[A079] Maastricht - Heerlen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door boe! » ma 24 jul 2017, 19:14

juupke schreef:Eerder werd nog gesproken van een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/h, maar schijnbaar wordt de snelheid juist verlaagd naar 100 km/h in afwachting van de grote onderhoudsbeurt. Dit onderhoud zal pas in 2020 plaatsvinden. Het huidige asfalt is zodanig versleten dat de huidige 120 km/h te gevaarlijk is tijdens zware regenval en voor te veel geluidshinder zorgt.
De lagere maximumsnelheid geldt vooralsnog tot 1 mei 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Chris » ma 24 jul 2017, 19:19

Het instellen van een maximum snelheid van 100 km/h op de rijksweg is vanwege het feit dat:

de huidige snelheid (120 km/h) een groter risico veroorzaakt voor de beschikbaarheid van de weg door steeds terugkerende asfaltreparaties.

bij een snelheid van 100 km/h, in combinatie met de huidige staat van onderhoud en afwatering, weggebruikers een kleiner risico op ongevallen zullen lopen.

grootschalige ontwerpelementen van het bijbehorende definitieve ontwerp en inrichting die een rol spelen bij de voorziene maximum snelheid zullen in het kader van Groot Onderhoud aan de autosnelweg zullen worden onderzocht, uitgewerkt en afhankelijk van de planning gerealiseerd worden.

om het bovenstaande te kunnen realiseren meer tijd benodigd is, vandaar dat er nu tijdelijk tot 1 mei 2018 een snelheidsverlaging naar 100 km/h noodzakelijk is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Hajo » ma 24 jul 2017, 19:30

Dan hoop ik dat men behalve :A1-100: ook de reden aangeeft. Bijvoorbeeld met bord :J1:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door boe! » ma 24 jul 2017, 20:15

Volgens mij is de echte reden dat Rijkswaterstaat domweg te laat is met het groot onderhoud. Maar dat past niet op een bord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Chris » ma 24 jul 2017, 20:43

Volgens mij ook. In juli 2014 werd dit geschreven:
IQ[] schreef:Volgens RWS wordt de weg volgend jaar aangepakt :)

Rijkswaterstaat gaat A79 vernieuwen (L1)
In dat nieuwsbericht van 2014:
  • Rijkswaterstaat gaat de A79 grondig vernieuwen. De snelweg tussen Maastricht en Heerlen krijgt een nieuwe asfaltlaag, en de glooiingen worden zoveel mogelijk uit de weg gehaald.

    Dat gaat gebeuren in 2015. Bij regenval blijft er nu vaak veel water op de weg staan, en dat veroorzaakt gevaarlijke situaties. De afgelopen dagen gebeurden er meerdere ongelukken. Een daarvan kostte een vrouw van 39 uit Heerlen het leven.
Dat is dus 5-6 jaar uitgesteld. Voor een weg die al langer dergelijke problemen heeft is dat best wel een groot uitstel.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 jul 2017, 21:35

Misschien dat de ligging ten opzichte van Duitsland een rol speelt? :duck:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 jul 2017, 21:52

^^ De kwaliteit van de weg heeft dan weer meer Belgische trekjes

;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door duikgek89 » ma 24 jul 2017, 22:01

Roep dat niet te hard... Als ik Vlaanderen met Duitsland vergelijk, zijn de wegen in Vlaanderen zeker niet slechter voor wat betreft wegdek. Wat de wegenis betreft misschien wel een beetje.

En Wallonië doet voor bepaalde regio's in Duitsland (De nodige stukken Rheinland Pfalz bijvoorbeeld...) ook weinig onder.

Bovendien ben ik 3 uur geleden in Duitsland over een stukkie weg gekomen wat je in Polen al niet meer tegenkomt... En dan zal ik nog maar niet beginnen over mijn schietgebedje voor elke brug die ik tegen kom. :mrgreen:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door captain007 » di 25 jul 2017, 8:16

Chris schreef:Voor een weg die al langer dergelijke problemen heeft is dat best wel een groot uitstel.
De problemen zijn dan ook groter dan enkel wat asfalt vernieuwen. Volgens mij is hier al wel eens gemeld dat de verkanting van een aantal bochten niet klopt. Dat zijn wel grotere problemen (ontwerpfouten die er al decennia in zitten) die ook wat prijziger zijn om te verhelpen dan enkel wat asfaltonderhoud.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Vinny » di 25 jul 2017, 8:30

Ik vind zes jaar uitstel best veel voor een weg met accuut gevaar..., ik vermoed dat er ook financiële belangen meespelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door IQ[] » wo 26 jul 2017, 8:37

De Limburger schreef:Provincie is tegen lagere snelheid op A79
Er lijkt weinig begrip voor een lagere snelheid op de A79 naar 100 km per uur. Ook de provincie maakt bezwaar.
Gedeputeerde Hubert Mackus (Verkeer, CDA) vindt dat het verlagen van de snelheid niet in verhouding staat tot de problematiek die Rijkswaterstaat schetst. Hij gaat namens de provincie bezwaar maken tegen de maatregel.
Artikel De Limburger

Niet zo heel vreemd en terecht dat hier bezwaar tegen gemaakt wordt. Het zal tot veel onbegrip leiden en aangezien er regelmatig flitsers staan, zal dat alleen maar onbegrip erbij toevoegen. Ik zou eerder een beperking bij regen verwachten als het kritisch is, dan is de kans groter op ongevallen (tenminste dat was in de 2014-2015 zo). Dat geluidsoverlast een rol speelt, zal best, alleen waarom zou dat hier ineens een argument zijn? Het is een bestaande weg, zonder dat er aan verbouwd wordt.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door sven_engelen » wo 26 jul 2017, 9:51

Ik ben het ook totaal niet eens met het besluit van rijkswaterstaat. Hier moet makkelijk 130 gereden kunnen worden maar helaas is dat 120 gebleven al vanwege die geluidsoverlast en het asfalt dat in slechte staat is. Hopelijk wordt binnenkort de snelheid alsnog teruggedraaid naar 120 en nadat het asfalt vervangen is naar 130 zoals elke snelweg in Limburg hoort te zijn want tja, dat is het voordeel van buiten de randstad wonen. 130 :p
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door waldo79 » wo 26 jul 2017, 12:33

Er is wel degelijk iets met de A79. De snelheidsverlaging duidt erop dat 120 of 130 niet langer veilig wordt geacht.

Wellicht was er minder heisa geweest als het onderhoud niet was uitgesteld.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Willem » wo 26 jul 2017, 12:38

Maar kennelijk wordt het feit dat er iets is niet herkend door de omgeving. Dat zijn niet allemaal mensen die verstand van wegenbouw hebben, maar of de voorlichting van RWS om uit te leggen wat het probleem is heeft niet goed zijn ding gedaan of het probleem is kennelijk zo groot (nog) niet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Seat Ibiza » za 29 jul 2017, 16:29

Ik begrijp de hele heisa over de tijdelijke snelheidsverlaging eigenlijk niet. Het gaat om een stukje van 15,4 km. Dat betekent dat je daar dus maar liefst ANDERHALVE minuut langer over gaat doen... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 16:44

Volgens mij begrijp je de materie omtrent snelhedenbeleid dan inderdaad niet...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Seat Ibiza » zo 30 jul 2017, 15:31

^^
Het gaat hier om een tijdelijke verlaging van de snelheid. Dat heeft niets met het snelhedenbeleid te maken m.i.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 15:55

Je hebt het specifiek over die 1,5 minuut en dat de ophef daarover niet begrepen wordt. Van iemand die al 12 jaar lid is van het Wegenforum zou je denken dat hij wel weet dat één van de belangrijkste redenen om een specifieke maximumsnelheid vast te stellen het wegbeeld is. 100 km/h is traag op bijna elke autosnelweg, zeker de A79 die meestal niet druk is.

Deze situatie bestaat al meer dan 30 jaar en de A79 heeft volgens de nieuwsberichten geen hoger ongevalsrisico dan andere snelwegen. Het lijkt daarom ook overdreven om de maximumsnelheid zo abrupt te verlagen naar 100 km/h.

Vooral de argumentatie: de huidige snelheid (120 km/h) een groter risico veroorzaakt voor de beschikbaarheid van de weg door steeds terugkerende asfaltreparaties is nauwelijks te volgen. Dat het niet voldoet aan de hedendaagse ontwerpeisen is iets wat opgelost moet worden, maar als dat al 30+ jaar bestaat zonder een hoog ongevalsrisico lijkt het nogal overdreven om de maximumsnelheid op stel en sprong te verlagen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2017, 16:04

Seat Ibiza schreef:Ik begrijp de hele heisa over de tijdelijke snelheidsverlaging eigenlijk niet. Het gaat om een stukje van 15,4 km. Dat betekent dat je daar dus maar liefst ANDERHALVE minuut langer over gaat doen... :roll:
Wel eens gehoord van het fenomeen "som"?
Chris schreef:Vooral de argumentatie: de huidige snelheid (120 km/h) een groter risico veroorzaakt voor de beschikbaarheid van de weg door steeds terugkerende asfaltreparaties is nauwelijks te volgen. Dat het niet voldoet aan de hedendaagse ontwerpeisen is iets wat opgelost moet worden, maar als dat al 30+ jaar bestaat zonder een hoog ongevalsrisico lijkt het nogal overdreven om de maximumsnelheid op stel en sprong te verlagen.
Mee eens. Ik ziet dit als theoretisch pennen likken over een probleem waarvan in de praktijk al gebleken is dat het niet bestaat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 30 jul 2017, 17:57

Typisch voor dit forum om elkaar de maat te nemen over wat je hier geacht wordt te weten. Volgens mij leren we het meeste van elkaar door informatie en argumenten te delen, niet door cynisme en sarcasme. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Seat Ibiza » zo 30 jul 2017, 18:47

Chris schreef:Deze situatie bestaat al meer dan 30 jaar en de A79 heeft volgens de nieuwsberichten geen hoger ongevalsrisico dan andere snelwegen. Het lijkt daarom ook overdreven om de maximumsnelheid zo abrupt te verlagen naar 100 km/h
Asfalt slijt. Dat moet jou ook bekend zijn. Als regelmatig gebruiker van de A79 kan ik je ook vertellen dat de weg bij regenval echt geen pretje is. Een verlaging van de Vmax bij regen zou ik dan ook zeer begrijpelijk vinden, maar kennelijk wil men daar bij RWS niet aan.
duikgek89 schreef:Wel eens gehoord van het fenomeen "som"?
Wel eens gedacht over het feit dat op de A79 vrijwel alleen lokaal verkeer rijdt?
Schelpenpaadje schreef:Typisch voor dit forum om elkaar de maat te nemen over wat je hier geacht wordt te weten. Volgens mij leren we het meeste van elkaar door informatie en argumenten te delen, niet door cynisme en sarcasme. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt.
+1 (en valt me ook tegen van een gebruiker als Chris die ik toch vooral ken als iemand die op basis van argumenten een discussie aangaat)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door keokiracer » zo 30 jul 2017, 19:17

Seat Ibiza schreef:
Chris schreef:Deze situatie bestaat al meer dan 30 jaar en de A79 heeft volgens de nieuwsberichten geen hoger ongevalsrisico dan andere snelwegen. Het lijkt daarom ook overdreven om de maximumsnelheid zo abrupt te verlagen naar 100 km/h
Asfalt slijt. Dat moet jou ook bekend zijn. Als regelmatig gebruiker van de A79 kan ik je ook vertellen dat de weg bij regenval echt geen pretje is. Een verlaging van de Vmax bij regen zou ik dan ook zeer begrijpelijk vinden, maar kennelijk wil men daar bij RWS niet aan.
De maximumsnelheid is een maximumsnelheid, niet een minimumsnelheid. Vind je 120 te snel dan ga je 100 rijden, daar heb je toch geen borden voor nodig?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Rogier » zo 30 jul 2017, 21:18

Seat Ibiza schreef:
Chris schreef:Deze situatie bestaat al meer dan 30 jaar en de A79 heeft volgens de nieuwsberichten geen hoger ongevalsrisico dan andere snelwegen. Het lijkt daarom ook overdreven om de maximumsnelheid zo abrupt te verlagen naar 100 km/h
Asfalt slijt. Dat moet jou ook bekend zijn. Als regelmatig gebruiker van de A79 kan ik je ook vertellen dat de weg bij regenval echt geen pretje is. Een verlaging van de Vmax bij regen zou ik dan ook zeer begrijpelijk vinden, maar kennelijk wil men daar bij RWS niet aan.
In dat geval moet RWS niet de snelheid tijdelijk verlagen, maar het onderhoudsproject gaan aanbesteden. Het voorbereiden \ regelen van een verkeersbesluit voor een tijdelijke snelheidsverlaging is ook niet gratis en gaat ook de nodige uren in zitten. Overigens kan stroefheid (sterk) verbeterd worden door een slemlaag aan te brengen. Dit laatste is ook op de A27 op het dicht asfaltbeton stuk bij Hilversum toegepast, omdat de stroefheid hier ook verslechterde.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Davy » zo 30 jul 2017, 22:22

Seat Ibiza schreef:
Schelpenpaadje schreef:Typisch voor dit forum om elkaar de maat te nemen over wat je hier geacht wordt te weten. Volgens mij leren we het meeste van elkaar door informatie en argumenten te delen, niet door cynisme en sarcasme. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt.
+1 (en valt me ook tegen van een gebruiker als Chris die ik toch vooral ken als iemand die op basis van argumenten een discussie aangaat)
Zoiets noemen ze eens een koekje van eigen deeg krijgen...


Ik sluit me voor de rest bij Keokiracer aan. Die 100 is daar compleet bezopen...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door duikgek89 » ma 31 jul 2017, 1:10

Seat Ibiza schreef:Wel eens gedacht over het feit dat op de A79 vrijwel alleen lokaal verkeer rijdt?
Daar heb ik weleens aan gedacht. Maar dan nog...

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door bas1984 » ma 31 jul 2017, 9:08

Ik rijd iedere werkdag over de A79 van Heerlen naar Maastricht en v.v. De snelheid verlagen is overdreven. Je kunt er met gemak 120 of zelfs nog wat harder rijden. Er is een uitzondering: bij regen. Dan is deze weg zeer slecht. Er blijft veel water op de weg liggen, het zicht wordt heel slecht en de weg wordt ook glad. Bij regen is het normaal om langzamer te rijden. Heb je denk ik geen borden voor nodig.

Overigens, de verlaging zou ingaan op 31 juli. Vanochtend, half acht, was het nog altijd 120 km/h volgens de borden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door sven_engelen » ma 31 jul 2017, 10:47

Dan kunnen er dus borden met :A1-100: bij nat wegdek geplaatst worden. Klinkt beter dan een algehele snelheidsverlaging.
Svenlo

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Willem » ma 31 jul 2017, 10:57

^^ Dan krijg je zoiets als dit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 jul 2017, 11:19

sven_engelen schreef:Dan kunnen er dus borden met :A1-100: bij nat wegdek geplaatst worden. Klinkt beter dan een algehele snelheidsverlaging.
De borden :A1-120: zul je ook moeten plaatsen om de huidige nelheid bij droog wegdek te kunnen handhaven.

In Duitsland zie je dat soort combinaties wel eens, met twee verschillende maximumsnelheden:

Afbeelding

In dit geval zou je dan de volgende combi krijgen op de A79:

:A1-120:
:A1-100:
[bij regen]

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door sven_engelen » ma 31 jul 2017, 11:30

Nou, zwart blok eromheen en het is perfect! Ik zeg uitvoeren :top:
Svenlo

Plaats reactie