Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door boe! » zo 09 jul 2017, 9:24

Waarom doet men dat niet? Het enige antwoord daarop lijkt me toch een financiële afweging... :?
Pakkans, eenvoud, kostenaspect. Een snelheidscontrole is gemakkelijker op te zetten, goedkoper dan de hele dag rondrijden achter asomobilisten en levert een hogere pakkans op. Maar de tegenstanders houden het graag op een financiële afweging.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door hoevenpe » zo 09 jul 2017, 9:58

boe! schreef:Pakkans, eenvoud, kostenaspect. Een snelheidscontrole is gemakkelijker op te zetten, goedkoper dan de hele dag rondrijden achter asomobilisten en levert een hogere pakkans op. Maar de tegenstanders houden het graag op een financiële afweging.
Maar dat zijn toch allemaal financiële afwegingen? Wil je met video-surveillance hetzelfde aantal serieuze (>10km) boetes uitdelen dan heb je een veelvoud van het aantal mensen nodig en dat kost geld/levert minder op.

Als je echter naar de verkeersveiligheid kijkt is dat veel meer gebaat bij actief toezicht dan een statische locatie: iedereen die veel op de weg zit wordt tijdig gewaarschuwd door FlitsNav of Flitsmeister, het zijn vooral de onoplettende kleine boetes die dit soort controles opleveren en niet de echte verkeershufters die aangepakt worden...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 12:40

boe! schreef:
Waarom doet men dat niet? Het enige antwoord daarop lijkt me toch een financiële afweging... :?
Pakkans, eenvoud, kostenaspect. Een snelheidscontrole is gemakkelijker op te zetten, goedkoper dan de hele dag rondrijden achter asomobilisten en levert een hogere pakkans op. Maar de tegenstanders houden het graag op een financiële afweging.
Hoe interpreteer jij dan het woord 'goedkoper'? :dontknow:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » zo 09 jul 2017, 14:20

Hajo schreef:Je wilt gewoon horen dat ik zeg: "Omdat dat nu eenmaal financieel gezien het meeste oplevert." Ik laat mij geen woorden in de mond leggen en ik ga niet iets zeggen omdat anderen dat zo graag willen horen. Dat ten eerste.

Verder ben jij er schijnbaar, samen met enige anderen op dit forum, er heilig van overtuigd dat boetes alleen maar worden uitgedeeld om de staatskas te spekken. Daarom zijn de boetebedragen volgens jullie ook zo hoog en wordt er wel veel gecontroleerd op minieme snelheidsovertredingen, maar niet of nauwelijk op fietsers die door rood rijden, bijvoorbeeld.

Ik heb het ook van "de andere kant" gezien en meegemaakt. Daarom kan ik met stellige overtuiging zeggen dat dit beeld niet klopt.

Persoonlijk echter kan ik niet 100% uitsluiten dat een bepaalde controle alleen om het geld te doen is. Daarvoor is er te veel veranderd sinds ik weg ben. Wel is het zo dat ik het buitengewoon onwaarschijnlijk vind.
Dat was een reactie op Attietattie, maar volgens mij ook een beetje op mij. Ik wil je geen woorden in de mond leggen en vind het jammer dat je dat denkt. Ik hoopte op een betere uitleg van het hoe en waarom van bepaalde prioriteiten. En zelfs als jouw ex-werkgever dat niet bepaald, is het niet zo gek om te denken dat deze organisatie er toch meer van weet dan de simpele burger. Maar gezien een goede uitleg nooit gegeven wordt, maar men met dooddoeners rond de pot draait, is het natuurlijk erg aantrekkelijk om het zelf in te vullen. Zeker omdat het economische plaatje onder de streep gewoon klopt. Zelfs als het daar niet om gaat.

Het kan natuurlijk zijn dat jouw observatie vanuit Politie perspectief anders is omdat de flitsdienst erg actief is, maar de "gewone" agenten dat niet zo merken aangezien ze zich veel bezig houden met andere controles. Maar de observaties van de gewone automobilisten zijn anders. Tenminste, voor wat betreft Nederland en de automobilisten die ik ken. In Duitsland zie je nog weleens controles voor andere dingen, controles die ook door andere automobilisten gezien worden.
boe! schreef:
Waarom doet men dat niet? Het enige antwoord daarop lijkt me toch een financiële afweging... :?
Pakkans, eenvoud, kostenaspect. Een snelheidscontrole is gemakkelijker op te zetten, goedkoper dan de hele dag rondrijden achter asomobilisten en levert een hogere pakkans op. Maar de tegenstanders houden het graag op een financiële afweging.
Laat "financiële afweging" nu net een mooie samenvatting zijn voor de argumenten die je daarvoor noemt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » zo 09 jul 2017, 15:26

Prioriteiten worden bepaald door de overheid. De politie wordt opgedragen ergens te gaan controleren. Wat de afwegingen van de overheid zijn om juist op een specifieke locatie te gaan controleren en niet op een andere plek, zijn divers. Redenen die de overheid noemt, zijn verkeersveiligheid en dergelijke. Dat wordt ook met cijfers en feiten gestaafd. Er zijn genoeg wegen aan te wijzen waar de verkeersveiligheid aanzienlijk is verbeterd sinds er gecontroleerd werd. Al dan niet met aanpassingen aan het wegbeeld zoals bijvoorbeeld een inhaalverbod.

Op de ene weg gebeuren veel ongevallen, daarom controle om het aantal ongevallen terug te brengen. Op een andere weg wordt te snel gereden omdat de weg daartoe "uitnodigd" en sommige weggebruikers de ingestelde Vmax te laag vinden. Op een derde weg wordt gecontroleerd omdat omwonenden hebben geklaagd omdat er volgens hen te snel gereden wordt. En ga zo maar door.

Vanuit de overheid heb ik nog nooit het argument gehoord dat er ergens gecontroleerd moet worden om de staatskas te spekken. Ik heb geen reden, tot op de dag van vandaag, daar aan te twijfelen. Maar dat dit soms wel gebeurd, dat alleen geld de reden voor een controle is, wil ik tegenwoordig niet uitsluiten, maar acht ik buitengewoon onwaarschijnlijk. Bovendien zouden de agenten die deze specifieke controle moeten uitvoeren, dan worden voorgelogen. Zeer onwaarschijnlijk en dat kan ik gewoon niet geloven.

Ik ben het er wel mee eens dat je bij sommige controles een vraagteken kunt plaatsen. Maar dat komt omdat ik, net als de normale burger, niet weet wat de reden is om te controleren. En nogmaals: dat het daarbij alleen en uitsluitend om geld gaat, acht ik onwaarschijnlijk.

Verder kan ik mij, ten slotte, ook vinden in het argument dat er meer gecontroleerd moet worden op asociaal verkeersgedrag, door rood rijdende fietsers en dergelijke. De bezuinigingen zouden wat mij betreft dan ook terug gedraaid moeten worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 17:13

Hajo schreef:Vanuit de overheid heb ik nog nooit het argument gehoord dat er ergens gecontroleerd moet worden om de staatskas te spekken. Ik heb geen reden, tot op de dag van vandaag, daar aan te twijfelen. Maar dat dit soms wel gebeurd, dat alleen geld de reden voor een controle is, wil ik tegenwoordig niet uitsluiten, maar acht ik buitengewoon onwaarschijnlijk. Bovendien zouden de agenten die deze specifieke controle moeten uitvoeren, dan worden voorgelogen. Zeer onwaarschijnlijk en dat kan ik gewoon niet geloven.
Er zijn natuurlijk ook controles die niet door agenten worden uitgevoerd. Bij de trajectcontrole op de 2x5 A2 tussen Amsterdam en Utrecht heb ik toch sterk het idee dat het lekker geld binnenharken is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door boe! » zo 09 jul 2017, 17:23

hoevenpe schreef:Maar dat zijn toch allemaal financiële afwegingen?
Ik heb jouw post nog een keer goed gelezen en blijkbaar heb ik de eerste keer wat over het hoofd gezien. Ik denk dat wij op één lijn zitten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » zo 09 jul 2017, 22:41

Coen Tunnel schreef:Bij de trajectcontrole op de 2x5 A2 tussen Amsterdam en Utrecht heb ik toch sterk het idee dat het lekker geld binnenharken is.
Daar hangt een TC omdat het wegbeeld, 5 rijstroken per richting, de lengte van het wegvak, voldoende capaciteit van die weg en het feit dat die weg door de weilanden loopt, uitnodigd tot sneller rijden dan de vastgestelde Vmax van 100 km/h.

Die Vmax is zo laag omdat dat is afgesproken met de gemeenten waar de A2 doorheen loopt. Die wilden alleen aan een verbreding naar 2x5 meewerken als de Vmax 100 km/h zou worden. De toenmalige overheid is voor dat dreigement gezwicht. Helaas... :roll:

Nu het eenmaal 100 is geworden, moet het natuurlijk ook gehandhaafd worden. De overheid zou zich volkomen belachelijk maken een Vmax in te stellen en die vervolgens niet te handhaven. Voor handhaving is een TC wegens voor de hand liggende redenen heel geschikt. En wat blijkt? In het begin regende het bekeuringen, inmiddels rijdt nog maar een enkeling te snel. Doel bereikt. En van "geld binnen harken" is dus allang geen sprake meer.

De protesten van "belachelijk", "absurd" en :nuts: onder de weggebruikers waren niet van de lucht. Die namen zulke vormen aan dat de overheid die serieus ging nemen en ging onderzoeken of 24/7 130 niet mogelijk is. Ondanks protesten van de gemeenten, zijn er toch enkele maatregelen getroffen, zo mag er tussen 19.00 uur en 06.00 uur toch 130 gereden worden.

Een algehele verhoging naar 130 is erg moeilijk, ligt bij de gemeenten zeer gevoelig en zou ook betekenen dat de overheid de gemaakte afspraken niet meer na komt. Met alle precedent werking die dat kan scheppen ook nog.

Toch probeert de minister er het beste van te maken, maar juridisch is het erg lastig.

Dus zitten wij automobilisten helaas opgescheept met een Vmax van 100 km/h, op een weg met 2x5 rijstroken door de polder. Nederland... :facepalm:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door RSK » ma 10 jul 2017, 0:08

^^ Waarom zou het juridisch lastig zijn? Niet om het een of ander, maar we hebben artikel 123 van de grondwet. Dus als gemeenten écht lastig gaan doen, kunnen die gewoon opgeheven/heringedeeld worden. Ik vraag me persoonlijk nogal eens af of er in die gemeenten nu echt zo'n massale volksopstand is, of dat het vooral een politieke realiteit is om als gemeentebestuur lekker belangrijk te kunnen doen. In mijn eigen woonplaats merkte ik ook dat er vanuit de politiek relatief brede weerstand was tegen 130 (met de nodige media-optredens van de verantwoordelijk wethouder) terwijl de vrij breed gehoorde mening op straat was, dat het maar flauwekul was dat het nog zo lang 120 is gebleven.

Overigens heeft het opheffen van die 120 wel tot een miraculeuze verdwijning van de handhaving geleid: blijkbaar rijden toch niet zoveel mensen die levensgevaarlijke snelheid van 130, zodat het financieel niet meer uit kan om er een grijze VW-bus in de berm te parkeren. En dan zijn we weer terug bij de kern van de zaak: zijn die controles er voor de veiligheid of voor de staatskas? Gelet op de massale roep dat 130 stukken gevaarlijker zou zijn, is het erg bevreemdend dat de handhaving nagenoeg weggevallen is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Willem » ma 10 jul 2017, 9:08

^^ Iets verderop tussen Utrecht en Woerden staat regelmatig een busje verdekt opgesteld tussen de dijkjes van de middenberm. Soms in de spitsuren, waar je door alle files toch geen 130 kunt rijden en je je afvraagt wat het voor zin heeft om juist dan op snelheid te gaan controleren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » ma 10 jul 2017, 11:32

Hajo schreef:Die Vmax is zo laag omdat dat is afgesproken met de gemeenten waar de A2 doorheen loopt. Die wilden alleen aan een verbreding naar 2x5 meewerken als de Vmax 100 km/h zou worden. De toenmalige overheid is voor dat dreigement gezwicht. Helaas... :roll:

Nu het eenmaal 100 is geworden, moet het natuurlijk ook gehandhaafd worden. De overheid zou zich volkomen belachelijk maken een Vmax in te stellen en die vervolgens niet te handhaven. Voor handhaving is een TC wegens voor de hand liggende redenen heel geschikt. En wat blijkt? In het begin regende het bekeuringen, inmiddels rijdt nog maar een enkeling te snel. Doel bereikt. En van "geld binnen harken" is dus allang geen sprake meer.
Niet handhaven met een TC maar met VROS auto's en laserguns die je instrueert alleen automobilisten die meer als 30km/h te hard rijden aan de kant te zetten was natuurlijk een prima manier geweest om die zeurgemeenten te negeren en de snelheidslimiet defacto op 130km/h te zetten. :shutup:
Willem schreef:^^ Iets verderop tussen Utrecht en Woerden staat regelmatig een busje verdekt opgesteld tussen de dijkjes van de middenberm. Soms in de spitsuren, waar je door alle files toch geen 130 kunt rijden en je je afvraagt wat het voor zin heeft om juist dan op snelheid te gaan controleren.
Dat soort acties kunnen de files zelfs verergeren. Als iemand van schrik op de rem gaat staan, een totaal onbegrijpelijke reflex.... Kan een filegolf ontstaan.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » ma 10 jul 2017, 13:12

RSK schreef:Waarom zou het juridisch lastig zijn? Niet om het een of ander, maar we hebben artikel 123 van de grondwet. Dus als gemeenten écht lastig gaan doen, kunnen die gewoon opgeheven/heringedeeld worden.

Dan moeten de gemeenten die het betreft wel meewerken. Een gemeentelijke herindeling kan volgens mij niet dwingend opgelegd worden, zeker niet als "strafmaatregel".
RSK schreef:Gelet op de massale roep dat 130 stukken gevaarlijker zou zijn, is het erg bevreemdend dat de handhaving nagenoeg weggevallen is.
Bezuinigingen... :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » ma 10 jul 2017, 13:18

duikgek89 schreef:lNiet handhaven met een TC maar met VROS auto's en laserguns die je instrueert alleen automobilisten die meer als 30km/h te hard rijden aan de kant te zetten was natuurlijk een prima manier geweest om die zeurgemeenten te negeren en de snelheidslimiet defacto op 130km/h te zetten. :shutup:
Gaat niet. Daarmee zou de overheid juridisch niet wegkomen. Die afspraak met de gemeenten staat ongetwijfeld wel ergens op schrift. De overheid pleegt dan contractbreuk.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » ma 10 jul 2017, 13:23

Zo'n nieuwe afspraak zouden ze niet op schrift moeten zetten en niet moeten publiceren. En de agenten kunnen toch niet verplicht worden om "kleine" overtredingen aan de kant te zetten als ze verwachten binnen korte tijd een zinnigere staande houding uit te kunnen voeren?

Maar zelfs als je de VROS agenten geen instructie zou geven, denk jij echt dat ie Agenten achter mensen aangaan omdat ze 5km/h a 10km/h te hard rijden, tussen veel auto's die dat ook doen?


Bovendien, het plaatsen van een trajectcontrole is compleet het andere uiterste...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 14:41

Hajo schreef:
RSK schreef:Waarom zou het juridisch lastig zijn? Niet om het een of ander, maar we hebben artikel 123 van de grondwet. Dus als gemeenten écht lastig gaan doen, kunnen die gewoon opgeheven/heringedeeld worden.
Dan moeten de gemeenten die het betreft wel meewerken. Een gemeentelijke herindeling kan volgens mij niet dwingend opgelegd worden,
Dan moet je maar eens in Haren (Gn.) op bezoek gaan. Daar zijn ze absoluut niet blij met de gedwongen herindeling die ze door de strot gedrukt wordt, waarmee ze met Groningen en Ten Boer in één gemeente komen.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Ernst76 » ma 10 jul 2017, 14:48

Haren is er inderdaad niet blij mee. Maar voor Haren is er ook niets anders bespreekbaar behalve zelfstandig blijven. Het wordt nu een juridische procedure, waarvan ik denk dat de provincie Groningen die gewoon gaat winnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 14:53

Ernst76 schreef:Haren is er inderdaad niet blij mee. Maar voor Haren is er ook niets anders bespreekbaar behalve zelfstandig blijven.
Men heeft een paar jaar geleden nog gekeken naar de mogelijkheid tot fusie met de gemeente Tynaarlo, maar aangezien die gemeente in een andere provincie ligt zitten daar ook de nodige haken en ogen aan, en Tynaarlo zag het ook niet zitten. Toch kan ik me die wens wel voorstellen. Haren heeft als rijke dorpse gemeente onder de rook van de grote stad, en ook qua bevolkingsopbouw, veel meer gemeen met Tynaarlo dan met Groningen en Ten Boer.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Ernst76 » ma 10 jul 2017, 15:27

Dat Tynaarlo en Haren wel wat op elkaar lijken onderschrijf ik wel. Al is de voormalige gemeente Vries veel agrarischer.
Maar een vergelijk met Zuidlaren en Eelde-P. is snel te maken.
Het is denk ik te gemakkelijk om de provinciegrens de schuld te geven, al speelt het zeker een rol. Belangrijker hier is dat Tynaarlo het niet zag zitten. De roddel hier op straat gaat dat Haren een huwelijksaanzoek deed, maar dat Tynaarlo bewust de andere kant op keek....

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Rein » ma 10 jul 2017, 16:18

Fuseren over de provinciegrenzen heen komt sporadisch voor. Toevallig was recent in het nieuws dat Vianen (Ut), Leerdam (ZH) en Zederik (ZH) gaan fuseren en dat de nieuwe gemeente (volledig) in Utrecht komt te liggen. Meer info.

In het verleden was er bijvoorbeeld ook een fusie tussen Loosdrecht (Ut), Nederhorst den Berg (NH) en 's-Graveland (NH) tot Wijdemeren welke gemeente volledig in Noord-Holland is komen te liggen.

Het kan dus wel.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » ma 10 jul 2017, 18:11

duikgek89 schreef:Zo'n nieuwe afspraak zouden ze niet op schrift moeten zetten en niet moeten publiceren. En de agenten kunnen toch niet verplicht worden om "kleine" overtredingen aan de kant te zetten als ze verwachten binnen korte tijd een zinnigere staande houding uit te kunnen voeren?
Maar zelfs als je de VROS agenten geen instructie zou geven, denk jij echt dat ie Agenten achter mensen aangaan omdat ze 5km/h a 10km/h te hard rijden, tussen veel auto's die dat ook doen?
Bovendien, het plaatsen van een trajectcontrole is compleet het andere uiterste...

In theorie kan opgedragen worden elke overtreding, hoe klein ook, aan te pakken. Maar bij VROS agenten gaat het vooral om de excessen. Een overtreding van 5 of 10 km/h te snel wordt meestal gedoogd, mits het overige verkeer niet in gevaar wordt gebracht.

Waar het om gaat, zijn bestuurders die beduidend sneller rijden dan is toegestaan of die allerlei gevaarlijke capriolen uithalen. Vaak gaat het om een combinatie: de bestuurder rijdt aanzienlijk te snel, daardoor is het snelheidsverschil met het overige verkeer behoorlijk groot, wat weer resulteert in gevaarlijk rijgedrag. Bijvoorbeeld toch nog even dat verdrijvingsvlak meepakken.

Een agent kan en mag een afweging maken. Schrijf ik een bekeuring uit of laat ik het bij een waarschuwing? Of bij meerdere overtredingen een bekeuring voor de meest gevaarlijke overtreding en een waarschuwing voor de andere. Apparatuur kan zo'n afweging niet maken en is in die zin meedogenloos.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jackbauer1350 » za 15 jul 2017, 14:55

hoevenpe schreef: Ik geloof echt dat de gemiddelde agent het niet om de centen doet, maar de post boetes is met meer dan een miljard een belangrijke post op de Rijksbegroting geworden.?
En dat is de grootste fout. Het wordt begroot, een verwachting gesteld aan een bepaald bedrag dat via deze weg moet binnen komen. En via dit soort kunstgrepen wordt geprobeerd om het binnen te harken. Dat de boetes in dit land zo belachelijk hoog zijn zal hier ook in meespelen.
Dat boetebedragen in de staatskas vloeien, oké. Maar het hoort een meevallertje te zijn net als iemands kerstbonus. Er moet dus geen verwachting uit voortvloeien dat er een van te voren bepaald bedrag binnen moet komen. Als de opbrengsten een keer minder zijn dan is dat gewoon jammer en volgend jaar komt er misschien meer binnen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door boe! » za 15 jul 2017, 15:34

Jackbauer1350 schreef:een verwachting gesteld aan een bepaald bedrag dat via deze weg moet binnen komen.
Je spreekt jezelf tegen. Is het een verwachting of een moetje? Als ik als controller deze miljard aan jaarlijks terugkerende inkomsten niet begroot, dan is de kans groot dat ik een slechte beoordeling krijg omdat ik mijn taak niet goed vervul. Een begroting is niets meer en niets minder dan een overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven. Daar wordt door sommigen een zeer taakstellend karakter aan gekoppeld, maar dat is onterecht.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » di 01 aug 2017, 20:23

Coen Tunnel schreef: N253 Rondweg Sluis, 1x2 rijstroken :A1-80:
N256 Zeelandbrug, 1x2 rijstroken :A1-80:
Op mijn werk kwam het ook ter sprake dus ik ben even wat feiten gaan opzoeken. Het bericht van het OM stelt dat de provincies hebben ingestemd met de locaties. De provincie Zeeland stelt echter dat de meeste snelheidsovertredingen plaatsvinden op 30 en 60 km-wegen. Waarom zouden ze dan instemmen met een tc op gebiedsontsluitingswegen? De cijfers dan. In 2016 vielen er 20 verkeersdoden in Zeeland. 5 van die doden vielen op 80 km-wegen, ofwel 75% viel niet op 80-km-wegen. In 2017 zijn tot nu toe 10 verkeersdoden gevallen, waarvan 2 op 80 km-wegen. Ik ben dus nog geen steekhoudend argument tegengekomen om streng te gaan handhaven op de N253 en de N256 :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » di 01 aug 2017, 22:22

^^ Het argument voor trajectcontrole op de N253 en N256: :2cents:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » di 01 aug 2017, 23:22

Coen Tunnel schreef:^^ Het argument voor trajectcontrole op de N253 en N256: :2cents:
En dat kunnen we nu dus enigszins onderbouwen.

Ik wil nog eens kijken of er over die flitspaal nog wat te achterhalen valt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door DjIdee » wo 02 aug 2017, 0:19

Vanmiddag op de A6...
Melding was al verdwenen uit Waze/Flitsnav, maar hij stond er schijnbaar nog. Zag het pas toen ik ernaast reed, met een 130 op de teller. En toen bedacht ik me, oh , wacht, dit is 100, want 'werkzaamheden'.... Wat wel discutabel is.

Vanavond even naar die plek gegaan voor het overzicht... Als de prent komt, dan wil ik de wzh nog wel ter discussie stellen, al zijn regels natuurlijk regels.... Je ziet de sporen van de bus nog in het gras...

30 te hard en wzh, prijzig... En het hele treintje op links reed 130... Dus vast hoge score

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » wo 02 aug 2017, 0:36

:nahzeg: Dat is Links toch? Hoe laat stond ie er denk je?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door DjIdee » wo 02 aug 2017, 0:50

Ri Almere ja.
Ik reed er zelf iets na 17.00 langs...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door petervdveen » wo 02 aug 2017, 9:22

Dat owhja gevoel heb ik ook regelmatig op dat stuk. Belachelijk dat ze daar nu controleren..
Op één of andere manier mis ik dat eerst 100 bord ook altijd. Ik neem aan dat die wel aan beide zijden van de rijbaan staan?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door DjIdee » wo 02 aug 2017, 9:52

Borden staan er, is al gevalideerd door diverse mensen.

Wel geeft Rijkswaterstaat op haar eigen kaart online nog 120 aan overdag, dat is wel boeiend... Besluit eens zoeken. RWS is zelf ook aan het zoeken trouwens

Afbeelding

Plaats reactie