Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2017, 21:20

...touché... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door jdb2 » ma 07 aug 2017, 21:20

Als je Vlaanderen binnenrijdt vanuit Nederland is het altijd weer een feest van opeenvolgende "welkomst"borden, op onhandig kort afstand van elkaar geplaatst. https://goo.gl/maps/SwuZ2GJM9nv

België met EU vlag
Snelhedenbord Vlaanderen
Vrachtwagen inhaalverbod bij regen
Tolheffing vrachtwagens
Vlaanderen met Vlaamse vlag
Welkom in Provincie [x]

Ben ik nog iets vergeten?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » ma 07 aug 2017, 21:24

^^ Het bord met afstand houden bij mist (minstens twee tekens) en het reclamebord voor de eerstvolgende frituur ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » ma 07 aug 2017, 21:34

^^
En een algemeen gevaarsteken met als onderbord "gedegradeerde wegenis".

België...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 aug 2017, 22:07

^^ Dat woord wilde jij toch niet meer gebruiken? :duck:

Het is qua wegdekkwaliteit langzaamaan wel aan het verbeteren. Dat merk ik de laatste jaren toch wel.

Wat er verder ook nog kan staan is het bord dat het vrachtwagenverbod op bepaalde tijden weer opheft, aangezien de snelwegen naar de grenzen niet de drukste zijn. Op de E19, E25, E34 en E314 staat dat bord ook vlak na de grens.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 07 aug 2017, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door jdb2 » ma 07 aug 2017, 22:10

De Nederlanders kunnen aan hun kant een bord neerzetten: "U verlaat het extreem georganiseerde Nederland. Veel succes!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » ma 07 aug 2017, 22:17

Coen Tunnel schreef:Dat woord wilde jij toch niet meer gebruiken?
De sarcasmemodus in mijn bericht was deze keer dan ook extreem hoog ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 07 aug 2017, 23:33

Coen Tunnel schreef:^^ Dat woord wilde jij toch niet meer gebruiken? :duck:

Het is qua wegdekkwaliteit langzaamaan wel aan het verbeteren. Dat merk ik de laatste jaren toch wel.

Wat er verder ook nog kan staan is het bord dat het vrachtwagenverbod op bepaalde tijden weer opheft, aangezien de snelwegen naar de grenzen niet de drukste zijn. Op de E19, E25, E34 en E314 staat dat bord ook vlak na de grens.
Het begint er sterk op vooruit te gaan, vooral op gewestwegen. Als we er naar kijken hoe dramatisch het er in de tweede helft van de jaren 2000 bijlag (Streetview zal een goede graadmeter zijn als de nieuwe beelden online komen) dan is dat echt een wereld van verschil. De gemeenten lijken trouwens ook eindelijk een tandje bij te gaan steken.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 10 aug 2017, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Ducktown
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 16:53

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ducktown » wo 09 aug 2017, 21:46

Vergeet ook niet dat Nederland met minimaal 6 miljoen inwoners meer, 388 gemeenten kent en Belgie minimaal het dubbele. Daar kun je toch ook geen beleid opmaken. Het zou goed zijn als als ze daar ook goede planologen zouden hebben.industrieterreinen midden in woonwijken, kom op zeg.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » do 10 aug 2017, 11:00

^^
Dat begrijp ik niet goed, gemeenten beslissen niet zelfstandig hoe hun grondgebied wordt ingedeeld? :nuts:
Men moet zich houden aan de Ruimtelijke Uitvoeringsplannen van het Vlaams Gewest. De erfenis van het verleden is wat ze is.

Wat betreft Gemeenten en steden, hun bevoegdheden zijn heel specifiek, de gemeentelijke overheid - inclusief burgemeester wordt - door de inwoners verkozen binnen georganiseerde verkiezingen. Grote gemeentes zoals in Nederland, zouden in Vlaanderen niet goed functioneren.

https://www.vlaanderen.be/nl/gemeenten- ... n-gemeente
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 10 aug 2017, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2017, 15:31

Wimpie25 schreef:Grote gemeente zoals in Nederland, zouden in Vlaanderen niet goed functioneren.
Waarom niet?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » do 10 aug 2017, 17:03

^^
Gemeenten staan in Vlaanderen veel dichter tegen de burger omdat zij bepaalde taken uitvoeren in naam van de Gemeenschappen en Federale Overheid. Nederlandse gemeenten kennen een vergaande graad van autonomie waardoor het ergens logisch dat zij in de kader van efficiënte een groter gebied beslaan. De overheden kunnen in België gemeenten niet verplichten te fuseren. België is een federale staat waar de regio's (gewesten en gemeenschappen) al een enorme graad van autonomie kennen.

In het geval van Vlaanderen zijn de provincies een uitgeklede administratieve bestuurslaag waar een groot deel van de bevoegdheden naar de Vlaamse overheid, of naar de gemeenten zijn overgeheveld. Gemeenten en Steden zijn dynamische politieke en bestuurlijke organen die zeer dicht bij de burger staan en waar de burger een wezenlijke invloed kan hebben op het gevoerde beleid. Afhankelijk van de politieke kleur of coalitie die aan het roer staat van de gemeenten, kan het beleid van de ene regeerperiode enorm verschillen tegenover de vorige. De burgemeester wordt verkozen door de inwoners.

Gevreesd wordt dat eens zij een te grote eenheid worden, zij een groot deel van deze eigenschappen gaan verlezen. Het is zelfs zo dat een gemeenten in districten kan opgedeeld worden indien het inwonersaantal de 100.000 overschrijdt. Deze districten zijn een functioneel bestuurlijk niveau met een districtsraad en districtscollege

De laatste grote fusie dateert uit de jaren 70, toen is het aantal gemeenten sterk geslonken. Waarbij de grenzen van sommige gemeenten al vastlagen sinds de franse overheerser.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door boe! » do 10 aug 2017, 18:16

Wimpie25 schreef:Gemeenten en Steden zijn dynamische politieke en bestuurlijke organen die zeer dicht bij de burger staan en waar de burger een wezenlijke invloed kan hebben op het gevoerde beleid. Afhankelijk van de politieke kleur of coalitie die aan het roer staat van de gemeenten, kan het beleid van de ene regeerperiode enorm verschillen tegenover de vorige.
Waarmee je suggereert dat dit in Nederland niet het geval is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » do 10 aug 2017, 21:26

^^
Dat wilde ik niet met mijn comment impliceren maar ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de Nederlandse megagemeenten nog zo dicht bij de burger staan als de Vlaamse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » do 10 aug 2017, 23:38

^^ Nee, dat geloof ik ook niet. Ik denk dat de Vlaamse gemeenten dichter bij de burger staan. Maar ik denk dat de Nederlandse gemeenten een pak minder geld kosten en door hun grootte ook een stuk efficiënter en daadkrachtiger kunnen werken.

Verder zijn er ook de nodige overeenkomsten:
Wimpie25 schreef:Gemeenten staan in Vlaanderen veel dichter tegen de burger omdat zij bepaalde taken uitvoeren in naam van de Gemeenschappen en Federale Overheid.
Dit is in Nederland ook zo; in 2015 nog zijn er meerdere overheidstaken overgeheveld van het Rijk naar de gemeenten.
In het geval van Vlaanderen zijn de provincies een uitgeklede administratieve bestuurslaag waar een groot deel van de bevoegdheden naar de Vlaamse overheid, of naar de gemeenten zijn overgeheveld.
Ook dat is in Nederland zo, de provincie is minder belangrijk dan het Rijk of de gemeenten.
Gemeenten en Steden zijn dynamische politieke en bestuurlijke organen die zeer dicht bij de burger staan en waar de burger een wezenlijke invloed kan hebben op het gevoerde beleid. Afhankelijk van de politieke kleur of coalitie die aan het roer staat van de gemeenten, kan het beleid van de ene regeerperiode enorm verschillen tegenover de vorige. De burgemeester wordt verkozen door de inwoners.
We hebben geen gekozen burgemeester, en of grote gemeentes als Súdwest-Fryslân nog dicht bij de burger staan valt te betwijfelen, maar de gemeentepolitiek leeft wel en is dynamisch. Juist in de kleinere gemeenten zie je vaker dat dezelfde partijen blijven zitten en de dienst uitmaken.
Gevreesd wordt dat eens zij een te grote eenheid worden, zij een groot deel van deze eigenschappen gaan verlezen. Het is zelfs zo dat een gemeenten in districten kan opgedeeld worden indien het inwonersaantal de 100.000 overschrijdt. Deze districten zijn een functioneel bestuurlijk niveau met een districtsraad en districtscollege.
Iets soortgelijks bestaat in Nederland in Amsterdam en Rotterdam, waar de stadsdelen veel gemeentelijke taken en bevoegdheden hebben overgenomen, en de facto als een gemeente functioneren met een eigen Stadsdeelraad, Dagelijks Bestuur en een voorzitter, daarnaast een eigen budget en eigen ambtenaren. Zo'n beetje alle bevoegdheden die volgens de Nederlandse wet mogen worden overgedragen van de gemeente naar de stadsdelen zijn ook overgedragen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 12 aug 2017, 14:23

Ook in Vlaanderen wordt de burgemeester trouwens niet rechtstreeks verkozen. En Wimpie schijnt te vergeten dat men ook in Vlaanderen streeft naar grotere gemeenten. Dat wordt fiscaal sterk aangemoedigd. Al zeker 8 gemeenten zullen fusioneren in 2019: https://www.demorgen.be/binnenland/fusi ... -bdf67828/.

'Contact met de burger' staat trouwens vaak synoniem voor vriendjespolitiek en staat dus wars op goed bestuur. Maar dat idyllisch beeld dat Wimpie schijnt te hebben van kleine gemeenten bestaat eigenlijk nergens meer. Ik woon in een gemeente met amper 6.000 inwoners, maar ook hier is de gemeente in de eerste plaats een ambtelijk apparaat waar je echt niet zomaar op de koffie komt, laat staan zomaar met belangrijke mensen kunt praten. Het enige dat kleine gemeenten van grotere gemeenten onderscheidt is een gebrek aan professionaliteit en daadkracht.
Wimpie25 schreef:^^
Dat begrijp ik niet goed, gemeenten beslissen niet zelfstandig hoe hun grondgebied wordt ingedeeld? :nuts:
Men moet zich houden aan de Ruimtelijke Uitvoeringsplannen van het Vlaams Gewest. De erfenis van het verleden is wat ze is.
Absoluut niet. Zowel het Vlaams Gewest, de provincies én de gemeenten kunnen RUP's maken en delen van hun grondgebied herbestemmen. De meeste RUP's worden trouwens door gemeenten gemaakt. Er is dus niet zoiets als 'hét Ruimtelijk Uutvoeringsplan'.

Dat de erfenis uit het verleden "is wat het is" is trouwens veel te kort door de bocht. Met die gelatenheid los je het probleem nooit op.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » za 12 aug 2017, 18:34

U gaat inmiddels aardig :offtopic:

...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 12 aug 2017, 23:36

Ha, ik alleen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 aug 2017, 0:19

Geen reden om te denken dat alleen jij dat doet, er zijn namelijk meer mannen die dat hier doen ;) En die verzoek ik hierbij ook allen terug te keren naar het onderwerp van gesprek: de vernieuwing van de bewegwijzering in België.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » wo 10 jan 2018, 22:00

Nieuwe opdracht voor Harry misschien? ;)

Omleidingsroute(?) gespot op de E313 als U13.Afbeelding

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Jump » wo 10 jan 2018, 22:11

U14 staat in de andere richting dacht ik. Onlangs verschillende keren naar Tongeren moeten gaan voor het werk en het viel me ook op.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » wo 10 jan 2018, 22:19

Camaliteitenroutes worden normaliter aangeduid op een geel bord met zwarte opdruk.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door paolie » do 11 jan 2018, 8:57

Iemand al foto's van de nieuwe bewegwijzering op knooppunt Cheratte? Zag er goed uit, wat ik in de snelheid van het langsrijden zo kon zien!

rob1992
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 jul 2016, 14:00

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door rob1992 » do 11 jan 2018, 10:56

nickdh schreef: wo 10 jan 2018, 22:00 Nieuwe opdracht voor Harry misschien? ;)

Omleidingsroute(?) gespot op de E313 als U13.Afbeelding
Is inderdaad een omleidingsroute vanwege de werken aan de kanaalbrug aan knooppunt Lummen. AWV gaf volgende uitleg mee:

De borden die u aanhaalt in uw melding zijn geplaatst om een omleiding op grote schaal aan te duiden,
waarbij de autosnelweg E313 met de autosnelweg E314 verbonden wordt.
Dit in het kader van de werken voor de verhoging van de brug van de Scheepvaart op de E314 te Lummen.
In geval deze omleidingsroute ingeschakeld wordt, dan zal dit gecommuniceerd worden via tekstkarren die
permanent opgesteld staan aan het begin van de omleidingsroutes.


De omleiding is via de N76 van Diepenbeek naar Genk en vice versa.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » do 11 jan 2018, 12:29

paolie schreef:Iemand al foto's van de nieuwe bewegwijzering op knooppunt Cheratte? Zag er goed uit, wat ik in de snelheid van het langsrijden zo kon zien!
AlstuAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door mavas » ma 15 jan 2018, 10:52

Bijzonder, ik heb daar 2 maanden nog gereden en het was mij niet eens opgevallen dat er nieuwe bewegwijzering hangt en staat. Misschien komt dat wel door de stijl van de Belgische bewegwijzering, die altijd een beetje ouderwets overkomt.
Ik vond het wel erg duidelijke bewegwijzering daar. Prima groot uitgevoerd en zonder veel nonsens.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door paolie » ma 15 jan 2018, 12:52

De oude situatie (zeker vanuit het noorden) week nogal af van de standaard. Daar stond namelijk eerst een volgbord voor de bestemmingen via de Ring. Op het portaalbord zelf stond alleen Aachen, Verviers en Ring aangegeven, hetgeen best verwarrend was.

Oud: https://www.google.nl/maps/@50.6854038, ... 2i33?hl=nl
Nieuw:
nickdh schreef: do 11 jan 2018, 12:29Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Willem » ma 15 jan 2018, 14:44

^^ Het enige verwarrende is dat het op dit bord net lijkt alsof Luxemburg (E25) dezelfde richting op is als Aken en Verviers, terwijl dit niet zo is.
Maar er komen verderop nog borden, dus verkeerd rijden zullen mensen hierdoor niet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door paolie » ma 15 jan 2018, 14:59

^^ Nee ik bedoel dat het oude bord verwarrend was. Daar werden namelijk de bestemmingen Luxembourg, Bruxelles, Namur en Anvers helemaal niet genoemd. Het nieuwe is m.i. wel duidelijk.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door juupke » do 01 feb 2018, 14:51

Willem schreef: ma 15 jan 2018, 14:44 Het enige verwarrende is dat het op dit bord net lijkt alsof Luxemburg (E25) dezelfde richting op is als Aken en Verviers, terwijl dit niet zo is.
Zou dat wellicht bewust zo zijn geplaatst met het oog op een toekomstige oostring van Luik?
:denk:
Never drink and drive

Plaats reactie