Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door jelger » vr 21 jul 2017, 14:03

Ik wilde laatst weer eens foto's toevoegen, maar dat lukte dus gewoon niet. Ik krijg op de betreffende locatie de 'add photo's button niet. Als ik een andere plaats in dat land aan klik, waar al foto's zijn, dan lukt het wel. :wall: Nee, ik wil niet foto's toevoegen van iets waar al foto's van staan, ik wil aanvullend materiaal toevoegen. :ongeduldig: Misschien dat ik het nog met een andere browser probeer, maar ik mag er toch van uitgaan dat dat met Chrome geen issue is.

Nu heb ik ooit heel lang geleden wel eens in Panoramio een viertal gedeeld, maar die service gaat er uit geloof ik.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » vr 21 jul 2017, 16:16

^^ Foto's zomaar ergens neerkwakken op de kaart zoals bij Panoramio kan niet meer. Ze moeten gekoppeld zijn aan een Point of Interest of een ander item, dat je misschien eerst moet creëren als het nog niet bestaat. Ik zie soms de meest onbenullige items op de kaart, van hangplek tot verzamelplaats voor nordic walking. Dit past ook bij het hobbyisme/amateurisme dat Google laat zien als het gaat om inhoudelijke keuzes. Inperken van het aantal mogelijke POI-soorten heeft daarbij niet geholpen, want mensen creëren er lustig op los en noemen het een Tuin, een Café of een Wandelroute.

Panoramio gaat inderdaad stoppen per 4 november 2017. De meeste functies zijn al uitgeschakeld. Je kunt dan alleen nog foto's uploaden via Google Photos met een eventuele koppeling naar Maps zoals hierboven omschreven.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » za 22 jul 2017, 14:15

^^
Vergis ik mij of is het gewoon nog mogelijk om via Google Photo's en de geotag een afbeelding te publiceren op Gmaps? Panoramio wordt de nek omgedraaid om het product binnen de G-Suite geen praktische waarde meer heeft maar de functies zitten nog wel in de andere Google Apps.

Op mijn Google Profiel kan je zien dat ik afbeelding heb gepubliceerd die niet gebonden zijn aan een POI

https://www.google.be/maps/contrib/1127 ... m2!3m1!1e1

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » za 22 jul 2017, 17:52

^^ Ik zie een mooie lijst met afbeeldingen die allemaal aan een POI zijn gekoppeld (restaurant, evenementenlocatie, openbaar strand...).

Misschien heb je wel foto's gegeotagged zonder POI op een niet-openbare kaart?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door jelger » za 22 jul 2017, 22:56

Hmm. Ik zal eens verder kijken hoe ik dit oplos. Misschien in google fotos. Maar de fotos hebben uit zichzelf geen geotag. Hopelijk kan het zonder dummy POI creatie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 19:01

Oostenrijk krijgt eindelijk Street View: http://www.financialexpress.com/industr ... ak/770875/

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 27 jul 2017, 19:16

Ik zag dat Nigeria ook wat streetview heeft. Leuk kijken naar de enorme chaos.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 20:15

Chris schreef:Oostenrijk krijgt eindelijk Street View: http://www.financialexpress.com/industr ... ak/770875/
Nu Duitsland nog.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » do 27 jul 2017, 20:29

https://goo.gl/maps/KVhxZWzViwu

Er is beperkt Streetview in Duitsland. Hopelijk gaan de privacy-autoriteiten toestaan dat er nieuw beeldmateriaal geschoten mag worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 20:47

Ja, het is hier op het forum algemeen bekend dat er van een aantal grote steden en in het dorp Oberstaufen Streetview is, maar dat betreft beelden die inmiddels ook al weer 8-9 jaar oud zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 20:56

In de Verenigde Staten kom ik ook nog vrij regelmatig eerste generatie Street View beelden tegen, vaak in plattelandsgebieden en soms zelfs op doorgaande wegen (zoals US Highways). Dat zijn beelden van ook 9-10 jaar oud.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 22:49

^^ Helaas wel, en die beelden zijn vaak van belabberde kwaliteit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » ma 31 jul 2017, 16:53

Je ziet hier precies dat Google Maps je gewoon de file in laat rijden. Al sinds 5 uur vanochtend is de A3 bij Geiselwind dicht met vertragingen van 2-3 uur. Maar Google Maps plant een lange route doodleuk daar overheen. Pas als je inzoomt laat hij je de file 'vermijden' door je binnendoor te laten rijden. Bijvoorbeeld tussen Nürnberg en Frankfurt raadt Google Maps aan om 90 kilometer Bundesstraße te pakken, en niet de A73/A70 of A6/A7.

Je vraagt je ook af waarom er nu, bijna 12 uur nadat de A3 werd afgesloten, er nog steeds een wachtrij van 20 kilometer staat. Mensen sluiten blijkbaar gewoon in die giga file aan om pas voor de eigenlijke wegafsluiting van de snelweg afgeleid te worden. Resultaat: 2-3 uur vertraging.

Het blijkt dus dat je niet blind kan vertrouwen op actuele verkeersinformatie van Google Maps (en ook Waze?) Hij probeert je wel om files te leiden, maar doet dat pas op het laatste moment omdat de routeplanner uitgaat van gemiddelden. Leuk voor spitsverkeer, maar dat werkt niet bij seizoensbaustellen, zwarte zaterdagen of incidenten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » ma 31 jul 2017, 17:13

^^ Dat Google Maps onbetrouwbaar is als het om routeplanning gaat mag nu toch wel bekend zijn.

Waarom mensen in Duitsland in een monsterfile aansluiten terwijl er ook alternatieven zijn is hier ook al eens besproken. Ik denk dat maar een klein deel van die mensen zich laat leiden door navigatie en dat een groot deel vooral op de automatische piloot rijdt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door petervdveen » ma 31 jul 2017, 20:06

Chris schreef:Het blijkt dus dat je niet blind kan vertrouwen op actuele verkeersinformatie van Google Maps (en ook Waze?)
Voor lange afstand gebruikt google geen actuele gegevens, maar juist voor opgeslagen doorkomst tijden voor zover ik weet.

Waze kijkt volgens mij voor files 3 uur vooruit en afsluitingen 5 uur. Maar dat weet ik niet precies zeker.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » ma 31 jul 2017, 20:13

Wesso schreef:^^ Dat Google Maps onbetrouwbaar is als het om routeplanning gaat mag nu toch wel bekend zijn.

Waarom mensen in Duitsland in een monsterfile aansluiten terwijl er ook alternatieven zijn is hier ook al eens besproken. Ik denk dat maar een klein deel van die mensen zich laat leiden door navigatie en dat een groot deel vooral op de automatische piloot rijdt.
Het probleem is dat de afwikkeling van incidenten heel moeilijk te voorspellen is. In principe kan een volledige versperring binnen vijf minuten verholpen zijn, maar het kan ook anderhalve dag duren. Ik denk dat de routeplanner zo ingesteld is dat uitgegaan wordt dat de versperring wordt verholpen binnen het tijdvak van de gereden route. Misschien moet er een extra vinkje worden ingesteld: "negeer afzetting", want in principe wordt de vollsperrung wel aangegeven, maar levert geen routeblokkade op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » wo 02 aug 2017, 1:11

Wij hebben met Gmaps ruim 7u door Duitsland genavigeerd en zijn altijd netjes rond de monsterfiles gestuurd geweest. Je hoeft enkel de alternatieve route te bevestigen als die wordt voorgesteld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » wo 02 aug 2017, 9:54

Dat is net het probleem, Google Maps leidt je wel rond de files - maar te laat, pas vlak voor het incident wordt je over een alternatieve route geleid (vaak binnendoor). Dan denk je files te vermijden terwijl je wel degelijk langer onderweg bent dan een alternatieve snelwegroute. In dit geval had Google Maps de A70-A73 of A6-A7 kunnen aanbevelen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » wo 02 aug 2017, 12:04

^^
Mijn ervaring is anders, er stond bijvoorbeeld file op de ring van Keulen (wanneer niet) en Gmaps stelde al vanaf Frankfurt voor om via Koblenz te rijden en Keulen zo zuidelijk te passeren. Eerder hadden we al iets vergelijkbaar voorgehad, er stond file rond Munchen (wederom, wanneer niet) en Gmaps stelde al van in Italië voor om hele de route om te gooien en via Stuttgart te rijden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 02 aug 2017, 12:32

^^ Je bent hier volgens mij de eerste die met een positieve ervaring komt. Zelf heb ik helaas geen gebruikservaring met navigatie via de verkeersfunctie van Google Maps om dit te kunnen beamen of tegen te spreken, wel ken ik de fouten/onhandige keuzes bij het vooraf uitstippelen van routes.
Wat jij schetst is precies het beeld dat ik van Google Maps wil hebben: een betrouwbare, slimme routeplanner. Maar de tegenstrijdige signalen die krijg maken het knap lastig om helderheid te vinden.

Van Chris zou ik graag willen weten waar hij zijn stelling op baseert en van Google of een ingewijde hoe het komt dat er toch zoveel fouten worden gemaakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » wo 02 aug 2017, 12:40

Wat Wimpie noemt zijn voorbeelden van routes die sowieso heel weinig onderscheid hebben. Bijvoorbeeld van Frankfurt richting Aarschot (neem ik aan) scheelt het maar 3 minuten of je de A3-A4 of A48-A61 neemt. Op zo'n afstand is dat eigenlijk te verwaarlozen, maar de routeplanner moet er nou eenmaal één kiezen. Ook vanaf de Brenner naar Frankfurt is de route via München eigenlijk al standaard niet meer de snelste.

Wat je bij Google Maps ziet is dat hij op lange routes wel enige vertraging incalculeert, maar niet de volledige vertraging (zie ook voorbeeld van de A3; hij geeft hooguit een tiental minuten vertraging op die hele trip terwijl het in werkelijkheid 2+ uur is). Die 'enige vertraging' kan al genoeg zijn om een route te veranderen als deze erg dicht bij elkaar liggen qua reistijd in normale omstandigheden. Bij het voorbeeld van de A3 is dat echter niet zo, waardoor hij pas een alternatieve route gaat plannen als je dichter bij de file komt en Google Maps ziet dat deze niet - zoals verwacht - oplost tegen de tijd dat je er arriveert.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door jdb2 » wo 02 aug 2017, 13:01

Vinny schreef:https://goo.gl/maps/KVhxZWzViwu

Er is beperkt Streetview in Duitsland. Hopelijk gaan de privacy-autoriteiten toestaan dat er nieuw beeldmateriaal geschoten mag worden.
Een beetje hilarisch eigenlijk, die Duitse privacyregels.
Google Streetview mag niet, maar tegelijk beschikken we allemaal wel over een smartphone waarmee we blindelings Google toegang geven tot onze locatie, contactpersonen en andere persoonlijke data. In feite zijn Google en Facebook (nu ook Microsoft) enorme surveillancemachines. Maar daar kan de privacywetgeving niks tegen beginnen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door petervdveen » wo 02 aug 2017, 13:20

Wesso schreef:^^ Je bent hier volgens mij de eerste die met een positieve ervaring komt.
Ja, is dat positief? Als die file al uren verdwenen is voor ik daar ben wil ik er niet omheen gestuurd worden.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 02 aug 2017, 13:39

^^ Ja, toch vind ik dat een positieve ervaring. Het gaat dan om het positieve gevoel tijdens de rit en niet zozeer om de (kortere) route die je achteraf beter had kunnen nemen. Maar dat is een persoonlijke afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » wo 02 aug 2017, 13:51

petervdveen schreef:Als die file al uren verdwenen is voor ik daar ben wil ik er niet omheen gestuurd worden.
Daarom werkt die voorspelling op basis van historische data beter voor de reguliere, dagelijks terugkerende spits, dan seizoensbaustellen, ongevallen en vakantiepieken. Het is overigens ook wel typisch een Duits / Alpenprobleem. Op vrijdagmiddag valt het in Frankrijk meestal erg mee terwijl het in Duitsland overal vast loopt bij wegwerkzaamheden. Voor de Gotthardtunnel staat vaak de hele zaterdag file maar in Frankrijk en Italië loopt de vertraging vanaf 15 uur al dermate terug dat er geen reden meer is om het te omzeilen. Los van ongevallen uiteraard.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door sven_engelen » wo 02 aug 2017, 14:49

Chris schreef:Je ziet hier precies dat Google Maps je gewoon de file in laat rijden. Al sinds 5 uur vanochtend is de A3 bij Geiselwind dicht met vertragingen van 2-3 uur. Maar Google Maps plant een lange route doodleuk daar overheen. Pas als je inzoomt laat hij je de file 'vermijden' door je binnendoor te laten rijden. Bijvoorbeeld tussen Nürnberg en Frankfurt raadt Google Maps aan om 90 kilometer Bundesstraße te pakken, en niet de A73/A70 of A6/A7.

Je vraagt je ook af waarom er nu, bijna 12 uur nadat de A3 werd afgesloten, er nog steeds een wachtrij van 20 kilometer staat. Mensen sluiten blijkbaar gewoon in die giga file aan om pas voor de eigenlijke wegafsluiting van de snelweg afgeleid te worden. Resultaat: 2-3 uur vertraging.

Het blijkt dus dat je niet blind kan vertrouwen op actuele verkeersinformatie van Google Maps (en ook Waze?) Hij probeert je wel om files te leiden, maar doet dat pas op het laatste moment omdat de routeplanner uitgaat van gemiddelden. Leuk voor spitsverkeer, maar dat werkt niet bij seizoensbaustellen, zwarte zaterdagen of incidenten.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding
Het is in het binnenland niet anders. Om van Venlo naar Den Haag te gaan stuurt ie je standaard over de N322 terwijl het veel sneller is over de A50. Zo zijn er nog wel meer perikelen van binnendoor rijden waar google maps totaal geen gehoor aan geeft. Tegenwoordig gebruik ik Waze om ergens te komen. Google maps is voor mij voor routeplanning duidelijk persona non grata geworden.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 aug 2017, 15:22

sven_engelen schreef:Het is in het binnenland niet anders. Om van Venlo naar Den Haag te gaan stuurt ie je standaard over de N322 terwijl het veel sneller is over de A50.
Is dat wel zo? Er zijn hier volgens mij genoeg forummers die er anders over denken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door captain007 » wo 02 aug 2017, 15:30

^^ Als je het afzet tegen de route A50/A15 is de N322 normaal gesproken sneller.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door petervdveen » wo 02 aug 2017, 15:31

Dat zijn altijd mooie discussies.. :lol:
Het mooie is dat als je de ene route rijdt je niets kan zeggen over de andere..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door waldo79 » wo 02 aug 2017, 19:33

Coen Tunnel schreef:
sven_engelen schreef:Het is in het binnenland niet anders. Om van Venlo naar Den Haag te gaan stuurt ie je standaard over de N322 terwijl het veel sneller is over de A50.
Is dat wel zo? Er zijn hier volgens mij genoeg forummers die er anders over denken.
Wellicht als je doorsteekt naar de A12 en vanuit Grijsoord naar Den Haag gaat.

Plaats reactie