[D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door waldo79 » zo 16 jul 2017, 17:45

Waarom nu weer met extra regels oplossen? Het staat een ieder vrij om van die parkeerplaats gebruik te maken en als die exclusief voor vrachtwagens is aangewezen hebben vakantiegangers er niets te zoeken.

En waarom nu weer denigrerend doen over caravans?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2017, 18:11

Jeroen schreef:Je noemt het zelf al: parkeerruimte voor vrachtwagens. En ik snap heus wel dat caravans vaak geen andere keus hebben dan op een vrachtwagenplaats te gaan staan als ze onderweg even willen stoppen (zonder minimaal 5 schuine vakken voor personenauto's bezet te houden), maar om daar een hele nacht te blijven staan is in mijn ogen gewoon asociaal.
Op veel verzorgingsplaatsen langs de snelweg worden auto's met caravan ook verwezen naar dezelfde parkeerplaatsen als vrachtwagens. Of zijn er slechts vakken zonder een beperking op het gebruik. Dan is die parkeerruimte dus niet exclusief voor vrachtwagens bedoeld.
Davy schreef:In mijn ogen wel. Met je camper of sleurhut heb je meer keuze ergens te overnachten en er is ook geen tikkende tacho in je auto. Ja er is te weinig parkeerplek voor vrachtwagens, dus het laatste wat je wil zijn krenterige sleurhutten die truckplaatsen inpalmen, dat is gewoon asociaal.
Maar was als die plaatsen, zoals hierboven al gezegd, niet exclusief voor vrachtwagens zijn? Dan is het gewoon legaal. Iets dat jou niet zint is niet per definitie asociaal.

Overigens staan vrachtwagens ook dikwijls op parkeerplaatsen voor auto's, of worden doorgangen geblokkeerd, of staan ze gevaarlijk op de vluchtstrook/invoegstrook/uitvoegstrook, of is het door al de geparkeerde vrachtwagens zo smal dat het zelfs met een kleinere personenauto soms best krap wordt. Ik heb dat vaak genoeg meegemaakt op langere nachtelijke ritten. Het is dus ook niet zo dat vrachtwagenchauffeurs altijd rekening houden met automobilisten. Omgekeerd wordt dat blijkbaar wel verwacht.
Ik weet niet hoe het nu zit, maar wat mij betreft mag het wel expleciet in de wet worden opgenomen dat vrachtwagenplaatsen ook uitsluitend voor vrachtwagens zijn en niet voor sleurhutten.
Daar is geen extra wetgeving voor nodig, dat kun je nu ook al met borden oplossen.

Maar waar wil je die auto's met aanhanger dan hebben staan? Op de gewone parkeerplaatsen voor auto's is er vaak geen ruimte. Zulke parkeerplaatsen uitsluitend voor vrachtwagens houden betekent echter wel dat je aparte parkeervakken zal moeten voorzien voor auto's met aanhanger. Dat kost ruimte die op andere tijdstippen, als die vakken leeg zijn, dan ook niet door vrachtwagens gebruikt kan worden.

Hier in Zwitserland is bijvoorbeeld betaald parkeren voor de avond en de nacht, maar moeten vrachtwagens, auto's met aanhanger en campers de plaatsen wel delen (en ook in Duitsland is dat gebruikelijk, al is het dan zonder betaald parkeren): https://www.google.nl/maps/@47.1119481, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » zo 16 jul 2017, 18:20

Op veel parkeerplaatsen heb je gestoken parkeren, daar kan je met een caravancombinatie niet parkeren, of je moet op zo'n rustig moment komen dat er 8 plaatsen naast elkaar leeg zijn en hem daar dwars overheen zetten. Maar dat is zelden zo, bijvoorbeeld in Frankrijk kan je er vanuit gaan dat de parkeerplaatsen voor personenauto's tussen 12 en 14 uur behoorlijk vol zijn omdat iedereen gaat lunchen op een lange rit. Het enige waar je dan kan parkeren zijn stroken met langsparkeren of op de plekken waar ook het vrachtverkeer staat.

Daarnaast is het maar 2-3 maanden per jaar dat er echt veel caravans onderweg zijn. Alleen in Frankrijk nemen ze de moeite om dat apart te faciliteren, maar bijna nergens anders zie je aparte parkeerstroken voor caravans. Je moet dan wel tussen de vrachtwagens staan. Overdag is dat geen probleem, maar 's avonds en 's nachts wel. Vrachtwagenchauffeurs nemen hun middagpauze niet zo geconcentreerd rond hetzelfde tijdstip als veel andere weggebruikers. Als je om 6 uur gaat rijden moet je om 10:30 alweer stoppen voor je 30/45 minuten pauze.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Davy » zo 16 jul 2017, 18:24

Tuurlijk wordt dat verwacht. Nogmaals: auto's en campers hebben geen tikkende tacho bij zich.

Een tussenoplossing kan wel zijn dat dergelijke voertuigen wel op vrachtwagenplaatsen mogen staan tussen pakweg 6 uur in de ochtend tot 16 uur in de middag, dan is er inderdaad meestal plek genoeg voor bijvoorbeeld even een pauze te houden. Maar overnachten doe je niet op een vrachtwagenplaats, punt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door waldo79 » zo 16 jul 2017, 18:42

Davy, het zou een stuk prettiger discussiëren zijn als je je openstelt voor de meningen van anderen.

Caravans hebben net zoveel recht op een parkeerplaats als vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2017, 19:02

Davy schreef:Tuurlijk wordt dat verwacht. Nogmaals: auto's en campers hebben geen tikkende tacho bij zich.
Het is toch niet de fout van de bestuurders van auto's met aanhanger en campers dat vrachtwagens een tacho moeten hebben?
Een tussenoplossing kan wel zijn dat dergelijke voertuigen wel op vrachtwagenplaatsen mogen staan tussen pakweg 6 uur in de ochtend tot 16 uur in de middag, dan is er inderdaad meestal plek genoeg voor bijvoorbeeld even een pauze te houden.
Maar bijna nergens zijn het exclusief vrachtwagenplaatsen.

Na er nogmaals over nagedacht te hebben voel ik wel wat voor het model zoals je op de Streetviewlink in Zwitserland kan zien. Betaald parkeren 's nachts voor de parkeerplaatsen voor vrachtwagens, auto's met aanhanger en campers. Dat zal de kampeerders wellicht wat ontmoedigen om daar te gaan staan, omdat het prijsverschil met een camping dan klein is.

Maar het geheel uitsluiten van een bepaalde categorie voertuigen (auto's met aanhangers en campers) van parkeerplaatsen langs de snelweg vind ik te ver gaan.
Maar overnachten doe je niet op een vrachtwagenplaats, punt.
Dus je wil mensen verplichten om een commerciële dienst af te nemen?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 16 jul 2017, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Wesso » zo 16 jul 2017, 20:01

Mijn onderbuik zegt dat er weer een moddergooigevecht aan zit te komen. :nothanks:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door mhkamp » zo 16 jul 2017, 23:17

^^ Omdat er vanuit verschillende standpunten gekeken wordt.

1. De vrachtwagenchauffeur die zich aan de wet moet houden en dus verplicht is om te rusten (9h of 11h);
2. De automobilist met een caravan die al dan niet bewust een plek bezet houdt om te kunnen rusten, waardoor de aan de wet houdende chauffeur zich genoodzaakt voelt om de wet te overtreden omdat juist die automobilist een plek bezet houdt.

Ik vind het raar dat er nog steeds bij bosjes autoparkeerplaatsen worden aangelegd, terwijl de nood aan vrachtwagenparkeerplaatsen het hoogst is.
Direct ernaast is overigens nog een Rasthof in aanleg, waar 448 parkeerplaatsen komen (waarvan 181 voor vrachtwagens). In 2018 moet het klaar zijn.
181 parkeerplaatsen voor vrachtwagens. 267 parkeerplaatsen voor auto's. Denkt men werkelijk dat die vol staan? Een 390 parkeerplaatsen voor vrachtwagens en 58 parkeerplaatsen voor auto's had heel wat beter geleken. Dan zou de druk op parkerende kampeerders ook niet zo groot zijn geweest.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » zo 16 jul 2017, 23:29

mhkamp schreef:^^ Omdat er vanuit verschillende standpunten gekeken wordt.

1. De vrachtwagenchauffeur die zich aan de wet moet houden en dus verplicht is om te rusten (9h of 11h);
2. De automobilist met een caravan die al dan niet bewust een plek bezet houdt om te kunnen rusten, waardoor de aan de wet houdende chauffeur zich genoodzaakt voelt om de wet te overtreden omdat juist die automobilist een plek bezet houdt.
Als je dat objectief wilt weergeven dan vind ik dat je punt 2 anders zou kunnen formuleren:
2. De automobilist met sleurhut die moe is en een plekje zoekt om onderweg te gaan slapen.

Dat vrachtwagenchauffeurs dergelijke mensen vervelend vinden kan best zijn, maar dat betekent niet dat die mensen iets fout doen. Van de andere kant wil ik ook niet beweren dat het correct is, maar het is niet hun schuld dat er zo'n gebrek aan parkeerplaatsen is. Ik vind het niet correct om die mensen echt iets kwalijk te nemen. Van de andere kant, een beetje met elkaar meedenken en in ieder geval alvast eens proberen om elkaar zo min mogelijk in de weg te staan kan geen kwaad.
mhkamp schreef:
Direct ernaast is overigens nog een Rasthof in aanleg, waar 448 parkeerplaatsen komen (waarvan 181 voor vrachtwagens). In 2018 moet het klaar zijn.
181 parkeerplaatsen voor vrachtwagens. 267 parkeerplaatsen voor auto's. Denkt men werkelijk dat die vol staan? Een 390 parkeerplaatsen voor vrachtwagens en 58 parkeerplaatsen voor auto's had heel wat beter geleken. Dan zou de druk op parkerende kampeerders ook niet zo groot zijn geweest.
Nu ga je iets te kort door de bocht met je getallen. 181+267=448=390+58, dat heb je goed. Je mag echter niet vergeten rekening te houden met de maat van de parkeerplaatsen, als je een groter aantal vrachtwagenparkeerplaatsen aanlegt heb je veel meer oppervlakte nodig. Daarnaast zijn extra autoplaats wellicht makkelijker nog hier en daar in wat hoekjes te proppen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Jeroen » ma 17 jul 2017, 8:59

Coen Tunnel schreef:Dus je wil mensen verplichten om een commerciële dienst af te nemen?
Wild kamperen is formeel gezien verboden in de meeste Europese landen. In zekere zin ben je dus altijd wel afhankelijk van een commerciële dienst.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jul 2017, 10:57

^^
Mee eens. En als je alleen met auto oppad bent ben je genoodzaakt een hotel, motel o.i.d. voor een overnachting te nemen. Je kunt natuurlijk ook in je auto slapen, maar voor een hele nacht is dat in veruit de meeste auto's niet bepaald gezond. En om nu onder een brug te bivakeren is ook geen manier van leven. Nu bestaan er natuurlijk 'alternatieven' als couchsurfing e.d., maar dan ben je op de goodwill van derden aangewezen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jul 2017, 11:26

^^ Niet iedereen slaapt een hele nacht hè. Maar als ik een lange nachtelijke rit maak stop ik ook vaak wel 1 of 2 keer om even een kort tukje te doen. Dat is in mijn optiek geen wildkamperen, maar gewoon de auto even parkeren voor een half uur tot een uur.
Jeroen schreef:Wild kamperen is formeel gezien verboden in de meeste Europese landen. In zekere zin ben je dus altijd wel afhankelijk van een commerciële dienst.
Parkeren en in je voertuig (of dat nu een camper of caravan is) overnachten zal in veel gevallen niet als kamperen worden gezien. In Nederland worden dat soort dingen per APV geregeld, niet via landelijke wetgeving, en lang niet elke gemeente heeft hier een verbod op. In de praktijk denk ik dat er op VZP's langs de snelweg niet snel op gehandhaafd zal worden. Sommige gemeentes leggen zelfs gratis camperplaatsen aan.

Je hebt ook mensen die op een lange rit soms even een uurtje in de auto slapen. Dat ook maar verbieden dan? Waar leg je de grens? Iemand die om 03:00 uur rijdt en zich enigszins vermoeid voelt gaat geen hotel meer zoeken maar zal eerder de auto even parkeren voor een powernap.

In de APV's die ik heb bekeken is trouwens het overnachten in voertuigen verboden (in sommige gevallen algeheel, in andere gevallen langer dan 3 dagen), wat bij een algeheel verbod betekent dat vrachtwagenchauffeurs ook niet in hun vrachtwagen mogen overnachten. Ik denk dat niemand er beter van wordt als daar strikt op wordt gehandhaafd en dat als wildkamperen zou worden gezien... In sommige APV's wordt expliciet 'recreatief nachtverblijf' benoemd, je kunt je afvragen of iemand die met de auto op doorreis is en even (kort) wil slapen daar onder valt. Vrachtwagenchauffeurs, maar ook koeriers in busjes en andere mensen die voor hun werk onderweg zijn, zullen daar dan niet onder vallen.

Wellicht dat er voor VZP's nog weer aparte uitzonderingen zijn die niet in de APV staan (ik mag het hopen), in de gemeente Zwolle is het verboden om langs de weg te slapen in een voertuig:
  • Het is verboden tussen zonsondergang en zonsopgang de weg als slaapplaats te gebruiken en
    verder op of aan de weg een voertuig, caravan, keetwagen, magazijnwagen, tent of een soortgelijk
    of ander onderkomen als slaapplaats te gebruiken of daarin te overnachten dan wel gelegenheid
    daartoe te bieden.
Maar je mag wel 24 uur geparkeerd staan bij de VZP's langs de A28: https://www.google.nl/maps/@52.5512203, ... 312!8i6656

Ik neem aan dat niemand 24 uur wakker blijft... En die 24 uur geldt voor alle voertuigen die hier parkeren. Overigens is het hier netjes opgedeeld in een deel voor vrachtwagens en een deel voor auto's. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jul 2017, 12:20

Coen Tunnel schreef:Niet iedereen slaapt een hele nacht hè. Maar als ik een lange nachtelijke rit maak stop ik ook vaak wel 1 of 2 keer om even een kort tukje te doen. Dat is in mijn optiek geen wildkamperen, maar gewoon de auto even parkeren voor een half uur tot een uur.
Mijn reactie was puur gericht op de doelgroep van een complete overnachting. Een Powernap tussendoor is natuurlijk geheel iets anders, alhoewel ik dat weinig mensen zie doen onderweg. De meeste nachtrijders zitten in een Rasthof even op hun telefoon te spelen, drinken wat koffie of een cola, eten een kleinigheid, staren wat voor zicht uit en rijden dan weer verder. Als ik vermoeid raak doe ik dat ook, omdat ik niet goed in een auto kan slapen en als ik dan eenmaal slaap na een uur nog vermoeider ben als voorheen. Daarvoor kan ik zonder problemen 24 uur wakker blijven.

Overigens is het slapen langs de openbare weg in een auto, caravan, camper o.i.d. in Duitsland voor een enkele nacht vrijwel overal toegestaan, behalve natuurlijk waar parkeerverboden gelden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Peter » ma 17 jul 2017, 13:09

Meestal hangt het samen met plaatsen waar vrachtwagens 's nachts mogen parkeren, of je ook kan overnachten in een voertuig. Veel gemeenten zonder significant bedrijventerrein zullen het overal verbieden, al is het maar de vraag of dat handhaafbaar is op niet-gemeentelijke wegen, zeker Bubeko. Recreatief overnachten betekent dat je voortent opzet, meerdere nachten wil staan, etc. Dat wil men meestal niet op een parkeerplaats, maar het is lastig vast te stellen voor een camper.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jul 2017, 14:45

^^
Maar dat betreft neem ik aan de Nederlandse wetgeving. In Duitsland is het overnachten in een voertuig voor een enkele nacht zoals boven beschreven vrijwel overal toegestaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Peter » ma 17 jul 2017, 15:02

Ja, Nederlandse wetgeving, maar feitelijke gemeentelijke verordeningen. Meestal niet toegestaan, tenzij expliciet toegestaan. Op niet-openbaar terrein is het een onduidelijke zaak. Er wordt veel overnacht bij grote internationale verladers, maar op het afgesloten terrein staat meestal de milieuvergunning (cq bestemmingsplan) het officieel niet toe (de vergunninghouder wordt beboet in dat geval), en daarbuiten (overloopparkeerplaats) ziet de politie het als vrij toegankelijk en dus openbaar terrein, waar het APV geldt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door mhkamp » ma 17 jul 2017, 18:50

duikgek89 schreef:Nu ga je iets te kort door de bocht met je getallen. 181+267=448=390+58, dat heb je goed. Je mag echter niet vergeten rekening te houden met de maat van de parkeerplaatsen, als je een groter aantal vrachtwagenparkeerplaatsen aanlegt heb je veel meer oppervlakte nodig. Daarnaast zijn extra autoplaats wellicht makkelijker nog hier en daar in wat hoekjes te proppen.
Daar kwam ik later ook achter dat de getallen niet zo zijn zoals ze behoren te zijn, maar ik hoop wel dat de boodschap begrepen is.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 20:18

De Frankfurter Allgemeine heeft een artikel: Immer mehr LKW - Chaos auf der Autobahn
  • Meckern über die Zustände auf deutschen Autobahnen gehört für viele Deutsche zum guten Ton. Das mag in der Vergangenheit oft übertrieben gewesen sein. Doch die Probleme, die sich inzwischen anhäufen, entwickeln sich zu einem echten Ärgernis: immer längere Staus, überfüllte Parkplätze und organisierte Banden, die nachts Lastwagen ausrauben. In diesen Wochen ist es besonders schlimm. Urlauberkolonnen quälen sich über die Fernstraßen und sorgen für hitzige Gemüter. Verschärft wird die Lage durch marode Strecken, kaputte Brücken, die wachsende Zahl von Baustellen - und immer mehr Verkehr. Im vergangenen Jahr zählte der ADAC jeden Tag 1900 Staus und knapp 420.000 Staustunden bundesweit, Tendenz steigend. Die Längen summierten sich auf fast 1,4 Millionen Kilometer, ein Fünftel mehr als im Vorjahr. In Nordrhein-Westfalen wurde die Regierung mit SPD und Grünen auch wegen der chaotischen Verkehrsverhältnisse abgewählt.
In 2016 stond er 20% meer file dan in 2015. Op dit tempo verdubbelt de congestie elke paar jaar. In Nordrhein-Westfalen is de rood-groene regering weggestemd vanwege de onhoudbare verkeersproblemen, zo is de analyse.
  • An Werktagen bilden sich am Nachmittag auf der rechten Spur der Autobahnen vor größeren Rastanlagen oft kilometerlange Laster-Staus.

    Trotz Tausender neuer Parkplätze an Autobahnen in den vergangenen Jahren werden mittelfristig sogar eher mehr Stellplätze fehlen als vor vier Jahren. Das errechnet sich aus Zahlen des Bundesverkehrsministeriums. Demnach fehlen Ende 2025 etwa 13.000 Plätze für Laster an den Fernstraßen - verglichen mit 11.000 im Jahr 2013.
Ondanks dat massaal nieuwe parkeerplaatsen worden gebouwd is het tekort juist toegenomen, in 2013 werd het tekort in 2025 becijferd op 11.000 parkeerplaatsen, momenteel rekent men met een tekort van 13.000 parkeerplaatsen. De vraag naar parkeerruimte neemt sneller toe dan men kan bijbouwen.

De vraag is hoe dit effectief aangepakt kan worden. Ik denk zelf dat het tekort in werkelijkheid veel groter is, omdat op dit moment massaal wordt geparkeerd op plekken die officieel geen parkeerplaats zijn. Sommige Raststätten staan 's nachts zo volgeparkeerd dat je er nauwelijks nog doorheen kan rijden, elke bocht, hoek, gaatje en weghelft staat vol vrachtwagens buiten de vakken. Het uitbreiden van parkeerplaatsen is niet alleen het aanpassen van de capaciteit op alle illegaal geparkeerde vrachtwagens, je moet ook rekening houden met de hoeveelheid die doorrijdt omdat er geen plek meer is. Sommige Raststätten staan aan het eind van de middag al vol. Een bijkomend probleem is dat chauffeurs steeds vroeger - en dus vermoeider - gaan rijden om de parkeerproblematiek voor te zijn. Als je om 22 uur nog een parkeerplaats wil vinden is dat praktisch onmogelijk zonder ergens op de vluchtstrook te parkeren.

Men roept al snel van 'we moeten meer investeren in het spoor om een modal shift te bewerkstelligen'. Het probleem daarvan is dat het zeer veel geld kost voor een zeer klein effect. Het vrachtverkeer neemt zo snel toe dat er niet tegen aan te bouwen is. Het verbreden van Autobahnen en vergroten van parkeerplaatsen heeft wel direct effect. Een spoorlijn upgraden veel minder, omdat nou eenmaal een groot aandeel van het vrachtverkeer plaats vindt op verbindingen die niet of nauwelijks te beconcurreren zijn met het spoor. Het lijkt zo simpel; een rechterrijstrook vol vrachtwagens, wat als die nou op een trein zouden staan? Maar zo simpel is het niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2017, 22:31

Het is nogal makkelijk om met het vingertje naar "de ander" te wijzen, om daarmee je eigen tekortkoming te verbloemen. Sommige bijdragen in deze draad vormen een mooie illustratie daarvan. Hopelijk wordt het publieke belang ingezien van genoeg parkeer- en overnachtingscapaciteit voor zowel vrachtwagens als campers en overige recreatieve auto's.

En een transitie van het vervoer naar de spoorlijnen? Dat zie ik ook niet zo snel gebeuren, nu in Duitsland ook in hoog tempo de voormalige industrieaansluitingssporen gesaneerd worden. Voor bedrijven wordt het dan veel interessanter om wegvervoer te gebruiken: goedkoper, sneller en flexibeler.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Peter » do 10 aug 2017, 5:32

Het spoor is alleen interessant als je een volledige (of op zijn minst halve) treinlading in een keer van laad naar losplek kan brengen met minstens 10 (en liefst 30-40) wagons. Dat is meestal containers, bulkgoed of auto's. En dan nog is het aantal spoorlijnen beperkt. Volgens mij is er de laatste 20 jaar niet zoveel veranderd, ook op het Duitse spoor. Rangeeremplacementen voor goederentreinen buiten laad/los plekken zijn er nauwelijks meer (alleen wachtplekken).

Een deel van het probleem is de strengere Duitse controle van rijtijden en de makkelijke (tachograaf, GPS) controle. Dan moet je ook voor de gevolgen zorgen met parkeerplekken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door nederland24 » do 10 aug 2017, 21:26

Kwam toevallig deze video laatst nog tegen. Best een krom systeem in Duitsland. Zulke eetgelegenheden zijn juist het leukste van autorijden.
https://nos.nl/artikel/2049236-zomercol ... worst.html

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door keokiracer » zo 29 okt 2017, 8:15

Op de A3 'richting Würzburg':
Link
Creatief parkeren in een baustelle, op een viaduct ook nog :p
Ik las ook dat er in baustellen op enkele zwakkere bruggen schijnbaar al borden 'no parking' staan.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » zo 29 okt 2017, 8:51

Volgens mij is dat de Haseltalbrücke. Die is al langer geleden naar 2x3 rijstroken verbreed, maar het aansluitende wegvak nog niet, blijkbaar hebben ze de versmalling verder teruggebracht tot voor de brug. Mogelijk om 3 rijstroken aan stilstaand verkeer op de brug te vermijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door duikgek89 » zo 29 okt 2017, 8:55

keokiracer schreef:Creatief parkeren in een baustelle, op een viaduct ook nog :p

Slapen op een Duits viaduct. Als dat je geen slapeloze, spannende nachten oplevert...

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » zo 29 okt 2017, 9:31

^^
Er zullen nog flink wat parkeerplaatsen bij moeten komen wil je dergelijke taferelen naar het rijk der fabelen verwijzen.
De Duitse Autobahnen zijn al jaren niet meer berekend op de hoeveelheid verkeer dat er overheen raast.
Hetgeen te herleiden valt uit de vele Baustellen waar Duitsland inmiddels beroemd en berucht om is.

Van de regeringsbelofte "Mehr Güter auf die Schiene" is weinig tot niets terecht gekomen.
Het leeuwendeel van alle goederentransport gaat nog steeds via de weg.
Dus zullen dergelijke taferelen voorlopig tot de mores van alledag blijven behoren.

Daar heeft de invoering van de PKW Maut niets aan kunnen veranderen.
Sterker nog, de invoering ervan heeft tot vervelende bijwerkingen geleid, vrachtwagens die via Bundesstrassen door smalle dorpjes heen denderen om Maut uit te sparen.
Laatst gewijzigd door kingpin1966 op zo 29 okt 2017, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Davy » zo 29 okt 2017, 9:46

Het werd elders geloof ik hier al eens aangehaald, maar je kan een gedeelte van de parkeerproblemen best oplossen door eens echt veel strikter de cabotagewetgeving toe te passen, zodat de dagritten door binnenlandse chauffeurs worden gedaan waarvan de vrachtwagen 's avonds op het terrein staat i.p.v. op de parkeerplaatsen langs de weg bevolkt met dumpingchauffeurs rijdende met kentekens die hun thuisland nooit zien...

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » zo 29 okt 2017, 9:55

^^
Daar wordt door de Duitse Douane nauwelijks naar gekeken.
https://www.neues-deutschland.de/artike ... fahrt.html

Een hele bekende en beruchte firma die de cabotageregels omzeilt is het Hongaarse transportbedrijf Waberer.
Die bezetten soms komplete parkeerplaatsen of stallen hun halve wagenpark bij een bereidwillige boer op zijn land.
Er zullen er vast nog meer zijn die dit doen maar ik ken uit de media alleen Waberer.

https://www.eurotransport.de/news/lenk- ... 25676.html
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door Chris » zo 29 okt 2017, 10:07

Cabotageregels handhaven is ook geen taak van de douane. Dat doet de Bundesamt für Güterverkehr.

Het probleem in Duitsland (en veel andere landen) is dat het volume van het vrachtverkeer zo groot is dat effectieve controles onmogelijk zijn. Zowel op cabotage, overtredingen rijtijden als gebreken aan het voertuig. Zo'n controle kost veel tijd. Als je 15 of 30 minuten per vrachtwagen bezig bent voor een enigszins serieuze inspectie betekent dat je maar een microscopisch aandeel van het vrachtverkeer kan controleren, op veel snelwegen rijden immers 15.000 tot 20.000 vrachtwagens per dag.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door kingpin1966 » zo 29 okt 2017, 10:10

^^
De BAG zegt idd. niet genoeg mensen te hebben om deze controles uit te voeren.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Raststätten - Autohof - parkeerproblematiek

Bericht door mhkamp » zo 29 okt 2017, 10:28

Duitsland kan heel effectief controleren op de cabotage : Laten ze de mautkastjes daar op inspelen. Deze laten ook het afgelegde traject zien. Misschien een kwestie van de wet aanpassen, maar onmogelijk is het niet.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie