Road trip Ierland

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Road trip Ierland

Bericht door olaf » di 25 jul 2017, 21:19

We zijn van plan om in oktober een road trip door Ierland te maken. We hebben al besloten om met de boot vanuit Cherbourg rechtsreeks naar Ierland te varen en vandaar verder te kijken. Op internet hebben we gevonden om in ieder geval de ring of Kerry te rijden. Iemand nog leuke tips ? we willen eigenlijk het hele land door inclusief Noord-Ierland. Dat het geen zonvakantie wordt weten we wel. Dus we zijn nog op zoek naar een aantal leuke routes met mooie uitzichten. Wie is ermee bekend in dit mooie land

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trip Ierland

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 21:22

Ik ben maar één keer kort in Ierland geweest, maar ik vond het mooi om door de Wicklow Mountains te rijden. Ook het schiereiland Howth bij Dublin vond ik de moeite waard. Je kunt daar tevens mooi wandelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trip Ierland

Bericht door Chris » di 25 jul 2017, 21:26

Een sectie van de M50 rond Dublin heeft elektronische tolheffing. Je kan daar niet met contant of credit cards betalen, alleen via internet.

https://www.eflow.ie/

Let er op dat je dit voor 8 uur 's avonds de volgende dag doet. Als je dat niet doet krijg je een toeslag van € 3. Als je pas na je vakantie betaalt krijg je een rekening van € 47 thuis (of meer als je vaker over de M50 bent gekomen maar niet betaald hebt).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trip Ierland

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 21:38

^^ Dat staat daar ter plekke overigens ook overduidelijk aangegeven, met meerdere grote borden naast én boven de weg, sommigen in een afwijkende kleur, en speciale markering op alle rijstroken. Het is alleen het stuk tussen aansluitingen 6 en 7, bij de brug over de Liffey. Zie Streetview:

https://www.google.nl/maps/@53.3672247, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@53.3675738, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@53.3692166, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@53.3703668, ... 312!8i6656

Ook voordat je dit gedeelte bereikt word je er door de reguliere bewegwijzering op gewezen dat je op een tolweg komt:

https://www.google.nl/maps/@53.3470317, ... 312!8i6656

Overigens zijn de Streetviewbeelden alweer wat achterhaald, begin dit jaar zag ik er nieuwe knalpaarse borden. Nou, dat valt echt niet te missen:

Afbeelding

Er zijn weinig landen waar het zo duidelijk is wat er van je verwacht wordt. :top:

De Dublin Port Tunnel in diezelfde M50, en de East-Link Bridge aan de oostkant van de stad hebben overigens wel gewone tolpleinen waar je cash en met creditcard kan betalen, net als de andere tolwegen in Ierland. De Dublin Port Tunnel is echt een uitkomst om de stad vlot te kunnen verlaten als je richting noorden moet (of omgekeerd om de stad snel in te kunnen komen), de wegen in de stad zelf schieten niet echt op.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trip Ierland

Bericht door Hajo » di 25 jul 2017, 21:43

Op Ierse snelwegen wordt op sommige delen tol geheven. Vaak op een traject tussen twee aansluitingen in. Contant betalen is mogelijk en de kosten bedragen zelden meer dan twee euro.

De hele westkust is prachtig en vergeet ook de Aran Islands niet. En uiteraard Dublin. 8-)

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Road trip Ierland

Bericht door olaf » wo 26 jul 2017, 20:49

Bedankt allemaal voor het meedenken. Zoals het nu lijkt gaan we linksom het land door dwz. de boot komt aan in de havenplaats Rosslare en vandaar gaan we via Cork, Galway (de westkust) richting Belfast en als laatste Dublin en weer terug naar de haven. Nu zie ik staan over die tol die je van tevoren moet betalen :nahzeg: Daar moet je ook net maar aan denken. In ieder geval bedankt had er vast niet aan gedacht. Maar ik heb even de kaart erbij gehad en aangezien we een paar dagen in het centrum van Dublin verblijven zag ik dat we ook gewoon via de M1 het centrum in kunnen (we komen vanaf Belfast) of is dit een slecht plan

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trip Ierland

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 20:58

olaf schreef:Nu zie ik staan over die tol die je van tevoren moet betalen :nahzeg: Daar moet je ook net maar aan denken.
Zoals Chris al zei kan dat ook achteraf. Mits je het maar tijdig doet (voor 20:00 uur de volgende dag). Dat staat ter plekke ook zo duidelijk aangegeven, dat valt niet te missen.
In ieder geval bedankt had er vast niet aan gedacht. Maar ik heb even de kaart erbij gehad en aangezien we een paar dagen in het centrum van Dublin verblijven zag ik dat we ook gewoon via de M1 het centrum in kunnen (we komen vanaf Belfast) of is dit een slecht plan
De M1 gaat vlak na de luchthaven over in de M50 naar de Dublin Port Tunnel, daarvoor betaal je € 3,00 tol maar dat kan gewoon bij een automaat of bemand tolhuisje. Prima weg trouwens, je bent door die tunnel vlot in het centrum.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trip Ierland

Bericht door Chris » wo 26 jul 2017, 21:00

De Dublin Port Tunnel heeft sinds 1 juni een trajectcontrole, de eerste van Ierland, het is maar dat u het weet. ;)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Road trip Ierland

Bericht door mvalkenburg » wo 26 jul 2017, 21:03

Is op zich prima te doen. Hangt een beetje van het tijdstip af uiteraard, maar zeker als je op vakantie bent zou ik die euro's voor de M50 en/of Dublin Port Tunnel lekker in je zak houden. Voor die paar minuten besparing zou het het mij niet waard zijn in ieder geval.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Road trip Ierland

Bericht door mvalkenburg » wo 26 jul 2017, 21:05

Coen Tunnel schreef:De M1 gaat vlak na de luchthaven over in de M50 naar de Dublin Port Tunnel, daarvoor betaal je € 3,00 tol maar dat kan gewoon bij een automaat of bemand tolhuisje. Prima weg trouwens, je bent door die tunnel vlot in het centrum.
Of € 10,00 tol in "peak time": https://www.dublintunnel.ie/toll-information

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Road trip Ierland

Bericht door olaf » wo 26 jul 2017, 21:10

Heb inderdaad vakantie en zo groot is de afstand van Belfast naar Dublin niet dus ben makkelijk op tijd in het hotel :yes: . Dus gewoon alle tolwegen mijden kan dus ook lees ik

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Road trip Ierland

Bericht door mvalkenburg » wo 26 jul 2017, 21:18

Ja, de Dublin Port Tunnel zou ik om de tarieven mijden en de M50toll omwille van de extra stappen om vooraf of achteraf online te betalen.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Road trip Ierland

Bericht door JB81 » do 27 jul 2017, 9:59

olaf schreef:Heb inderdaad vakantie en zo groot is de afstand van Belfast naar Dublin niet dus ben makkelijk op tijd in het hotel :yes: . Dus gewoon alle tolwegen mijden kan dus ook lees ik
Als je net voor de tunnel de snelweg verlaat kun je de N1 pakken richting centrum. Ligt er ook een beetje aan waar je precies moet zijn. Hoe oostelijker dat is, hoe aantrekkelijker de tunnel wordt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Road trip Ierland

Bericht door Willem » do 27 jul 2017, 12:26

Langs de hele westkust van Ierland loopt de Wild Atlantic Way, o.a. over de Ring of Kerry. Als je die route volgt (staat goed met bruine borden aangegeven) heb je een schitterende route langs de Atlantische kust.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Road trip Ierland

Bericht door olaf » vr 04 aug 2017, 9:12

Bedankt voor de tips tot nu toe. De ring of kerry ga ik zeker doen en zoveel mogelijk de westkust.
Verder heb ik deze week nog gekeken naar het tv-programma "we zijn er bijna". Die reizen nu ook door Ierland :lol:

Plaats reactie