[D] Bewegwijzering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » za 19 aug 2017, 21:51

nickdh schreef:Tussen Münster en Arnhem liggen nagenoeg geen steden die het vermelden waard zijn. Dus daarom Arnhem als afsland doel voor de BAB43 vind ik het geen gek idee.
Die redenering volg ik niet echt, aangezien de A43 nou niet dat lege gebied tussen Münster en Arnhem bedient. Het is, zoals je opmerkte, een weg die het westelijke Ruhrgebiet bedient: rechtstreeks via de A43 voorbij Recklinghsusen dan wel via de A2 ten westen van Recklinghausen. Dat lijkt me iets om te bewegwijzeren met Oberhausen en een grotere plaats aan de A43. Recklinghausen is inderdaad niet heel veelzeggend. Ik zou voor Bochum gaan, mede inachtnemende dat Wuppertal weliswaar groter is, maar ook weer A1-doel is. Dat maakt het een doel dat pas kan verschijnen zodra je de A1 goed en wel af bent.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Ernst76 » za 19 aug 2017, 22:21

Bochum is wel een mooi doel vanaf Münster over de A43. Het geeft ook aan dat je de 43 tot hier kan nemen, anders lijkt het alsof die bij Recklinghausen (nog ten noorden van de A2) ophoudt. Bochum is ook 1 van de grotere steden in het Ruhrgebied.
Wuppertal is ongeveer even lang via de 1 of de 43. Lood om oud ijzer. Beide routes hebben hun voor- en nadelen.
Bijzonder is dat, komend vanuit Münster (B51), Wuppertal wordt aangegeven via de 43.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » za 19 aug 2017, 22:27

Beide routes hebben hun voor- en nadelen.
Daarom kan Koln ook het beste na Munster op de borden verschijnen op de A1 zodat de weggebruiker zelf de keuze kan maken tussen de A43 en de A1.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Mandelsoft » za 19 aug 2017, 23:15

Waarom plemp je er niet Essen op in plaats van Oberhausen of Recklinghausen? Het is een van de grootste steden in het Roergebied...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 19 aug 2017, 23:46

nickdh schreef:
Snelwegenkenner schreef:Verder ben ik benieuwd wat je bij Ahlhorner heide zou aangeven.
Ahlhorner Heide:

[1][E37]
Dortmund 190 km
Osnabrück 78 km
-------------------------------
[B72] Cloppenburg 26 km

[29]
--------------------------
[1] Dortmund 187 km
[1] Osnabrück 75 km
Afbeelding
Sorry :(
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » zo 20 aug 2017, 12:11

Snelwegenkenner schreef:
Beide routes hebben hun voor- en nadelen.
Daarom kan Koln ook het beste na Munster op de borden verschijnen op de A1 zodat de weggebruiker zelf de keuze kan maken tussen de A43 en de A1.
Als je eenmaal hebt besloten dat je op een punt zit vanaf waar een bepaald doel bewegwijzeringswaardig is, moet het voorhanden zijn van meerdere routes daarheen nooit een reden zijn om dat doel dan maar weg te laten. Dan moet je hetzij een keuze voorkauwen (en voor mensen die toch anders rijden het bewuste doel toch snel terugbrengen op de afstandenborden), hetzij met een gesplitste verwijzing gaan werken. Hier zit je op een 20 minuten van de Kamener Kreuz, oftewel wel op een punt dat Dortmund alleen verminderd richtinggevend wordt. Ik zou tegen zo'n achtergrond Köln niet zomaar weglaten.

Als er twee min of meer gelijkwaardige routes zijn, zal de route waarvoor je alleen maar rechtdoor hoeft te rijden gunstiger zijn om te bewegwijzeren. Dat is ook precies hoe de bewegwijzering op het Darmstädter Kreuz is ingestoken, dus ik zie geen reden om Münster anders te benaderen. Als het verkeer aanleiding geeft tot iets anders, moet men daar maar DRIPs voor inzetten.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door nickdh » zo 20 aug 2017, 13:35

Deel 2 van de BAB1.

- :KP: W-Nord lijkt me voor zich spreken. Het wel of niet aangeven van Koblenz onder de streep is lastig. Frankfurt legt namelijk de nadruk op de BAB3 terwijl Koblenz dat doet voor de BAB61, alhoewel het vanaf Wuppertal pakweg 20 km korter is over de BAB3. Voor nu dus weggelaten.
- Trier vanaf :KP: Köln-Nord omdat dat de westelijke Eifel alvast afdekt. De wereld stopt niet bij het nu aangegeven Euskirchen. Bonn begint hier belangrijk genoeg te raken om onder de streep te zetten.
- Vanaf :KP: Bliesheim ben ik uitgegaan van een complete BAB1 en Saarbrücken toegevoegd. Trier is en blijft altijd korter over de B51.
- Na Dreieck Vulkaneifel Luxembourg onder de streep omdat het geen overbodige luxe is. Geen landenschildje omdat dat puur overbodig is. Wellicht zou een omnummering van de BAB602 naar BAB64 niet verkeerd zijn.
- Vanaf Dreieck Moseltal vind ik persoonlijk Strasbourg belangrijk genoeg om aan te geven. Met ~275.000 inwoners is het niet de kleinste stad, en biedt de Franse A4 een snelle verbinding naar Oost-Frankrijk, Zwitserland en de Alpen.
- Op :KP: Saarbrücken is het eigenlijk moeilijk doelen onder de streep te geven.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » zo 20 aug 2017, 13:42

Ik denk dat Trier gewoon via de A1 bewegwijzerd zal worden. De A1 loopt quasi langs Trier en zal ongetwijfeld sneller zijn dan de B51.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » zo 20 aug 2017, 13:51

Pirmasens heb ik moeten opzoeken. Staat dat nu ook al van zo'n grote afstand aangegeven?
Is Karlsruhe of zelfs Stuttgart niet meer in lijn via B10?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 aug 2017, 13:55

nickdh schreef:- Trier vanaf :KP: Köln-Nord omdat dat de westelijke Eifel alvast afdekt. De wereld stopt niet bij het nu aangegeven Euskirchen. Bonn begint hier belangrijk genoeg te raken om onder de streep te zetten.
:s Verkeer vanaf :KP: Köln-Nord naar Bonn gaat over de A3 en A59...
- Vanaf :KP: Bliesheim ben ik uitgegaan van een complete BAB1 en Saarbrücken toegevoegd. Trier is en blijft altijd korter over de B51.
Die snap ik ook niet. Bij een volledige A1 is dat juist de snelste route naar Trier, en dan vanaf :KP: Moseltal de A602 (maar dat hoef hier nog niet onder de streep). En zoveel korter zal het via Prüm en Bitburg toch niet zijn? Waarom zou je in vredesnaam Trier willen geleiden over een route met twee lange delen OWN (Blankenheim-Prüm en Bitburg-Trier) in plaats van een vrijwel directe snelwegroute waarbij je maar één keer moet afslaan vlak voor Trier? De A1 loopt praktisch langs Trier...
- Na Dreieck Vulkaneifel Luxembourg onder de streep omdat het geen overbodige luxe is. Geen landenschildje omdat dat puur overbodig is. Wellicht zou een omnummering van de BAB602 naar BAB64 niet verkeerd zijn.
- Vanaf Dreieck Moseltal vind ik persoonlijk Strasbourg belangrijk genoeg om aan te geven. Met ~275.000 inwoners is het niet de kleinste stad, en biedt de Franse A4 een snelle verbinding naar Oost-Frankrijk, Zwitserland en de Alpen.
- Op :KP: Saarbrücken is het eigenlijk moeilijk doelen onder de streep te geven.
En toch kies je voor drie doelen onder de streep. Sowieso wordt doorgaand verkeer vanaf :KP: Saarbrücken over de A8 en A623 geleid. Rechtdoor is hooguit relevant voor verkeer naar (de westkant van) het centrum van Saarbrücken.

Strasbourg is een lastig doel, want het is veel OWN door Saarbrücken en daarna. Je moet een verwijzing voor doorgaand verkeer continu houden op drukke wegen die langs de binnenstad lopen, over een route die dan ook weer een klein stukje over de snelweg gaat in Saarbrücken. Dat kan, maar echt makkelijk is het niet. En over de andere Franse doelen ben ik ook niet te spreken. Verkeer richting Metz en Parijs wil je vanaf :KP: Saarbrücken liever over de A8, A620 en B269 richting Saint-Avold hebben dan dwars door de stad. Via A8, A620 en B269 en de Franse N33 is het ook nog eens veel sneller. Daarnaast kun je je natuurlijk nog afvragen hoeveel verkeer richting Parijs en Metz hier rijdt. Want een groot deel daarvan zal al bij Trier zijn afgeslagen om via Luxemburg te rijden, dat is korter, sneller en goedkoper. Metz valt wellicht nog te rechtvaardigen als doel voor de Franse A4 in westelijke richting, maar Parijs is hier mijns inziens onnodige bordvervuiling.

Verder vind ik Kaiserslautern nog niet zo relevant bij :KP: Vulkaneifel. En om na :KP: Moseltal het 41.000 inwoners tellende Pirmasens al onder de streep te hebben... Ik zou dan nog eerder voor Mannheim kiezen, dat lijkt mij zinvoller.

Alles bij elkaar: ik kan van deze doelenkeuze niet echt enthousiast worden, sorry.
Chris schreef:Ik denk dat Trier gewoon via de A1 bewegwijzerd zal worden. De A1 loopt quasi langs Trier en zal ongetwijfeld sneller zijn dan de B51.
Ik zie geen enkele reden om Trier niet via de A1 te bewegwijzeren.
Widejo schreef:Pirmasens heb ik moeten opzoeken. Staat dat nu ook al van zo'n grote afstand aangegeven?
Is Karlsruhe of zelfs Stuttgart niet meer in lijn via B10?
Pirmasens is een klein provinciestadje en doorgaand verkeer wil men liever niet over de B10 maar over de A6. Vandaar dat ik pleitte voor het aangeven van Mannheim in plaats van Pirmasens, wat voor doorgaand verkeer zeer weinig betekenis heeft.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 20 aug 2017, 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » zo 20 aug 2017, 13:57

Pirmasens staat in elk geval aangegeven op het Dreieck Nonnweiler, op zich ook logisch.

Men zal geen bestemmingen als Karlsruhe of Stuttgart aangeven via Pirmasens, men wil namelijk geen doorgaand verkeer door het Pfälzer Wald.

Afbeelding
A1-50 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A62-25 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 aug 2017, 14:04

^^ Pirmasens op :KP: Nonnweiler snap ik nog. Maar eerder hoeft het toch echt niet te worden aangegeven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 aug 2017, 14:18

Chris schreef:Ik denk dat Trier gewoon via de A1 bewegwijzerd zal worden. De A1 loopt quasi langs Trier en zal ongetwijfeld sneller zijn dan de B51.
De afstanden op die borden spreken het ook tegen. Bij :KP: Bliesheim staat Saarbrücken met 210 km vermeld, bij :KP: Vulkaneifel met 134 km. Dat is een verschil van 76 km.

Trier staat bij :KP: Bliesheim met 139 km vermeld. 76 km verderop, bij :KP: Vulkaneifel, slechts met 62 km. Als ik dan even vlug reken zou de route over de A1-A602 dan nog steeds een kilometer korter zijn en volledig autosnelweg.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » zo 20 aug 2017, 14:40

Interessant doel dat Pirmasens. Dank voor de uitleg heren :top:
Bij Kreuz Saarbrücken lijken mij de Franse doelen via B268 ook wat veel. Al is het verschil via de A623 qua afstand verwaarloosbaar, daar sluit de weg iets vloeiender aan op de B41. Voor de rechtdoorrichting is naast Saarbrücken het nabijgelegen Völklingen een optie, dat aan de noordoever van de Saar ligt.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door mhkamp » zo 20 aug 2017, 15:29

nickdh schreef:Deel 2 van de BAB1.
- Trier vanaf :KP: Köln-Nord omdat dat de westelijke Eifel alvast afdekt. De wereld stopt niet bij het nu aangegeven Euskirchen. Bonn begint hier belangrijk genoeg te raken om onder de streep te zetten.
- Vanaf :KP: Bliesheim ben ik uitgegaan van een complete BAB1 en Saarbrücken toegevoegd. Trier is en blijft altijd korter over de B51.
- Na Dreieck Vulkaneifel Luxembourg onder de streep omdat het geen overbodige luxe is. Geen landenschildje omdat dat puur overbodig is. Wellicht zou een omnummering van de BAB602 naar BAB64 niet verkeerd zijn.
- Vanaf Dreieck Moseltal vind ik persoonlijk Strasbourg belangrijk genoeg om aan te geven. Met ~275.000 inwoners is het niet de kleinste stad, en biedt de Franse A4 een snelle verbinding naar Oost-Frankrijk, Zwitserland en de Alpen.
- Op :KP: Saarbrücken is het eigenlijk moeilijk doelen onder de streep te geven.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik begin bij Vulkaneifel, omdat de genoemde doelen van Nick mij wel passen. De BAB64 zou ooit op de BAB1 aansluiten bij Schweich.
Vulkaneifel:
Afbeelding

Moseltal:
Afbeelding
Ik snap niet over het doel Strasbourg. Misschien leuk bij Saarbrücken, maar hier compleet overbodig.

Afbeelding
Zou het niet zijn om het doorgaand verkeer naar Frankrijk via de BAB8 te geleiden. Dus de B268 is dus compleet overbodig. En dat is geen overbodige luxe.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door marcel » zo 20 aug 2017, 23:20

Vinny schreef:Grappig artikeltje over verouderde wegwijzers:
http://www.ksta.de/koeln/-verkehrsschil ... ane-179824

Kennelijk werden vroeger wel eens letterprefixen voor Bundesstrassen weergegeven...
Je ziet het een enkele keer. Ik dacht vroeger dat het indirecte verwijzingen waren ... Dat ene bord heb ik zelf in 2006 gefotografeerd:

Afbeelding

Kein Mensch käme heute mehr auf die Idee, von Niehl über die Bundesstraße 9 nach Bonn oder die Bundesstraße 51 nach Euskirchen zu fahren
Toch staan de B-nummers gewoonlijk nog steeds aangegeven ook als er een snelweg in de buurt is, waarbij vele zulke Bundesstrassen natuurlijk wel gedegradeerd zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 21 aug 2017, 10:40

^^ Op dat soort plaatsen staat het inderdaad meestal wel goed aangegeven. Maar in Köln hebben veel nutteloos geworden Bundesstraßen (met name degene die volledig parallel lopen aan een snelweg) geen directe aansluiting op het snelwegennet. Dat zegt ergens ook wel genoeg. Al met al denk ik dat het voor de weggebruiker beter zou zijn om deze nutteloze (stukken) Bundesstraßen volledig op te ruimen. Het bewegwijzeren ervan roept alleen maar een onterecht beeld op dat je op een weg met tenminste regionaal belang rijdt. Het weglaten roept ergernis op over slecht bewegwijzerde nummering.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Vinny » ma 21 aug 2017, 20:04

Het wegbeheer moet je in zulk soort gevallen overdragen aan een lagere overheid. Sowieso nuttig lijkt me, want dingen als gladheidsbestrijding kan dan ook een stuk efficiënter verlopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 aug 2017, 20:21

^^ Dat is in grotere steden ook nu al het geval, en in kleinere gemeenten is het Bundesland verantwoordelijk:
Wikipedia schreef:Die Straßenbaulast liegt bei der Bundesrepublik Deutschland, die die Auftragsverwaltung jedoch an die einzelnen Bundesländer abgibt. Das bedeutet, dass die Straßenbauverwaltung eines jeden Bundeslandes für den Bau und den Betrieb der Bundesstraßen in ihrem Verwaltungsgebiet verantwortlich ist. Bei Ortsdurchfahrten im Zuge von Bundesstraßen auf dem Gebiet von Städten mit mehr als 80.000 Einwohnern liegt die Baulast bei der Kommune. Bei Städten zwischen 50.000 und 80.000 Einwohnern kann auf Verlangen der Kommune die Baulast bei Zustimmung der obersten Kommunalaufsichtsbehörde auf die jeweilige Gemeinde übertragen werden (§ 5 FStrG).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » ma 21 aug 2017, 20:54

Daaronder vallen overigens ook de Autobahnen. Er zijn geen wegen in nationaal beheer in Duitsland. De Bundesstraßen en Autobahnen zijn maximaal in het beheer van de staten. De federale overheid bekostigd deze wel (inclusief onderhoud), maar het beheer, uitvoering en planvorming ligt volledig bij de staten. Overigens is men wel voornemens om het beheer te federaliseren. Er is nu teveel een mismatch tussen federale financiering en projecten die niet planvastgesteld zijn door de staten.

De situatie is daarmee deels vergelijkbaar met de Verenigde Staten. Namelijk wel qua wegbeheer, maar in de VS doet de federale overheid veel minder aan financiering. In Duitsland wordt praktisch alles behalve de plankosten door de federale regering in Berlijn gefinancierd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 21 aug 2017, 21:55

Vinny schreef:Het wegbeheer moet je in zulk soort gevallen overdragen aan een lagere overheid. Sowieso nuttig lijkt me, want dingen als gladheidsbestrijding kan dan ook een stuk efficiënter verlopen.
Het gaat mogelijk een beetje hand in hand. In de grootstedelijke gebieden hebben B-nummers meestal de geringste toegevoegde waarde (verkeersbewegingen zijn hetzij vrij lokaal, hetzij over doorgaande snelwegen en driecijferige inprikkers) terwijl de budgettaire impact van het weghalen van overbodige wegnummers als een B8, een B9 en een B51 uit Keulen nihil zou zijn. De stad draagt immers toch wel zorg voor deze wegen.

Buiten de steden hebben dit soort B-nummers, ook al lopen ze parallel aan autosnelwegen, vaak nog wel een zeker regionaal belang. Hef je een bepaald nummer op, dan zit je met de onvermijdelijke vraag welke overheidslaag dan gaat opdraaien voor alle kosten. Wat mij betreft praat je over het soort wegen waarvoor financiering op deelstaatniveau gepast is, dus maak er maar Landstrassen van. Maar je kunt de politieke gevoeligheid zien aankomen. Toch gebeuren dit soort Abstufungen wel degelijk: niet op de massale schaal zoals in Frankrijk, maar met een beetje zoekwerk kom je vanzelf informatie tegen over stukjes Bundesstrasse die deze eeuw nog zijn overgedragen aan een deelstaat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 aug 2017, 22:12

^^ Ik moet dan denken aan delen van de B65 die parallel aan de A30 liep, of de B75 langs de A28.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door verfmeer95 » ma 21 aug 2017, 22:29

^^ Ik eerder aan de B1 tussen Werl en Erwitte langs de A44, de B8 tussen Emmerich en Wesel langs de A3 en de B68 tussen Harderberg en het einde van de A33.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Pino » ma 21 aug 2017, 23:03

Wegen als de B65 en de B75 zijn ingekort zoals je zou hebben verwacht: snelweg opent, parallel lopende Bundesstrasse wordt overgedragen aan decentrale overheid. Delen van de Bundesstrasse die verder van de snelweg verwijderd liggen en dus andere corridors bedienen behouden hun status.

Maar andere Bundesstrassen die parallel aan een snelweg lopen zijn een onbegrijpelijke gatenkaas geworden. De B8 bijvoorbeeld houdt zo nu en dan zomaar in een dorp op. Of het wegnummer buigt af naar de dichtstbijzijnde aansluiting met de A3. Drie dorpen verder gaat het wegnummer dan weer verder. Er is geen logisch patroon in te herkennen wat nog wel uit de federale kas mag en wat naar deelstaat is verlegd. Ik meen ook wel wat verschillen per deelstaat te bespeuren. Waarom ligt in Baden-Württemberg nog een onberoerde B3 parallel aan de A5, waar in Niedersachsen de oude B-weg parallel aan de A30 en de A28 is afgewaardeerd als genoemd? De B8 gaat zelfs over in een Staatsstrasse precies op de grens Hessen-Bayern.

Bij deze onlogica in de wegnummering komen uiteraard nog de gaten veroorzaakt doordat een B-nummer even overgaat in een A-nummer. De enige reden om er niets aan te doen is vermoedelijk dat vrijwel niemand dit soort B-nummers over langere afstand wil volgen. Maar dat maakt er natuurlijk geen goede wegnummering van.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Chris » di 17 okt 2017, 19:37

Ik had dit nog niet eerder gezien (op de A94):

Afbeelding
https://www.merkur.de/lokales/ebersberg ... 81657.html

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » di 17 okt 2017, 19:47

De analoge versie van de drips die wij hebben bij de ringwegen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Willem » wo 18 okt 2017, 10:43

Dan is een DRIP met alleen een melding als er een incident of files etc. is toch wat duidelijker.
Dit is net een maatje te groot.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door sven_engelen » di 24 okt 2017, 9:56

Scheelt dat heel de ring van München bewegwijzering heeft waarmee je niet echt naar huis kunt schrijven met allemaal ruiters, kantelwalsen en enorm veel icoontjes/wegnummers/doelen door elkaar heen.
Svenlo

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Widejo » di 24 okt 2017, 18:54

^^
Leuke voor een toekomstige bewegwijzeringswedstrijd dan.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D] Bewegwijzering in Duitsland

Bericht door Robbert297 » di 24 okt 2017, 19:20

^^ I'm in! :woop:
Слава Україні

Plaats reactie