Functie bord B4?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Functie bord B4?

Bericht door Egbert » vr 11 aug 2017, 12:08

PeterG schreef:
Ja, het vertelt wel wat. Stel een situatie waaruit vanuit jouw blikpunt een auto van links en een auto tegemoet komt en jij wil linksaf. Als het nu een gelijkwaardige kruising is dan moet de bestuurder die jou tegemoet komt voorrang verlenen aan de bestuurder die voor jou van links komt en zal die dus remmen. Dat geeft een mogelijkheid voor jou om gelegenheidsvoorrang te nemen.
Is het echter een voorrangskruising dan zal de jou tegemoetkomende bestuurder die bestuurder uit de zijstraat geen voorrang verlenen en zul je dus ten alle tijden moeten stoppen.
Het verschil tussen die twee zie je met een :B4: In ieder geval begrijp je dan waarom de bestuurder uit de tegemoetkomende richting remt en stopt
Zie duidelijke uitleg van Coentunnel.

Gelegeheidsvoorrang bestaat niet, bij afslaan geldt, rechtdoor gaat voor.
Gelegenheidsvoorrang bestaat niet in deze situatie of in het algemeen?
En je leest mijn post niet. Degene die vanaf jouw blikpunt van de overkant komt moet stoppen omdat er voor hem iemand van rechts komt. Dat wil zeggen: hij moet stoppen als het een gelijkwaardige kruising is, hij hoeft niet te stoppen als het een voorrangskruising is. Dus zijn acties worden verklaard met het wel of niet aanwezig zijn van :B4:
Mijn punt in deze blijft overeind, B4 is overbodig en kost geld voor nix. Gezien de reacties boeit dat de meesten hier niet, dus lijkt het mij zinvol hier een slotje op te doen, ik laat het in ieder geval hierbij :lock:
Sterk standpunt: als anderen argumenten aangeven waarom het niet overbodig is je vingers in de oren stoppen en roepen dat je gelijk hebt.

PeterG
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 aug 2017, 19:53

Re: Functie bord B4?

Bericht door PeterG » vr 11 aug 2017, 12:28

Als die argumenten steekhouden heb je gelijk, maar dat is dus niet het geval :blabla:

Punt.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Functie bord B4?

Bericht door Piles » vr 11 aug 2017, 12:41

^^ Dat is jouw mening, geen feit.

Beetje flauw als je een vraag stelt om een discussie te starten en vervolgens de discussie afkapt omdat je al volledig overtuigd bent van je eigen gelijk. Open dan geen topic.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Functie bord B4?

Bericht door Lekkere Kwal » vr 11 aug 2017, 13:09

Er is wel een speciale situatie: een tram heeft op een gelijkwaardige kruising altijd voorrang, maar komend uit de zijstraat bij :B4: niet. Mochten er meer voertuigsoorten komen waarbij hetzelfde geldt, dan gaan die automatisch mee met die situatie. :B4: betekent dus: je hebt sowieso voorrang op alle bestuurders van links, uitgezonderd voorrangsvoertuigen, uitvaartstoeten en militaire colonnes (indien die al de kruising op zijn gereden).

Los hiervan is de praktijk echter dat :B4: inderdaad samen met :B5: wordt gebruikt, en dus enkel aangeeft dat een tegemoetkomende bestuurder ook niet hoeft te stoppen voor bestuurders uit de zijweg. Ook spreekt voor zich dat bestuurders uit de zijweg :B6: / :B7: en/of haaientanden zullen zien, dus dat die bewust zijn dat ze sowieso voorrang moeten verlenen. Dit is voor de :B4: bestuurder niet direct van belang, maar is wel een extra factor die bij de bestuurder uit de zijweg zal meespelen als die de kruising op zal rijden.

En nu ik er over nadenk: wellicht speelde dit zwaarder toen nog niet elke bestuurder van rechts voorrang had. Dan gaf je met :B4: dus aan dat ook een fietser bijv. voorrang had op de zijweg. Nu dat is weggevallen gaat het dus meer om de bijkomstigheid dan om een letterlijke aanwijzing die effect hoeft te hebben op de bestuurder die :B4: nadert.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » vr 11 aug 2017, 13:44

PeterG schreef: Mijn punt in deze blijft overeind, B4 is overbodig en kost geld voor nix. Gezien de reacties boeit dat de meesten hier niet, dus lijkt het mij zinvol hier een slotje op te doen, ik laat het in ieder geval hierbij :lock:
Even kalm aan a.u.b. Je meldt je aan op een inhoudelijk discussieforum, je stelt je niet even voor, je stelt een vraag zonder enige context of toelichting en vervolgens duldt je geen enkel tegenargument of wedervraag. Zo werkt het niet :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Functie bord B4?

Bericht door Wouter N14 » vr 11 aug 2017, 13:47

Evengoed gaat dit topic op slot want PeterG heeft zijn account laten opheffen

Edit, kan natuurlijk prima open blijven
.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Functie bord B4?

Bericht door Hensepens » za 12 aug 2017, 0:37

Beetje trollerig om zo te reageren van hem. Discussie starten en wanneer hij niet direct gelijk krijgt eruit stappen en zelfs helemaal vertrekken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Functie bord B4?

Bericht door Peter » za 12 aug 2017, 5:21

Ach, wie weet schrijft hij morgen weer mee onder PeterH. Er is maar 1 echte Peter (en die is van eerste uur) ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Functie bord B4?

Bericht door duikgek89 » za 12 aug 2017, 8:18

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:Ook de situatie als er 3 bestuurders de kruising naderen en de bestuurder met de kruising aan zijn linker hand linksaf wil, is natuurlijk in beide gevallen anders...
Ligt het nou aan mij dat ik hem niet snap? Ervan uitgaande dat alleen de :B4: ontbreekt en dat vanaf de andere kant wel een :B5: staat en vanuit de zijweg een :B6:, dan verandert er toch niks? Of zie ik nu iets over het hoofd?

In principe zou je op een kruising ofwel een gelijkwaardige regeling, dus liefst zonder borden maar in Nederland in sommige streken onderhand bijna standaard vergezeld van :J8: kunnen verwachten, of een voorrangsregeling.

De andere optie is een :B6: of :B7: in de zijwegen met op de hoofdweg borden die aangeven dat het een voorrangskruising betreft: :B3: of :B4: of :B5: danwel borden die aangeven dat het een voorrangsweg betreft: :B1:, waarbij die laatste dan niet net VOOR een kruising staat maar net NA, zodat je meteen na het oprijden van die weg weet, dat het een voorrangsweg is.


Nou laten we voor deze discussie eens inzoomen op T-splitsing, als voorrangskruispunt met de rechtdoor gaande tak in de voorrang. En laten we in de discussie de vorm T gebruiken om posities aan te duiden.

Als ik van rechtsboven aan kom en rechtdoor naar linksboven wil, dan maakt voor mij B4 wel een verschil op het moment dat ik zowel uit de zijweg als uit de andere richting een auto aan zie komen. Als die auto die van onderaf komt namelijk op mij zeer nadrukkelijk de indruk wekt op de auto van linksboven te wachten, dan blijft hij staan en is voor mij dus ook geen factor meer. Dit klinkt enigszins basaal, maar als de auto al besloten heeft op mijn tegenligger te wachten voordat wij elkaar konden zien, bijvoorbeeld door obstakels, is voor mij veel sneller duidelijk dat ik geen voorgooier hoef te verwachten en door kan rijden.
Bovendien weet ik op een voorrangskruising dat de auto uit de zijweg een bord gehad heeft dat hij of zij voorrang moet verlenen aan alle bestuurders, iets wat volgens mij minder vaak fout geïnterpreteerd wordt dan het verschil tussen de arm waarmee ze schrijven en de arm waarmee ze niet schrijven. Maar ook betekent dit dat de auto uit de zijweg meer tijd nodig heeft en OF langzamer zal moeten naderen dan wel bij de kruising die tijd zal moeten nemen omdat nu ineens beide takken ingeschat moeten worden waardoor ik bij een auto die hard aan komt rijden sneller wantrouwen ontwikkel dan bij een andere (waar een opportunist op één tak let en dus sneller kan zien wat de bedoeling is).


Hoe dan ook zijn dat redelijk genuanceerde argumenten die voor veel bestuurders waarschijnlijk geen enorm verschil maken. Maar als ik van rechtsboven naar linksonder wil, is er een zeer cruciaal verschil op het moment dat mij één auto tegemoet komt die rechtdoor wil en één auto uit de zijstraat komt.

Op een gelijkwaardige kruising bestaat dan namelijk een situatie waar iedereen voorrang moet verlenen aan iemand. De mij tegemoetkomende auto [LB] heeft voorrang op mij [RB] omdat hij rechtdoor gaat. De auto uit de zijweg [ZW] heeft echter weer voorrang op [LB] omdat hij van rechts komt. En ik [RB] heb op mijn beurt weer voorrang op [ZW] omdat ik van rechts kom.

In Art.15 en Art.18 van het RVV staat niet aangegeven welk artikel voorrang heeft op het andere indien het conflicteert. Misschien is daar jurisprudentie over, maar dat neemt op dat moment voor veruit de meeste bestuurders de lastige situatie niet weg. Het betekent vaak dat iedereen op iedereen blijft wachten tot iemand het initiatief neemt voor te gaan dan wel een andere bestuurder voor te laten gaan. Dan kun je discussiëren over gelegenheidsvoorrang, maar dat neemt de enigzins vreemde situatie niet weg.

Zie ik echter een B4 staan, dan is de B3 aan de andere kant en een B6 of B7 in de zijweg aannemelijk. Een situatie waar over de voorrang ineens geen twijfel meer kan bestaan en de rechtdoor gaande [LB] de verwachting zal hebben zonder hinder te kunnen doorrijden omdat hij in deze situatie voorrang heeft op beide andere bestuurders.

En alleen al deze situatie zou voldoende moeten zijn om de bebording altijd van alle kanten weg te laten voor een gelijkwaardig kruispunt (een J8 kan geplaatst worden indien het een gevaarlijke kruising of bordeng*il* wegbeheerder betreft), dan wel aan alle kanten te juiste borden voor een voorrangskruising of voorrangsweg situatie toe te passen.

Verder heeft het bord B4 nog een functie als waarschuwingsbord dat er een kruising komt, waar een J8 ongepast is door de voorrangssituatie.
PeterG schreef:@Duikgek89: ten eerste heeft voorrang geen betrekking op verkeer, maar op bestuurders. Je reactie laat zien hoe verwarrend B4 werkt;
Mijn reactie laat vooral zien dat iemand die om 04:45 op was, een zeer lange dag en vermoeiende dag achter de kiezen had en daarom pas om 21:00 thuis was, om 23:00, eindelijk uitrustend, uit vermoeidheid, een l*llig terminologisch foutje maakt. Het spijt me.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Functie bord B4?

Bericht door Vinny » za 12 aug 2017, 21:01

TS heeft te veel invloed op sommige wegbeheerders gehad:
https://goo.gl/maps/TebfWQd66RC2 :shutup: :nothanks: :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Functie bord B4?

Bericht door Victor » zo 13 aug 2017, 1:15

Het is toch zo dat formeel de term "van rechts" helemaal niet van toepassing is op een voorrangskruising?
Je hebt voorrang niet omdat je van rechts komt, maar omdat je op een voorrangsweg rijdt. Daar horen borden bij.

Plaats reactie