Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Vinny » di 21 mar 2017, 19:45

Volstrekt tegen de richtlijnen ;) :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » di 18 apr 2017, 20:05

Een fietspad langs de N281 met ETW kantmarkering.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door EtienneM » di 18 apr 2017, 21:05

^^ Deze zijn ook te vinden op de N278 tussen Maastricht en Cadier en Keer. Ik heb het idee dat deze markering wordt geplaatst op plekken waar het vaak bergop/bergaf is en waar dus veel snelheid wordt gemaakt. Vooral voor het zicht 's nachts op de fietspaden lijkt het me beter. De fietspaden in België hebben overal deze markering...
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » di 18 apr 2017, 22:03

De uitwijkstroken lijken mij wat smal voor een ETF :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » wo 19 apr 2017, 7:13

Ik heb het al op meer plekken gezien, vooral "gevaarplekken" (bochten, en denk dan aan waar fietspaden uitbuigen bij zijwegen, niet noodzakelijk 90 graden bochten :facepalm: dus echt niet alleen bij hellingen) Het maakt de fietspaden vooral smaller. Niet alleen optisch maar fietsers gaan ook afstand houden van de belijning en daardoor wordt er het IMHO niet veiliger op.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rene » wo 19 apr 2017, 8:06

Tja, bromfietsers moeten bubeko wel ervaren dat ze op een ETW rijden, is denk ik de achterliggende gedachte.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door IQ[] » ma 31 jul 2017, 14:30

EtienneM schreef:^^ Deze zijn ook te vinden op de N278 tussen Maastricht en Cadier en Keer. Ik heb het idee dat deze markering wordt geplaatst op plekken waar het vaak bergop/bergaf is en waar dus veel snelheid wordt gemaakt.
Beetje een late reactie, ik heb de indruk dat dit overal in Limburg op de fietspaden langs provinciale wegen is uitgevoerd op plekken waar er een knik in het fietspad zit (bij bochten dus niet). Ik heb ze ook gezien op de fietspaden langs de N276 en N296.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2017, 8:06

Rene schreef:Tja, bromfietsers moeten bubeko wel ervaren dat ze op een ETW rijden, is denk ik de achterliggende gedachte.
Het is gewoon gedaan om Belgen zich thuis te voelen in Limburg ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » wo 06 sep 2017, 16:59

Ik reed net over dit ogenschijnlijk erg nieuwe asfalt bubeko met dito belijning. (in Limburg weer)
:woop: Is een gemeentelijke weg, geen N-nummer.
Link
Zo mag het van mij vaker
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » wo 06 sep 2017, 17:05

Dat is het voordeel als een wegbeheerder decenniaoude ontworpen en uitgangspunten blijft copy-pasten zonder ook maar enig oog te hebben voor de actualiteit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » wo 06 sep 2017, 17:10

^^
Andere 80-kmh delen van deze weg zijn wel volgens DV (vaak al vervaagd).. En in beheer van dezelfde gemeente ;)
Al zouden grote delen van die weg in het noorden van Nederland NOOIT GOW zijn.. Wacht maar eens komend filmpje af..
Dezelfde weg, iets eerder
Link
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » wo 06 sep 2017, 20:27

Het verbaast mij wel hoeveel uitvoeringen je ziet in GOW's en ETW's. Je ziet het oude RONA-ontwerp ook nog geregeld vernieuwd worden. Vandaag zag ik een 60-weg in Loosdrecht met vrijliggend fietspad die GOW-markering had, terwijl je op even verderop buiten Loosdrecht weer allemaal 60-wegen ziet met vrijliggende fietspaden die dan ETW-markering hebben. Het is echt ongelofelijk eigenlijk hoe rommelig het wegbeeld in Nederland is geworden. Ik geloof gewoon niet dat de weggebruiker het nu duidelijker vindt geworden.

Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat markering nog gewoon simpel en duidelijk was, en alleen voor geleiding en veiligheid bedoeld was.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Emil » wo 06 sep 2017, 23:51

Gaiajohan schreef:^^
Al zouden grote delen van die weg in het noorden van Nederland NOOIT GOW zijn...
Wat bedoel je met het noorden? De Randstad vermoedelijk? In het échte noorden, ten noorden van Zwolle, zie je dit wel terug hoor. Extremere gevallen nog wel zelfs.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door duikgek89 » wo 06 sep 2017, 23:57

Gaiajohan is volgens mij ook een echte noorderling van geboorte, geen westerling.

Overigens vind ik alles boven Arnhem "noord" :p

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » do 07 sep 2017, 7:39

Groningen heeft nogal wat provinciale wegen ETW gemaakt. Drenthe in eerste instantie ook, maar daar is men 10 jaar geleden op teruggekomen; sindsdien zijn veel wegvakken ETW-80 ( :pukey: ) weer gewoon GOW geworden. Uitzondering is de N919 in Veenhuizen die functioneel een GOW is, maar na 2007 is ingericht als ETW-80. Een compromis met de gemeente die ETW-60 wilde, men is dus maar 'middendoor' gegaan.
Van Friesland weet ik het niet zo goed.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » do 07 sep 2017, 13:14

^^ Groningen
In het Westerkwartier zou zoiets nooit 80 zijn. Sterker, volgens mij is daar bubeko geen gemeentelijke weg meer die 80 is, terwijl veel provinciale wegen gedowngraded zijn op drukkere plaatsen. (N388 thv Gaarkeuken t/m spoor)

N980 is vrijwel nergens 80
N981 is compleet vernield, en tegenwoordig naar de gemeente gegaan

N355 heeft gewoon zone 30 in Friesland
N361 is vernacheld thv Lauwersoog

Iig in het Westerkwartier hebben politie en ambulance moeite om op tijd te komen, simpelweg omdat alles maar dan ook alles kapot gedegradeerd is. Veel drempels (erg fijn als je achterin een ambulance ligt).
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 07 sep 2017, 15:20

^^ N980 (bij mij om de hoek):
2009: https://www.google.nl/maps/@53.2364143, ... 312!8i6656
Heden: https://www.google.nl/maps/@53.2363992, ... 312!8i6656

De weg is op dit punt nog steeds 80.
De wegen in het Westerkwartier zijn inderdaad helemaal kapot gedegradeerd, terwijl dat op veel punten niet nodig is.
Слава Україні

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » do 07 sep 2017, 18:07

^^ eigenlijk had men de n980 nooit door Zuidhorn moeten laten lopen natuurlijk, maar je ziet overal aan dat het bedoeld was voor 80. Ook het stuk tussen Doezum en Kornhorn is zo duidelijk 80... Sterker, kijk naar het viaduct bij de A7 in Marum en je ziet dat het 2x2 had kunnen zijn...

Dat de n981 downgraded is in Opende, oké, maar had dan een alternatief gemaakt. Kaleweg verbeteren en wellicht doortrekken naar het westen toe.

Verder kan ik opnoemen: N978 verbeteren. Verbinding tussen Zuidhorn en Leek (2 vrij grote plaatsen) is ronduit dramatisch. N372 (Leek, Roden, Peize, Hoogkerk) is een drama. Heeft uitbouw nodig.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 07 sep 2017, 19:46

Gaiajohan schreef:^^ eigenlijk had men de n980 nooit door Zuidhorn moeten laten lopen natuurlijk, maar je ziet overal aan dat het bedoeld was voor 80. Ook het stuk tussen Doezum en Kornhorn is zo duidelijk 80... Sterker, kijk naar het viaduct bij de A7 in Marum en je ziet dat het 2x2 had kunnen zijn...
Klopt. Op deze weg mag je ook niet fietsen, terwijl het op sommige stukken gewoon 60 is. Dat zie je toch niet echt vaak in Nederland (tenzij ik er overheen kijk natuurlijk).
Verder kan ik opnoemen: N978 verbeteren. Verbinding tussen Zuidhorn en Leek (2 vrij grote plaatsen) is ronduit dramatisch. N372 (Leek, Roden, Peize, Hoogkerk) is een drama. Heeft uitbouw nodig.
Ook een reden waarom er tussen Zuidhorn en Leek geen busverbinding rijdt. Het is er op de meeste stukken gewoon te smal. Dramatisch... Wellicht dat er plannen komen na de fusie tussen de gemeenten Zuidhorn, Grootegast, Leek, Marum: Gemeente Westerkwartier.
Uitbouwen naar GOW-80 biedt de voorkeur, ook gezien de intensiteiten.
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door boe! » do 07 sep 2017, 19:53

Robbert297 schreef:tenzij ik er overheen kijk natuurlijk
Ik ga de tientallen wegen die ik ken niet noemen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 07 sep 2017, 19:55

^^ Dan zal ik er wel weer overheen kijken, wat best knap is voor iemand van 1,68m. :woop:

Waarom die wegen dan 60 zijn zal dan wel weer per situatie verschillen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Vinny » do 07 sep 2017, 20:38

Kaaiman schreef:Uitzondering is de N919 in Veenhuizen die functioneel een GOW is, maar na 2007 is ingericht als ETW-80. Een compromis met de gemeente die ETW-60 wilde, men is dus maar 'middendoor' gegaan.
Hier gaat het dus mis. Duurzaam Veilig beoogt een "leesbaar" wegennet: weggebruikers die aan de inrichting van de weg kunnen afleiden of ze bijvoorbeeld erftoegangen of langzaam verkeer kunnen verwachten en wat de maximumsnelheid dan is. ETW-80 is volstrekt tegen de richtlijn en zou niet moeten mogen in mijn optiek. Dit zorgt alleen maar voor verwarring en onduidelijkheid bij de weggebruiker en is dan ook minder veilig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door duikgek89 » do 07 sep 2017, 22:00

En dan wegen in hokjes duwen, die bij de functie zouden moeten passen en dan toch gaan lopen steggelen om wegen in lagere hokjes te duwen die gewoon nergens op slaan. Er zijn notabene Erftoegangswegen zonder erftoegangen... :s

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 sep 2017, 8:33

^^ Er zijn zelfs ETW's met 2x2 rijstroken bibeko in een :zone-30: (met nota bene gelijkwaardige kruisingen!) of bubeko in een :zone-60:.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » vr 08 sep 2017, 12:05

duikgek89 schreef: Er zijn notabene Erftoegangswegen zonder erftoegangen... :s
Dat is echt de grootste fout die er maar kan bestaan. Een nieuwe weg ontwerpen als erftoegangsweg zonder erftoegangen ja. :shutup: Daar is dat wegtype dus helemaal niet voor bedoeld. Dat zou gewoon GOW-60 moeten zijn. Maar ja, iemand heeft verzonnen dat dat niet meer in de richtlijnen mag staan omdat het "onduidelijk" zou zijn voor de weggebruiker. Zie hier wat voor "duidelijkheid" er nu is in het land...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » vr 08 sep 2017, 12:08

^^ GOW-60 vind je dan een correcte oplossing conform de richtlijnen? Als een weg GOW-80 moet zijn, moet je hem zo inrichten. Uiteindelijk komt het maar op één ding neer: geld.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » vr 08 sep 2017, 21:24

Ik zeg daarmee dat als een nieuwe weg wordt aangelegd met vrijliggende fietspaden en zonder erfaansluitingen dit een GOW zou moeten zijn. En in de gevallen dat de snelheid dan maar op 60 moet worden ingesteld vanwege kostenbesparingen, dan zie ik liever een GOW-60 dan een ETW-60. Een GOW-60 kun je vanwege kostenbesparingen ook wel iets smaller aanleggen dan een GOW-80, zodat de kosten gelijk komen te liggen met een ETW-60.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door paolie » vr 08 sep 2017, 23:57

Emil schreef:
Gaiajohan schreef:^^
Al zouden grote delen van die weg in het noorden van Nederland NOOIT GOW zijn...
Wat bedoel je met het noorden? De Randstad vermoedelijk? In het échte noorden, ten noorden van Zwolle, zie je dit wel terug hoor. Extremere gevallen nog wel zelfs.
Juist in de Randstad zijn dit soort wegen vaak wel gewoon GOW-80
Deze bijvoorbeeld: N521

https://goo.gl/maps/BkpHont6cF82

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door RSK » za 09 sep 2017, 8:02

mavas schreef:Ik zeg daarmee dat als een nieuwe weg wordt aangelegd met vrijliggende fietspaden en zonder erfaansluitingen dit een GOW zou moeten zijn. En in de gevallen dat de snelheid dan maar op 60 moet worden ingesteld vanwege kostenbesparingen, dan zie ik liever een GOW-60 dan een ETW-60. Een GOW-60 kun je vanwege kostenbesparingen ook wel iets smaller aanleggen dan een GOW-80, zodat de kosten gelijk komen te liggen met een ETW-60.
Hoeveel scheelt het eigenlijk qua dwarsprofiel en globale euro's per kilometer weg? Ik denk dan even aan een N419 die als ETW-60 voorrangsweg is ingericht met vrijliggend fietspad en zonder erftoegangen.

Formeel is de reden daar overigens zodat het in de toekomst mogelijk is er landbouwverkeer te laten rijden. Hilarisch natuurlijk, aangezien dat wel toegestaan is op het GOW-80-deel van de N459, met 25.000 voertuigen per dag. En ook redelijk contra-intuïtief aangezien ik als leek zou zeggen dat je voor landbouwverkeer omwille van de veiligheid liever een breder profiel hebt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Emil » di 12 sep 2017, 12:58

paolie schreef:
Emil schreef:
Gaiajohan schreef:^^
Al zouden grote delen van die weg in het noorden van Nederland NOOIT GOW zijn...
Wat bedoel je met het noorden? De Randstad vermoedelijk? In het échte noorden, ten noorden van Zwolle, zie je dit wel terug hoor. Extremere gevallen nog wel zelfs.
Juist in de Randstad zijn dit soort wegen vaak wel gewoon GOW-80
Deze bijvoorbeeld: N521

https://goo.gl/maps/BkpHont6cF82
Ik wil hier niet een soort noorden vs. rest van het land strijd van maken, maar ik denk dat we in het noorden toch echt veel meer van dit soort wegen hebben dan in de Randstad. In de Randstad is het aantal stroomwegen met gelijkvloerse kruisingen helaas al afgenomen tot 0, hier hebben we nog de N386, N366, N359, N361, N33.

Mooie GOW's met erftoegangen zijn veelal gemeentelijk, voorbeelden zijn de Groningerstraat/Asserstraat, Spijkerboorsdijk (rona) en Saatsenwei. Helaas is het wel een trend dat steeds meer wegen als ETW worden ingericht, maar wel een maximumsnelheid van 80km/h behouden. Bijvoorbeeld de N975 of N962, maar ook talloze gemeentelijke wegen. Ik had liever gezien dat deze wegen rona hadden behouden. Helaas heeft elke gemeente hier weer andere gedachtes over waardoor je onzinnige snelheidsveranderingen krijgt op gemeentegrenzen.

Plaats reactie