OpenStreetMap

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: OpenStreetMap

Bericht door Lekkere Kwal » zo 24 jan 2016, 9:32

Wat is eigenlijk het nut van .nl? Ik vind het een stuk trager laden dan .org. Als het dan ook nog een stuk achterloopt zie ik er het praktisch nut niet van in, en krijg je zulke verwarringen als bij Wouter N14.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: OpenStreetMap

Bericht door martien » vr 03 feb 2017, 20:47

Voor iedereen die de ontwikkeling van de Openstreetmap-data op een kaart wil zien: klik hier, gebruik de schuif en zoom eens in.
Er werd toen vast anders gemapt dan nu (vooral voor autowegen), maar je kunt naast het vullen van het IJsselmeer ook de voltooiing van andere belangrijke infrastructurele werken zien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Rene » vr 03 feb 2017, 22:18

Zolang de kaart standaard nog altijd overheerst wordt door gifgroen en rozepaars kun je dat hele OSM van mij gestolen krijgen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door GuteFahrt » vr 03 feb 2017, 22:54

:lol:

Ik ben dol op OSM. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » vr 03 feb 2017, 23:55

Voordelen van OSM:
- Details, details, details
- Hoge mate van bijdragen
- Eenvoudige interface
- Geïntegreerd in OpenTopoMaps helemaal de bom!

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: OpenStreetMap

Bericht door martien » vr 03 feb 2017, 23:56

Rene schreef:Zolang de kaart standaard nog altijd overheerst wordt door gifgroen en rozepaars kun je dat hele OSM van mij gestolen krijgen.
Ik heb net een nieuwe bril besteld, ik kon het met de oude niet zien. 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Rene » za 04 feb 2017, 16:22

^^
Ik bedoel deze ellende:
Afbeelding

Ik vraag me af of ze een kleurenblinde op de GUI hebben gezet.
Echt vreselijk. En ik weet dat ik bepaald niet de enige ben die wegblijft van OSM om het vreselijke uiterlijk van de GUI.
De kleuren vloeken met elkaar en de saturisatie is te hoog.

En nee, de humanitarian-kaartlaag is net zo erg (en de anderen al helemaal volstrekt onbruikbaar)

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: OpenStreetMap

Bericht door martien » za 04 feb 2017, 22:33

^^ Ik geef je gelijk. Het groene is mij ook te fel. Verder vind ik een groot minpunt dat de basiskaart teveel details probeert te bevatten om teveel doelgroepen van dienst te zijn.

Maar omdat OSM eigenlijk een database met kaartgegevens en niet een kaart is, zijn er gelukkig kaartstijlen die 'mooier' zijn. Zelf ben ik fan van Mapbox waar je ook een eigen kleurschema kunt toepassen.
Binnen de community is Mapbox niet heel populair, ik ben juist blij dat er een grotere commercieel succesvolle partij is, die meedenkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » za 04 feb 2017, 22:38

De (binnenlandse en buitenlandse) media gebruikt ook vaak OSM maar bijna altijd in een andere kleurstelling dan de standaard. Ik denk dat die kleurenkermis inderdaad wel een deel afschrikt.

Maar er worden wel steeds verbeteringen in aangebracht, bovendien kan OSM heel up-to-date zijn, waar andere kaartenleveranciers achterlopen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door captain007 » zo 05 feb 2017, 20:08

Ben zelf in elk geval wel gecharmeerd van de editors die er zijn voor openstreetmap. Sinds een tijdje werk ik ook met een offline editor die ook mogelijkheden bied om bijvoorbeeld PDOK luchtkaarten als achtergrondkaart via wat tweaks in te laden. Op die manier wordt het doorvoeren van wijzigingen toch wel een stuk gemakkelijker 8-)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Kaaiman » za 26 aug 2017, 10:06

Vandaag viel me op dat OpenStreetMap de weergave heeft veranderd. Het terrein is nu (eindelijk) in lichtere kleuren, waardoor de wegen er veel meer uitspringen. Het lijkt nog niet op elk schaalniveau te zijn doorgevoerd, maar ik vind het wel een verbetering. :top:

Al vind ik ook dat de Natura 2000-gebieden er nu weer teveel uitspringen. Die hadden ook wel wat lichter gemogen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: OpenStreetMap

Bericht door Lekkere Kwal » za 26 aug 2017, 10:24

^^ doordat de rendering nog niet overal klaar is, is het verschil met de vorige Mapnik weergave (vaak 'de weergave' genoemd ;) ) nog te zien:
Afbeelding
Met name de verzadiging van groentinten is sterk verminderd, ik vind het wel een verbetering. Maar nog steeds vind ik de wegenkleuren te 'snoeperig', ik zou bij snelwegen eerder hard rood verwachten zoals bij Michelin bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » za 26 aug 2017, 11:20

Ik zie die lichtere tinten alleen op hogere zoomniveau's. Hopelijk blijft dat ook zo, want ik ben juist tevreden met de 'harde' kleuren van OSM. Dat vind ik erg prettig, omdat de meeste details er dan - zeker op een smartphone in fel licht - veel beter uitspringen.

Laten ze alsjeblieft niet het doorgeschoten babykleurtjesbeeld van Google Maps volgen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: OpenStreetMap

Bericht door Lekkere Kwal » za 26 aug 2017, 12:08

^^ OSM gebruikt 1 rendering profiel per laag (wat wij 'kaart' noemen), niet per zoomniveau. Het renderen van de verschillende zoomniveaus gebeurt op verschillende momenten, en de hogere niveaus met een lage interval. Ik heb het vermoeden dat ze het profiel hebben aangepast voordat deze lagen weer gerendered zouden worden, waardoor die nu zijn vernieuwd en de rest nog minder. Ik verwacht dat binnen een week alle niveaus het nieuwe profiel zullen gebruiken.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » zo 19 nov 2017, 0:02

OSM heeft in navolging van Google Maps de parkeerterreinen lichtgrijs gekleurd. Voorheen waren deze geel, een beetje onlogisch, maar dat had wellicht te maken met de grijze vlakken voor voetgangersgebied. Het onderscheid met lichtgrijze parkeerterreinen is wat mij betreft nu voldoende te zien.

Tegen bebouwdekom-achtergrond (ook grijs) vallen ze nu wel meer weg.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: OpenStreetMap

Bericht door Egbert » zo 19 nov 2017, 9:43

Openstreetmap gaat ook steeds meer richting de Google kant, steeds flauwere kleuren waardoor het gewoon steeds minder zichtbaar wordt.
Helaas krijg je er bij die gasten ook geen vinger tussen. Dat opencarto kliekje is heel erg overtuigd van hun eigen geloof.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OpenStreetMap

Bericht door Vinny » zo 19 nov 2017, 11:04

Als je een beetje kunt spelen met GIS kun je met programma's als Maperative en ArcMap wel je eigen kleuren instellen :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: OpenStreetMap

Bericht door math1985 » di 10 jul 2018, 1:09

Egbert schreef: zo 19 nov 2017, 9:43Helaas krijg je er bij die gasten ook geen vinger tussen. Dat opencarto kliekje is heel erg overtuigd van hun eigen geloof.
Sorry, ik zie je opmerking nu pas. Je bent van harte welkom om mee te denken en voorstellingen tot wijziging (pull requests) in te schieten! Onze repository is https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto.

Hou er wel rekening dat wij ook maar een groep vrijwilligers zijn, en we doen ons best er iets moois van te maken, maar ook wij doen het als hobby in onze avonduren.

Wat zouden jullie het liefst veranderd willen zien?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Rene » di 10 jul 2018, 21:10

Ik zou graag willen zien dat de kleuren van OSM gebruikersinstelbaar zijn.
Dus elke weg krijgt een kleurcode mee, en afhankelijk van instellingen bij de gebruiker krijgt dat op diens scherm een feitelijke kleur.

Want de kleuren zijn de reden dat ik OSM niet gebruik. Ronduit vreselijk.
(Die rampzalige groene en roze achtergrondkleuren vloeken bijvoorbeeld gigantisch).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » di 10 jul 2018, 21:21

Er zijn bepaalde zoomniveau's waar OSM matig leesbaar is, maar ik vind de leesbaarheid overall eigenlijk beter dan Google Maps, waar alles in een paar tinten geel, wit en grijs is. Ook het gebruik van endoniemen vind ik een pluspunt, al zou een transliteratie bij andere schriften wel een verbeterpunt kunnen zijn. Cyrillisch kan ik nog wel lezen maar Arabisch of Chinees niet.

Wat ik verder graag zou zien is dat wegen in aanleg (vooral snelwegen) ook wat meer uitgezoomed zichtbaar blijven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Rene » di 10 jul 2018, 21:26

Met betere kleuren zou OSM ook voor mij de betere online kaart zijn.
Inderdaad is het gebruik van endoniemen een heel sterk pluspunt van OSM.

Maar zolang OSM pijn aan mijn ogen doet, laat ik het echt links liggen.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: OpenStreetMap

Bericht door Koesj » wo 11 jul 2018, 11:23


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Rene » wo 11 jul 2018, 11:33

De Duitse stijl is inderdaad stukken beter dan Mapnik voor wat betreft de kleuren van wegen en de outline van wegnummers. Maar ook in daar geldt dat een versie waarbij het groen-roze-geel van de achtergrond voor het landschap uitschakelbaar zou zijn (dus gewoon wit), een ware zegen zou zijn.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » wo 11 jul 2018, 14:43

Het fijne van OSM is dat wijzigingen heel snel zichtbaar worden op de kaart, zonder tussenkomst van een moderator.

Een of andere grappenmaker heeft de agglomeratie van Lille maar even in een moeras veranderd.
Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: OpenStreetMap

Bericht door jelger » vr 23 nov 2018, 15:32

OSM maakt geen vrienden in Oekraïne.
http://euromaidanpress.com/2018/11/23/o ... territory/

Open Street Map decides to mark Crimea as Russian territory
On 14 November, one of the managing organs of Open Street Map (OSM), the Data Working Group (DWG), changed its rules from 2014 and decided to modify the tags for Crimea in the OSB geodatabase: Ukraine’s administrative borders were cut off, and Crimea marked as territory belonging to Russia.

The DWG explained its decision by stating that the “OSM only seeks to represent the on-the-ground situation”:
“Crimea shall be part of the Russia administrative relation and not the Ukraine one as long as Russia has on-the-ground control in Crimea. The boundaries of Crimea shall be indicated as disputed, with the exception of water-based ones on the Black Sea or Sea of Azov where there is no dispute.

The Data Working Group takes no stance on if Russia’s control is legal or not, as that is not within our scope.”
Ik vind dit nogal wat. Ook de Georgische afscheidingsgebieden Zuid-Ossetie en Abchazië staan onder de facto Russische controle (bezettingsmacht en eindregie over lokale veiligheidsapparaat). Zonder in een politieke discussie te geraken die hier al vaker gevoerd is over deze gebieden, vind ik het minimaal discutabel om niet de internationaal rechtelijke kaders als leidraad te nemen. Verschil van de Krim en voornoemde regio's is wel dat de Krim in administratieve en bestuurlijke zin op is gegaan in Rusland. Niettemin een discutabele manier van handelen naar mijn idee om op deze wijze de Oekraïense primaire en internationaal erkende aanspraken op de Krim secundair te beschouwen.

Volgens mij is dit ook vrij ongewoon in kaartenland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OpenStreetMap

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 nov 2018, 16:32

Noord-Kosovo staat onder controle van Servië, en maakt bestuurlijk gezien ook deel uit van Servië. Dat is een situatie die 'on-the-ground' al veel langer zo is dan dat het bij de Krim het geval is.

Aan de andere kant, de Golanhoogten (Syrië) en Shebaa Farms (Libanon) zijn ook bij Israël gevoegd op OSM. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » vr 23 nov 2018, 16:41

Tja, hoe lang moet je iets nog formeel "de jure" houden, wat "de facto" al jarenlang anders is en waar geen zicht is of dit anders wordt? Dat een kaart iets aangeeft verandert weinig aan de situatie op de grond natuurlijk.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » vr 23 nov 2018, 17:26

Tja. De facto betekent nog niet de jure, en daar zit hem wat mij betreft de crux. Betwiste gebieden moeten als zodanig worden aangegeven zolang de situatie duurt. Want 'betwist' (en een bewind dat niet door de meerderheid van internationale partijen wordt gesteund) is ook een status on-the-ground.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Palance » vr 23 nov 2018, 17:45

Dan kan je bezig blijven, er zijn nog heel veel meer betwiste gebieden in de wereld. Sommige heel groot, sommige klein, over sommigen worden oorlogen gevoerd en sommigen zijn mensen al bijna vergeten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OpenStreetMap

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 nov 2018, 17:53

^^ In de Eemsmonding geeft OSM ook gewoon beide versies van de grens weer. Terwijl dat een grensconflict is wat veel mensen niet eens kennen.

Plaats reactie