Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » ma 19 dec 2016, 8:52

Het is nog redelijk ver weg, maar ik ben me vast aan het oriënteren: op zaterdag 25 februari rijden wij vanuit de regio Geldermalsen naar Zweisimmen in Zwitserland. Vanwege het begin van de krokusvakantie en de daardoor verwachte files op de Duitse A3 / A61 / A5 wil ik een wat minder voor de hand liggende route nemen: A2 / E25 naar Luik, E40 naar Battice, E42 / A60 / A1 / A8 / A623 / B41 naar Saarbrücken, A620 / B406 / N61 / A4 / A35 naar Basel en dan verder via A3 / A2 / A1 / A6 / H11.

Kent iemand de passage van Saarbrücken enigszins? Is dat een beetje te doen of is die route een don't? Andere suggesties? Is de route via Nancy - Épinal - Belfort - Biel al een fatsoenlijke optie, of verliezen we daar te veel tijd?

We hebben geen tijd om het in twee dagen te doen; zoontjelief moet op vrijdag nog naar school en is niet gediend van lange omwegen... ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 dec 2016, 9:11

Passage Saarbrücken en de aansluitende weg tot aan de Franse A4 zijn op zich goed te doen. Maar dat lijkt me net zo goed te gelden voor de route via Nancy en Épinal.

Je zou ook nog volledig snelweg kunnen rijden door in België de E25 te nemen en dan via Luxemburg en de Franse A31 en A4 richting Straatsburg te rijden. Eigenlijk gewoon de E25 blijven volgen vanaf Geldermalsen tot Bern. Dat kost je wat tol tussen Metz en Straatsburg, maar de tank in Luxemburg volgooien compenseert dat. Ik vind dat wel een prettige route.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » ma 19 dec 2016, 9:19

^^
Dank! Uiteraard ken ik de route via de E25 ook; die is ook een goed alternatief idd. Ik zocht eigenlijk naar de wat minder gebruikelijke routes die qua tijd/afstand toch niet te veel afwijken van de standaard. Tol is minder van belang; dat voel je toch niet op je vakantiebudget als je met een gezin gaat skiën.

V.w.b. de route via Épinal / Belfort / Biel: rijdt dat een beetje fatsoenlijk door op zo'n zaterdag? En zijn de Franse N19/N1019 en de Zwitserse A16 al zo ver klaar dat de overgebleven enkelbaans stukken voor niet al te veel vertraging zorgen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door duikgek89 » ma 19 dec 2016, 10:51

T-hijs schreef:Het is nog redelijk ver weg, maar ik ben me vast aan het oriënteren: op zaterdag 25 februari rijden wij vanuit de regio Geldermalsen naar Zweisimmen in Zwitserland. Vanwege het begin van de krokusvakantie en de daardoor verwachte files op de Duitse A3 / A61 / A5 wil ik een wat minder voor de hand liggende route nemen: A2 / E25 naar Luik, E40 naar Battice, E42 / A60 / A1 / A8 / A623 / B41 naar Saarbrücken, A620 / B406 / N61 / A4 / A35 naar Basel en dan verder via A3 / A2 / A1 / A6 / H11.
Is best een aardige en vlotte route. De passage van Saarbrücken stelt niks voor, de keuze voor de A623 is de goede ook al lijkt de route via de A1 korter, die is wat irritanter rijden.
Aan het einde van de snelweg ongeveer bij Saarbrücken Ludwigsberg, even opletten dat je rechts aanhoudt de stad in en dat je niet in de poging trapt om je die hele lus via de B41 te laten maken. Vervolgens blijf je rechtdoor rijden, bij het Ludwigskreisel, een ietwat raar verkeerspleintje, heb je drie stroken rechtdoor, vermijd de rechtse strook op dat punt, dan ga je al eerder de brug op en dat is net iets vlotter. Vervolgens op de brug goed opletten en bij de klaverlus aan het eind de meest linkse strook nemen omdat je anders in de verkeerde lus uitkomt (splitsing is net om de hoek). Dan rij je zo de A620 op.

Vanaf de A620 zou ik niet de B406 route nemen omdat je dan in Frankrijk door een paar dorpjes moet, de route via de B51 is iets sneller. Je volgt de A620 tot afrit 21 Saarbrücken-Güdingen, onderaan ga je linksaf en die weg volg je. Net na de Aldi ligt een verschoven rotonde, daar neem je de eerste afslag, eventueel via de bypass, om de B51 te verlaten. Dat lijkt quasi rechtdoor. Vervolgens ga je via een lus de brug op en over de Saar waarna je in Frankrijk op de rotonde linksaf de N61 op kunt. Die volgen naar de A4, dat is grotendeels 2x2, snoert alleen bij een paar rotondes in als ik het me goed herinner.


Vanaf de A4 kun je nog een stuk afsnijden langs een goedkopere pomp dan de pompen langs de snelweg: Bij Saverne eraf en de D1404 nemen. Bij de eerste rotonde kun je op de "centre commercial" een Macdonalds vinden en ook een betaalbaar tankstation, een ander betaalbaar tankstation zit iets verderop net na de tweede rotonde. Net na Wasselonne kun je rechtsaf de D422 op om bij de A35 uit te komen.
In tijd is dit min of meer hetzelfde als de omweg via de A4 en Straatsburg.
Kent iemand de passage van Saarbrücken enigszins? Is dat een beetje te doen of is die route een don't? Andere suggesties? Is de route via Nancy - Épinal - Belfort - Biel al een fatsoenlijke optie, of verliezen we daar te veel tijd?

We hebben geen tijd om het in twee dagen te doen; zoontjelief moet op vrijdag nog naar school en is niet gediend van lange omwegen... ;)
Ik heb schoonfamilie in Saarbrücken wonen. Niet dat ik daar de deur plat loop, maar ik kom er wel af en toe. Ik ben ook al zo naar Zwitserland gereden omdat ik in Saarbrücken familie op moest halen en die route is best goed te doen. Nu ben ik absoluut geen Frankrijk fan en op andere dagen zou ik zeker door Duitsland crossen, maar op een dag als deze is dat wat anders.


Het andere alternatief wat Coen Tunnel aangeeft via de N57 ken ik, maar ik ben er nog niet afgeslagen de N19 op richting Biel. Snarfflevoland heeft weleens aangegeven dat de grenswachters bij Delle vervelend kunnen doen. Verder is dat volgens mij grotendeels geen verkeerde route maar ik weet wel dat de passage van Biel wat vervelend kan zijn.
Aangezien de A5 in Duitsland nu vrij is van werkzaamheden denk ik niet dat de A35 in Frankrijk een probleem gaat zijn door mensen die de A5 vermijden, daarom zou ik persoonlijk voor de route via Saarbrücken opteren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 dec 2016, 1:07

De route via Belfort en Biel/Bienne zou ik inderdaad niet adviseren, ook al zouden de A5 en A16 beiden zelfs geheel gereed zijn. De route via Basel rijdt een stuk aangenamer en op de betreffende zaterdag verwacht ik geen drukte op de Zwitserse A1 tussen Härkingen en Bern. Sowieso zal je goed merken dat het met de sterke Zwitserse Frank tamelijk rustig zal zijn qua wintersport in Zwitserland. Je hoeft geen Franse of Oostenrijkse tafferelen te verwachten. ;)

De doorsteek bij Saarbrücken is opzich prima te doen, hetgeen duikgek89 al erg goed beschrijft, maar het is ook weer niet een geval voor iedereen. Heb de route ook meerdere keren gereden. Persoonlijk zou ik op die betreffende zaterdag (25 februari) gewoon over de Duitse A61 en A5 rijden. Hoogstends loopt het stukje tussen Walldorf en Karlsruhe vast, maar daarvoor heb je de A65 als uitwijkroute. Ten zuiden van Karlsruhe verwacht ik geen grote drukte meer, omdat Zwitserland nu niet bepaald een massale wintersportbestemming is.

Kortom: Ik denk dat je gewoon het beste de standaard A61-A6-A5 route kunt nemen op de betreffende zaterdag, met de A65 als eventueel alternatief, mocht het op de A5 tussen Walldorf en Karlsruhe vast staan. Wel zou ik de A3 geheel vermijden. Aangezien je vanuit Geldermalsen vertrekt zijn de alternatieven via Saarbrücken of via Luxembourg natuurlijk wel goed te doen. Ik zou echter dan wel eerder de route via Saarbrücken nemen, omdat de route Liège-Luxembourg-Metz natuurlijk ook door de nodige Frankrijkgangers gebruikt zal worden. Ik weet niet hoe de vakanties precies in België vallen, maar de corridor A6-A3 door Luxemburg kon dan nog wel eens druk worden, alhoewel ik echte files daar niet verwacht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door duikgek89 » di 20 dec 2016, 12:02

Zonder files e.d. is de route via de A61 en A5 uiteraard sneller dan de route via Saarbrücken, maar dit is wel de zaterdag aan het begin van de carnavalsvakantie Frans. Denk je niet dat de A61 vol gaat zitten met Oostenrijk gangers? Bijna iedere inwoner van Brabant, Limburg en het Rheinland die geen carnaval viert zal proberen te vluchten, velen daarvan via de A61. Het aantal files zal wel meevallen zolang er geen idioten tegen elkaar aan rijden, maar het is de vraag in hoeverre je lekker ontspannen een lekkere snelheid kunt rijden, zeker als er een flink aandeel gele platen op de weg zit.
Daarom vind ik het idee om via Saarbrücken te gaan niet slecht als je dat eens wilt proberen, dat zou beduidend rustiger moeten zijn. Misschien uitgezonderd het stukje tot Maastricht, in Maastricht heb je nu het geluk dat de tunnel open is. Vanaf Battice tot Wittlich zit er waarschijnlijk geen kip op de weg en de A1 naar Saarbrücken is normaal ook niet druk. Je moet daar wel aardig sturen en als je niet gewend bent aan het rijden van bochten op hoge snelheden dan is het ook niet per definitie evident om daar ver boven Richtgeschwindigkeit te rijden.

Wat ik persoonlijk zou doen weet ik niet precies maar hangt ook van de vertrektijd af. Mocht ik in staat zijn om wat later te vertrekken als de knelpunten al zichtbaar zijn dan zou ik de keuze daar vanaf laten hangen. Zou ik ergens tussen 06:00 en 09:00 vertrekken als velen anderen dat waarschijnlijk ook doen dan zou ik misschien wel via Saarbrücken gaan, maar dan weegt in die keuze ook mee dat ik daar wellicht even gedag zou willen zeggen.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » di 20 dec 2016, 12:32

Dank allebei!

De planning is om rond 8 uur te vertrekken, maar wellicht als "mevrouw T-hijs" het op haar heupen krijgt dat we toch al om 6 uur in de auto zitten.:hahaHAHA:

Ik denk dat ik inderdaad Saarbrücken ga proberen. De bochtige A1 ken ik wel en ik heb daar geen moeite mee. Ben ook niet zo'n enorme gaspedaalvloerder als ik met gezin en dakkoffer rij (lees: nog minder dan anders), dus problemen voorzie ik niet zo. Als het niet bevalt weet ik dat voor de volgende keer... ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Chris » di 20 dec 2016, 13:55

Ik ben in september naar Italië gereden, via Saarbrücken (vooral om de grote hoeveelheid werkzaamheden elders in Duitsland te vermijden). De passage van Saarbrücken is een kwestie van een paar minuten en de bewegwijzering volgen. Onze overnachting was in Forbach, net over de grens in Frankrijk, dus we zijn toen via de D31BIS gereden, een voie express van Forbach naar Sarreguemines en daarna verder tot de A4. Van Saverne binnendoor gereden naar Molsheim om de omweg via Strasbourg te besparen. Echt veel tijd win je daar overigens niet mee, ik vond het een beetje tegenvallen hoe goed je daar kon doorrijden.

In februari zou er denk ik nog niet veel reden zijn om de A61-A5 te vermijden, veel werkzaamheden zijn dan nog niet opgestart. Het is wel zo dat de A1 aanzienlijk rustiger is dan de A61 (vooral ook qua vrachtverkeer).

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » di 20 dec 2016, 14:24

De enige reden dat ik de route via Duitsland wil mijden is dat die dag de krokusvakantie begint. Mijn ervaringen op de A61/A5 zijn nou niet echt rooskleurig wat dat aangaat. En mijn vermoeden dat de route via Saarbrücken rustiger is, want minder voor-de-hand-liggend, wordt door de reageerders bevestigd, dus ik ga het gewoon proberen. Dat de route via de E42/A60 landschappelijk superaantrekkelijk is helpt overigens ook. :yes:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 dec 2016, 21:59

duikgek89 schreef:Zonder files e.d. is de route via de A61 en A5 uiteraard sneller dan de route via Saarbrücken, maar dit is wel de zaterdag aan het begin van de carnavalsvakantie Frans. Denk je niet dat de A61 vol gaat zitten met Oostenrijk gangers? Bijna iedere inwoner van Brabant, Limburg en het Rheinland die geen carnaval viert zal proberen te vluchten, velen daarvan via de A61.
Als je extra vroeg vertrekt zal het denk ik wel meevallen met al die problemen of anders achter de massa aan. De echte files verwacht ik meer op de A3, A6, A7, A8, A9, A93 en A99. De A5 is alleen tussen Walldorf en Karlsruhe kritisch en dat valt vanaf de A61 via de A65 probleemloos te omzeilen. De massa rijdt vanaf Karlsruhe de A8 op richting Ulm en München.
duikgek89 schreef:Daarom vind ik het idee om via Saarbrücken te gaan niet slecht als je dat eens wilt proberen, dat zou beduidend rustiger moeten zijn.
Het scheelt natuurlijk wel dat de route via Saarbrücken vanaf Geldermalsen niks om is. Wat dat betreft is het zondermeer een serieuze optie, ook al betwijfel ik of Thijs er echt wat tijd mee wint, maar relaxed over een lege snelweg cruisen heeft natuurlijk ook wel wat. Eenmaal in Frankrijk vind ik het over de A4-A35 tot Basel niet meer zo opschieten, ook al kan je die afkorting tussen Zabern en Molsheim nemen, maar die schiet ook niet zo op. Op de Duitse A5 ten zuiden van Karlsruhe kan je een stuk beter doorrijden, maar als je toch al met dakkoffer zit, zal het verschil natuurlijk niet erg veel zijn. En uiteindelijk is het fraaie landschap door de Ardennen en Eifel ook niet verkeerd.
T-hijs schreef:De bochtige A1 ken ik wel en ik heb daar geen moeite mee. Ben ook niet zo'n enorme gaspedaalvloerder als ik met gezin en dakkoffer rij (lees: nog minder dan anders), dus problemen voorzie ik niet zo. Als het niet bevalt weet ik dat voor de volgende keer...
In dat geval zal het stuk A1 tussen Nonnweiler en Saarbrücken geen enkel probleem voor je zijn. Sowieso is het daar verstandig om rustig aan te doen. Als je sowieso toch al rustig aan doet lost dat 'probleem' zich vanzelf op. :)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 20 dec 2016, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Chris » di 20 dec 2016, 22:08

De A61 is niet echt een typisch winterknelpunt. Doorgaans loopt het pas diep in Zuid-Duitsland vast, zoals op de A7 Ulm - Memmingen en voor de grens bij Füssen (en aansluitend de hele Fernpass), of oostelijker de A8-A93 naar Kufstein.

De winterdrukte is sowieso anders dan in de zomer. Er zijn alleen de langdurige (meerjarige) werkzaamheden, onderhoud wordt meestal pas in maart of april weer gestart. De winterdrukte is vooral op Tirol en de Franse Alpen gericht. Veel minder mensen gaan naar Zwitserland omdat het echt een stuk duurder is.

Het voordeel is wel dat je in Zwitserland zelf ook minder drukte hebt. Ik heb meermaals verhalen gehoord van mensen die al 4-6 uur kwijt waren vanuit het dal in Oostenrijk tot voorbij München of Ulm. En dan moet je nog 8 uur rijden (als het meevalt en onderweg niet sneeuwt...)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 dec 2016, 22:24

^^
Die horrorverhalen ken ik ook. Hetzelfde gebeurd ook wel op het laatste stuk door Frankrijk, pakweg vanaf (of ten oosten van) Lyon. In Zwitserland ben ik regelmatig in de winter en daar komen dit soort tafferelen überhaupt niet voor. Zelfs al heb je het laatste stuk met flink wat sneeuw te maken. Het enigste echte knelpunt is de Furkatunnel (autotrein) tussen Realp en Oberwald, waar op wisseldagen de wachttijd tot circa 2,5 uur kan oplopen. De Lötschbergtunnel is daarvoor veel efficiënter georganiseerd met nauwelijks vertragingen.

Verder is de tunnel naar Livigno (Munt La Schera) als knelpunt nog noemswaardig, maar die is speciaal op winterse zaterdagen de hele ochtend richting Zwitserland en de hele middag richting Italië geopend.

Op de Zwitserse autosnelwegen loopt het tijdens de typische skiweekenden vrijwel nergens vast, behalve misschien de standaard filetjes rondom Zürich. Verder hoogstends wat tussen Lausanne, Vervey en Martigny op de A9, maar ook dat valt reuze mee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » ma 09 jan 2017, 12:55

^^ Dat zijn gelukkig trajecten die ik niet hoef te rijden. Bij Bern de A6 op naar Spiez en dan de H11 op. Het maar 835 km vanaf ons huis, via Saarbrücken en Strasbourg. Enige knelpunt in Zwitserland is vaak de Belchentünnel in de A2, ook door de Duitsers en 'Ollanders die naar Châtel in Frankrijk gaan trouwens.
Chris schreef:(...)
De passage van Saarbrücken is een kwestie van een paar minuten en de bewegwijzering volgen.
(...)
En wat volg ik daar? Sarreguemines? Hoe heet dat trouwens in het Duits (ervan uitgaande dat de Duitsers niet de Franse naam op de borden zetten)? En vervolgens Strasbourg neem ik aan?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2017, 14:28

^^ Saargemünd, maar de Duitsers zetten gewoon Sarreguemines op de borden (hier dan in de andere richting):

Afbeelding
Foto van Chris

Vanuit het noorden/westen kun je overigens ook de halve aansluiting :AS: 20 Saarbrücken-Schönbach nemen, naar de B406, die overgaat in de Franse N61, maar zoals Duikgek al aangaf zal het iets sneller zijn om :AS: 21 Saarbrücken-Güdingen en de B51 te nemen, omdat je dan de bebouwde kom van het Franse Grossbliederstroff vermijdt.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 09 jan 2017, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Chris » ma 09 jan 2017, 14:31

Metz wordt vanaf de A623 bewegwijzerd. Vanaf de A1 kan je ook borden met A620 volgen. Je moet sowieso over de A620 om verder te rijden naar Frankrijk.

Afbeelding
A623-15 by European Roads, on Flickr

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » ma 09 jan 2017, 14:32

Dank je wel! Ik las hierboven dat via de B51 beter zou doorrijden, vandaar... Ik kijk tegen die tijd wel even hoe en wat.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2017, 14:37

^^ Ik was mijn post al aan het aanpassen. :) De B51 zal inderdaad iets sneller zijn, al zal het niet veel uitmaken.
Chris schreef:Metz wordt vanaf de A623 bewegwijzerd. Vanaf de A1 kan je ook borden met A620 volgen. Je moet sowieso over de A620 om verder te rijden naar Frankrijk.

Afbeelding
A623-15 by European Roads, on Flickr
Maar heeft het ook zin om Metz te volgen als je richting Straatsburg moet? Wordt je als je Metz volgt niet over het OWN naar de B41 en de A6 :AS: 2 Saarbrücken-Goldene Bremm geleid? Je kan wel Metz volgen, maar je zal dan inderdaad wel de A620 op moeten rijden.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » ma 09 jan 2017, 14:39

A620 richting oosten, dat komt wel goed. En anders grijpt de navigatie wel in, neem ik aan... ☺️
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2017, 14:41

^^ Het zal zich vanzelf wel wijzen ja. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door Chris » ma 09 jan 2017, 14:47

als je vanaf Saarbrücken richting Metz wilt, dan moet je op de A6 direct na het Dreieck Saarbrücken keren (bij de beruchte Fechinger Talbrücke).

Ik dacht dat je richting Metz niet over de B41 naar Goldene Bremm wordt geleid.

In Saarbrücken ga je eerst onder het spoor door, vervolgens steek je de Saar over. Hier moet je de meest linker rijstrook aanhouden om naar de A620 te rijden. De meest rechter gaat richting Luxemburg, de middelste maakt een looping en komt op het onderliggend wegennet uit. Dit is een scherpe bocht waarin de middelste en linkerrijstrook splitsen.

Als je gewoon de bewegwijzering volgt is het wel te doen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door duikgek89 » ma 09 jan 2017, 16:24

Coen Tunnel schreef:^^ Ik was mijn post al aan het aanpassen. :) De B51 zal inderdaad iets sneller zijn, al zal het niet veel uitmaken.
Ik schat hooguit 5 minuten en het is ongeveer even makkelijk te rijden, het hangt wat van de drukte in Grossbliederstroff af.

De B41 zou ik vermijden, dan sturen ze je wat om langs de andere kant van dat rangeerterrein bij de REWE en Baumarkt voorbij terwijl dat niet sneller is. Tenminste, in mijn beleving niet.

Het makkelijkste is om op de splitsing hierboven aangegeven op foto A623-15, Metz te volgen, dus de rechterstrook nemen aan het einde van de A623. Van daaruit rechtdoor blijven rijden totdat er 3 rechtdoor rijstroken komen, daar de twee linkse aanhouden om de iets snellere route over het viaduct te rijden*1.
Op de brug over de Saar rivier krijg je weer 3 stroken, daar hou je de linkse strook aan, dan kom je zo op de A620 uit.
Vervolgens afslagnummer 21 nemen en onderaan linksaf.

Dat stelt echt niks voor als je precies doet zoals Chris en ik hier beschrijven. Dan rij je deze route: https://www.google.nl/maps/dir/49.26047 ... 4b!1m0!3e0

edit2: Startpunt daar is ongeveer de locatie van de foto A623-15 hierboven /edit2

*1: De rechterstrook gaat onder het viaduct langs, langs de Q-park en een extra verkeerslicht, mocht je daar per ongeluk opkomen is dat ook geen ramp.

edit:
Als je wel de B41 zou nemen krijg je zoiets: https://www.google.nl/maps/dir/49.26047 ... 19!1m0!3e0

Volgens google maps maar 400m extra maar niet prettig of vlot rijden.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » ma 06 mar 2017, 11:36

Zo, tijd voor de terugkoppeling.

De route is een prima alternatief; afgezien van wat file voor Basel door de voorjaarsvakantiedrukte (leuk woord voor Galgje) hebben we prima door kunnen rijden. Het oponthoud door Saarbrücken mag geen naam hebben. Overigens heb ik inderdaad niet de route via de B41 genomen.

Wel vervelend: de A35 loopt in Frankrijk bij Mulhouse via een TOTSO. Je moet afslaan om de A35 te blijven volgen. Mijn navigatie zei niets en het was wat druk, dus opeens zat ik op de A36 richting Lyon. Maar de eerste afrit liet niet lang op zich wachten.

Op de terugweg ging het ook prima. In Basel op de A3 enige file voor de grensovergang, omdat men het nodig vond alles door één poortje bij de grens te leiden. Nu had ik de TOTSO bij Mulhouse gelukkig wél op tijd in de gaten.

Echt knap vervelend was echter een "volsperrung" op de A1 bij Illingen, net ten noorden van Saarbrücken. Die werd pas op de A1 zelf aangekondigd. Verkeer werd via (ik meen) de U15 geleid (via de Saarbrücker Straße naar het oosten en vervolgens de L112 naar het noorden) en dat ging t r a a a a g. Na 500 meter omgedraaid; doorgestoken naar Eppelborn en daarvandaan via de B10 en de B269 naar de aansluiting Tholey gereden. Kostte al met al (inclusief uitzoeken van deze route) bijna een uur. Als ze dat nou vóór het Kreuz Saarbrücken hadden aangegeven op de A8 was dat een stuk slimmer geweest, want dan had ik via Luxemburg kunnen rijden. Had zeker tijd gescheeld.

Maar de route an-sich was zeer zeker voor herhaling vatbaar!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » di 18 jul 2017, 10:31

^^
Note for self:
Helemaal vergeten te vermelden dat op de heenreis de route via de A2 van Basel naar het zuiden (door de Belchentünnel) echt helemaal shocking klem stond met gedoseerde tunnelpassage. Daarom via de A3 verder oostwaarts gereden en daar de A1 richting Bern genomen. En die A1 was echt over de volle lengte tot Bern één groot drama. Pas toen we op de A6 waren konden we weer normaal doorrijden. Vanwege de vertraging onderweg nog een supermarkt aangedaan, die gelukkig nog vers brood had. Uiteindelijk hebben we er, inclusief alles, bijna 12 uur over gedaan van deur tot deur. Dus dat Zwitserland niet vast zou staan op dit soort dagen gaat niet altijd op. En het was mooi weer, dat ook nog.
Wellicht volgend jaar toch de route via de Franse N57-N19-N1019 proberen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 jul 2017, 13:09

^^
Mij staat nog wat bij dat er toen ergens een ongeluk is gebeurd, waardoor het extra vast liep. Deels viel de Zwitserse wintervakantie ook samen met Krokusvakantie en diverse Duitse en/of Franse vakanties. Normaliter zijn de problemen echter zeer beperkt. De andere krokusvakantieweek was er niks aan de hand.

Je bent overigens wel enorm ver omgereden via Birrfeld. Vanaf Basel kan je als alternatief voor de passage door Belchen ook via Liestal rijden en verder over de H12 naar Oensingen (richting Bern) of via H2 naar Olten (richting Gotthard). Beide OWN varianten rijden eigenlijk verrassend goed door - vooral in het weekend - omdat ze bijna niet bekend zijn als alternatief voor de A2. Enig probleem is de vermoeiende passage door Olten, maar daar heb je via de H12 richting Bern niks mee te maken.

Richting het Berner Oberland is overigens ook altijd de route via Luzern en de Brünigpass (A8) nog een optie. Soms rijdt het wel eens wat traag de bergpas over, maar files heb ik er nog nooit meegemaakt. Alleen bij enorm heftige sneeuwval is de bergpas soms kortstondig afgesloten, maar in zo'n situatie moet je overal al met aanzienlijke vertragingen rekenen.

De route door de Jura (N1019-A16-A6) kan ik nochthans niet aanbevelen. Ik moet daar helaas regelmatig langs. De route schiet niet bepaald op, daarvoor kan je op de A1 een hele poos in de file staan. In het absolute noodgeval kan je vanaf Basel altijd nog via de A18-H18 naar Delémont rijden en vanaf daar verder via Biel naar Bern. Dat is naar mijn ervaringen altijd nog sneller als via Belfort.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zwitserland via Saarbrücken: do of don't?

Bericht door T-hijs » di 18 jul 2017, 13:33

^^
Die route via A22 en H12 had me inderdaad waarschijnlijk een hoop tijd gescheeld; die ga ik onthouden voor een eventuele volgende keer! :top:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie