Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door hansnooteboom » do 06 jul 2017, 10:30

Zondag 30 juli vertrekken we richting Gardameer. Ik wil die dag eigenlijk via Fernpass naar de Brenner rijden (daar overnachting in Gries am Brenner).

Is de A3 dan een handige keuze of toch maar via Kassel? Of is er nog een beter alternatief? Op zondag is weinig tot geen vrachtverkeer toch?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Pino » do 06 jul 2017, 10:50

Er zijn op het moment geen redenen om de A3 te vermijden. Zou wel met een grote boog om de regio Mannheim-Stuttgart-Ulm heenrijden vanwege alle file-veroorzakende werkzaamheden daar. Pak dan de dertig kilometer extra van de route Frankfurt-Würzburg-Ulm maar. Dus A3 tot aan Würzburg en dan de A7 afzakken. Naar Würzburg rijden over Kassel is nog eens veertig kilometer extra. Dat lijkt me op een zondag teveel van het goede, al is de route doorgaans natuurlijk wel rustiger.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door duikgek89 » do 06 jul 2017, 12:15

^^ Hangt er wel een beetje vanaf waar TS woont. Vanuit Drenthe is de route via Kassel mogelijk minder onlogisch (via de A33) dan vanuit de randstad.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Vahalis » do 06 jul 2017, 12:33

^^ topictitel ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door duikgek89 » do 06 jul 2017, 12:43

Vahalis schreef:^^ topictitel ;)
:wall: :wall:

Vanuit Zutphen zou ik op zondag niet via Kassel rijden. Of in ieder geval die route niet als standaard inplannen. Mocht je er voor Oberhausen achter komen dat er een groot ongeluk gebeurt is kun je altijd nog van plan veranderen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Chris » do 06 jul 2017, 13:00

De A7 heeft tussen Würzburg en Memmingen diverse werkzaamheden waar files voor ontstaan. Met name tussen Crailsheim en Ulm zorgt dit voor de nodige vertraging. Niet zo erg als rond Karlsruhe - Heilbronn - Stuttgart of München, maar ik denk dat de verwachting dat de A7 een heerlijke filevrije route is wat getemperd moet worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Pino » do 06 jul 2017, 13:13

^^ Kassel-Würzburg gaat prima. Ten noorden en ten zuiden daarvan is een ander verhaal inderdaad. Op weg naar Ulm kom je ergens bij Aalen in de fuik, maar dat blijft voor mij de enige smet op de route Kassel of Frankfurt - Würzburg - Ulm waar op andere routes meer gedoe is. Ten zuiden van Ulm is de A7 echt problematisch op het moment. Maar ik sta nog niet op een punt dat ik de omweg via München aanraad.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door hansnooteboom » zo 09 jul 2017, 11:07

Pino schreef:^^ Kassel-Würzburg gaat prima. Ten noorden en ten zuiden daarvan is een ander verhaal inderdaad. Op weg naar Ulm kom je ergens bij Aalen in de fuik, maar dat blijft voor mij de enige smet op de route Kassel of Frankfurt - Würzburg - Ulm waar op andere routes meer gedoe is. Ten zuiden van Ulm is de A7 echt problematisch op het moment. Maar ik sta nog niet op een punt dat ik de omweg via München aanraad.
München is ook nog verder om toch? Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe laat je er komt?

Ik dacht eraan om om 7 uur te vertrekken uit Zutphen

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door hansnooteboom » zo 09 jul 2017, 11:14

Chris schreef:De A7 heeft tussen Würzburg en Memmingen diverse werkzaamheden waar files voor ontstaan. Met name tussen Crailsheim en Ulm zorgt dit voor de nodige vertraging. Niet zo erg als rond Karlsruhe - Heilbronn - Stuttgart of München, maar ik denk dat de verwachting dat de A7 een heerlijke filevrije route is wat getemperd moet worden.
Filevrije route had ik ook zeker niet verwacht. Maar voor het eerst dat we op zondag rijden. Hangt eea nog samen met het tijdstip?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door duikgek89 » zo 09 jul 2017, 14:37

^^ Tijdstip lijkt me op een zondag minder kritisch. Zelf zou ik echter proberen om erg vroeg te gaan, hopend op relatieve rust op de eerste stukken voordat het dagjesverkeer op pad gaat. Ik vind het ook een prettig gevoel om rond de middag in Zuid-Duitsland te zitten, dan heb je al een aardig stukje achter je en nog een gigantisch deel van de dag voor je.

Mocht het dan 's middags druk zijn kun je ook nog iets anders gaan doen om 's avonds verder te rijden, bijvoorbeeld. 'S avonds zal het waarschijnlijk weer rustig zijn en dan breek je de lange zit ook een beetje.
hansnooteboom schreef:
Pino schreef:^^ Kassel-Würzburg gaat prima. Ten noorden en ten zuiden daarvan is een ander verhaal inderdaad. Op weg naar Ulm kom je ergens bij Aalen in de fuik, maar dat blijft voor mij de enige smet op de route Kassel of Frankfurt - Würzburg - Ulm waar op andere routes meer gedoe is. Ten zuiden van Ulm is de A7 echt problematisch op het moment. Maar ik sta nog niet op een punt dat ik de omweg via München aanraad.
München is ook nog verder om toch? Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe laat je er komt?

Ik dacht eraan om om 7 uur te vertrekken uit Zutphen

München is in afstand meer, maar gezien de A7 en de Fernpass zal het in tijd niet per definitie veel uitmaken. Het beste wat je kunt doen is op die dag de verkeersinformatie in de gaten houden en weten van waaruit je welke opties hebt en hoeveel zin ze hebben. Bij Kreuz Biebelried kun je sowieso goed wisselen tussen de opties, ga je later nog wisselen dan neemt de omweg over München natuurlijk wel flink toe. Bij flinke calamiteiten op de A7 kan dat echter lonen als de andere route filevrij is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Pino » zo 09 jul 2017, 16:02

^^ Als je kijkt hoe het er deze zondag aan toe gaat: 7 kilometer file op de A7 in de buurt van Dinkelsbuhl, 9 kilometer file op de A8 bij het verlaten van München. Het lijkt allemaal even marginaal als het normaal gesproken is wanneer je vanuit Würzburg komt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door duikgek89 » zo 09 jul 2017, 16:48

^^ Daarom dat ik ook aangeef dat het het beste is om op die specifieke dag de verkeersinformatie in de gaten te houden. 7km op de A7 vs 8km op de A8 is natuurlijk geen significant verschil. De A8 kun je vermijden door via de A95 en Bad Tölz te rijden, maar of dat sneller is, is maar de vraag. Die op de A7 is misschien ook deels binnendoor wat te omzeilen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door verfmeer95 » zo 09 jul 2017, 17:14

^^ Is het als je de A95 neemt niet sneller om gewoon via Garmisch-Partenkirchen te gaan? Richting Innsbruck is dat zowel korter als sneller. Vanaf de A8 scheelt in filevrije omstandigheden dan maar 10 minuten met de route via Rosenheim.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Chris » zo 09 jul 2017, 17:22

Pino schreef:^^ Als je kijkt hoe het er deze zondag aan toe gaat:
Het verschil is wel dat 30 juli het weekend is dat Bayern en Baden-Württemberg vakantie krijgen. Zij zijn echter wel vrij snel Zuid-Duitsland uit, dus vanuit Nederland rij je dan achter de drukte aan. Ik zou zeggen; hoe later hoe beter maar je wilt ook niet pas heel laat op je bestemming aankomen.

Ik zou gewoon de A3 pakken via Oberhausen - Köln - Frankfurt en dan de A7. De problemen op de A3 zuidelijk van Köln lijken tot nu toe best mee te vallen, er is wel wat vertraging bij Würzburg, maar ik weet niet of dat een extra 40 kilometer via Kassel goed maakt. Al een paar maand zijn er flinke vertragingen op de A7 in beide richtingen langs Ulm, maar deze Baustelle zou op 27 juli opgeruimd moeten zijn. Alleen even opletten of er niet die zondag ergens op je route een vollsperrung wordt gepland. Men maakt dit vaak maar 3-4 dagen van te voren bekend.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door duikgek89 » ma 10 jul 2017, 11:49

verfmeer95 schreef:^^ Is het als je de A95 neemt niet sneller om gewoon via Garmisch-Partenkirchen te gaan? Richting Innsbruck is dat zowel korter als sneller. Vanaf de A8 scheelt in filevrije omstandigheden dan maar 10 minuten met de route via Rosenheim.

:wall:
Sorry, ik had een ander topic in mijn hoofd... Overigens is de route via de B2 ook niet per definitie filevrij. Mochten er geen gekke dingen gebeuren is de A3-A7 inderdaad waarschijnlijk de beste optie.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 jul 2017, 12:33

Zoals in een ander topic beschreven is de A95 geen zinvol alternatief. Richting Bad Tölz pak je normaliter de A8 tot Holzkirchen en dan de B13, of via de Tegernsee direct richting Achenpass. Mocht het op de A8 vanwege de wegwerkzaamheden al voor Holzkirchen vast staan, kan je vaak prima de parallele B13 nemen vanaf de A995. Mocht het zelfs daar erg druk zijn kan je nog uitwijken over de St2368 tussen Oberhaching en Bad Tölz.

De Scharnitzpass (Garmisch - Mittenwald - Innsbruck) is inderdaad vrij filegevoelig in het hoofdseizoen. De pas wordt vooral veel door dagjesmensen gebruikt. Mogelijk is het op zondagen bij Scharnitz nog drukker als bij de Fernpass.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 10 jul 2017, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Ernst76 » ma 10 jul 2017, 12:45

Ik kwam op 12 juni langs Innsbruck (route Fernpas richting Brennerpas) en toen was de weg via Seefeld (route Garmisch-Innsbruck) afgesloten. Beetje lullig als je dan in Garmisch bent en je moet alsnog ver omrijden.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door hansnooteboom » zo 23 jul 2017, 10:47

Pino schreef:Er zijn op het moment geen redenen om de A3 te vermijden. Zou wel met een grote boog om de regio Mannheim-Stuttgart-Ulm heenrijden vanwege alle file-veroorzakende werkzaamheden daar. Pak dan de dertig kilometer extra van de route Frankfurt-Würzburg-Ulm maar. Dus A3 tot aan Würzburg en dan de A7 afzakken. Naar Würzburg rijden over Kassel is nog eens veertig kilometer extra. Dat lijkt me op een zondag teveel van het goede, al is de route doorgaans natuurlijk wel rustiger.
Ik zie momenteel (zondag 23-7 10:45) wel wat vertraging op de A8 maar niet veel maar wel veel baustellen iig. Toch maar dus gewoon inderdaad A3, A7 richting Ulm / Fussen. Fussen heeft nu al wel blockabfertigung zag ik maar als we daar volgende week zondag eind van de middag (16-17 uur) aankomen zal dat wellicht meevallen?

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door hansnooteboom » zo 23 jul 2017, 10:53

Chris schreef:
Pino schreef:^^ Als je kijkt hoe het er deze zondag aan toe gaat:
Het verschil is wel dat 30 juli het weekend is dat Bayern en Baden-Württemberg vakantie krijgen. Zij zijn echter wel vrij snel Zuid-Duitsland uit, dus vanuit Nederland rij je dan achter de drukte aan. Ik zou zeggen; hoe later hoe beter maar je wilt ook niet pas heel laat op je bestemming aankomen.

Ik zou gewoon de A3 pakken via Oberhausen - Köln - Frankfurt en dan de A7. De problemen op de A3 zuidelijk van Köln lijken tot nu toe best mee te vallen, er is wel wat vertraging bij Würzburg, maar ik weet niet of dat een extra 40 kilometer via Kassel goed maakt. Al een paar maand zijn er flinke vertragingen op de A7 in beide richtingen langs Ulm, maar deze Baustelle zou op 27 juli opgeruimd moeten zijn. Alleen even opletten of er niet die zondag ergens op je route een vollsperrung wordt gepland. Men maakt dit vaak maar 3-4 dagen van te voren bekend.
Als ik nu kijkt lijkt het nog mee te vallen, maar het is pas vroeg (11 uur op zondag 23 juli.) A3 A7 dus nog steeds de beste optie lijkt me. Als het meezit zouden we rond 15 uur incl wat stops bij Ulm kunnen zijn lijkt me?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zutphen- Gardameer zondag 30 juli

Bericht door Chris » zo 23 jul 2017, 11:03

Op zaterdag is de drukte altijd vroeg omdat je dan vooral mensen op de weg hebt die grote afstanden rijden. Op zondag komt de drukte altijd wat later op gang, hier zijn het meer de dagjesmensen die voor files zorgen. Ik zou zeker vanmiddag nog een paar keer kijken hoe de situatie is.

Die Baustelle op de A7 bij Vöhringen/Ulm is weg. Gisteren zag je wel het effect dat de file verschoven was naar de volgende Baustelle net voor Memmingen.

Plaats reactie