[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » zo 25 jun 2017, 19:59

Uitstekend idee. Ik heb de discussie dan ook afgesplitst.
viewtopic.php?f=15&t=20846
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 18:45

Morgen wordt de aansluiting Hellange van de A13 vrijgegeven. Deze aansluiting ligt op de plek waar het laatste stukje A13 is gerealiseerd in 2016.

https://www.gouvernement.lu/7167060/27- ... r-hellange

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 01 aug 2017, 23:22

Willem schreef:Volgen ze in Luxemburg het Franse beleid ten aanzien van verkeersboetes? Vandaag kreeg ik een brief, in het Nederlands, dat ik op de B7 geflitst was met maar liefst 71 km/h (74 zonder correctie) waar 70 is toegestaan. In Nederland zou je hiermee zonder boete wegkomen.
Gezien het bedrag van de boete (49 euro) had ik vermoedelijk net zo goed 90 kunnen rijden en dan "meer waar voor je geld" gehad.
Ik ben hier vorige maand helaas ook geflitst, 72 km/u na correctie (75 km/u voor correctie). De brief was erg duidelijk in het Nederlands, was zelfs aangetekend maar de beide dagen dat de postbode hem probeerde te bezorgen was ik niet thuis, dus ik kon 'm ophalen bij de PostNL-balie in de supermarkt. Ik had geen idee wat ik kon verwachten, wel, een Luxemburgse flitsboete dus. Ik had het ding al wel zien flitsen, maar ik dacht dat ik genoeg was afgeremd, en op de Garmin reed ik 72 km/u. Tja, balen. :geenlach: Mijn eerste flitsboete in zo'n drie jaar (en dat zonder allerlei apps, alleen waarschuwingen voor vaste flitsers die in mijn Garmin staan).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » di 05 sep 2017, 19:40

Er is op dit moment een petitie aan de gang om de limiet op Autobunnen tussen 22 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends naar 180km/h te brengen.

http://www.rtl.lu/letzebuerg/1072663.html

Hoewel ik voorstander ben, is het wel een beetje hilarisch. Als je de Areler en Tréierer Autobunn (57km) neemt, ben je theoretisch met 19 minuten het land door. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 05 sep 2017, 19:45

Dat lijkt me geen verstandig plan. 's Nachts is het zicht minder en de kans op ongevallen groter. Ik heb zo geen cijfers bij de hand maar 's avonds en 's nachts vallen veel meer verkeersdoden afgezet tegen de verkeersprestatie in die uren.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chrysa » di 05 sep 2017, 19:48

180 is wat overdreven, maar met 150-160 zou het een legalisering zijn van wat er nu al gereden wordt. Dan liever de flitspalen net zoals de Walen op 150 afstellen, zodat de boetes voor 180-rijders wel hoog blijven.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » di 05 sep 2017, 20:28

Chris schreef:Dat lijkt me geen verstandig plan. 's Nachts is het zicht minder en de kans op ongevallen groter. Ik heb zo geen cijfers bij de hand maar 's avonds en 's nachts vallen veel meer verkeersdoden afgezet tegen de verkeersprestatie in die uren.
Er bestaat zoiets als "verbetering van lichtkwaliteit", de huidige Duitse xenons schijnen zo goed en ver dat je bijna zo goed ziet als overdag. Je argument is eerlijk gezegd, zwaar achterhaald.

En nee ik rij niet Duits, maar geel op m'n Italiaan, 150-160 's nachts is cruisen. 180 is voor de liefhebbers.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » di 05 sep 2017, 20:48

Ze hebben dan wel de primeur met de hoogste limiet ter wereld.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wouter N14 » di 05 sep 2017, 21:45

Zal wel tactiek zijn om zo hoog in te zetten. Dan is de kans groter dat er een meer realistischer 150 uitkomt, terwijl je met een inzet van 150 wellicht niks had bereikt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 05 sep 2017, 21:45

Km357 schreef:
Chris schreef:Dat lijkt me geen verstandig plan. 's Nachts is het zicht minder en de kans op ongevallen groter. Ik heb zo geen cijfers bij de hand maar 's avonds en 's nachts vallen veel meer verkeersdoden afgezet tegen de verkeersprestatie in die uren.
Er bestaat zoiets als "verbetering van lichtkwaliteit", de huidige Duitse xenons schijnen zo goed en ver dat je bijna zo goed ziet als overdag. Je argument is eerlijk gezegd, zwaar achterhaald.

En nee ik rij niet Duits, maar geel op m'n Italiaan, 150-160 's nachts is cruisen. 180 is voor de liefhebbers.
Om een traject te verlichten met een stopafstand die je met 180 km/h hebt, moet je zowat stadionverlichting op je auto hebben. 180 hoort thuis op het circuit, niet op de snelweg en al helemaal niet 's nachts. In Duitsland knalt er ook met enige regelmaat iemand met hoge snelheid op een object of vrachtwagen 's nachts.

Je weet natuurlijk nu al dat dit voorstel gaat falen. Snelwegen zijn helemaal niet ontworpen op 180 km/h.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Davy » di 05 sep 2017, 21:49

Wouter N14 schreef:Zal wel tactiek zijn om zo hoog in te zetten. Dan is de kans groter dat er een meer realistischer 150 uitkomt, terwijl je met een inzet van 150 wellicht niks had bereikt.
Dat denk ik ook en is realistisch. Op de rustige momenten kan 140-150 makkelijk maar het moet ook niet meer worden, 1 Duitsland is al meer dan genoeg.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Wouter N14 » di 05 sep 2017, 22:10

150 is niet heel spannend, dat rij ik tegenwoordig standaard. Is 143 gps.

Moderne verlichtingssystemen hebben overigens een bijzonder groot bereik, BMW past al laserlicht toe. Niet dat daarmee 180 's nachts opeens verantwoord is, maar het scheelt veel met pak 'm beet 10 jaar geleden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » di 05 sep 2017, 22:40

Vergeet ook niet dat mensen vermoeid raken en minder alert reageren op eventuele incidenten. Gevoegd bij het nog altijd in Luxemburg veel voorkomende: "Ik heb een paar biertjes op een feestje gedronken dus ik kan prima nog 's nachts naar huis rijden"-mentaliteit lijkt me dat niet een persé verstandige situatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » di 05 sep 2017, 22:42

Chris schreef:Je weet natuurlijk nu al dat dit voorstel gaat falen.
Dat lijkt me een goede inschatting. Waar ik net in de gauwigheid overheen had gelezen, is dat in het artikel staat dat de initiatiefnemer vaker 'bijzondere' petities organiseert. Zo heeft hij in het verleden handtekeningen ingezameld voor het legaliseren van cannabis, het opheffen van het verbod op vechthonden en het toestaan van alcohol achter het stuur...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door waldo79 » di 05 sep 2017, 22:43

Hoewel het snelwegennet er in Luxemburg er goed bijligt lijkt 180 me absurd als limiet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door duikgek89 » di 05 sep 2017, 22:54

Chris schreef:
Km357 schreef:
Chris schreef:Dat lijkt me geen verstandig plan. 's Nachts is het zicht minder en de kans op ongevallen groter. Ik heb zo geen cijfers bij de hand maar 's avonds en 's nachts vallen veel meer verkeersdoden afgezet tegen de verkeersprestatie in die uren.
Er bestaat zoiets als "verbetering van lichtkwaliteit", de huidige Duitse xenons schijnen zo goed en ver dat je bijna zo goed ziet als overdag. Je argument is eerlijk gezegd, zwaar achterhaald.

En nee ik rij niet Duits, maar geel op m'n Italiaan, 150-160 's nachts is cruisen. 180 is voor de liefhebbers.
Om een traject te verlichten met een stopafstand die je met 180 km/h hebt, moet je zowat stadionverlichting op je auto hebben. 180 hoort thuis op het circuit, niet op de snelweg en al helemaal niet 's nachts. In Duitsland knalt er ook met enige regelmaat iemand met hoge snelheid op een object of vrachtwagen 's nachts.

Je weet natuurlijk nu al dat dit voorstel gaat falen. Snelwegen zijn helemaal niet ontworpen op 180 km/h.
Het hangt van omstandigheden en licht af. Bij helder weer en volle maan is de situatie heel anders dan zonder maan en bewolkt weer.
En vergeet het andere verkeer niet. Als er verkeer is, maar niet tedruk, helpt hun licht ook.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » di 05 sep 2017, 22:58

Chris schreef:
Km357 schreef:
Chris schreef:Dat lijkt me geen verstandig plan. 's Nachts is het zicht minder en de kans op ongevallen groter. Ik heb zo geen cijfers bij de hand maar 's avonds en 's nachts vallen veel meer verkeersdoden afgezet tegen de verkeersprestatie in die uren.
Er bestaat zoiets als "verbetering van lichtkwaliteit", de huidige Duitse xenons schijnen zo goed en ver dat je bijna zo goed ziet als overdag. Je argument is eerlijk gezegd, zwaar achterhaald.

En nee ik rij niet Duits, maar geel op m'n Italiaan, 150-160 's nachts is cruisen. 180 is voor de liefhebbers.
Om een traject te verlichten met een stopafstand die je met 180 km/h hebt, moet je zowat stadionverlichting op je auto hebben. 180 hoort thuis op het circuit, niet op de snelweg en al helemaal niet 's nachts. In Duitsland knalt er ook met enige regelmaat iemand met hoge snelheid op een object of vrachtwagen 's nachts.

Je weet natuurlijk nu al dat dit voorstel gaat falen. Snelwegen zijn helemaal niet ontworpen op 180 km/h.
Denk dat je eerlijk gezegd lichtkwaliteit verwart met je persoonlijk gezichtelijk vermogen, en dat bedoel ik niet negatief. We praten hier over droge klare omstandigheden, in de regenmist 180 gaan doen bij 50m zicht hoort zelfs op circuit niet meer thuis, tegen dan leggen ze de sessie 2 uur stil...

Als je bij 180 niet meer goed kan zien 's nachts zal dat niet snel aan je lichten liggen maar eerder aan jezelf. Persoonlijk geen enkel probleem mee, en als je 180 wil doen, investeer je in banden en remmen zodat die remafstand vergelijkbaar wordt met zowat 130. Allemaal technologie en zaken die voor iedere consument voor handen zijn, dat betekent niet dat iedereen daarvoor die snelheden moet doen, maar om te zeggen dat 180 enkel voor circuit is...tamelijk kortzichtige reactie.

Maar goed, niet iedereen heeft de kans om met een auto rond te rijden die die snelheden wel aankan in al z'n vormen, en niet iedereen heeft dezelfde kwaliteit als chauffeur. En voor iemand zich aangevallen voelt, denk eens even na...ik zeg hier geen onwaarheden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » di 05 sep 2017, 23:37

Sowieso heb je geen 180 nodig om even van de stad naar Esch/Alzette te rijden. Het zijn daar toch korte afstanden die mensen afleggen (transitverkeer niet meegerekend).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » wo 06 sep 2017, 0:04

^^ Eigenlijk heb je daar zelfs geen auto voor nodig. Op zich doet dat er ook niet toe.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Egbert » wo 06 sep 2017, 6:56

Wouter N14 schreef:150 is niet heel spannend, dat rij ik tegenwoordig standaard. Is 143 gps.
Je bent de eerste hier die zo redeneert. De redenatie is toch "150 is 159"? (of whatever de marge voor een boete is?)

Dat je hier in Nederland (met een limiet van 130) 150 op de teller doet is heel wat anders dan hoe hard mensen gaan rijden als de limiet daadwerkelijk 150 is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door keokiracer » wo 06 sep 2017, 7:03

^^ Als je kijkt naar de data van de verhoging van de Vmax naar 130 in NL dan valt dat alleszins mee. Vmax met 10km/h omhoog en de gemiddelde snelheid met 2-3km/h omhoog.
Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » wo 06 sep 2017, 7:17

^^ Als je kijkt naar de data van de verhoging van de Vmax naar 130 in NL dan valt dat alleszins mee. Vmax met 10km/h omhoog en de gemiddelde snelheid met 2-3km/h omhoog.
De flitsmarge is ook verkleind. Eigenlijk is de beboetbare snelheid maar met 7 km/h verhoogd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » wo 06 sep 2017, 7:44

maar om te zeggen dat 180 enkel voor circuit is...tamelijk kortzichtige reactie.
Laten we even naar de feiten kijken. Meer dan 200 landen in de wereld. Welgeteld 1 waar zo snel rijden is toegestaan. En ook met restricties omtrent aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Snelwegfreak » wo 06 sep 2017, 7:52

Er zijn altijd mensen voor wie het nooit snel genoeg gaat. 180 km/h is op de meeste plaatsen in Luxemburg behoorlijk rap. Zeker met het alignement in ogenschouw nemende. Zowel horizontaal als verticaal.

Kijk, ik vind dat 's nachts 180 km/h op een lege, goed uitgebouwde autosnelweg in goede weersomstandigheden geen enkel probleem is. Maar om daar nou een maximumsnelheid voor te verhogen vind ik onzinnig. 130 km/h is prima wat dat betreft. Wat je nodig hebt is handhaving die gevoel voor gevaarzetting heeft. Het door mij geschetste voorbeeld is dat niet zo zeer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2017, 8:39

Snelwegfreak schreef:Er zijn altijd mensen voor wie het nooit snel genoeg gaat. 180 km/h is op de meeste plaatsen in Luxemburg behoorlijk rap. Zeker met het alignement in ogenschouw nemende. Zowel horizontaal als verticaal.
Op de A7 en de A13 ten westen van Esch kan het mijns inziens sowieso niet. De A3 is 's nachts vaak ook nog te druk, en de A1 en A6 rond de hoofdstad hebben ook nog wel wat dingen (tunnels, invoegstroken bij knooppunten) waardoor 180 km/u niet geschikt is.

Het enige langere stuk waar je mijns inziens probleemloos een wat hogere snelheid zou kunnen rijden is vanaf Munsbach tot Wasserbillig op de A1, en van Kopstal tot Sterpenich op de A6. De A13 tussen Bettembourg en Schengen is op zich ook wel een goede weg, maar kent meerdere tunnels.

Nee, hou de Vmax maar lekker op 130 km/u, 180 km/u kan maar op weinig plekken en het zou hooguit een paar minuten besparen met wel nog veel zwaardere gevolgen als er ongevallen ontstaan.
Snelwegfreak schreef:Wat je nodig hebt is handhaving die gevoel voor gevaarzetting heeft.
En daar zit het in Luxemburg wel goed mee. Weliswaar heeft men nu vaste flitsers, maar die staan niet op de snelwegen, met uitzondering van één flitsers bij de overgang van A4 naar B4 in Luxemburg-stad. Maar doorgaand verkeer over de snelwegen komt geen flitsers tegen, en mobiele controles staan ook bijna nooit langs de snelweg.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Davy » wo 06 sep 2017, 9:59

Snelwegfreak schreef:Er zijn altijd mensen voor wie het nooit snel genoeg gaat.
Precies. En dat is de voornaamste reden dat er ook op snelwegen een Vmax moet zijn. Dat mag op geschikte plekken gerust 150 of hooguit 160 zijn maar meer echt niet. Je kan dan nog goed doorrijden maar de rallypiloten worden toch nog in toom gehouden.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Basjuh1981 » wo 06 sep 2017, 11:00

^^ Volgens mij houdt je rallypiloten alleen in toom door handhaving, niet door een cijfer op een bord.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Davy » wo 06 sep 2017, 11:18

Maar als je geen limiet hebt is handhaven ook veel moeilijker...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door jdb2 » wo 06 sep 2017, 12:08

^^
Rallypoliten in Luxemburg worden binnenkort in toom gehouden met een Tesla Model S. :top:
Afbeelding
Snel genoeg en de actieradius is ruim genoeg om een hele dag door Luxemburg te patrouilleren. Wel voorzichtig doen met de sirene tijdens snelle achtervolgingen om de batterij te sparen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 sep 2017, 13:03

Chris schreef:Laten we even naar de feiten kijken. Meer dan 200 landen in de wereld. Welgeteld 1 waar zo snel rijden is toegestaan. En ook met restricties omtrent aansprakelijkheid.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want op de Isle of Man is er ook geen standaard snelheidsbeperking, en dat land heeft geen eens snelwegen. ;) Verder heb je natuurlijk landen als Libanon, Buthan, Nepal en Noord-Korea die geen Vmax kennen. In Noord-Korea kon je nog wel eens flink het gas intrappen, omdat de wegen toch compleet uitgestorven zijn, zolang je maar niet een klapband krijgt als je op hoge snelheden door flinke gaten in het wegdek rijdt. :lol:

Wat betreft de 180 km/h: Dat zal wel wensdenken blijven, ook al is daar nu een petitie voor. In Oostenrijk heeft men ooit wel succesvol een test met 160 km/h op de Tauern Autobahn doorgevoerd, maar daar is men vanwege kosten en/of desinteresse weer meer gestopt. Wel interessant was dat daar de ongevalstatistieken tijdens de test niet noemswaardig gestegen waren, wat ook wel overeenkomt met bepaalde tests in Duitsland die omgekeerd te werk gingen (tijdelijk een Vmax invoeren).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie