[B][A601] Afgesloten

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door VWCaddy » zo 27 aug 2017, 10:10

Slinger, wellicht dat bij de afsluiting ook de communautaire verhoudingen in Belgie een rol spelen. Het afgesloten wegvak is nml. met name interessant voor verkeer van/naar het Vlaams gewest. Wellicht zinspeelt men erop dat het Vlaams gewest er wat bij moet doen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Alfa » zo 27 aug 2017, 11:30

^^De A601 is vooral interessant voor de ontlasting van het Waalse knooppunt Vottem.

Het is trouwens heel ongebruikelijk dat een ander gewest zou meebetalen voor wegonderhoud. Voor dat soort zaken is men net zeer strikt territoriaal, zie de Brusselse Ring.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Lambo19 » zo 27 aug 2017, 23:34

Ik zie geen redenen waardoor Vlaanderen baat zou hebben bij een heropening van de A601. Laat staan dat het Vlaams gewest het noodzakelijke onderhoud van de A601 mee zou financieren.

Het is ergens te begrijpen dat Wallonië de nodige middelen om de A601 te renoveren niet wil vrijmaken. Tal van wegen in Wallonië zijn aan onderhoud of reconstructie toe. Dat lijkt me urgenter te zijn dan een heropening van de A601.

Echter, hoe langer men wacht om de A601 te renoveren, hoe hoger het kostenplaatje zal liggen en hoe kleiner ik de kans acht dat de A601 überhaupt nog heropend wordt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Hajo » ma 28 aug 2017, 19:53

Hoe zou die weg er nu bij liggen? Terug veroverd door de natuur denk ik. Foto's iemand? ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Vinny » ma 28 aug 2017, 20:00

Lambo19 schreef:Het is ergens te begrijpen dat Wallonië de nodige middelen om de A601 te renoveren niet wil vrijmaken.
Tot 2019 is er geen onderhoudsbudget meer voor de snelweg. Ik blijf de daadwerkelijke reden voor de afsluiting nog wel vaag vinden: het zou gaan om acute veiligheidsrisico's. Ik heb het idee dat je dan nog wel meer snelwegen in Wallonië meteen zou moeten afsluiten: het wegdek is lang niet overal in goede staat. Ik denk nog steeds dat de afsluiting het gevolg is van een paar mensen bij de wegbeheerder die op die manier de gebrekkige financiering voor de instandhouding aan de kaak wilde stellen en het als signaal richting de politiek wilde stellen. Dat is overigens niet echt opgepikt: er is nog steeds sprake van een tekort al is het de laatste jaren wel een stuk beter dan vroeger. Ik heb overigens ook wel het idee dat de huidige Franstalige politieke partijen zich willen spiegelen aan Macron in Frankrijk en meer bereid zijn om daden te stellen dan vroeger. Hopelijk gaat dat voor de A 601 ook nog eens gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door duikgek89 » ma 28 aug 2017, 20:27

Vinny schreef:Ik heb het idee dat je dan nog wel meer snelwegen in Wallonië meteen zou moeten afsluiten: het wegdek is lang niet overal in goede staat.
Valt toch wel mee? Bovendien mag je toch maar120, daar heb je geen biljartlaken voor nodig...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Km357 » ma 28 aug 2017, 20:47

Als het echt om een politiek gegeven gaat (en in België is dat meer wel zo dan niet), hadden ze de weg evengoeg kunnen afsluiten en kunnen verhuren of openstellen voor "runs" of zo.

Had het nog nut gehad. Nu is het gewoon een nutteloos zetje dat uiteindelijk nog meer geld gaat kosten dan in het begin.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Schelpenpaadje » ma 28 aug 2017, 22:00

^^ Of het nu een bewuste keuze is of niet, dat de weg er nutteloos bijligt zorgt er wel voor dat er meer over de politieke kant gesproken wordt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Lekkere Kwal » ma 28 aug 2017, 22:27

Hajo schreef:Hoe zou die weg er nu bij liggen? Terug veroverd door de natuur denk ik. Foto's iemand? ;)
Er staan op de vorige pagina's nota bene nog foto's van afgelopen mei? :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2017, 22:19

Vinny schreef:Tot 2019 is er geen onderhoudsbudget meer voor de snelweg. Ik blijf de daadwerkelijke reden voor de afsluiting nog wel vaag vinden: het zou gaan om acute veiligheidsrisico's. Ik heb het idee dat je dan nog wel meer snelwegen in Wallonië meteen zou moeten afsluiten: het wegdek is lang niet overal in goede staat.
Ik ben niet lang voor de sluiting nog een keer over de A601 gekomen, maar dat wegdek, waar op het laatst in beide richtingen al de rechter rijstrook was afgesloten, lag er toch echt wel slechter bij dan eigenlijk alle andere Waalse snelwegen. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak jij in Wallonië rijdt, maar naar mijn mening is op de meeste Waalse snelwegen het wegdek toch wel in een acceptabele tot goede staat - zeker de laatste jaren zijn er veel stukken op zowel de E25, E40, E42 en E411 goed aangepakt.

Acute veiligheidsrisico's zouden ook te maken kunnen hebben met een verzwakte conditie van een kunstwerk - al lijkt de wegdekkwaliteit mij een meer logische reden. De hele A601 heeft een nieuw wegdek nodig.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Willem » wo 30 aug 2017, 9:52

Ja, het was daar echt om de gaten heen slalommen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door jdb2 » wo 30 aug 2017, 10:30

In Hollywood films leggen ze soms een complete "fake" snelweg aan voor achtervolgingsscenes, zoals in The Matrix, waar ze een 2km lange landingsbaan omgebouwd hebben tot snelweg.
Afbeelding
http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 76546.html
Misschien promotie voor maken in Hollywood, dan kunnen ze de snelweg laten heraaanleggen op kosten van een filmstudio. Bedraagt toch maar 1% van het budget van een grote filmproductie. :lol:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Egbert » wo 30 aug 2017, 13:50

Coen Tunnel schreef:Ik ben niet lang voor de sluiting nog een keer over de A601 gekomen, maar dat wegdek, waar op het laatst in beide richtingen al de rechter rijstrook was afgesloten, lag er toch echt wel slechter bij dan eigenlijk alle andere Waalse snelwegen. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak jij in Wallonië rijdt, maar naar mijn mening is op de meeste Waalse snelwegen het wegdek toch wel in een acceptabele tot goede staat - zeker de laatste jaren zijn er veel stukken op zowel de E25, E40, E42 en E411 goed aangepakt.
Lag het er slechter bij dan de E25 aan het begin van de eeuw? Want daar reed je standaard links vanwege de gaten op de rechterbaan en als er iemand wilde inhalen ging je even naar rechts.
En dat was op de E25 dan voor tientallen km's. Zo lang is die A601 nou ook weer niet. Het is gewoon een besparingsmaatregel: niet echt nodig voor de verkeersdrukte, dan ook geen onderhoud.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 aug 2017, 14:30

^^ Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs dat ik mij dat nog kan herinneren. En ik vergelijk met de huidige situatie en niet die van jaren geleden. In de huidige situatie liggen de meeste Waalse snelwegen er gewoon voldoende tot goed bij.

Uiteraard is het belang van de E25 wel veel groter dan de A601 die maar zo'n 5000 mvt/dag verwerkte.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door IQ[] » wo 30 aug 2017, 16:33

Het aantal voertuigen per etmaal lag daarentegen in 2006 weer een stuk hoger (rond de 12000). Waarom het in de cijfers van 2010 op 5000 ligt, komt mogelijk door de economische neergang.

Overigens kan de A601 als vrachtwagenparkeerplaats gebruikt worden als er incidenten zijn (bijvoorbeeld veel sneeuw in de Ardennen). Of als filmset.
Par ailleurs, certaines situations ponctuelles peuvent être tolérées et acceptées par mes services moyennant des conditions très strictes :
* Le tournage d’un film a déjà été autorisé. D’autres autorisations de ce type sont d’ailleurs en cours de traitement auprès de la SOFICO et de la DGO1.
* Ensuite, le plan neige prévoit la possibilité de « stocker » des camions sur cette portion d’autoroute fermée en cas de fermeture de l’autoroute pour des raisons prévues dans le plan, et ce en parfaite collaboration avec les services de Police.
http://www.lecdh-pw.be/notre-action-au- ... a601-ferme

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Egbert » do 31 aug 2017, 7:20

Coen Tunnel schreef:^^ Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs dat ik mij dat nog kan herinneren. En ik vergelijk met de huidige situatie en niet die van jaren geleden. In de huidige situatie liggen de meeste Waalse snelwegen er gewoon voldoende tot goed bij.
In het begin van deze eeuw is er inderdaad een flinke inhaalslag gemaakt en de E25 is volgens mij ergens midden 2000-2010 opnieuw geasfalteerd.
Uiteraard is het belang van de E25 wel veel groter dan de A601 die maar zo'n 5000 mvt/dag verwerkte.
Dat staat buiten kijf. :lol:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door paolie » do 31 aug 2017, 9:20

Willem schreef:Ja, het was daar echt om de gaten heen slalommen.
Overdrijven is ook een kunst ;) Ook in de jaren '90 was de E25 over het algemeen in acceptabele staat. Maar goed, wij Nederlanders worden dan ook wel ongelooflijk gepamperd wat betreft strak asfalt. En bij ieder miniem rimpeltje in dat asfalt zet moedertje staat zes waarschuwingsborden neer en wordt de maximum snelheid naar 90 verlaagd. Je zou maar per ongeluk een trillinkje voelen in je auto ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door captain007 » do 31 aug 2017, 9:25

Het staat me nog wel bij dat de E25 tussen de Nederlandse grens en Cheratte in echt hele slechte staat was eind jaren 90. En dat was in mijn beleving nog een stuk slechter dan de staat waarin deze net voor de renovatie van afgelopen jaar zich bevond. Het stuk tussen Liège en Neufchâteau is in mijn beleving nooit echt in zeer slechte staat geweest. Absoluut dieptepunt in Wallonië vond ik de E42 bij Tournai. Daar was het echt slalommen om de gaten en die waren ook echt serieus diep. Maar dat wegvak is volgens mij inmiddels ook gerenoveerd. De A601 heb ik zelf nooit gereden dus ik kan niet oordelen hoe slecht die weg erbij heeft gelegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Wimpie25 » do 31 aug 2017, 9:34

Er is echter nog veel werk aan de omkadering van de wegenis in het Waals gewest. Het wegdek mag dan soms in acceptabele staat zien, het wegmeubilair is dat vaak niet. Om een voorbeeld te geven, een nachtelijke rit naar Brussels-South Airport is echt een hel. Wegmarkeringen zijn nauwelijks reflecterend, reflectoren zelf zijn nergens te bespeuren en de verlichting staat gewoon uit. Bij regenweer durf je gewoon niet boven de 100km/u komen.

In Vlaanderen was het 10 jaar geleden niet beter gesteld maar toen is bij het afschakelplan daar massaal reactie opgekomen met als gevolg dat we andere types wegmarkering gebruiken en alle snelwegen terug reflectoren hebben gekregen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Egbert » do 31 aug 2017, 14:05

paolie schreef:
Willem schreef:Ja, het was daar echt om de gaten heen slalommen.
Overdrijven is ook een kunst ;) Ook in de jaren '90 was de E25 over het algemeen in acceptabele staat. Maar goed, wij Nederlanders worden dan ook wel ongelooflijk gepamperd wat betreft strak asfalt. En bij ieder miniem rimpeltje in dat asfalt zet moedertje staat zes waarschuwingsborden neer en wordt de maximum snelheid naar 90 verlaagd. Je zou maar per ongeluk een trillinkje voelen in je auto ;)
Ik heb toch echt meegemaakt tussen Luik en Neufchâteau dat het weg vol gaten en spoorrillen zat en dat je echt naar het asfalt zat te kijken om om de grootste gaten heen te sturen. Of, zoals gezegd, je ging op de linkerbaan rijden (die een stuk beter was) om bij sneller verkeer even naar rechts uit te wijken. Dat functioneerde best goed, er werd rekening met elkaar gehouden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Willem » do 31 aug 2017, 14:49

paolie schreef:
Willem schreef:Ja, het was daar echt om de gaten heen slalommen.
Overdrijven is ook een kunst ;)
Mijn opmerking sloeg op de laatste jaren van de A601 en niet op de E25. ;)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Basjuh1981 » vr 01 sep 2017, 14:05

Egbert schreef:Ik heb toch echt meegemaakt tussen Luik en Neufchâteau dat het weg vol gaten en spoorrillen zat en dat je echt naar het asfalt zat te kijken om om de grootste gaten heen te sturen. Of, zoals gezegd, je ging op de linkerbaan rijden (die een stuk beter was) om bij sneller verkeer even naar rechts uit te wijken. Dat functioneerde best goed, er werd rekening met elkaar gehouden.
Volgens mij was het 2 jaar geleden op dat stuk van E25 zo in noordelijke richting.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 sep 2017, 19:45

^^ In noordelijke richting zit er bij Sprimont anno 2017 nog steeds een stuk van een paar kilometer met het originele betonwegdek uit 1978. Dat is inderdaad niet in al te beste staat, al is het vooral erg luidruchtig en niet zozeer hobbelig of vol met spoorvorming: https://www.google.nl/maps/@50.5168769, ... 312!8i6656

Bij de grens met Nederland bij Moelingen zat ook nog een stukje met oud betonwegdek, maar dat was op het Vlaamse deel van de weg. Het aansluitende Waalse deel tussen Moelingen en Cheratte was tot vorig jaar ook niet heel best, maar dat is eveneens van vers asfalt voorzien. De rest van de E25 is best oké. Goed, de weg heeft niet het allerbeste wegdek, geen superstrak wegdek zoals de meeste wegen in Nederland of de meeste Franse tolwegen, maar het krijgt van mij in ieder geval een voldoende. Je kunt er prima 120 km/u rijden en dat levert geen enkel gevaar op.

Ik ga ervan uit dat het stukje beton bij Sprimont in de komende jaren wel een keer vervangen zal worden. Op de E42 rond Spa is er ook al het nodige betonwegdek vervangen, evenals (vrijwel) de gehele E42 tussen Luik en Charleroi, waar het betonwegdek dat meer dan 40 jaar oud sinds enige tijd door asfalt vervangen is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Vinny » vr 01 sep 2017, 19:53

De E 42 was ook erbarmelijk slecht, maar daar zijn (of waren) ze mee bezig. De A 601 vond ik in ieder geval niet slechter, maar goed daar kan natuurlijk ook iets onderliggends mis zijn, zoals een viaduct in slechte staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 sep 2017, 21:06

^^ De E42 is nu in goede staat, zowel tussen Luik en Charleroi als het deel door de Ardennen - al waren ze een paar weken geleden ten zuiden van Verviers nog bezig. Daar zit nog een stukje oud wegdek, maar over het algemeen is het goed.

Wat betreft het deel tussen Bergen en Doornik weet ik het niet, het is al een tijdje geleden dat ik daar langs ben gekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Vinny » vr 01 sep 2017, 21:16

Dat laatste deel was wel het slechtste deel voor zover ik me kan herinneren. Maar ik ben er deze zomer niet overheen gekomen. Kan zijn dat het er nu op en top bij ligt 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door boe! » vr 01 sep 2017, 21:23

Het gedeelte tussen Mons en Tournai heb ik een maand geleden gereden. Vooral bij Mons is het wegdek zeer slecht. Van alle autosnelwegen die ik die dag heb gereden in België was dat het slechtste deel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Chris » do 07 sep 2017, 19:24

captain007 schreef:Het stuk tussen Liège en Neufchâteau is in mijn beleving nooit echt in zeer slechte staat geweest.
Rond 2004-2005 is dat stuk gerenoveerd. Ik kan me nog herinneren dat er bordjes stonden met 'route degradée 90 km' of zo. Het traject door de Ardennen is betrekkelijk snel in verval geraakt, al 15-20 jaar na openstelling was het erg slecht.
Coen Tunnel schreef:Bij de grens met Nederland bij Moelingen zat ook nog een stukje met oud betonwegdek, maar dat was op het Vlaamse deel van de weg. Het aansluitende Waalse deel tussen Moelingen en Cheratte was tot vorig jaar ook niet heel best, maar dat is eveneens van vers asfalt voorzien.
Bij Moelingen richting Nederland zit nog een kort stuk beton, in de andere richting is het vorig jaar inderdaad gerenoveerd. Het stuk van Cheratte naar Visé kan ook wel een opknapbeurt gebruiken. Niet extreem slecht maar er staan de nodige gaten in het wegdek.

Ik reed vandaag over de N4 van Martelange naar Bastogne, dat is deels ook een quasi snelweg. Deels van nieuw asfalt voorzien maar delen waren ook nog in slechte staat, je waant je daar in de jaren '60 met ernstig verouderd wegmeubilair en onkruid dat overal langs de barriers groeit.

paulv
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 10:58

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door paulv » do 07 sep 2017, 19:39

ik heb de n4 ook onlangs gereden.Moet zeggen dat het asfalt flink verbeterd is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Km357 » vr 08 sep 2017, 8:24

Tussen Doornik en de Franse grens is de E42 nu schitterend zelfs.

Plaats reactie