Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jul 2016, 21:40

^^ Daarvoor had ik de snelweg Brussel-Roeselare-Veurne ingetekend. ;)

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Archeopendra1234 » do 14 jul 2016, 22:57

Coen Tunnel schreef:^^ Daarvoor had ik de snelweg Brussel-Roeselare-Veurne ingetekend. ;)
Een volledig sterknooppunt te Veurne en doortrekken tot Ieper en we spreken er niet meer over :D

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door MrL » ma 26 sep 2016, 18:12

Even getwijfeld onder welk topic ik dit zou plaatsen.
Naar aanleiding van de septemberverklaring van het Vlaamse Parlement:
Forse investeringen in mobiliteit
Er wordt geïnvesteerd in nieuwe tramlijnen van en rond Brussel en er komen nieuwe fietssnelwegen.
"Met een jaarlijks investeringsbudget van 350 miljoen € , met 2 miljard € in de Brusselse Ring en 3,5 miljard € in de Oosterweelverbinding, is er nog nooit zoveel geïnvesteerd in weginfrastructuur.
Het jaarlijkse investeringsbudget kent een ongeziene verhoging van 100 miljoen €
Aldus de Minister-President.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Rogier » di 27 sep 2016, 7:08

Is deze verhoging structureel of een eenmalige verhoging?
Zelfs dan nog vind ik het budget te laag, als het vergelijkt met het budget voor de infrastructuur in Nederland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » di 27 sep 2016, 15:53

^^ Het is inderdaad niet zo heel veel, maar je moet je bedenken dat het hier alleen om Vlaanderen gaat (en niet heel België). € 100 miljoen/jaar is qua inwonertal te vergelijken met pak 'm beet € 250 - 300 miljoen in Nederland, en dat is schijnbaar alleen voor aanleg (investeringen) en niet onderhoud.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 27 sep 2016, 20:19

Rogier schreef:Is deze verhoging structureel of een eenmalige verhoging?
Zelfs dan nog vind ik het budget te laag, als het vergelijkt met het budget voor de infrastructuur in Nederland.
Structureel lijkt mij uit de context van het artikel. Zoals ook hierboven gezegd moeit je het schaalverschil ook in rekening nemen als je het vergelijkt met Nederland. We hebben terug een kleine dip gehad in 2015 maar de komende 3 jaar lijkt mij dat er weer forst geinvesteerd gaat worden, naar aanloop van de "Monsterverkiezingen " van 2019 (Regionaal plus Federaal).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » vr 30 sep 2016, 15:06

^^Alle verkiezingen zijn tegenwoordig federaal + regionaal. Dus eigenlijk zijn dat geen monserverkiezingen meer, maar eerder normale verkiezingen.

Verder hoop ik ook dat de verhoging structureel is. Een groot deel van het budget zal sowieso naar de Brusselse Ring en de Oosterweelverbinding gaan. Maar dat zijn dan ook de projecten met het meest potentieel om de files te verlichten. Dus terechte uitgaven. Als projecten elders in Vlaanderen wat moeten wachten (zoals N60 te Ronse of A8 Halle) dan is dat maar zo .... Die projecten hebben veel minder invloed op de files en verlichten hooguit een lokale problematiek.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » ma 02 jan 2017, 20:04

Het afgelopen jaar stonden we met z'n allen weer wat langer in de file dan in 2015. De filelengte in Vlaanderen steeg naar 141 km op een werkdag t.o.v. 136 in 2015 alsook de filezwaarte die met 40% toenam. De filezwaarte in de regio Antwerpen steeg zelfs met 50% vergeleken met 2012.

Artikel: http://www.demorgen.be/binnenland/geen- ... -b09b508f/

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door MrL » do 19 jan 2017, 11:22

AWV laat zich weer van zijn meest professionele kant zien:
“Eén putje door de vrieskou en alles rond Antwerpen zit vast"
http://www.gva.be/cnt/dmf20170118_02681 ... ling-op-r2

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » do 19 jan 2017, 18:07

In dit geval kunnen ze weinig anders. Het zou onverantwoord zijn om de schade niet te herstellen en alles op zijn beloop te laten.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » do 19 jan 2017, 19:23

Het moet zijn dat de schade groot was en een gevaar vormde voor de veiligheid van de weggebruikers. Anders had AWV ongetwijfeld geopteerd om de werken 's nachts uit voeren.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » ma 13 mar 2017, 20:05

Naar jaarlijkse gewoonte heeft het Vlaams Verkeerscentrum het "Rapport verkeersindicatoren snelwegen Vlaanderen" voor 2016 bekend gemaakt.
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... 016-170313

- Enkele conclusies uit het rapport:
- De filelengte is in Vlaanderen tijdens de avondspits aanzienlijk toegenomen met gemiddeld 16 kilometer (van 105 km in 2015 naar 121 km in 2016).
- Ook de filezwaarte is gestegen in 2016 met 22 à 23% in de Antwerpse regio en met 7% in de regio Brussel. Tevens neemt ook de verzadigingsgraad van het snelwegennet toe.
- Het drukste wegsegment blijft de R1 tussen Berchem en Antwerpen-Oost met dagelijks 139.000 voertuigen per rijrichting.
- De Kennedytunnel verwerkt dagelijks 79.000 voertuigen in iedere richting en is daarmee de drukste snelwegtunnel van het land. Hiermee verwerkt de Kennedytunnel dagelijks 5 keer meer verkeer dat de verderop gelegen Liefkenshoektunnel.

Alle andere cijfergegevens en vaststellingen zijn terug te vinden in het rapport.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » ma 13 mar 2017, 20:08

Tja dat krijg je als het verkeer groeit maar de wegcapaciteit niet. In Duitsland begint het de laatste jaren ook uit de hand te lopen met groeicijfers van tegen de 20% per jaar. Al ligt de oorzaak daar vooral bij de vele wegwerkzaamheden. Duitsland zou veel minder congestie hebben als er niet zo waanzinnig veel wegwerkzaamheden zijn, in België / Vlaanderen zijn het vooral capaciteitsproblemen en de zwakke knooppunten binnen het netwerk (de stedelijke knopen Antwerpen en Brussel waar niet/nauwelijks alternatieve verbindingen zijn).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 14 mar 2017, 10:50

^^
Er wordt ingerdaad aangehaald dat de R0 en de R1 relatief gezien de drukste wegen van het land. Bij het oplossen van de knelpunten op deze locaties zal dat een impact hebben op heel ons wegennet. Bij de R0 liggen de werken in het verschiet en vinden er al actuele investeringen plaats. Bij de R1 (en R2) is de toekomst iets minder duidelijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Willem » di 14 mar 2017, 11:59

Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel kan helpen: dan zal verkeer sneller geneigd zijn om die tunnel te nemen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door waldo79 » di 14 mar 2017, 13:24

Die tunnel ligt nogal los van het netwerk om nu van nut te zijn. Eerder handig voor verkeer vanuit Nederland naar Gent en Brugge.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » di 14 mar 2017, 16:53

Zonder de aanleg van een paar flinke stukken nieuwe weg ga je niet ontkomen aan een grote hoeveelheid doorgaand verkeer op de R0 en R1 en een gridlock bij het minste of geringste incident.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 14 mar 2017, 17:18

^^
Als je ziet welke invloed verafgelegen incidenten op het verloop van het verkeer hebben van onze twee grootste ringwegen, zijn nieuwe stukken weg inderdaad onontbeerlijk. Een ongeval op knooppunt Heverlee, Lummen en Ranst, kan heel het verkeer in oostelijke Vlaanderen in de soep laten draaien. Er moeten nieuwe noord-zuidassen komen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door verfmeer95 » di 14 mar 2017, 17:43

^^ Eindhoven-Hasselt en Turnhout-Geel-Aarschot zijn inderdaad erg nuttig, maar voor de Vlaamse ruit zie ik meer in diagonale assen, zoals St. Niklaas-Mechelen-Aarschot en Ranst-Willebroek-Dendermonde-Aalst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 mar 2017, 20:09

^^ Je zult een combinatie nodig hebben. Bijvoorbeeld Hoogstraten - Herentals - Aarschot - Boutersem - Louvain-la-Neuve - Nijvel. En R2 - Beveren - Temse - Dendermonde - Aalst - Ninove - Edingen - Zinnik - Bergen. Dat zijn twee noord-zuid-assen die Antwerpen en Brussel gigantisch kunnen ontlasten. Eventueel gecombineerd met een doortrekking van de E314 naar de E429: Leuven - Overijse - Waterloo - Halle.

Dan denk ik dus aan zoiets:

Afbeelding
Willem schreef:Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel kan helpen: dan zal verkeer sneller geneigd zijn om die tunnel te nemen.
Dan zal het daar ook eerder vastlopen. Nee, ik ben maar wat blij dat de Liefkenshoektunnel een toltunnel is, dan kan ik ook in de spits meestal filevrij voorbij Antwerpen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » wo 15 mar 2017, 20:15

^^
Bepaalde aspecten zouden nog realiseersbaar zijn maar ik vrees dat de impact te groot is wat betreft onteigeningen.
verfmeer95 schreef:^^ Eindhoven-Hasselt en Turnhout-Geel-Aarschot zijn inderdaad erg nuttig, maar voor de Vlaamse ruit zie ik meer in diagonale assen, zoals St. Niklaas-Mechelen-Aarschot en Ranst-Willebroek-Dendermonde-Aalst.
In het gewestplan is een aftakking voorzien op de A2 tussen Aarschot en Holsbeek. Er zijn dus ooit plannen in die richting geweest.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door mavas » wo 19 jul 2017, 15:10

Ik las deze week in een treinenblaadje dat Jupiler de trein gaat gebruiken als vervoermiddel voor het bier. Met als belangrijkste reden: de structurele files in Brussel en omgeving.
Het is toch schrijnend dat dit moet gebeuren. :sadley:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door JonasCoryn » wo 19 jul 2017, 17:15

^^
Het komt zelfs voor dat bedrijven wegtrekken of niet in ons land investeren door de immense fileproblematiek.
Verder zijn we goed bezig hoor :top:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Willem » wo 19 jul 2017, 19:03

Toch is het punt moeilijk op te lossen. Brussel (het gewest) is veruit de grootste stad van het land en dat trekt het nodige (forensen-)verkeer. Gecombineerd met de centrale ligging in het land waardoor al het het lange-afstandsverkeer de stad moet passeren maakt dat er enorme fileproblematiek ontstaat. Uiteraard is dat niet ideaal.

Tegelijk is de oplossing moeilijk. Eventueel zou je een grote snelwegring op ruimere afstand van de stad kunnen bouwen, zeg een ring Nijvel-Ottignies-Leuven-Mechelen-Aalst-Edingen-Nijvel, conform het grote voorbeeld Parijs (op andere schaalgrote maar wel gecorrigeerd voor het feit dat Frankrijk veel groter is dan Belgie. Dan loopt die Franse ring om Parijs via de A19 en A29 etc. ).

Dan nog blijft dat er zoveel verkeer in het Brusselse zelf moet zijn dat zo'n constructie nauwelijks druk van de ketel haalt. Of alle wegen naar Brussel moeten vanaf Gent, Nijvel, Namen, Leuven en Antwerpen verbreed worden tot 2x4 of 2x5 rijstroken, als men dat in België zou willen. En dan nog is de R0 een knelpunt.

Oplossingen zijn moeilijk, terwijl België, volledig terecht, wil vasthouden aan de (EU c.q, internationale) functie van Brussel als draaischijf van Europa en, op nationaal niveau, van België. Niets mis mee, maat het oplossen van congestie is wel een prominent en heel lastig punt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » wo 19 jul 2017, 19:07

De enige effectieve oplossingen kosten veel geld. Geen projecten van een paar miljoen, maar van een paar miljard. Je praat dan over een complete reconstructie van de R0 en R1 inclusief vervanging van alle bruggen en een groter ruimtebeslag. Zolang dat niet bespreekbaar is, zullen de files niet serieus aangepakt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » wo 19 jul 2017, 19:57

^^ Voila, maar fietssnelwegen zijn momenteel zo veel interessanter - politiek gezien dan toch - dat een oplossing voor de problematiek voor 2030 niet kan verwacht worden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » wo 19 jul 2017, 20:11

Toch ben ik benieuwd naar de cijfers hoeveel doorgaand verkeer er nu daadwerkelijk is, met name per relatie. Want als je dat een beter alternatief kunt bieden, haal je de druk er al wel flink af. Voor de ring Brussel zou je kunnen denken aan een verbinding tussen Aarschot en Aalst.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door verfmeer95 » wo 19 jul 2017, 21:08

Ik ben daar ook echt benieuwd naar. Als je bekijkt hoe groot het gedeelte doorgaand verkeer op de Antwerpse ring is lijken mij Hoogstraten-Waver, Stekene-Aarschot en Ranst-Aat wel logische routes. Volgens mij heb je dan voor 90% van het doorgaand verkeer een alternatieve route. De vraag is echter hoeveel daarvan echt nodig is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Vinny » vr 21 jul 2017, 6:55

Forensenverkereer tussen Vlaanderen en Wallonië dat Brussel "overslaat" zal amper bestaan. De wegen over de taalgrens hebben bijzonder lage intensiteiten. Een Noord-Zuid snelweg buiten Brussel lijkt me daarom niet erg zinvol (en zal ook lastig zijn als de andere gewesten niet mee willen werken).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tokke1976 » vr 21 jul 2017, 16:30

mavas schreef:Ik las deze week in een treinenblaadje dat Jupiler de trein gaat gebruiken als vervoermiddel voor het bier. Met als belangrijkste reden: de structurele files in Brussel en omgeving.
Het is toch schrijnend dat dit moet gebeuren. :sadley:
Ik begrijp niet wat je hier schrijnend aan kan vinden? Dagelijks X-aantal vrachtwagens uit het verkeer en een betere benutting van de spoorinfrastructuur?
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Plaats reactie