Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Rogier » di 08 aug 2017, 12:41

Rene schreef:Men had om te beginnen die paar reizigers voor die paar treinen per dag ook met een bustransfer van een paar honderd meter kunnen overbrengen van een voorlopige spoorhalte naar de aanlegsteiger. Dan kun je ook zien of het een succes is. Hier wordt eerst flink het geld erin gepompt, om er daarna pas achter te komen dat het wellicht geen succes wordt.
Zelfs dat vind ik al teveel geld gaan kosten.
Probeer eerst een busdienst en kijk dan eens verder.
Weer een verspilling van een paar miljoen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Egbert » di 08 aug 2017, 13:08

Dan heb je ook al veel kosten gemaakt. Om naar het bestaande spoor in de Eemshaven door te rijden moet station Roodeschool verplaatst worden en moet je beveiliging aanleggen en ik neem aan dat de baanvaksnelheid van het laatste stuk vanaf Roodeschool ook omhoog is gehaald van 40 naar 70 of 80 (wat het eind van de passagierslijn nu al is). En dan moet je ook nog eens een tijdelijke halte maken (bijvoorbeeld aan de Westlob) en hopen dat je met je passagierstrein niet de goederentrein in de weg staat. En ik gok dat alle wissels op de Eemshaven handwissels zijn, dat moet je dan ook aanpassen (Prorail zal een regelmatige passagiersdienst in onbeveiligd gebied echt niet toestaan).

Dan zou je dus al moeten "beginnen" met een bustransfer vanuit het bestaande station Roodeschool en dan kun je net zo goed de bestaande bus vanuit Groningen laten rijden.
Het zijn de kosten niet, maar je bespaart dus wel die buskosten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door jelger » di 08 aug 2017, 13:55

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » di 08 aug 2017, 14:48

De kosten voor dit stukje spoor bedragen overigens € 25 miljoen, waarvan € 19 miljoen door Nederlandse overheden wordt opgebracht (Rijk, provincie en gemeente).
RTV Noord schreef:De kosten voor het verlengen van de spoorlijn worden geraamd op een bedrag van ruim 25 miljoen euro. De provincie Groningen legt in totaal tien miljoen op tafel. Zeven miljoen komt van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De gemeente Eemsmond, AG Ems en Groningen Seaports dragen ieder twee miljoen bij. Ook een aantal Duitse overheden zoals Land Niedersachsen en Landkreis Leer investeren in het project.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Lekkere Kwal » di 08 aug 2017, 15:20

Ik vind 't toch een tikje hypocriet om op de miloenen te gaan kijken, terwijl men over het algemeen elk wegenproject met gejuich verwelkomt, of het nou 10, 100 of 1000 milioen kost. En dan gaat de vlieger 'de auto laten staan en het ov kiezen' opeens niet op, want tja dat ov wat heb je daar aan, maar hier zou het 'prima' zijn om een pendelbusje te gebruiken ipv de lijn door te trekken, inclusief extra overstap :s Even een inkopper: kijk eens naar het budget van de Centrale As vs. de intensiteiten en ga dan eens nadenken over wat er wel of niet in verhouding staat. Ik ben voorstander van beide projecten, het zal mij een worst zijn, maar dit gedoe over 25 miljoen is echt mierenneuken naar mijn mening.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door boe! » di 08 aug 2017, 15:40

Lekkere Kwal schreef:Ik vind 't toch een tikje hypocriet om op de miljoenen te gaan kijken, terwijl men over het algemeen elk wegenproject met gejuich verwelkomt
Inderdaad. Toen ik de quote van René las ...
Rene schreef:Er lag al een spoorlijn. Wat een geldverspilling.
... moest ik ineens aan de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp denken. Daar lag al een snelweg. Wat een geldverspilling.

Blijkbaar mag infrastructuur alleen verbeterd worden als het om asfalt gaat.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Rogier » di 08 aug 2017, 15:46

^^

Misschien, maar de omlegging bij Badhoevedorp heeft wel ervoor gezorgd dat de capaciteit omhoog is gegaan en Badhoevedorp van zijn doorsnijding verholpen is. Het maatschappelijk nut van deze spoorlijn is zeer beperkt, omdat er maar weinig mensen hier baat (weinig reizigers) bij hebben, terwijl de kosten hoog zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Chris » di 08 aug 2017, 16:01

Lekkere Kwal schreef:Even een inkopper: kijk eens naar het budget van de Centrale As vs. de intensiteiten en ga dan eens nadenken over wat er wel of niet in verhouding staat. Ik ben voorstander van beide projecten, het zal mij een worst zijn, maar dit gedoe over 25 miljoen is echt mierenneuken naar mijn mening.
De Centrale As kostte € 184 miljoen en wordt volgens de eerste tellingen door 14.000 voertuigen, oftewel 16.800 mensen gebruikt. Dat is een investering van € 10.952 per dagelijkse gebruiker. Deze 25 miljoen voor de spoorverlenging wordt door een verwachte 66.000 reizigers per jaar = 181 per dag gebruikt. Oftewel € 138.122 per dagelijkse gebruiker. Dat is bijna 13 keer zo veel. Als je het gaat afzetten naar reizigerskilometers is het nog ongunstiger.

En dat is nog exclusief andere effecten zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, verkeersveiligheid, een reeële kans op de overschatting van het aantal reizigers per trein en verdere groei van het wegverkeer waardoor de cijfers verder uiteen kunnen lopen.

Al zijn deze cijfers niet heel verrassend, spoor en openbaar vervoer kost per reiziger nou eenmaal aanzienlijk meer dan weginfrastructuur. Dat is altijd al zo geweest.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » di 08 aug 2017, 16:48

Rogier schreef:Het maatschappelijk nut van deze spoorlijn is zeer beperkt, omdat er maar weinig mensen hier baat (weinig reizigers) bij hebben, terwijl de kosten hoog zijn.
Dat geldt voor het meeste OV. Of het nou een buslijn is, of een spoorlijn, of het fietspontje over de rivier dat subsidie krijgt van de gemeente.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Ds79m » di 08 aug 2017, 17:37

^^ Dat hoeft op zichzelf geen ramp te zijn, maar je benadert met deze spoorlijn het punt dat het nauwelijks duurder is om elke passagier vanaf station Roodeschool gratis in een taxi naar zijn exacte bestemming in de Eemshaven te brengen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Lekkere Kwal » di 08 aug 2017, 18:01

Chris schreef: De Centrale As kostte € 184 miljoen en wordt volgens de eerste tellingen door 14.000 voertuigen, oftewel 16.800 mensen gebruikt. Dat is een investering van € 10.952 per dagelijkse gebruiker. Deze 25 miljoen voor de spoorverlenging wordt door een verwachte 66.000 reizigers per jaar = 181 per dag gebruikt. Oftewel € 138.122 per dagelijkse gebruiker. Dat is bijna 13 keer zo veel. Als je het gaat afzetten naar reizigerskilometers is het nog ongunstiger.
Ik volg die berekening niet? De afschrijving van zowel de CA als de Eemlijn zijn toch niet slechts 1 jaar? Het bedrag slaat toch op de totale afschrijvingstermijnen van de verbindingen, die zijn toch makkelijk 2 decennia of meer? Daar ga je echt geen taxidienst zoals Ds79m beschrijft mee bekostigen.

Ik snap ook wel dat het een appel en peer vergelijking is, maar ik wilde het ook in perspectief plaatsen dat als de CA 50 miljoen meer of minder had gekost je men er hier niet over had gehoord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Chris » di 08 aug 2017, 18:09

Je praat hier over de initiële investering. In de berekening zit ook niet de exploitatiekosten van beide infrastructuurprojecten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Lekkere Kwal » di 08 aug 2017, 18:15

^^ maar die investering doe je voor een bepaalde afschrijvingstermijn, niet 1 jaar. Dus om de totale kosten van een project te delen over de gebruikers in 1 jaar, krijg je nogal een prijskaartje. Zelfs 10.000 euro per dagelijkse gebruiker van de CA. Maar aangezien er een jaar later nog steeds mensen over de CA rijden, en het jaar erna ook, dan zouden de kosten daarna opeens 0* zijn per dagelijkse gebruiker? Je dient dan toch echt met de afschrijving rekening te houden. En te corrigeren naar de groei of daling in het gebruik. (* even los van de exploitatie- en onderhoudskosten)

Hetzelfde geldt als je nu een telefoon voor jezelf koopt van 500 euro, en je belt er 100 minuten per maand mee. Dan zou je kunnen stellen dat die telefoon je per belminuut 0,41 euro kost. Dat is natuurlijk niet eerlijk als je hem nog een jaar of 2 erna (misschien meer) gaat gebruiken. Nog even los van het beschikbaar hebben van je telefoon, net zo goed als dat ook geldt voor de CA en de Eemlijn. Het is meer dan alleen een prijs per gebruik.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op di 08 aug 2017, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Chris » di 08 aug 2017, 18:22

^^ Afschrijving is voor een snelle vergelijking niet zo relevant. Het gaat om de investeringskosten die gemaakt worden om een verbinding mogelijk te maken, in dit geval de spoorverlenging en de Centrale As. Je kan ook nog de welvaartseffecten meenemen in een berekening. Het punt is dat zo'n spoorverlenging per reiziger zelfs in verhouding met een - op het oog enigszins oversizede - Centrale As een duur project is, ook al is het 'maar' € 25 miljoen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » di 08 aug 2017, 19:55

Men verwacht tussen Roodeschool en de Veerhaven wel een goedkopere exploitatie te bewerkstelligen omdat er geen apart busvervoer meer nodig is, en een toenemend rendement omdat de trein ook voor reizen van Groningen in de ochtend(spits) richting het noorden aantrekkelijker wordt. Ik vind trouwens 25 miljoen sowieso een nogal hoog bedrag voor de spoorlijn, ik vermoed dat er wat over-design van toepassing is. Zullen wel extra taxi-ritjes van de projectmanager betreffen die vanuit Utrecht af en toe naar het hoge noorden moet verkassen :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Mark » di 08 aug 2017, 20:43

De bestaande lijn wordt ook opgeknapt dacht ik, waaronder ook een paar nieuwe overwegen. Geen idee in hoeverre dat bijdraagt aan de kosten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » di 08 aug 2017, 21:16

Beveiligde overwegen zijn tamelijk duur, zeker op diesellijnen omdat er geen retourstroom loopt. Maar goed, dat draagt natuurlijk wel bij aan de veiligheid. ProRail wil van alle onbeveiligde overwegen op de Noordelijke Nevenlijnen af.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door RSK » vr 01 dec 2017, 7:48

^^ Die kun je gerust wat breder trekken: ProRail wil af van alle onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland, bij voorkeur vóór 2021. De media-gerichte drama-schopperij viert wel weer hoogtij in dit communiqué van ProRail:
Het treinverkeer wordt steeds drukker, sneller en stiller. „Een onbewaakte overweg kan echt niet meer. Het is te gevaarlijk. Wij gaan het tienjarenplan versnellen. Ik wil die nabo’s, wat staat voor niet actief beveiligde overwegen, uiterlijk in 2021 opheffen. Weggebruikers moeten maar omrijden. Ook vragen we lokale autoriteiten om tunnels of bruggen aan te leggen voor auto’s, fietsers of wandelaars”, zegt ProRail-baas Pier Eringa.
Dat iets geen ideale situatie is, wil nog niet zeggen dat het per definitie levensgevaarlijk is. En het gemak waarmee geroepen wordt: "Weggebruikers moeten maar omrijden." zegt ook alweer genoeg. Dat het daarbij vaak om voetgangers of fietsers gaat die je zonder alternatief zomaar tot een omweg van één tot enkele kilometers dwingt, daar stapt men wel erg makkelijk overheen.

Lekkere Kwal schreef: di 08 aug 2017, 18:15^^ maar die investering doe je voor een bepaalde afschrijvingstermijn, niet 1 jaar. Dus om de totale kosten van een project te delen over de gebruikers in 1 jaar, krijg je nogal een prijskaartje.
Het kan aan mij liggen, maar de termijn is toch volslagen irrelevant als je de kosten per reiziger wilt vergelijken? Nu komt er € 10.952 en € 138.122 uit voor een jaar. Bereken je het over 100 jaar, dan komt er € 109,52 en € 1.381,22 uit, met nog steeds een factor 13 verschil. Wat dat betreft zou je de investering nog af kunnen schrijven over het daggemiddelde... :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 01 dec 2017, 9:31

^^ omdat je dat resultaat vergelijkt met de totale jaarkosten van de reiziger. Als jouw bedrijf 5000 euro per jaar uitgeeft aan stookkosten en je bespaart door een aanpassing 500 of 50 euro afhankelijk van hoe je kijkt en met een andere aanpassing 100 of 10 euro, dan is in beide gevallen de factor onderling 5. Echter bij de 50/10 zal je denken 'boeiend' en uberhaupt de besparing niet belangrijk vinden omdat het over 1 % of minder gaat. Echter bij de 500 of 100 euro gaat het om 5 tot 1% besparing en dat zet meer zoden aan de dijk. Zo bereken je het effectief nut van een bezuiniging en niet door domweg te kijken naar het boekjaar waar de investering wordt gedaan en wat dat met de balans deed. Basisprincipe van afschrijving.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 02 dec 2017, 8:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Peter » vr 01 dec 2017, 14:29

Overgangen beveiligen/ongelijkvloers maken/opheffen gaat niet alleen over treinreizigers, tenzij het Prorail (of NS of andere vervoerders) alle kosten moeten betalen en dat via de reizigersbijdrage (km kosten) moet terugbetalen.

Veel semi-particuliere overgangen zijn niet op te heffen (lees af te sluiten) zonder een bedrijf of boerderij onbereikbaar te maken. Vrijwel altijd zal een andere uitweg (naar een openbare weg) bouwen mogelijk zijn, maar dat kan lang niet altijd via de grond die dat bedrijf/eigenaar of Prorail in bezit heeft. Dan is medewerking van een andere eigenaar en de gemeente nodig om die weg te bouwen en als die medewerking er niet is kan Prorail niet afsluiten.
Je zal dus of de boel zo moeten laten of Ahobs plaatsen (voor 10 passanten per dag wellicht)
De kans dat er in 2021 meer dan 50% van de bestaande onbewaakte overgangen is verdwenen lijkt mij gering. 100% onmogelijk. 100% van de overgangen op doorgaande openbare wegen (ook fietspaden) afsluiten OF beveiligen is wellicht haalbaar als het geld er is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » vr 01 dec 2017, 23:38

In een vorig leven heb ik me zelf ook bezig gehouden met de overwegproblematiek. Het punt is dat in Nederland het "recht van overpad" gegund kan worden aan particuliere grondeigenaren. De publieke overwegen zijn volgens mij allemaal (of bijna allemaal) gesaneerd: opgeheven, voorzien van beveiliging of ongelijkvloers gemaakt. De particuliere overwegen die over gebleven zijn zijn niet eenvoudig te saneren, want de grondeigenaren hebben dus het recht om de spoorlijn te kruisen. Beveiliging aanbrengen of grootschaliger ingrepen in de infrastructuur doen kost relatief veel geld. Meestal wordt het recht van overpad uitgekocht. Dat is het goedkoopst, maar vereist wel dat grondeigenaren meewerken. Die hebben daar niet al te veel zin in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door mavas » wo 13 dec 2017, 14:15

De Kennemerlijn, tussen Haarlem en Uitgeest wordt mogelijk ook een regionale spoorlijn, of een metro-achtige lightrailverbinding. Dit is onderzocht in de NOWA, de Studie Noordwestkant Amsterdam:
De Kennemerlijn laat volgens diverse stakeholders als OV-product te wensen over. Enkele, veelgenoemde knelpunten door stakeholders zijn:
- Op de corridor Alkmaar-Haarlem functioneert het treinproduct minder goed: de frequentie en de snelheid zijn laag. Vanaf 2016 rijdt de intercity alleen in de spits, waarmee de bediening achteruit is gegaan.
- HOV in de IJmond – Haarlem corridor laat knelpunten zien: veel buslijnen zijn traag (minder dan 20km/uur hemelsbreed) en onbetrouwbaar doordat ze tussen het autoverkeer rijden.
- Vanuit de NowA-corridor zijn de werkgebieden aan de zuidkant van Amsterdam en Schiphol onvoldoende bereikbaar.
- Op drie haltes van de Kennemerlijn ligt het aantal in- en uitstappers laag. Dit betreft Driehuis, Santpoort-Noord en Santpoort-Zuid.

Als een van de acties uit de Corridordialoog zijn een aantal mobiliteitsscenario’s ontwikkeld voor de Kennemerlijn waarbij bovenstaande knelpunten het vertrekpunten vormden voor de ontwikkeling van de scenario’s. De Corridordialoog is een bottom-up aanpak op het niveau van de corridor, waarbij met een breed scala aan partijen kwesties en opgaven worden benoemd, die worden vertaald naar concrete acties. De mobiliteitsscenario’s zijn samen met de gemeenten, NS en NowA ontwikkeld.
Ook vanuit MIRT-onderzoek NowA lag er een opgave met betrekking tot de Kennemerlijn: Versterken van de Kennemerlijn in één samenhangend OV-systeem / OV-product. De centrale vraag bij het opstellen van de scenario’s was: welke toekomstscenario voor de Kennemerlijn biedt het meeste perspectief voor de bereikbaarheid per OV van de regio, mede in relatie tot de mogelijke ruimtelijke ontwikkelingen en wat zijn de effecten op gebruik van OV en auto? De vijf rekenscenario’s zijn:
1. In scenario 1 blijft de huidige treininzet ongewijzigd en wordt de potentie van een aantal nieuwe HOV buslijnen naar Schiphol, Amsterdam Zuid en Zaandam onderzocht;
2. In scenario 2 wordt de huidige Sprinter versneld door sluiting van twee stations (Driehuis en Santpoort Zuid) en wordt de Intercity in de spits doorgetrokken naar Amsterdam. Het HOV-busnet uit scenario 1 is iets aangepast.
3. In scenario 3 wordt de Sprinter tussen Alkmaar en Haarlem vervangen door een Intercity die bovendien doorrijdt naar Amsterdam. Een nieuw station Haarlem Noord vervangt de vier bestaande Sprinterstations tussen Beverwijk
en Haarlem. Een stadsbus gaat de opgeheven stations bedienen.
4. In scenario 4 worden de Sprinter en Intercity vervangen door een metroachtige hoogfrequente treindienst Uitgeest en Haarlem die op alle tussenliggende stations stopt.
5. In scenario 5 worden de Sprinter en Intercity vervangen door een metroachtige hoogfrequente treindienst tussen Uitgeest, Haarlem, Amsterdam Zuid en Bijlmer Arena. Dit scenario sluit grotendeels aan bij de ideeën uit het OV Ambitiebeeld.
Bron: https://www.mirtnowa.nl/Over+NowA/Proje ... dnv=902513
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door waldo79 » wo 13 dec 2017, 17:45

Mag ik dit nonsens vinden? Er rijdt al metroachtig materieel en de lijn is nogal op spitsverkeer gericht. Aanbesteding is wellicht een optie als een andere vervoerder denkt beter te presteren voor minder geld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Vinny » wo 13 dec 2017, 20:45

Ik vind het wel een goed idee om een goede visie te hebben met verschillende mogelijkheden waarbij ook gekeken wordt naar het onderliggend busvervoer. Zouden meer vervoerregio's moeten doen :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Palance » wo 13 dec 2017, 21:26

waldo79 schreef: wo 13 dec 2017, 17:45 Mag ik dit nonsens vinden? Er rijdt al metroachtig materieel en de lijn is nogal op spitsverkeer gericht. Aanbesteding is wellicht een optie als een andere vervoerder denkt beter te presteren voor minder geld.
Hoe het ombouwen gaat naar een metro hebben we gezien bij de Hoekse Lijn, die in september had moeten gaan rijden wat nu september 2018 wordt, zo werd vandaag bekend.

Soms moet je niet gaan sleutelen om het sleutelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Rein » wo 13 dec 2017, 22:34

Zoals Waldo ook al aangeeft heeft het ombouwen naar metro/light rail weinig zin. Dat zou alleen zin hebben als er (veel) meer haltes bij zouden komen. Deze lijn ligt echter op de meeste stukken wat excentrisch. Extra stations aanleggen op plekken waar geen mensen wonen schiet natuurlijk weinig op. Juist op de plek waar al veel stations liggen (Bloemendaal - Santpoort Zuid - Santpoort Noord - Driehuis) zijn er nu al weinig reizigers. De enige optie voor een extra station zou ergens tussen Beverwijk en Heemskerk zijn denk ik. Maar dan nog steeds zal dat de OV situatie in grote delen van Heemskerk, Beverwijk en Velsen weinig doen verbeteren, daarvoor ligt de spoorlijn voor grote groepen bewoners veel te ver weg en zullen dus gewoon (trage) buslijnen moeten blijven liggen.

Overigens wordt deze lijn ook nog veel gebruikt voor vrachtvervoer van/naar Tata Steel. Ik weet niet of dat wel (makkelijk) samengaat met metro/light rail.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Mark » wo 13 dec 2017, 23:28

Ik geloof dat er juist allerlei werkgroepen bezig waren om te bekijken of er niet stations gesloten moesten worden al dan niet samengevoegd op betere plekken. Dat lijkt mij voor de Kennemerlijn kansrijker dan het inderdaad extra toevoegen van stations.

Tot en met 2015 had je elk halfuur een sprinter (Amsterdam - Uitgeest) en elk halfuur een intercity (Haarlem - Hoorn). De NS had toen besloten vanaf 2016 de intercity enkel in de spits te laten rijden, doordat deze wel heel erg leeg was in de daluren. Een logische beslissing, de NS is immers geen liefdadigheidsinstelling. Als de regio alsnog extra treinen wilt, dan zullen ze de portemonnee moeten trekken. Dat zullen ze ook moeten doen als de lijn regionaal wordt aanbesteed en het is de vraag of ze daarvoor te porren zijn. Een veel betere situatie zal je er vermoedelijk niet voor terugkrijgen.

Die ombouwplannen naar een metro/light rail kunnen vrijwel direct naar het rond archief. Zoals Rein opmerkt rijden er frequent goederentreinen (dagelijks) van/naar Tata Steel. De overheid staat niet toe dat goederentreinen tegelijkertijd met lichte railvoertuigen op de baan mogen rijden. Bij de ombouw van de Hoekse Lijn is gebleken dat als er een goederentrein tussen Vlaardingen en Schiedam-Centrum gaat rijden, dat er dan geen metro's op dat stuk mogen bevinden. Daarbij zijn er allerlei snelheidsrestricties en stukken strengelspoor nodig om niet in de knel te komen met de perrons. Al met al een hele opgave voor een paar kilometer. De Kennemerlijn is een stuk langer en zo'n oplossing lijkt mij niet reëel. Omleiden via de spoorlijn Uitgeest - Zaandam - Amsterdam is vermoedelijk ook niet gewenst doordat dat baanvak al behoorlijk vol zit. Bovenop dit alles komt ook nog dat er recent nog is geïnvesteerd in extra uitloopsporen te Beverwijk voor de goederentreinen.

Het is kennelijk heel hip onder sommige om te roepen dat bestaande spoorlijnen moeten worden omgebouwd tot "metro-achtige verbindingen", in Rotterdam klinken ook zulke geluiden (en we zien de gevolgen nu zoals Palance goed opmerkt). Vaak wordt er echter niet bij stilgestaan dat het vaak niet eens inpasbaar is in de dienstregeling of infrastructuur. Bovendien gaan de treinen zelf ook steeds frequenter rijden met bijbehorend metro-achtig materieel (zie bijvoorbeeld de SLT).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Palance » do 14 dec 2017, 6:15

Ook voor 2 van de 4 sporen tussen Dordrecht en Den Haag zijn er van dat soort lightrailplannen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door waldo79 » do 14 dec 2017, 12:41

Ook die plannen missen realiteitszin. Mijns inziens verslechtert je product als je op een afstand van 40 kilometer 2 sporen af gaat staan aan de metro. Wil niet vervelend doen, maar een metro staat bij mij lager in de pikorde dan een trein.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toekomst van de Nederlandse regionale spoorlijnen

Bericht door Mark » do 14 dec 2017, 12:47

Dat soort plannen zijn ook niet realistisch. De viersporige Willemspoortunnel moet meerdere HSL-treinen, goederentreinen, intercity's en sprinters per uur verwerken. Zou je de sprinters weghalen dan zou het alsnog problematisch worden om dit over twee sporen te persen in plaats van vier.

Plaats reactie