijk thuis in het N34-topic. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Peter » do 06 jul 2017, 17:02

Coen Tunnel schreef: Ik zie ook geen brood in die spoorlijn, begrijp me niet verkeerd. Niet als verlenging van Veendam naar Stadskanaal en al helemaal niet doorgetrokken naar Emmen. Maar als men toch zo koppig is om die spoorlijn weer in gebruik te nemen voor reizigersverkeer verwacht ik niet dat men doodleuk alle busdiensten in stand houdt. Dan zal men toch zoveel mogelijk reizigers de trein in willen hebben.
Er zijn heel wat bussen Veendam-Hoogezand-Groningen geschrapt (via Zuidbroek of via de N385-Hoogezand). Maar dat waren er ook wel 10 per uur in de spits.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Sibren » wo 13 mar 2019, 10:53

De keuze is gemaakt: In 2025 krijgt Stadskanaal de treinverbinding met Veendam. Het gaat zo'n 63 miljoen euro kosten om de STAR-lijn te beveiligen en op te knappen.

:arrow: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/205996/K ... 025-update
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door mavas » wo 13 mar 2019, 11:02

Wat een geld voor zo weinig reizigers! En intussen blijft de N355 en N361 maar een karrespoor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Kaaiman » wo 13 mar 2019, 13:28

De provinciale bijdrage aan verdubbeling en verlegging van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam is in dezelfde orde van grootte.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Peter » wo 13 mar 2019, 16:34

De bus doet er ongeveer 60 minuten over, dus 34(sneltrein)/41 minuten is wel een redelijke winst. Denkbaar kan zo'n trein straks ook doorrijden naar het Zernikecomplex, wat het ook voor studenten aantrekkelijk maakt (die al dan niet uit de buurt komen). Ik neem aan dat de sneltrein Zuidbroek, Sappemeer-oost en Foxhol overslaat (en wellicht Wildervank als dat een halte wordt) en alleen op Veendam, Hoogezand-S en Europapark stopt. Het is dus ook interessant voor vervoer via NS vanuit Zwolle, dat nu met de bus via Assen zal rijden, maar straks over kan stappen op Groningen HS of Europapark.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Egbert » do 14 mar 2019, 7:26

Peter schreef: wo 13 mar 2019, 16:34 De bus doet er ongeveer 60 minuten over, dus 34(sneltrein)/41 minuten is wel een redelijke winst. Denkbaar kan zo'n trein straks ook doorrijden naar het Zernikecomplex, wat het ook voor studenten aantrekkelijk maakt
Groningen-Noord ligt het dichtste bij het Zernikecomplex en is nog altijd 2 km naar de eerste halte op de campus en een dergelijke verbinding zou betekenen dat de trein de verbinding naar Zwolle en Leeuwarden zou moeten kruisen.
Dus zo handig is dat niet. Als het handig was dan zou de trein uit Veendam of Nieuweschans al wel doorgereden hebben.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Kaaiman » do 14 mar 2019, 7:50

Station Groningen wordt echter ingrijpend verbouwd, zodat de treinen vanuit de richting Hoogezand weer kunnen doorrijden richting Leeuwarden en richting Noord. Dus zo onrealistisch is het op dat punt zeker niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Veldwachter » do 14 mar 2019, 21:04

Ik lees hier er daar ook dat diverse politieke partijen/organisaties gelijk willen doorpakken en de lijn t/m Emmen willen doortrekken. Al lijkt mij de exacte route als t/m de jaren 70 via Exloo vrijwel niet meer mogelijk.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Lekkere Kwal » do 14 mar 2019, 22:46

Mij lijkt een nieuw trace vanaf Musselkanaal, N366 en N391 ook meer voor de hand liggen, daar heb je ook veel meer ruimte beschikbaar. De vraag is alleen of je het oude trace tussen Stadskanaal en Musselkanaal wil hergebruiken want zelfs de STAR kan daar niet meer overheen rijden vanwege de slechte bodemomstandigheid. Aan de andere kant zie ik ook weinig mogelijkheden om de huidige lijn vanaf Stadskanaal door te trekken zonder ergens bebouwing te moeten doorkruisen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Peter » vr 15 mar 2019, 8:29

Dat ben ik met je eens, ook al zullen Ter Apelaars dan alsnog de bus (of fiets) moeten pakken. Dit stuk ligt natuurlijk wel hoofdzakelijk in Drenthe, terwijl Stadskanaal-Veendam in Groningen ligt (hoewel deels precies op de grens). Wellicht een leuke visie 2040 studie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie