Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rene » ma 10 apr 2017, 23:38

Richting centrum wordt er straks dus een rijstrook ingeleverd tussen Westerlaan en Emmawijk.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » di 11 apr 2017, 15:20

Ik kijk uit naar de situatie wanneer de busbrug is afgerond en de bussen vertrekken vanaf de zuidzijde van het station. Wat zal het stationsgebied daar van opknappen en wat zal het er een stuk prettiger op worden voor de busreiziger en op de Oosterlaan. Ook voor de fietser zal er vooruitgang zijn qua fietsparkeren. De reconstructie Willemskade is dan essentieel voor een goede afwikkeling van het busvervoer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » di 11 apr 2017, 16:17

Aanpassing van de Willemkade is misschien noodzakelijk, maar waarom moet men met alle geweld een apart busbaan in de middenberm aanleggen. Nu krijg je bij de verkeerslichten met extra fases te maken, waardoor de capaciteit van de kruispunten gaat dalen. Extra verkeershinder is dan ook te verwachten.

Daarnaast kun je afvragen waarom het noodzakelijk is om de boel om de 15 jaar op de kop te zetten. 15 jaar geleden is de boel ook al stevig verbouwd (toen destijds de busbanen aangelegd moesten worden, op de kort daarvoor verwijderd rijstroken!!).

Tot midden jaren negentig lagen er 2 x 2 rijstroken op de Willemkade tussen de Burgermeester Roelenweg en de spoorwegovergang. Begin jaren negentig, toen de (voormalige) rotonde bij de Kamperbrug is aangelegd , zijn de 2de rijstroken grotendeels verwijderd (verharding eruit gehaald). Toen in 2001 - 2002 de busbanen aangelegd werden, kwamen deze rijstroken weer, als busbanen terug. Men mocht toen extra kosten maken, omdat deze rijstroken bij de verwijderd volledig eruit getrokken zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 apr 2017, 17:24

^^ Het antwoord op je vragen lijkt me vrij eenvoudig: de snelheid en stiptheid van de bussen wordt belangrijker gevonden dan de doorstroming van het autoverkeer.

Of dat nu echt zo nodig en gewenst is, dat is een tweede ;)

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » di 11 apr 2017, 17:27

Toegegeven, ik vraag me af of de doorstroming op Pannekoekendijk/Willemskade wel verbeterd met deze nieuwe busbanen. De vraag is of 2x2 rijstroken niet had gezorgd voor een evengoede doorstroming van het busverkeer. Toen de Pannekoekendijk open ging herinner ik me veel roodtijd voor zowel busverkeer als autoverkeer richting Katerdijk.

In Enschede/Hengelo ligt een vergelijkbare situatie op de Hengelosestraat/Enschedesestraat. Dit was vroeger een 2x2 situatie met ongelijkvloerse kruispunten in Enschede. Toch waren er veel doorstromingsproblemen. Met de nieuwe situatie (waar er dus 2 rijstroken af zijn gehaald voor de busbaan), lijkt de situatie toch stukken beter door te stromen...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » di 11 apr 2017, 18:55

Schelpenpaadje schreef:^^ Het antwoord op je vragen lijkt me vrij eenvoudig: de snelheid en stiptheid van de bussen wordt belangrijker gevonden dan de doorstroming van het autoverkeer.

Of dat nu echt zo nodig en gewenst is, dat is een tweede ;)
Na de opening van de busbanen verbeterde de bustijden nauwelijks, omdat deze stroken veel te kort waren om het verschil te maken. Het integraal naar 2x2 rijstroken verbreden (terugkeren naar de oude situatie) had veel meer geholpen voor zowel het OV als voor de auto's.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » wo 12 apr 2017, 10:35

Ik vermoed overigens wel dat er meer treintjes gevormd zullen worden door de bussen, nu zij alleen maar geregelde kruispunten zonder ander verkeer in hun fase tegenkomen tot ze van de Pannekoekendijk afgaan, en dat het dus relatief wel eens mee zou kunnen vallen hoeveel vertraging er in de toekomst is. Daarnaast kunnen dan de stadbussen en streekbussen beter samen oprijden en vermijd je dat ze elkaar kwijtraken en mixen met ander verkeer op de drukke rotonde bij de Westerlaan en het drukke kruispunt op de singel. Het busverkeer ligt dan helemaal vrij van de drukke ontslutingswegen van het centrum, en kunnen dan eventueel ook fijner afgesteld worden op de afwikkeling: 1 lange groenfase voor veel bussen tegelijk en daarna kunnen de bussen uitgesloten worden van het kruispunt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 18 apr 2017, 20:56

In Zwolle-Zuid hebben ze in één werkdag een 350 meter lang deel van de Nieuwe Deventerweg opnieuw geasfalteerd (en drempels opnieuw bestraat). Vanavond was de weg alweer te berijden. De komende dagen wordt de rest van de weg aangepakt. Wel fijn dat het zo snel gaat, als je dat soms uit Duitsland hoort dat ze weken of zelfs maanden bezig zijn om een weg te herasfalteren...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door GuteFahrt » za 22 apr 2017, 11:15

Niet zulke goede herinneringen aan infrastructuur in Zwolle afgelopen donderdag. Vanaf de Oosterlaan was de bedoeling via de Westerlaan en de Nieuwe Veerallee (naar de Ring) bij Zwolle-Zuid de A28 op te rijden.

Ware het niet dat er werkzaamheden zijn t.h.v. kruising Westerlaan/Willemskade. Nu éénrichtingsverkeer.

Er stond een tekstkar vlak na de rotonde bij het station in die richting waar op stond: "Westerlaan afgesloten" (of zoiets). Tot augustus volgens mij.

Kan zijn, maar toen wist ik nog niet dat we al op de Westerlaan reden. 20 auto's met ons ook niet. Iedereen doorrijden tot het niet meer kan en dan keren.

Altijd gezellig in Zwollywood. :p
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » za 22 apr 2017, 16:00

^^ Redelijk noodzakelijk werkzaamheden. Misschien loop ik te zeuren, maar waarom moet dit werk bijna 4 - 5 maanden gaan duren. Het wegvak is volgens mij nog geen 600 - 700 meter lang en is bijna volledig afgesloten. Dan moet de aannemer dit toch vlotter kunnen doen (mits Zwolle iets extra daarvoor betaald). In dat geval hoeft de verkeerschaos geen maanden te duren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » za 22 apr 2017, 21:23

^^ De Willemskade wordt ook nog helemaal opnieuw ingericht.

Het gaf mij vandaag wel de mogelijkheid om eindelijk eens met de auto door de Van Karnebeektunnel te rijden, ik moest toevallig vanaf Assendorp naar de Veerallee en dus was dat een logische route. :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » zo 04 jun 2017, 18:36

Het project Willemskade lijkt al aardig gevorderd. Ik kon me niet zo goed voorstellen dat er nog 3 maanden werk aan zit om het af te maken...

Afbeelding
Willemskade Zwolle-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Willemskade Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Willemskade Zwolle-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Willemskade Zwolle-4 by European Roads, on Flickr

Wel tamelijk bizar dat die verkeerslichten rechts in gebruik waren (en dus ook op groen gaat). Ze beïnvloeden de rest van de verkeersregeling ook terwijl er dus helemaal geen verkeer vandaan kan komen. Ik zag andere auto's wachten op verkeer dat niet kwam.
Afbeelding
Willemskade Zwolle-5 by European Roads, on Flickr

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » zo 04 jun 2017, 21:46

Ik was toevallig vandaag ook in Zwolle en ik vind het niet opschieten. Men is al ruim 6 weken bezig om dit kleine rot stukje om te bouwen. Vergeet niet dat aan de gewone rijbaan richting het centrum nog niets gedaan is (geen fundering aangebracht, banden geplaatst en asfalt in gedraaid). Aan de stationslaan moet nog alles gebeuren. Aan de westzijde van de overweg verwacht ik dat men uitsluitend de boel zelf aanpast en niets aan de verharding gaat aanpassen (alleen nieuwe deklaag). Dit laatste is ook logisch, want volgens mij is dit gedeelte 20 jaar geleden volledig opnieuw aangelegd, bij de aanleg van de Veerallee.

Overigens wordt de overweg in het weekend van 17 en 18 juni vernieuwd en is de overweg voor al het verkeer (incl. fietsers en voetgangers) afgesloten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » zo 02 jul 2017, 12:53

Gisteren werd het toch nog zonnig en ben ik even wezen kijken bij de Willemskade. Men is nu vooral bezig aan de overweg en de rijbaan richting centrum moet nog aangelegd worden. De rijbaan richting de ringweg en de busbaan is al klaar.

1. De overweg is grotendeels buiten gebruik gesteld.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-1 by European Roads, on Flickr

2. Verkeer kan alleen richting centrum, over de rijbaan die normaal richting de ring gaat (tegen het verkeer in dus).
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-2 by European Roads, on Flickr

3. Het nieuwe tweerichtingenfietspad aan de noordzijde.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-3 by European Roads, on Flickr

4. De elektrificatie van het Kamperlijntje.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-4 by European Roads, on Flickr

5. Het kruispunt met de Rieteweg.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-5 by European Roads, on Flickr

6. Kijkend richting de ringweg. Links gaat dan de Westerlaan, er komt naar links een busbrug over het spoor.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-6 by European Roads, on Flickr

7. Het nieuwe stuk tussen de Westerlaan en de Emmawijk. Dit stuk is eigenlijk maar 200 meter lang. Links de rijbaan richting de ringweg, in het midden de busbaan en rechts de nog aan te leggen rijbaan richting centrum.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-7 by European Roads, on Flickr

8. Andere kant op kijkend.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-8 by European Roads, on Flickr

9. Het is wel smal geworden... De intensiteit op de Willemskade is niet zo hoog (12.000 voertuigen) maar de opstelcapaciteit bij de verkeerslichten is wel erg beperkt.
Afbeelding
Willemskade Zwolle 01-07-2017-9 by European Roads, on Flickr

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » zo 02 jul 2017, 14:27

Mooie foto's, maar ik vind wel dat men een vreemde fasering toepast, waardoor het werk weken langer duurt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 17 jul 2017, 21:45

Een update van vanavond. Ik moet zeggen dat ik niet heel erg onder indruk ben van de bouwsnelheid, 17 dagen na de vorige update.

1. Kijkend richting de ringweg.
Afbeelding
Willemskade 17-07-2017-1 by European Roads, on Flickr

2. Kijkend vanuit de Rieteweg. Je kan links en rechts. De rijstrook in het midden is een busstrook naar de vrije busbaan en toekomstige busbrug over het spoor.
Afbeelding
Willemskade 17-07-2017-2 by European Roads, on Flickr

3. elektrificatie Kamperlijn.
Afbeelding
Willemskade 17-07-2017-3 by European Roads, on Flickr

4. De fietswegwijzer klopt niet helemaal. Centrum en station zijn linksaf. Station zou nog via Hanzeland kunnen, maar het centrum is kilometers om via die route.
Afbeelding
Willemskade 17-07-2017-4 by European Roads, on Flickr

5. Toerit naar de toekomstige busbrug over het spoor.
Afbeelding
Willemskade 17-07-2017-5 by European Roads, on Flickr

6. De Willemskade naar het centrum.
Afbeelding
Willemskade 17-07-2017-6 by European Roads, on Flickr

7. Gelukkig is de VRI nog in werking...
Afbeelding
Willemskade 17-07-2017-7 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Palance » ma 17 jul 2017, 21:50

Ik was hier zaterdag nog. Gelukkig kan je er op de fiets wel langs, min of meer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jul 2017, 21:58

Chris schreef:4. De fietswegwijzer klopt niet helemaal. Centrum en station zijn linksaf. Station zou nog via Hanzeland kunnen, maar het centrum is kilometers om via die route.
Hij klopt niet meer omdat er nu blijkbaar een tweerichtingsfietspad is/komt. Eerder klopte het wel omdat je via de fietsoversteek t.h.v. de Koningin Wilhelminastraat werd geleid om veilig te kunnen oversteken. Er is hier namelijk geen oversteekplaats voor fietsers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 17 jul 2017, 22:07

Er is inderdaad sinds enkele weken een tweerichtingenfietspad, je kan ook niet meer via de overzijde nu. Maar er staan ook nog tijdelijke borden dat het station rechtsaf is. Via linksaf ben je veel sneller bij het station (en al helemaal het centrum).

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Bizzie » di 18 jul 2017, 11:36

Ik kom er elke dag langs op de fiets als ik naar mijn werk ga. De eerste weken vond ik het project snel vorderen, maar nu een stuk minder snel.

Wel mooi dat het tweerichtingsfietspad nu doorloopt naar de Veerallee.

Ik ben erg benieuwd wanneer ze met de busbrug gaan beginnen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » di 18 jul 2017, 14:55

^^
In de afgelopen 2 weken moest een diepe \ grote rioolleiding vervangen worden. Dat heeft vrij lang geduurd.
Ik denk dat het tempo nu opgevoerd gaat worden, zodat over 1 - 2 weken het verkeer omgezet kan worden en de laatste delen aangepakt kunnen worden. Wel jammer dat men niet besloten heeft om de Willemskade in zijn geheel af te sluiten. In dat geval was het werk waarschijnlijk al klaar geweest.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 26 jul 2017, 20:11

Er zijn weer werkzaamheden aan de betonnen middensteunen van de tunnelbak van de IJsselallee. Langere tijd waren er houten platen tegenaan geplakt, maar nu zijn ze weer bezig met reparaties. De gemeente Zwolle heeft al heel lang problemen met deze tunnelbak onder de spoorlijn Zwolle - Deventer.

Afbeelding
IJsselallee by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Vinny » wo 26 jul 2017, 20:24

Het lijkt wel alsof het beton "wegspoelt". Enig idee wat er aan de hand is?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 26 jul 2017, 20:28

Ze zijn overdag buiten de spits bezig met het beton, het wordt behandeld / gereinigd of zo. Misschien komt er spuitbeton overheen. Het beton is hier vaak aangetast, misschien wel door strooizout.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » za 29 jul 2017, 23:00

^^

Dat zou kunnen kloppen. Waarschijnlijk heeft de aannemer Hydro Demolition toegepast.
In dat geval is de kans op extra schade van de wapening minder groot.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 02 aug 2017, 21:26

Het betonwerk in de tunnelbak van de IJsselallee is op de rijbaan richting Deventer bijna afgerond.

Afbeelding
IJsselallee Zwolle by European Roads, on Flickr

De verkeersomlegging is overigens vanwege de renovatie van het kruispunt met de Reysigerweg. Verkeer gaat er 2-0 voorbij. In de spits levert dat enige vertraging op, ik kwam er maandag om 17:30 overheen en dat kostte een paar minuten langer dan normaal. Maar omdat er geen kruisend verkeer is bij het kruispunt is de vertraging alleen door de samenvoeging van 2 naar 1, je kan daarna het kruispunt over zonder VRI die in werking is.
Afbeelding
IJsselallee Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 16 aug 2017, 15:09

Een paar foto's van de Willemskade. Inmiddels kan verkeer er deels weer overheen (centrum richting IJsselhallen).

Afbeelding
Willemskade Zwolle-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Willemskade Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

Een foute wegwijzer, Hasselt is geen wijk of bedrijventerrein maar een dorp 15 kilometer verderop.
Afbeelding
Willemskade Zwolle-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Willemskade Zwolle-4 by European Roads, on Flickr

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Jablan » wo 16 aug 2017, 15:59

Rogier schreef:Aanpassing van de Willemkade is misschien noodzakelijk, maar waarom moet men met alle geweld een apart busbaan in de middenberm aanleggen.
Als een busbaan naast een gewone weg ligt, is dat voor kruisend verkeer verwarrend (bus van links, bus van rechts, auto's van links, auto's van rechts) en rijden er teveel mensen de busbaan op, in de veronderstelling netjes af te slaan. Met dit soort doelgroepbanen in de as van de weg zijn er simpelweg minder vergissingen, aanrijdingen, doden. Ervaringsfeit oftewel een via de begraafplaats afgedwongen inzicht.

Voor de capaciteit van de kruisingen maakt het weinig uit of een busbaan nu links, rechts of in het midden van de weg ligt. Het is veel belangrijker hoe de VRI's zijn afgesteld. In onze omgeving staat alles op 'maximaal benutten' afgesteld en dat is ook niet alles:
- Je krijgt groen, terwijl er nog minstens vier auto's over de kruising rijden.
- Wie langzaam optrekt, beladen vrachtwagens bijvoorbeeld, ziet op een gegeven moment rood omdat alle lichten voor je neus op rood springen, ook al is de rij auto's achter je nog zo lang.

Maar goed, ik zie dat in Zwolle de fietsersbond heel actief is, getuige de brede fietspaden.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » wo 16 aug 2017, 16:11

Ik vraag me af hoe de effecten de komende tijd zullen zijn. Het lijkt mij dat het voorlopig alleen maar zal werken als een vermindering van capaciteit, vooral omdat er over de busbaan tot begin 2019 geen bussen zullen rijden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » wo 16 aug 2017, 17:29

Chris schreef:Een foute wegwijzer, Hasselt is geen wijk of bedrijventerrein maar een dorp 15 kilometer verderop.
Het bord is wat vroeg geplaatst. De 16 uitbreidingen van Stadshagen zijn nog niet gerealiseerd. :mrgreen:

Plaats reactie