[VIDEO] Robonus' dashcamsels

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door nickdh » di 25 apr 2017, 21:47

Die koplampen zullen wel gestolen zijn ofzo. Zag je ook met de introductie van de Golf GTD/E.

Zie het positief: ze kunnen niet irritant in je doppen schijnen als je hem als tegenligger tegenkomt. :worship:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » wo 02 aug 2017, 9:15

Ik reed laatst achter een (replica?) van een ouderwetse Amerikaanse politiewagen met bestickering, teksten "Police" en zwaailicht (al dan niet aan).

Mag dat zomaar in ons strenge landje waar je overal regeltjes voor hebt?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » wo 02 aug 2017, 9:24

Volgens mij mag je alleen niet zomaar amber of blauwe verlichting op je auto hebben, of het nou aan staat of niet. Oude brandweerauto's of ambulances (omgebouwd tot gewone busjes) mogen ook niet rondrijden met nog de blauwe kap over de zwaailampen, bijvoorbeeld. Aan de andere kant: rood licht bovenop je auto (niet aan de achterkant) zal ook wel gezien worden als niet zijnde standaard voertuigverlichting. Dan zal het of niet mogen of je moet er een vergunning voor hebben...

Attietattie, kom er eens in.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » do 03 aug 2017, 7:00

Aha, dan zal het inderdaad wel de blauwe balk zijn die niet mocht.

Ik werk nu trouwens in Almere waarbij het me opvalt dat er wel vaker auto's worden afgesneden bij een kruispunt hier in de buurt.
De linksaffer bestaat uit 2 rijstroken waarbij het nu al een paar keer is voorgekomen dat de linker linksaffer de rechter afsnijdt door de bocht té ruim te nemen of gelijk naar de rechter rijstrook door te steken.

Hieronder 2 voorbeeldjes waarbij de laatste echt maar net goed gaat. Die werd helemaal tegen de stoepband werd gedrukt.
Link

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » do 03 aug 2017, 7:09

Dat is iets dat eigenlijk standaard gebeurt in bochten met twee rijstroken. Attietattie heeft dat ook een keer meegemaakt dacht ik... :lol:
Maar ja: je bent er al op bedacht dat het gaat gebeuren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » do 03 aug 2017, 7:28

Deze kwam ik vanmorgen ook nog tegen. Deze auto is aan het keren op de wisselbaan bij Almere. Aangezien die nog niet in gebruik is rijden daar geen auto's maar de veva's staan open dus als je door de afzetting rijdt kan je er wel komen. Dit lijkt me op dit tijdstip geen werkverkeer trouwens.
Link

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Piles » do 03 aug 2017, 10:06

Gebeurt in Almere vaak inderdaad. Komt deels ook omdat de rechterrijstrook voor linksaf vaak ook voor rechtdoor is. Zodra er auto's staan zie je de pijlen op het wegdek niet meer, en kun je denken dat alleen de linkerbaan voor linksaf is.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » do 17 aug 2017, 17:03

Ik vond nog wat fragmenten die ik alweer vergeten was.

#1 een roodlicht fietser (in Utrecht natuurlijk) die bijna aangereden wordt.
#2 een motorrijder denk bij de verkeerslichten over het linksafvak in te kunnen halen en gaat maar net goed.
# niet zo spectaculair maar een kleine kopstaart hier in het dorp waarbij ik me afvraag hoe je het voor elkaar krijgt.
Link
Link
Link

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 01 sep 2017, 8:21

Beste bladblazerman wat ben je aan het doen??
Link

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » di 05 sep 2017, 8:11

Afgelopen vrijdag weer een uit de hand lopende verkeersruzie mogen aanschouwen.
Herkenbaar hoe kleine irritaties tussen 2 weggebruikers steeds verder escaleren tot het op ouderwets afsnijden, over de vluchtstrook inhalen en braketesten aankomt.

Omdat vaak alleen de ergste escalatie in dit soort video's wordt getoond waarbij 1 van de 2 partijen vaak schuldig lijkt, en de andere partij onschuldig, heb ik na het ergste fragment even de periode voorafgaand toegevoegd om te laten zien dat hier 3 voertuigen gewoon allemaal fout zitten.

Een iets langer filmpje dus dan de gebruikelijke 15 tot 30 seconden:
Link
Voor wie niet de hele 2 minuten wil uitzitten, actie in het begin en op 1:55

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Rein » di 05 sep 2017, 9:58

Interessant filmpje zo. Er is inderdaad niet zomaar één schuldige aan te wijzen (al verschillen wat mij betreft wel de gradaties van schuldigheid).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door jelger » di 05 sep 2017, 11:10

Tja, Duitsers en hun "Nur Links" (NL) grappen ten spijt zijn ze in Nederland zelf bovenmatig schuldig aan links plakken. De andere twee weggebruikers hadden een andere, zinniger, en veiliger invulling kunnen geven aan hun irritatie.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door fonsoy » di 05 sep 2017, 12:55

Die duitser is echt wel ontzettend aan het linksplakken.
Dat praat natuurlijk deze actie niet goed :facepalm:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » di 05 sep 2017, 13:53

Deze had ik van het weekend ook nog. In de buurt van de Zwarte Markt in Beverwijk reed er een witte bestelbus achter me. Heel kort daarop reed een jonge gozer in een flinke Mercedes. Die vond het kennelijk niet snel genoeg gaan want zodra die er rechts voorbij kon deed hij dat ook, om daarna de bestelbus klem te rijden.

Wat net niet op beeld staat is dat die gozer daarna de auto uit sprong om gelijk bij het raampje van de bestelbus verhaal te komen halen. Geen idee hoe het verder is afgelopen want ik kon de rotonde niet nog een rondje nemen (turborotonde).
Link

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » di 05 sep 2017, 14:25

Tja, Beverwijk...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Wesso » di 05 sep 2017, 16:54

Nou, ik heb het idee dat de hele regio Alkmaar-Hoorn-Haarlem-Amsterdam berucht is om het rijgedrag, getuige de vele filmpjes die daar vandaan komen...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » di 05 sep 2017, 16:58

Er wonen meer forummers met camera aan boord. Zou er geen statistiek op loslaten ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door petervdveen » di 05 sep 2017, 18:09

Robonus schreef: # niet zo spectaculair maar een kleine kopstaart hier in het dorp waarbij ik me afvraag hoe je het voor elkaar krijgt.
Mij ook wel eens overkomen. Komt geen verkeer aan, voorste auto rijdt weg, jij kijkt nog ff naar rechts of er niks aan komt, auto voor je is toch gestopt om wat voor reden dan ook. Ben ik het er wel mee eens dat dit dan wat vroeg is, maar dit zie ik wel vaak gebeuren..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Wesso » di 05 sep 2017, 18:40

Snelwegfreak schreef:Er wonen meer forummers met camera aan boord. Zou er geen statistiek op loslaten ;)
Ik heb het niet alleen over filmpjes van (wegen)forummers, maar van uploaders in het algemeen.
Het een lokt het ander ook uit. Mensen die vaak rare capriolen zien in hun woon-werk-vrijetijdomgeving zullen sneller geneigd zijn een dashcam op te hangen. Als het dan gaat om een dichtbevolkte regio heb je er een factor bij. ;)

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » wo 27 sep 2017, 13:35

Meestal laten dashcam video's andersmans fouten zien waar we vaak allemaal wel een vermakelijke mening over hebben. Nu eens andersom en een video'tje van een eigen inschattingsfout. Blijkt dat ik ook maar een mens ben die een foutje kan maken ;)

In Almere was er een tijdelijk verkortte invoegstrook. Doordat ik deels aan het spiegelen was, en deels op de pionnen van de eerste afstreping aan het focussen was, zag ik de pijlwagen pas veel te laat.

Daarna dacht ik snel achter de vrachtwagen in te voegen, maar bleek dat die nog een extra trailer erachter had hangen wat ik in de hectiek even gemist had.

Uiteindelijk nét voor de pijlwagen kunnen invoegen maar het scheelde niet veel. Daarbij viel het me op dat er ook geen andreasstrips geplaatst waren.

Link

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Wesso » wo 27 sep 2017, 14:09

Ik vind dat je het keurig gedaan hebt. Zoals je al zegt: een mens heeft beperkingen en de omstandigheden maken dat je rijtaak behoorlijk verzwaard wordt. Dan is dit beeld daar een logisch gevolg van.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » wo 27 sep 2017, 21:55

Tja, toen ik nog niet 'in de spiegel' had gekeken, was ik van mening dat je hem er wel voor had kunnen prakken. Maar zéker als je de trailer nog niet had gezien, is dit het beste wat je eruit had kunnen halen. Niets mis mee hoor.

In dit soort gevallen horen er geen andreasstrips te liggen. De situatie staat er keurig bij.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door duikgek89 » wo 27 sep 2017, 22:02

De bocht in de snelweg helpt je ook niet. Vanaf afstand is het makkelijk te denken dat de pijlwagen de invoegstrook of vluchtstrook afschermt.

Maar dan nog, het foutje verdient niet de schoonheidsprijs, maar je hebt het op tijd in de gaten en lost het netjes op. Niet erg dus.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » do 28 sep 2017, 9:14

Attietattie schreef:Tja, toen ik nog niet 'in de spiegel' had gekeken, was ik van mening dat je hem er wel voor had kunnen prakken.
Tja, daar zat ik in een split-second wel aan te denken maar dat is wel de dode hoek van de vrachtwagen. Er zijn zoveel voorbeelden waar te kort op de vrachtwagen wordt ingevoegd zodat je gelijk linksom gezwieperd wordt en haaks voor de trekker wordt voorgedouwd. Daar had ik niet zo veel zin in ;) Daarbij was het op dat moment míjn probleem, en vond ik het niet netjes om van mijn probleem het probleem van de vrachtwagenchauffeur te maken.
In dit soort gevallen horen er geen andreasstrips te liggen. De situatie staat er keurig bij.
Aha, dat wist ik niet. Dan vraag ik me wel af wanneer ze dan wel of niet horen te liggen. Is dat in dit geval omdat het om een invoegstrook gaat?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » do 28 sep 2017, 21:12

Correct. En bij sommige andere maatregelen hoeft het ook niet. In dit geval zijn de inleidende kegels wel verplicht (en keurig toegepast).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » ma 08 jan 2018, 11:55

Nieuw jaar, tijd voor wat nieuwe uploads (sommige alweer wat ouder)

We beginnen met een ongeduldige Duitser die de verkeerslichten omzeilt door over het fietspad te rijden.
Link

Dan een wat oudere bestuurder van een motor die zonder richting aan te geven, vrij laat in een weefvak met lage snelheid besluit om toch maar in te voegen. Kon ook niet echt uitwijken omdat er nog een auto schuin achter me reed.
Link

Ook nog een auto die geen zin heeft om bij het afrijden van een rotonde te wachten op de auto voor hem die weer op een fietser wacht.
Link

Ook nog een klassieke afsnijding die achter me plaats vond. Bestuurder maakt nog wat gebaren naar de afsijder.
Link

En als laatste van deze reeks nog wat ijsplaten die van een vrachtwagen afglijden. Niet heel goed te zien maar op dat moment voor mij toch wel een schrikmomentje.
Link

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » do 11 jan 2018, 20:01

^^ Voor een motorrijder is zo'n situatie met vallend ijs helemaal schrikken.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 26 jan 2018, 8:23

Zag dat ik deze ook nog had liggen.
Motorrijder stopt even voor een rood verkeerslicht, maar rijdt daarna toch maar vol door rood.
Link

Audio deels gemute ivm privé gesprek

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » zo 25 mar 2018, 18:07

Hier een ontzettend onhandige actie van een Volvorijder die links uit een zijstraat komt en al half op de rijbaan gaat staan terwijl hij niet kan doorsteken. Gevolg, fietser moet uitwijken richting trottoir, andere auto in de ankers, en kruising even geblokkeerd :facepalm:

Link

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » za 14 apr 2018, 12:36

Gisteren (vrijdag de 13e) :shutup: was er een ongeval gebeurd tussen een meerdere auto's en een vrachtwagen tussen kpt Rottepolderplein en Raasdorp. Één auto lag op z'n zij tegen de rechter geleiderail aan. Op R1 stond ook nog een auto stil, leek geen schade te hebben.
Dat ik er langs kwam waren er nog geen kruizen boven de rijstroken dus kan niet lang gebeurd zijn voordat ik er langs reed.
Tijdstempel staat trouwens nog op wintertijd, is dus 1 uurtje eerder.

Link
Voor mij een geluksdag want kon wat lastig wakkerworden en bleef nog 5 minuutjes langer liggen dan normaal :|

https://twitter.com/OvD_Rogier/status/9 ... 1326259200

Afbeelding

Plaats reactie