Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » vr 24 jul 2015, 9:05

mhkamp schreef:De foto's zijn op origineel formaat, open niet wanneer je op een mobiel device met je databundel :!:
De foto's worden direct geladen als het topic wordt geopend. :!: Het enige verschil met een topic zonder spoiler is dat ze nog niet zichtbaar zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » vr 24 jul 2015, 11:26

Inderdaad, beter is het om een thumbnail of een verkleinde versie te plaatsen en daaronder een link naar het originele formaat.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door GuteFahrt » do 24 sep 2015, 14:39

Ik heb een vraag m.b.t. maken van drive-by foto's: diegenen die dergelijke foto's maken, gebruiken jullie de zoom wel eens by drive-by? Of deels, of helemaal niet? Ik deed in het begin wel eens met zoom, maar later ben ik daar van afgestapt. Ik deed dit om weerspiegeling zo veel mogelijk te vermijden op de plaatjes, maar je kunt dit natuurlijk ook uit de foto snijden. Ik vraag me af wat het beste is hieromtrent. Of kan dit ook nog weer per camera verschillen?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Digitale camera's

Bericht door Mark » do 24 sep 2015, 14:41

Dit zal per camera (lens) en per auto/situatie verschillen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door RSK » do 24 sep 2015, 14:58

GuteFahrt schreef:Ik deed dit om weerspiegeling zo veel mogelijk te vermijden op de plaatjes, maar je kunt dit natuurlijk ook uit de foto snijden. Ik vraag me af wat het beste is hieromtrent.
Het mooiste is als je een CPL-filter voor je lens kunt plaatsen. Daarmee haal je onder gunstige omstandigheden 90% van de ongewenste reflecties weg. Zoomen zorgt er voor dat de maximale sluitertijd om een niet-bewogen foto te nemen afneemt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » do 24 sep 2015, 15:06

Reflectie kan je alleen wegkrijgen door een donker stuk stof of deken over het dashboard te leggen. Dat is hoe ik foto's maak. Een CPL filter haalt de reflectie niet helemaal weg.

Ik zoom zelf 7 cm in. Dan heb je het interieur er niet op en hoef je minder moeite te doen om een foto te timen (het is niet nodig op het laatste moment af te drukken). Als je minder inzoomt is de kans groter dat je het interieur (en misschien vlekken op de ruit) op de foto krijgt, en als je meer inzoomt is het lastiger om een onbewogen foto te krijgen.

Daarnaast crop ik de foto's achteraf ook nog tot wat ik precies wil. Bij het rijden heb je geen tijd om uitgebreid een compositie te maken.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Digitale camera's

Bericht door Mark » do 24 sep 2015, 15:10

Ook bij het gebruik van circulaire polarisatiefilters krijg je net iets minder licht op je sensor. Op een zonnige dag is dat wel te overbruggen omdat er toch licht genoeg is maar bij wat minder licht zul je net zoals bij zoomen toch sneller de trucendoos open moeten gooien.

Overigens moet zoomen niet al te extreem worden beschouwd. Hoe het zich verhoudt op compactcamera's weet ik zo niet uit me hoofd maar verder als je zo rond de 30 - 50mm zit, is het vaak al ingezoomd zat. Je hoeft niet met een dikke telelens op het dashboard te hangen :p.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » do 24 sep 2015, 15:45

^^ Fotograferen met een telelens levert wel weer leuke plaatjes op 8-)

Afbeelding
Foto van captain007

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door captain007 » do 24 sep 2015, 17:46

Ik maak die drive-by foto's altijd vanaf de bijrijderstoel met een 18-105mm lens. Door flink te zoomen kan je de meeste vuiltjes op de ruit wel uit beeld krijgen. Betekent wel dat je ruit nog wel redelijk schoon moet zijn. Je kan niet alles wegkrijgen uit beeld. Reflectie valt meestal wel mee. Ik schiet op normale kijkhoogte (dus niet gaan bukken met je camera). Soms moet je nog wat bijsnijden en ik doe altijd ook nog kleur/contrast correctie met Lightroom om de foto's wat op te poetsen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » do 24 sep 2015, 23:29

GuteFahrt schreef:Ik heb een vraag m.b.t. maken van drive-by foto's: diegenen die dergelijke foto's maken, gebruiken jullie de zoom wel eens by drive-by? Of deels, of helemaal niet? Ik deed in het begin wel eens met zoom, maar later ben ik daar van afgestapt. Ik deed dit om weerspiegeling zo veel mogelijk te vermijden op de plaatjes, maar je kunt dit natuurlijk ook uit de foto snijden. Ik vraag me af wat het beste is hieromtrent. Of kan dit ook nog weer per camera verschillen?
Ik heb de zoom van mijn Samsung WB350f standaard op x4 staan. Alleen wanneer er iets is zoom ik in / uit. Ik probeer zo veel mogelijk door de voorruit te fotograferen en geen dashboard / zonneklep oid er op te zetten
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door GuteFahrt » vr 25 sep 2015, 9:45

Bedankt voor jullie reacties tot zover! :top: Ik denk dat ik er wel wat mee kan. ;)

@ Wesso: inderdaad een mooi plaatje . :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door GuteFahrt » wo 04 jan 2017, 18:30

*Stof wegblazen*

Al een behoorlijk tijdje loop ik rond met de gedachte om weer 'ns een betere camera aan te schaffen. De afgelopen 7 á 8 jaar het meest gebruikt gemaakt van een compactcamera van Casio (EX-Z22), welke ik in 2009 heb aangeschaft. Dat was destijds niet de eerste keus, maar het andere toestel dat ik had willen kopen bleek al uitverkocht. De voorkeur ging niet uit naar Casio omdat ikzelf uit eigen ervaring vind dat dit kwalitatief best redelijk kan zijn (ook voor andere apparaten van hun makelij), maar goed tot zeer goed tot professioneel is er niet echt bij.

Afijn, de laatste jaren daarnaast ook wel gebruik gemaakt van een Panasonic Lumix DMC-FZ45. Dat is al een beetje het betere werk en nu wil ik wel een nieuwe stap zetten.

Ben benieuwd of er nog wat "forumfotoexperts" advies kunnen geven. Van de week kwam een folder van de keten waarbij je je niet gek moet laten maken maar waar je wel blij kunt worden van gadgets die je er kunt kopen. Ik zag een Canon EOS 1200D + 18-55 DC III, die trok mijn aandacht. Voor een kleine 300 euro kan 'ie van mij zijn.

Iemand, over hoe je dit toestel in kunt schalen tussen slecht - matig - redelijk - goed - zeer goed - uitstekend, zoiets?

Er staat bij 18 megapixel CMOS-sensor , 3" LCD scherm voor duidelijk weergave, Filmen in Full HD kwaliteit en incl. eenvoudige stapsgewijze uitleg en EOS Companion-app.

Volgens mij zit je met Canon wel goed. NIkkon is geloof ik echt het summum qua spiegelreflex als je kijkt naar wat er in de reguliere winkels te koop is.

Alvast bedankt voor eventuele feedback!
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » wo 04 jan 2017, 18:36

Het ligt er aan wat voor foto's je wilt maken. Als je tijdens het rijden hele fotoseries wilt maken is zo'n grote zware camera onhandig. Een mid-range compactcamera met twee batterijen of een accu is dan het prettigste, het weegt weinig en in de autostand kan je gewoon op de weg blijven letten. Wil je foto's maken vanaf viaducten of andere standpunten, dan is een wat grotere camera met betere lens wel beter.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door GuteFahrt » wo 04 jan 2017, 19:18

Uiteindelijk vele soorten foto's wel, maar de focus zal vermoedelijk blijven liggen op wegen(projecten). Ik ben me ervan bewust dat voor drive-by een compact inderdaad handig blijft en daar wil ik ook wel weer eens een nieuwe van op de kop tikken. Vanaf viaducten of andere standpunten is echter ook zeker aan de orde. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » wo 04 jan 2017, 19:44

GuteFahrt schreef:Ik ben me ervan bewust dat voor drive-by een compact inderdaad handig blijft en daar wil ik ook wel weer eens een nieuwe van op de kop tikken.
Hoe maak je drive-by-foto's? Ik maakte altijd gebruik van een driepootstatiefje, vastgeplakt aan een stuk dashboard. Helaas is het dashboard in mijn nieuwe auto (door de kromming) niet meer geschikt om het statiefje op te bevestigen. De camera is ongeveer van hetzelfde formaat als de vorige, een Panasonic DMC-FZ38, maar het was nogal krap zo tegen de voorruit aan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door GuteFahrt » wo 04 jan 2017, 19:46

^^ Meestal stammen die van de bijrijdersstoel. Normaliter doe ik dat niet terwijl ik zelf achter het stuur zit, niet dat het niet zou kunnen, maar vooruit.

Van andere hulpmiddeltjes maak ik dus geen gebruik. Enkel qua instellingen/zoom en standpunt wat ik zelf altijd zo goed mogelijk probeer te doen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Digitale camera's

Bericht door nielske1990 » wo 04 jan 2017, 20:40

GuteFahrt schreef:Er staat bij 18 megapixel CMOS-sensor , 3" LCD scherm voor duidelijk weergave, Filmen in Full HD kwaliteit en incl. eenvoudige stapsgewijze uitleg en EOS Companion-app.
Leuke marketing-praat, maar dit soort dingen heb je weinig aan en zijn tegenwoordig eigenlijk standaard op alle spiegelreflex-camera's. Met afstand het belangrijkste voor een goede beeldkwaliteit is de beeldsensor; hoe groter, hoe beter en dan zit je bij iedere spiegelreflex-camera eigenlijk wel goed. Prestaties bij weinig licht zijn wellicht minder relevant als je buiten fotografeert, maar weinig ruis bij hoge iso-waardes zorgt ook voor betere beelden. Dat is tegenwoordig steeds beter onder controle en aan een spiegelreflex-camera anno 2016/2017 kun je eigenlijk geen buil meer vallen qua kwaliteit. Die is altijd beter dan van een compactere camera, juist vanwege de sensor. Vraag is alleen of je aan zo'n camera toe bent, met losse lenzen e.d. Met een 18-55 mm-objectief heb je namelijk vrijwel geen zoom, dus dan kom je al snel uit bij een aanvullend objectief.

Met betrekking tot drive-by foto's zou je er rekening mee kunnen houden dat je (nieuwe) camera overweg kan met een draadloze afstandsbediening. Kun je je camera gewoon neerzetten en hoe je niet telkens naar je camera terug, maar heb je gewoon een handzame afstandsbediening waarvan je telkens het knopje indrukt. Iedere spiegelreflex-camera heeft deze mogelijkheid sowieso, en vaak al voor twee tientjes...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door GuteFahrt » wo 04 jan 2017, 20:52

^^ Bedankt voor deze aanvulling!

Klopt het dat je uit de door mij/door de folder genoemde details niet op kunt maken hoe groot die beeldsensor is? Ik zal even gaan kijken of ik meer specificaties kan vinden.

Edit: heb hier al een uitgebreide review te pakken..
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Digitale camera's

Bericht door Mundial » wo 04 jan 2017, 21:02

Als ze hem enkel met een 18-55 lens hebben zou ik toch eens informeren of je niet enkel de body kan krijgen. Met een 18-55 heb je, zoals nielske zegt, weinig zoom.
Ik vind een 18-130/140 lens wel fijn om mee te werken. Je kan vrij ver zoomen en je kan met één lens veel doen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door captain007 » wo 04 jan 2017, 21:23

Ik heb zelf een 18-105 en die vind ik ook wel lekker werken. Zowel dichtbij als een beetje kunnen zoomen. Vind ik bij bouwplaatsen praktischer, omdat je vaak niet overal dichtbij kan komen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door RSK » zo 08 jan 2017, 8:59

Het wisselen van lenzen is inderdaad wel een dingetje wat niet altijd optimaal is. Ik heb zelf een Canon EOS 600D, met daarbij een 10-18mm, 18-55mm en 55-250mm. Over de gehele range is dat 25x zoom, maar het is wel eens lastig als je snel moet wisselen. Denk aan het passeren van een stoomtrein, dan wil je eerst met de 250 alvast wat plaatjes maken, maar zoom je al snel verder uit en wil je zodra hij dichtbij is in de 18-55-range werken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Digitale camera's

Bericht door nielske1990 » zo 08 jan 2017, 9:13

^^ Ik maak veel foto's bij sportwedstrijden en dan heb je inderdaad geen tijd om te wisselen. Een (prijzige) oplossing is dan om twee camera's te hebben, beide met een ander objectief. Als je vaak in een dergelijke situatie komt, loont dat wel. Als je eenmaal begint met een spiegelreflex-camera kun je het zo gek maken als je zelf wilt. En de voortschrijdende techniek zorgt er wel voor dat je geld kunt blijven uitgeven... :lol:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Digitale camera's

Bericht door nederland24 » wo 11 jan 2017, 23:42

Ik ben dit op dit moment ook op zoek naar digitale camera om onderweg foto's te kunnen maken. Hierbij stuitte ik op een hele mooie aanbieding. Het is een Canon Powershot SX610HS. Eventueel zou hij ook nog gebruikt kunnen worden om foto's van het landschap of van steden te maken als je aan het wandelen of fietsen bent.

Specificaties van dit specifieke toestel:
Optische Zoom: 18x
Megapixels: 20.2
Videoresolutie: VGA, Full HD en HD Ready
Maximale resolutie: 5184 x 3888
Schermdiagonaal: 3 inch.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door GuteFahrt » do 16 feb 2017, 18:58

Het duurde dan toch nog iets langer dan gedacht, maar ben sinds vanmiddag in het bezit van een mooie spiegelreflexcamera van Nikon van 2016 met alles erop en eraan. 8-)

Missie geslaagd, nogmaals bedankt voor de terugkoppeling @ nielske /captain007 / Wesso / Chris / Mark/Mundial / RSK. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Jackbauer1350 » za 05 aug 2017, 20:47

Ik heb sinds kort een Nikon CoolPix B700. Onder andere de fotoseries van de A6 en de Gaasperdammertunnel die ik gemaakt de afgelopen weken zijn met deze camera geschoten.

Voorheen maakte met m'n mobiel, sinds vorig jaar met de Samsung Galxy S7 maar die is niet echt geschikt om ver in te zoomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » za 05 aug 2017, 20:51

Mobiele telefoons kunnen betere foto's maken dan een compact camera van een jaar of 5 geleden, maar zoom is inderdaad het grootste nadeel. Mijn Samsung Galaxy S6 verliest meteen alle scherpte als je ook maar iets inzoomt. Dat is natuurlijk digitale zoom. Je kan nog beter een gewone foto maken op hoge resolutie en dan gaan croppen.

Ik heb ook een nieuwe camera besteld voor de foto's onderweg, de Canon Powershot SX 620 HS. Die heeft 25 keer optische zoom maar is toch de helft minder dik dan mijn Canon Powershot SX 150 IS uit 2012. Ook heeft hij panorama en wifi, de SX 150 had dat allemaal niet.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » za 05 aug 2017, 23:24

^^ Wifi heb ik ook op mijn Samsung WB350F.

Leuk hebbedingetje, maar feitelijk heb je er niets aan. Ik kan foto's mailen, direct op Facebook plaatsen en via Samsung direct link delen. Daarnaast kan hij fungeren als babycam, remote viewvinder en automatische back-up.

Wel handig als je foto's via de smartphone wilt delen. Bijvoorbeeld via de Whatsapp.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Digitale camera's

Bericht door Egbert » zo 06 aug 2017, 8:34

Chris schreef:Mobiele telefoons kunnen betere foto's maken dan een compact camera van een jaar of 5 geleden,
Dat ligt er maar net aan wat voor mobiele telefoon je hebt. Ik heb een 2 jaar oude mobiele telefoon en een 10 jaar oude compact camera, en die compact camera maakt toch echt betere foto's dan de telefoon.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » zo 06 aug 2017, 10:24

Wifi op het fototoestel leek me inderdaad handig om mooie zoomfoto's via je telefoon te delen.

Mijn Samsung Galaxy S6 van 2 jaar oud maakt beduidend mooiere foto's dan mijn Canon Powershot SX 150 IS van 5 jaar oud. De resolutie is hoger, minder ruis, scherpere foto's en levendiger kleuren. Alleen bij zoom ga je meteen de mist in.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door waldo79 » zo 06 aug 2017, 10:37

Heb nog een Olympus compacte camera uit 2005. Doet het nog goed, maar is erg onzuinig qua batterijen.

Plaats reactie