[N209] Hazerswoude - Berkel en Rodenrijs
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [N209] Hazerswoude - Berkel en Rodenrijs
Morgen, 23 augustus, is er een informatieavond in Boskoop die gaat over aanpassingen van de N209 in Hazerswoude dorp (en de verlengde Bentwoudlaan ten westen van Boskoop en Waddinxveen).
Om de verkeerssituatie in Hazerswoude te verbeteren zijn er vier varianten.
Meer info.
Om de verkeerssituatie in Hazerswoude te verbeteren zijn er vier varianten.
Meer info.
-
- 2x5 autosnelweg
Er is volgens mij maar 1 voorkeursvariant die aan PS wordt voorgedragen:
https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... dfase2.pdf
Even de achtergrond: De provincie heeft een gebiedsonderzoek uitgevoerd, onder de noemer Planstudie N207 Zuid:
https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... dfase2.pdf
Even de achtergrond: De provincie heeft een gebiedsonderzoek uitgevoerd, onder de noemer Planstudie N207 Zuid:
- Onder de noemer Planstudie N207 Zuid hebben provincie en gemeenten Alphen aan den Rijn en Waddinxveen mogelijkheden onderzocht om de verkeersdrukte in Boskoop, Waddinxveen en Hazerswoude-Dorp op te lossen en de leefbaarheid te verbeteren.
- In de eerste helft van 2016 kozen de colleges van de provincie Zuid-Holland en gemeente Waddinxveen en de gemeenteraad in Alphen aan den Rijn voor de Verlengde Bentwoudlaan als een eerste stap om de verkeers- en leefbaarheidsproblemen op te lossen. Tegelijkertijd is afgesproken dat er ook een verbetering moet komen voor de situatie op en rond de N209 in Hazerswoude-Dorp. De verbinding met de N11 westelijk en oostelijk van het spoor zijn in deze fase afgevallen.
- Van de onderzochte verdiepte ligging en randweg werd duidelijk dat zij niet de oplossing vormen voor de knelpunten in Hazerswoude-Dorp. De randweg en de verdiepte weg lossen weliswaar verkeersproblemen in de dorpskern op, maar de baten wegen niet op tegen de kosten. En ze zorgen voor een aantal ongewenste bijeffecten, zoals geluidsoverlast en schade aan het landschap.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
In Fase 2 van de planstudie zijn de maatregelen uitgewerkt voor de Verlengde Bentwoudlaan en de N209 :
Samenvattend komt het voor de N209 op de volgende voorkeursvariant (van noord naar zuid gezien):
- een nieuwe rotonde ten noorden van Hazerswoude;
- de VRI met de Dorpsstraat wordt aangepast, linksaf wordt vanuit alle richtingen verboden;
- er komt een nieuwe rotonde ten zuiden van Hazerswoude op de locatie van de huidige kruising met de N209 en de straat die Provincialeweg heet;
- er komt een nieuwe rotonde ten zuiden van Hazerswoude met de Boterbloem, alhoewel deze rotonde er al schijnt te liggen volgens de video.
Ik heb wel mijn twijfels bij de oplossing die men voor ogen heeft bij de Dorpsstraat. Linksaf verbieden heeft niet zo veel zin, als de mogelijkheid om dit te doen alsnog bestaat. Mensen gaan dat negeren, wat weer voor onveiligheid zorgt.
- Hierna kon de verdere inpassing van de Verlengde Bentwoudlaan in de tweede fase van de planstudie worden uitgewerkt. Dit is in de tweede helft van 2016 en in 2017 gebeurd in samenwerking met belanghebbenden. Ook is er in deze periode gezamenlijk gezocht naar maatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in Hazerswoude-Dorp te verbeteren.
Samenvattend komt het voor de N209 op de volgende voorkeursvariant (van noord naar zuid gezien):
- een nieuwe rotonde ten noorden van Hazerswoude;
- de VRI met de Dorpsstraat wordt aangepast, linksaf wordt vanuit alle richtingen verboden;
- er komt een nieuwe rotonde ten zuiden van Hazerswoude op de locatie van de huidige kruising met de N209 en de straat die Provincialeweg heet;
- er komt een nieuwe rotonde ten zuiden van Hazerswoude met de Boterbloem, alhoewel deze rotonde er al schijnt te liggen volgens de video.
Ik heb wel mijn twijfels bij de oplossing die men voor ogen heeft bij de Dorpsstraat. Linksaf verbieden heeft niet zo veel zin, als de mogelijkheid om dit te doen alsnog bestaat. Mensen gaan dat negeren, wat weer voor onveiligheid zorgt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x4 autosnelweg
-
- woonerf
Peiling onder de bewoners geeft een heel erg gemengd beeld, maar de meesten zien toch een tunnel verschijnen in plaats van deze oplossing...
-
- 2x5 autosnelweg
Ik denk dat een tunnel ook wel de beste oplossing is, verkeerskundig gezien. Met een op- en afrit zou dit een hele goede maatregel zijn.
Maar je zit hier met een zeer slappe bodem van met name veengrond dacht ik, waardoor een tunnel extreem duur wordt. Ik kan dan wel begrijpen dat men naar andere oplossingen zoekt.
Maar je zit hier met een zeer slappe bodem van met name veengrond dacht ik, waardoor een tunnel extreem duur wordt. Ik kan dan wel begrijpen dat men naar andere oplossingen zoekt.
-
- polderweggetje
Is een Right in, right out-kruising niet beter hier? Met een fysieke rijbaanscheiding op de N209 is het dan ook fysiek niet meer mogelijk om links te gaan. Alleen het verkeer dat rechtdoor wil over de Dorpsstraat heeft hier last van en zal om moeten keren bij een van de rotondes.mavas schreef:Ik heb wel mijn twijfels bij de oplossing die men voor ogen heeft bij de Dorpsstraat. Linksaf verbieden heeft niet zo veel zin, als de mogelijkheid om dit te doen alsnog bestaat. Mensen gaan dat negeren, wat weer voor onveiligheid zorgt.
-
- 2x5 autosnelweg
Dan zul je ook iets moeten bedenken voor het langzaam verkeer zoals fietsers, voetgangers, brommobielen, etc. Zeker voor fietsers mag de omrijafstand niet te groot zijn.
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
Wat foto's van de N209, Doenkade, bij het Rotterdamse vliegveld vanaf het tijdelijke uitzichtpunt.

-
- 2x3 autosnelweg
De kansen op een tunnel in Hazerswoude-Dorp lijken verkeken aldus het Leidsch Dagblad, omdat de provincie Zuid-Holland aan het bezuinigen slaat.Wilfredjeuh schreef: ↑wo 23 aug 2017, 12:13 Peiling onder de bewoners geeft een heel erg gemengd beeld, maar de meesten zien toch een tunnel verschijnen in plaats van deze oplossing...
-
- 2x5 autosnelweg
We zagen het al bij de N233, en diverse andere projecten dat door de gigantische kostenstijgingen heel wat projecten worden vertraagd, versoberd of nooit meer tot uitvoering komen.
Dit zal dan ook niet het laatste project zijn waar scherpe keuzes gemaakt moeten worden.
De vraag is overigens of hiermee ook het noodzakelijke onderhoud aan wegen en kunstwerken niet in het geding komt.
Dit zal dan ook niet het laatste project zijn waar scherpe keuzes gemaakt moeten worden.
De vraag is overigens of hiermee ook het noodzakelijke onderhoud aan wegen en kunstwerken niet in het geding komt.
-
- Moderator
En de doelstelling van 0 verkeersdoden

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- zandpaadje

Rij niet vaak in de righting van Zoetermeer of Hazerswoude, maar voor mijn gevoel zit deze bord best verstopt.
Zeker als je er nog nooit bent geweest of ben ik gewoon zo blind?
-
- Hoofdmoderator
Die is nogal verscholen, ja. En dan hangt de StreetView camera al een stuk hoger dan de meeste bestuurders zitten.
Enne gojje mins blieft altied leave.