Wegenwiki.nl

Forum voor de medewerkers aan het Wegenwiki-project

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » ma 04 sep 2017, 9:39

Ik heb recent iets vergelijkbaars gedaan voor een aantal wegen in Kroatië en Bosnië-Herzegovina. Sommige data op de wiki was bijna 10 jaar oud. Alleen is er van die landen niet altijd zeer recente data te vinden, en na het wijzigen blijkt dat de intensiteiten lang niet overal sterk gewijzigd zijn. En van nieuwe wegen is juist lastig tot onmogelijk om aan data te komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 sep 2017, 10:53

^^ Ook als de intensiteiten niet sterk gewijzigd zijn is dat natuurlijk nuttige informatie. :) Dan is het in ieder geval up-to-date.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door BHJ » zo 10 sep 2017, 18:54

Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2017, 23:29


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 17 sep 2017, 16:30

Dat gebeurt als een nieuw artikel met een andere naam wordt gemaakt. De bedoeling is dat er een doorverwijzing wordt gemaakt en er dus één artikel over gaat.

Een doorverwijzing kan gemaakt worden door de inhoud van het artikel te veranderen in #REDIRECT: [[artikelnaam]]
Wel opletten dat de inhoud van het nieuwe artikel wel up-to-date is. Alle oudere inhoud gaat dan verloren. Als het exact hetzelfde is, is dat niet erg, maar soms staat er informatie in het ene artikel dat niet in het andere staat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » zo 17 sep 2017, 16:36

Ik ben begonnen om de artikelen van de routes nationales in Frankrijk uit te breiden met de oorspronkelijke routes. Na de declassering van 2006 bleef een versnipperd netwerk over. Van sommige RNs die voorheen honderden kilometers lang waren, bleef maar een paar kilometer over. Terwijl er wel veel over te vertellen valt, zonder tig artikelen per D-nummer aan te maken. Dat wordt nu dus geschaard onder de artikelen van de RNs. Ook voeg ik overal de openstellingsdata van de voies expresses toe. Dat is nog wel een uitzoekwerk. Op Wikisara staan alleen een lijst met data, maar ik wil ook graag de lengtes per geopend traject erbij hebben om een beter beeld te krijgen van hoeveel wanneer geopend is. De naamgeving van de trajecten op Wikisara is ook niet geheel consistent.

Voorbeeld van een RN die nu nog grotendeels bestaat: https://www.wegenwiki.nl/N4_(Frankrijk) of https://www.wegenwiki.nl/N12_(Frankrijk)

Voorbeeld van een RN die deels gedeclasseerd is: https://www.wegenwiki.nl/N85_(Frankrijk)

Voorbeeld van een RN die nagenoeg geheel gedeclasseerd is: https://www.wegenwiki.nl/N17_(Frankrijk)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » di 19 sep 2017, 17:15

Frankrijk gaat er qua inhoud fors op vooruit :)<>:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door marcel » ma 23 okt 2017, 18:53

Op https://www.wegenwiki.nl/N4_(Frankrijk)#Geschiedenis staat over de N333:
De hernummering was in 2017 nog niet op de bewegwijzering doorgevoerd.

Dit klopt niet, in streetview van 2016 zie je dat het al de N4 is. Ik heb er ook foto's van.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 23 okt 2017, 18:58

^^ Je hebt gelijk, ik heb dat ook op mijn foto's van afgelopen mei staan. Ik weet niet waarom ik dat opgeschreven heb. :orde:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » di 24 okt 2017, 20:22

Op de Nederlandstalige wikipedia is een schoonmaakplan gemaakt voor artikelen met tekst die van de Wegenwiki afkomstig is. Dit heeft te maken met verschillende datalicenties van beide wiki's waardoor er sprake is van copyrightschending.

:arrow: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker ... /wegenwiki

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » di 24 okt 2017, 21:06

Jemig, die hebben echt alles lopen kopiëren. Het zal wel niet beperkt zijn tot de Bundesstraßen. Helaas is dat tekenend voor de Nederlandse Wikipedia, die willen zonder moeite te doen (of kennis van het onderwerp te hebben) zoveel mogelijk artikelen maken. Al jaren wordt de NL Wikipedia er van beticht in een race te zijn om de hoogste artikelcount... (samen met de Zweedse Wikipedia). Vaak wordt het één keer aangemaakt en vervolgens inhoudelijk niet meer aangepast afgezien van een paar categorie of infoboxwijzigingen van bots of zo.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door waldo79 » wo 25 okt 2017, 7:33

Het meeste is daar bagger qua kwaliteit. Een aantal artikelen steekt er wel bovenuit, maar dat is omdat daar toevallig expertise is onder de auteurs.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door captain007 » wo 25 okt 2017, 9:13

De Wegenwiki heeft dan ook het voordeel van een relatief kleine hoeveelheid mensen die artikelen schrijven en zijn ook wel redelijk goed ingespeeld op elkaar qua format en schrijfstijlen. Ook het kennisniveau is vrij goed en dat merk je gewoon in de kwaliteit van de artikelen. Nu zal er op de Wegenwiki ook wel eens een minder artikel tussendoor glippen, maar die kans is al veel kleiner dan op zo'n groot platform als Wikipedia. Ik denk dat dat ook bijna niet te doen is bij zo'n groot medium om dat te kunnen waarborgen. Enige wat je kan doen is het dus zoals in dit geval ook lijkt te zijn gebeurd flaggen en hopen dat er een aantal beheerders actie ondernemen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 okt 2017, 9:23

Niet alleen de tekst maar gewoon de hele opmaak 1 op 1 gekopieerd naar de wikipedia van diverse wegenwiki-artikelen...

Op wikipedia lopen sommige artikelen wel extreem achter.
Zo staat bijvoorbeeld in het artikel van de N523 nog de tekst dat men bezig is met de aanleg van de rotonde met de N201. Dat is zeven jaar geleden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » wo 25 okt 2017, 10:08

De manier waarop Wikipedia in elkaar steekt maakt het bijna onmogelijk om een artikelserie up-to-date te houden. Met bots kan je verouderde informatie niet tot nauwelijks inzichtelijk maken en de database is veel te groot om te doorzoeken. Het enige wat je dan kan doen is per categorie elk artikel openen en nalezen. Ik weet uit ervaring dat dat soort werk na 20 artikelen al saai is, laat staan als je er duizenden of tienduizenden moet doen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » wo 25 okt 2017, 11:35

Iets opzetten is niet moeilijk. Iets bijhouden wel.

Anderzijds: zie het positief: Het zijn dan leuke museumdocumenten van "vroegâh" :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Lekkere Kwal » wo 25 okt 2017, 17:12

captain007 schreef:De Wegenwiki heeft dan ook het voordeel van een relatief kleine hoeveelheid mensen die artikelen schrijven en zijn ook wel redelijk goed ingespeeld op elkaar qua format en schrijfstijlen. Ook het kennisniveau is vrij goed en dat merk je gewoon in de kwaliteit van de artikelen.
Daar valt de Wegenwiki ook enorm in op: het hoogwaardige taalgebruik en degelijke opbouw en indeling van de lemma's. Wikipedia hangt van eigen inzichten en stijlen aan elkaar, ik heb al talloze rail-gerelateerde artikelen zitten verbeteren om het basisschool-Nederlands en wollig taalgebruik eruit te halen. Als je echt wil gruwelen moet je de RailWiki eens gaan bezoeken :shutup:
Chris schreef:De manier waarop Wikipedia in elkaar steekt maakt het bijna onmogelijk om een artikelserie up-to-date te houden. Met bots kan je verouderde informatie niet tot nauwelijks inzichtelijk maken en de database is veel te groot om te doorzoeken. Het enige wat je dan kan doen is per categorie elk artikel openen en nalezen.
Zou je niet een soort onderwaterkoppeling kunnen maken met een verwachte wijzigingsdatum? Dan kan een bot het aan de auteurs melden als deze datum bereikt is en kan je checken of het artikel geupdate moet worden. Dat zou met name helpen met zaken als 'in 2020 wordt het tracebesluit verwacht'. Ik dacht dat er zoiets al gebruikt wordt op de Engelse Wikipedia voor belangrijke artikelen maar zeker weten doe ik dat niet.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chrysa » zo 29 okt 2017, 2:33

Wat de Finse artikelen betreft: De Kehä I, II & III zijn geen van allen snelwegen. Dit is echter wel consequent overal zo getypt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » ma 30 okt 2017, 16:50

Op de Wegenwiki wordt nogal eens 'snelweg' geschreven in de constructieve zin, niet de juridische zin, omdat dit per land verschilt.

Hebben de ringwegen van Helsinki specifiek autoweg-status? Er staat nu 'expressweg' bij kehä I.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » ma 30 okt 2017, 17:59

^^ Een snelle blik op Streetview leert dat kehä I, II en III geen status hebben. In ieder geval geen snelwegstatus, gezien de :G2: . Het lijken stadsautowegen te zijn met bijna overal ongelijkvloerse aansluitingen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chrysa » ma 30 okt 2017, 22:26

Ze hebben geen speciale status inderdaad. De maximumsnelheid is ook maar 60 of 80 met vele flitspalen. :emo:
Ik heb nergens een :G3: gespot, alleen maar een :H2: wanneer je de weg opdraait.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mhkamp » do 02 nov 2017, 15:16

Ik weet niet hoe je onderling kan communiceren in de wegenwiki, dus dan maar zo.

Deze week kreeg ik het volgende bericht, gaat om de youtubelink van de BAB11 (Duitsland):
Wesso schreef:Marcel, Weet jij wat er is gebeurd met deze Youtube-link die je had toegevoegd? Het lijkt niet meer te werken.
De video is ooit door mij verwijderd, ik meende vanwege de kwaliteit. De link heb ik verwijderd van de wegenwiki.

Vandaag een volgende bericht:
Chris schreef:Contributions/Mhkamp ongedaan gemaakt wel heel veel informatie weggehaald en foute opmaak / informatie er in?
Ik kan hier even weinig van breien. Het enige wat ik gedaan heb is de youtubelink verwijderd. Meer niet. is daar ergens iets misgegaan?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » do 02 nov 2017, 15:19

Bij je bewerking is teruggegaan naar een hele oude versie, hele alinea's waren verdwenen, verouderde opmaak en informatie is teruggeplaatst en alle verkeersgegevens van 2015 waren verdwenen. Ik vermoed dat je een oudere versie hebt geplakt of zo?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mhkamp » do 02 nov 2017, 15:24

^^ Nee :? Ik heb alleen de Youtubelink verwijderd. Raar dit.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Wesso » do 02 nov 2017, 17:14

^^ Ai, ik denk dat Chris gelijk heeft. Het is waarschijnlijk gebeurd nadat je in mijn overlegbericht je wijziging van 2012 aanklikte en toen op bewerken klikte om de videolink te verwijderen.
Wegenwiki waarschuwt dan wel met de mededeling "Waarschuwing: u bewerkt een oude versie van deze pagina" maar dat kan je over het hoofd zien. Als je dan bewerkt en opslaat bevat de pagina alleen informatie die er in 2012 op stond.

Ik ben gewend om overleg over bewerkingen van een linkje te voorzien (is gebruikelijk op o.a. OSM) maar dan kan je dus dit krijgen. Gelukkig weer hersteld.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door mhkamp » do 02 nov 2017, 17:21

Ja, dank daar in ieder geval voor. Ik ben me van geen kwaad bewust :top:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Chris » za 02 dec 2017, 11:50

Het updaten van de Wegenwiki loopt vrij goed heb ik de indruk, dankzij de werkwijze van het noteren van toekomstige datums op de juiste manier. Met het schrijven van 'december 2017' of 'eind 2017' of 'medio 2017' blijven artikelen waarin gesproken wordt over toekomstige ontwikkelingen doorzoekbaar en daardoor dus in beeld. Een tekst met 'in 2017' is te algemeen en daardoor niet behapbaar in de zoekresultaten.

De juiste tekst moet dus zijn: 'de werkzaamheden worden in eind 2017 / medio 2017 / december 2017 afgerond', en niet 'de werkzaamheden worden in 2017 afgerond'. Dat laatste geeft veel te veel resultaten. Zo'n 2 keer per maand loop ik query na met daarin de naam van de maand van dat moment. Zo hoopt het niet op en blijft het up to date.

In deze werkwijze zal als het goed is het aantal artikelen met 'medio 2017' gedurende het jaar gestaag dalen naar mate meer preciezere informatie beschikbaar komt. Er zijn nu nog een stuk of 100 artikelen met de tekst 'medio 2017' er in. In principe zou daar op 31/12 bijna niks van over moeten zijn (hetzij nieuwe datum, hetzij overgezet naar 'medio 2018' als er niks bekend is).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Palance » za 02 dec 2017, 16:44

Dan moet die informatie wel beschikbaar zijn. In de media van vml. Joegoslavische landen lees ik vaak stukjes over wegen (aanleg, verbreding, reconstructie, e.d.), waarbij al snel wordt vermeld dat het 'volgend jaar' klaar zal zijn, zonder concreter daarin te zijn.

En uiteindelijk blijkt er rond die datum/dat jaar ook niks opgeleverd te zijn (zonder zicht op een nieuwe periode), maar dat is dan weer de Balkan :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door EtienneM » do 07 dec 2017, 22:35

De Wegenwiki wordt genoemd en gelinkt in een artikel op de website van NRC, waar het gaat over de metroachtige snelwegkaart die Sebas van den Brink aan het samenstellen is.
NRC schreef:“Nederland telt zo’n 2.471 kilometer aan snelweg. Dat schat de website Wegenwiki althans. Het is daarmee zelfs een van de dichtst vertakte wegennetten ter wereld, met een indrukwekkende hoeveelheid filedruk: gemiddeld zo’n 215 kilometer per avond.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/07/al ... t-a1584121

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegenwiki.nl

Bericht door Coen Tunnel » do 07 dec 2017, 22:44

^^ Leuk project! Er zitten nog wel de nodige foutjes in de kaart, sommige zaken ontbreken, maar het ziet er veelbelovend uit.

Plaats reactie