Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 12 sep 2017, 14:52

De Oostenrijkse wegbeheerder Asfinag heeft bekend gemaakt dat autovakanties inderdaad populairder zijn geworden, in juni-juli-augustus werd 6% meer verkeer op de tolstations van de noord-zuidroutes door de Alpen geregistreerd. De grootste groei was voor de Karawankentunnel met 16% meer verkeer.
  • Schönberg an der A 13 Brenner Autobahn weist mit 5,2 Millionen Abfertigungen in Fahrtrichtung Süden die stärkste Frequenz auf. Das entspricht in Spitzenzeiten 3.000 Autos pro Stunde und einer Steigerung zum Vorjahr um 5,6 Prozent. An zweiter Stelle liegt Rosenbach vor dem Karawankentunnel auf der gleichnamigen Autobahn A 11, mit plus 16 Prozent.
http://www.asfinag.at/ueber-uns/newsroo ... insaetzen/

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Jablan » vr 15 sep 2017, 19:07

Aan de hand van de aanvragen, reserveringen en boekingen durf ik nu al de voorspelling voor volgend jaar aan: van het laatste weekend van juni 2018 tot midden augustus elke zaterdag vier tot twaalf uur vertraging op de Alpen noord-zuid routes. Oftewel twee weekeinden meer dan dit jaar.

Bij de Asfinag mis ik nog een tweetal redenen: het gaat economisch iets beter, de brandstofprijzen zijn redelijk stabiel, er zijn ook meer mensen op vakantie gegaan. Plus de afweging 'vliegen' versus 'auto': wil je urenlang op een vliegveld staan met alle controles en beperkingen op je bagage of smijt je de kofferbak vol en rij je zo weg?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Wesso » vr 15 sep 2017, 20:31

^^ Toch schijnt vliegen in de lift te zitten: de luchtvaartsector wordt op allerlei manieren gesubsidieerd en de toestellen worden zuiniger, waardoor een ticket nog goedkoper kan. Het aantal vluchten neemt ook toe waardoor de keuzemogelijkheden toenemen. En ondanks de tijd die je op luchthavens doorbrengt is vliegen meestal sneller dan reizen met de auto (zeker op zwarte zaterdagen). Al zou ik Schiphol dan wel mijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 15 sep 2017, 20:38

Het totaal aantal vakanties neemt sowieso toe. Met goedkope vliegtickets is het makkelijk om een weekend ergens in een stad in Europa te doen. Je kan voor een paar tientjes al half Europa door vliegen. Ik ken mensen die wel 10 keer per jaar met het vliegtuig een weekend of lang weekend op reis gaan in Europa.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2017, 22:53

^^ Dat kan inderdaad prima. Zo ben ik met mijn vriendin in februari voor iets van 40 euro p.p. een weekend naar Dublin geweest. Anderhalve week vooraf geboekt, met Ryanair vanaf Schiphol, zaterdagochtend eerste vlucht weg en zondagavond laatste vlucht weg. 8-) Hotelletje en huurauto er bij en we hadden ook nog geluk met het weer. En dat allemaal voor relatief weinig geld.
Wesso schreef:^^ Toch schijnt vliegen in de lift te zitten: de luchtvaartsector wordt op allerlei manieren gesubsidieerd en de toestellen worden zuiniger, waardoor een ticket nog goedkoper kan. Het aantal vluchten neemt ook toe waardoor de keuzemogelijkheden toenemen. En ondanks de tijd die je op luchthavens doorbrengt is vliegen meestal sneller dan reizen met de auto (zeker op zwarte zaterdagen). Al zou ik Schiphol dan wel mijden.
Buiten de allerdrukste vakantieperiodes is Schiphol een fijne luchthaven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 16 sep 2017, 21:22

Ryanair doet het in de komende tijd anders niet best :)

Vliegen hangt af van de bestemming, in april ben ik een weekend bij Keulen geweest, dat vlieg je uiteraard niet. En Parijs is veel sneller met de Thalys dan met het vliegtuig. Ik heb in juni nog Londen gedaan - 1 dagje met Easyjet, een vroege vlucht heen en een late terug.
Ik ben dit jaar ook nog in Rome en Zagreb geweest, dan vlieg je uiteraard, dat is sneller.

Ik prefereer overigns Zestienhoven boven Schiphol, alleen is het aantal bestemmingen kleiner. Toch ben ik blij dat ik niet in het hoogseizoen hoef, niet met het vliegtuig, niet met de auto.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Giuseppe » zo 17 sep 2017, 22:03

Wij zijn afgelopen week op de 2 zaterdagen heen en terug gereisd. Hoewel het misschien minder is dan in de zomervakantie op de heenweg 1 uur vertraging op Fernpass en 2 uur op de Brennerautobahn (af en toe file tot aan Affi). Op de terugweg meer dan 3 uur vertraging tussen Affi en Innsbruck.

Schijnbaar is het seizoen van zware zaterdagen ook tot in september verlengd tegenwoordig. Volgende keer in september dus ook niet meer op de zaterdag reizen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 17 sep 2017, 22:09

Ik zag op het ANWB Europa twitteraccount al dat er nog behoorlijk wat vertraging was voor de Gotthardtunnel en op de Fernpass (Italië had ik niet gecheckt). Inderdaad opvallend want de schoolvakanties zijn ook in Zuid-Duitsland toch al wel voorbij. Bayern begon vorige week weer. Blijkbaar toch veel mensen die buiten het seizoen nog een weekje of weekend Italië doen. Lago di Garda is normaal maar 4 uur rijden vanaf München, dus voor een weekend ook te doen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 sep 2017, 22:23

Ik reed gisteren op en neer naar Luxemburg. Nu heb ik dat de afgelopen jaren ook wel telkens gedaan in dit septemberweekend, maar ik had wel de indruk dat het nu wel een stukje drukker was met laat vakantieverkeer. En niet alleen terug naar het noorden (nog redelijk wat drukte bij de Luxemburgse aires in Berchem en Capellen), maar ook richting zuiden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 sep 2017, 0:27

Wesso schreef:Toch schijnt vliegen in de lift te zitten: de luchtvaartsector wordt op allerlei manieren gesubsidieerd en de toestellen worden zuiniger, waardoor een ticket nog goedkoper kan. Het aantal vluchten neemt ook toe waardoor de keuzemogelijkheden toenemen. En ondanks de tijd die je op luchthavens doorbrengt is vliegen meestal sneller dan reizen met de auto (zeker op zwarte zaterdagen). Al zou ik Schiphol dan wel mijden.
Schiphol heeft ook wel absurde aanbevelingen om bij vluchten twee uur van te voren aanwezig te zijn. Als ik voor m'n werk kort even naar München moet kan ik zowel op de heen als terugweg 15-30 min voor boarding aankomen en alles is prima. Op die manier is het vliegtuig - ook op kortere trajecten - onverslaanbaar snel ten opzichte van de trein of auto.

Een verder nadeel van Schiphol zijn de vaak lange wegen voor het vliegtuig om te moeten taxiën. Op andere luchthavens gaat dat een flink stuk sneller en dat hoeven niet persé alleen de kleineren te zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » ma 18 sep 2017, 9:13

SnarfFlevoland schreef:Schiphol heeft ook wel absurde aanbevelingen om bij vluchten twee uur van te voren aanwezig te zijn. Als ik voor m'n werk kort even naar München moet kan ik zowel op de heen als terugweg 15-30 min voor boarding aankomen en alles is prima. Op die manier is het vliegtuig - ook op kortere trajecten - onverslaanbaar snel ten opzichte van de trein of auto.
Ervaring leert dat je het, zonder bagage, makkelijk redt als je ca 3 kwartier tot een uur voor vertrektijd op Schiphol aankomt. Dat soort aanbevelingen moet je nu eenmaal met een dikke korrel zout nemen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » ma 18 sep 2017, 10:28

Rein schreef:
SnarfFlevoland schreef:Schiphol heeft ook wel absurde aanbevelingen om bij vluchten twee uur van te voren aanwezig te zijn. Als ik voor m'n werk kort even naar München moet kan ik zowel op de heen als terugweg 15-30 min voor boarding aankomen en alles is prima. Op die manier is het vliegtuig - ook op kortere trajecten - onverslaanbaar snel ten opzichte van de trein of auto.
Ervaring leert dat je het, zonder bagage, makkelijk redt als je ca 3 kwartier tot een uur voor vertrektijd op Schiphol aankomt. Dat soort aanbevelingen moet je nu eenmaal met een dikke korrel zout nemen.
Voor vertrek of voor boardingtime? Aangzien dat laatste op Schiphol meestal al minimaal een half uur voor vertrek plaatsvindt. En als je een beetje pech hebt, ben je zomaar een dik half uur bezig met door de douane/beveiliging heen te komen. Vervolgens nog 10 minuten wandelen...

Ik hou zelf altijd een uur voor boardingtime aan. Dan heb je nog wat speling om een onverwachte file/treinuitval of wachtrij voor de douane/beveiliging op te vangen.
Overigens is bij vrijwel alle bestemmingen tot 500 km (op het continent) de auto sneller van deur tot deur dan het vliegtuig is mijn ervaring.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 sep 2017, 11:05

^^
Heb voor mezelf eens een vergelijk gemaakt om naar München te komen, waar ik ongeveer zo'n 600 km voor nodig heb. Alle opties heb ik al eens gedaan. Het vliegtuig prefereer ik ruim boven de andere mogelijkheden, maar ik vlieg dan ook niet vanaf Schiphol. :)

Vliegtuig:
Rijden naar de luchthaven: 25 min
Parkeren tot boarding: 30 min
Wachten in het vliegtuig: 10 min
Vliegen en taxiën: 65 min
Uitstappen vliegtuig tot treinstation: 10 min
Trein naar centrum: 50 min
Totaal: 3 uur en 10 min

Sneltrein:
Rijden naar ICE treinstation: 90 min (alternatief met regio express: 150 min)
Parkeren, wachten en instappen: 20 min
Treinreis: 200 min
Lopen en Metro naar centrum: 10 min
Totaal: 5 uur en 20 min

Autorijden: 6 uur zonder file (gemiddelde van 100 km/h)

Al met al is het vliegtuig aanzienlijk de snelste optie en heeft zelden echte vertragingen. Treinen tussen de luchthaven en het centrum rijden elke 10 min. De optie om met de sneltrein te gaan is nog maar 40 min sneller als de auto. Zolang de trein optijd rijdt is het wel ontspannender als met de auto. Autorijden op vakantie is misschien leuk, maar als je nog moet werken of na een werkdag weer naar huis wil, kan zo'n lange reis nogal vervelend zijn. Desalniettemin hebben ook de sneltreinen in Duitsland snel vertraging, maar daarvoor heb je met de auto meestal ook ergens wel een (flinke) file opweg naar München, tenzij je 's nachts, 's avondslaat of 's ochtends heel vroeg rijdt.

Al met al ga ik wel altijd met de auto als ik meerdere dagen ergens moet zijn, maar München is vaak maar voor 1-2 dagen. Als ik echter voor m'n werk in Italië of Zwitserland moet zijn is dat altijd meerdere dagen, en dan is de auto een absolute must. Naast de flexibiliteit zijn m'n werkplekken dan ook te ver van een luchthaven met directe vliegverbindingen verwijderd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » ma 18 sep 2017, 11:36

paolie schreef:
Rein schreef:
Ervaring leert dat je het, zonder bagage, makkelijk redt als je ca 3 kwartier tot een uur voor vertrektijd op Schiphol aankomt. Dat soort aanbevelingen moet je nu eenmaal met een dikke korrel zout nemen.
Voor vertrek of voor boardingtime? Aangzien dat laatste op Schiphol meestal al minimaal een half uur voor vertrek plaatsvindt. En als je een beetje pech hebt, ben je zomaar een dik half uur bezig met door de douane/beveiliging heen te komen. Vervolgens nog 10 minuten wandelen...
Voor vertrek bedoelde ik, al moet ik wel het woord 'makkelijk' terugnemen.

Een paar jaar geleden had ik frequent een vlucht die rond 7 uur 's morgens vertrok. Vaak kwam ik om ca 6:10 aan op Schiphol (met de bus). Ondanks de lange rij bij de security ben je er over het algemeen binnen 10 minuten tot een kwartier wel voorbij. Dan nog even max 10 minuten lopen naar de gate en je kan om max 6:45 nog in de rij aansluiten van instappende passagiers. Dat je bij een vliegtuig een half uur voor vertrek kan gaan boarden betekent natuurlijk niet dat je er om exact die tijd ook moet zijn. Voordat iedereen er in zit ben je toch zeker 20 minuten verder, dus na een kwartiertje aan komen zetten is vroeg genoeg. Ik snap ook niet dat mensen massaal op staan op het moment dat er geboard mag worden.

NB: bij bovenstaande ga ik uiteraard uit van alleen wat lichte handbagage plus de situatie dat ik alleen reis. Als je met anderen reist duurt het sowieso allemaal wat langer, zeker het lopen, om over ruimbagage maar niet te spreken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » ma 18 sep 2017, 12:48

^^ Bij vluchten die rond 7u vertrekken snap ik het idd wel. Dan is het relatief nog rustig op Schiphol. Wanneer je op een vrijdagmiddag naar Engeland wil vliegen is het echter een heel ander verhaal. Dan staan er lange rijen bij de douane en beveiliging. En als je pech hebt en jouw vliegtuig vertrekt vanaf de Polderbaan, dan is je vliegtuig een kwartier voor vertrektijd al aan het taxiën richting de baan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 23 dec 2017, 12:27

Arbeidsmigranten reizen massaal terug naar Centraal Europa & Balkan:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 23 dec 2017, 13:19

De wachttijd van Slovenië naar Kroatië bij Bregana is nu 3 uur voor personenauto’s.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door jelger » za 23 dec 2017, 14:34

paolie schreef: ma 18 sep 2017, 12:48 ^^ Bij vluchten die rond 7u vertrekken snap ik het idd wel. Dan is het relatief nog rustig op Schiphol.
Op maandagochtend vroeg is het best druk naar de Europese werkbestemmingen. Dat heb ik gemerkt tijdens frequente werkreizen naar Beieren. Maar dat was nog voor de nieuwe handbagage en veiligheidscontrole. Had dan net tijd voor een sloot koffie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vinny » wo 27 dec 2017, 21:43

Rein schreef: ma 18 sep 2017, 9:13
SnarfFlevoland schreef:Schiphol heeft ook wel absurde aanbevelingen om bij vluchten twee uur van te voren aanwezig te zijn. Als ik voor m'n werk kort even naar München moet kan ik zowel op de heen als terugweg 15-30 min voor boarding aankomen en alles is prima. Op die manier is het vliegtuig - ook op kortere trajecten - onverslaanbaar snel ten opzichte van de trein of auto.
Ervaring leert dat je het, zonder bagage, makkelijk redt als je ca 3 kwartier tot een uur voor vertrektijd op Schiphol aankomt. Dat soort aanbevelingen moet je nu eenmaal met een dikke korrel zout nemen.
Als je twee uur van te voren op Schiphol aankomt dan mis je gegarandeerd je vlucht niet. Mijn ervaring is dat het eerste moment van instappen meestal zo rond een half uur voor de geplande vertrektijd aanvangt. In principe heb je aan een uur genoeg. Maar als je relaxed je vakantie wil beginnen en tegenslagen wilt voorkomen is lekker ruim rekenen prima. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 07 jan 2018, 10:09

Gisteren: enorme wachtrijen vanuit Hongarije naar Oostenrijk en Slowakije. Grenscontroles? Google Maps geeft momenteel ook 2 uur wachttijd voor de Oostenrijkse grens weer. Gastarbeiders uit Roemenië en Bulgarije rijden nu terug naar Oostenrijk en Duitsland.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 10 feb 2018, 11:00

Een drukke dag in de Alpen, vooral richting Tirol.

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 12 feb 2018, 17:15

Chris schreef: zo 07 jan 2018, 10:09 Gisteren: enorme wachtrijen vanuit Hongarije naar Oostenrijk en Slowakije. Grenscontroles? Google Maps geeft momenteel ook 2 uur wachttijd voor de Oostenrijkse grens weer. Gastarbeiders uit Roemenië en Bulgarije rijden nu terug naar Oostenrijk en Duitsland.
Ja, heb dat op het nieuws gehoord. Slowakije schijnt sowieso structurele controles op de grens met Hongarije te willen uitbouwen.
Chris schreef: za 10 feb 2018, 11:00 Een drukke dag in de Alpen, vooral richting Tirol.
Ook in het Sauerland was het op de hoofdwegen richting de 'grotere' wintersportgebieden enorm druk. Niet alleen met veel Nederlanders, maar ook met een hoop Denen die het Sauerland ook steeds meer 'ontdekt' hebben, Belgen en ook flink wat Duitsers, die allemaal willen wintersporten. In de Alpen is het wintersportaanbod natuurlijk nog veel groter en dat zie je dan goed terug in de files.

Voor wat betreft het Sauerland is het wel opmerkelijk dat men altijd voor dezelfde routes kiest. Zowel naar Winterberg als naar Willingen kan je ook zonder files geraken, deels zelfs over vrijwel uitgestorven wegen. Dat mensen er toch voor kiezen om ruim 2 uur op de B7 en B480 vast te staan, is dan eigen schuld. In de Alpen heb je dit fenomeen wat minder, omdat er simpelweg veel minder alternatieven zijn en op een langere route misschien meer over alternatieven wordt nagedacht. Desalniettemin zou ik in februari voor geen geld in Vorarlberg, Tirol of Salzburg willen zitten. Voor mij veel te druk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » di 13 feb 2018, 8:56

SnarfFlevoland schreef: ma 12 feb 2018, 17:15 Voor wat betreft het Sauerland is het wel opmerkelijk dat men altijd voor dezelfde routes kiest. Zowel naar Winterberg als naar Willingen kan je ook zonder files geraken, deels zelfs over vrijwel uitgestorven wegen. Dat mensen er toch voor kiezen om ruim 2 uur op de B7 en B480 vast te staan, is dan eigen schuld.
3 jaar geleden richting Winterberg gegaan eind januari. Vrijdag heen. Het laatste stuk van de 46 file. Ruim 2 uur over gedaan. In Bestwig de tomtom maar aangezet en heerlijk binnendoor gereden. In een half uur waren we bij het hotel onder Winterberg :top:

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » di 13 feb 2018, 16:03

Zaterdag files vanwege wintersport
In de Franse Alpen geldt 17 februari zelfs als zwarte zaterdag
Dat is nieuw voor mij. Bestaat zoiets, een zwarte zaterdag in het winstersportseizoen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 13 feb 2018, 16:08

Er is geen officiële definitie van een 'zwarte zaterdag'. De term slaat oorspronkelijk op een ernstig busongeluk op 31 juli 1982 waarbij 53 doden vielen.

Er is in wezen geen één zwarte zaterdag. Elke zaterdag in juli is zeer druk en op dezelfde punten ontstaan dan files. De laatste zaterdag van juli (of eerste van augustus) is traditioneel dé zwarte zaterdag. Maar de verkeersdrukte is tegenwoordig niet zo meer op één dag geconcentreerd en vrijdagen zijn soms drukker dan zaterdagen. En op sommige wegen (met name richting de Alpen) is de drukte op grote wisselweekenden in de winter groter dan in de zomerperiode.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 13 feb 2018, 17:31

^^
Inderdaad, de wintersportfiles kunnen enorm hardnekkig en lang zijn (erger als in de zomer), maar zijn daarvoor ook slechts op enkele wegen geconcentreerd. In Duitsland zijn alleen de belangrijkste autosnelwegen naar Oostenrijk betroffen, m.u.v. de A3 vanaf Nürnberg naar Passau/Linz, die daarvoor weer op andere momenten drukker is dan de snelwegen naar de Alpen.

Andere belangrijke verbindingen naar het zuiden, zoals de A5 blijven in klassieke zin vaak compleet vrij van vertragingen, behalve het drukke stukje tussen Walldorf en Karlsruhe. Ook de A7 is tot Würzburg rustig, en tot Ulm nog verdragelijk. Ten zuiden daarvan slibt de A7 vaak compleet dicht. Na Memmingen kan men weer even ademhalen, totdat de hardnekkige file voor Füssen begint.

Het is nu eenmaal een gegeven dat Duitsers, Denen, Polen en Nederlanders het liefst naar Oostenrijk (en Zuid-Tirol) op wintersportvakantie gaan en de andere helft van de Nederlanders (en de meerderheid der Belgen) vaak graag naar Frankrijk. Dan blijft er nog een overzichtelijk groepje over voor Italië en Zwitserland, waarvan ook weer de meesten naar Italië gaan. En zo vormen zich dan ook de verkeersstromen en de files. Engelsen komen voor wintersport eigenlijk altijd met het vliegtuig, waarvan je op de wegen praktisch geen last hebt.

De echte heftige problemen beginnen in geval van sneeuwval dan kort voor de skidorpen, waar geen alternatieve routes meer voor te vinden zijn. Daarom staat het ook graag muurvast in het Zillertal, Ötztal en Paznauntal, of bijv. in Frankrijk wat eerdeer al op de A43, A430 en N90 vanaf Lyon naar de bekende Franse skioorden, plus de D1508 ten zuiden van Annecy. Over de laatste 10 km doen sommige mensen urenlang over. Zulke horrorverhalen heb ik gelukkig live nog nooit meegemaakt en ga ik ook beslist niet opzoeken... :|
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » di 13 feb 2018, 17:48

Vahalis schreef: di 13 feb 2018, 16:03Dat is nieuw voor mij. Bestaat zoiets, een zwarte zaterdag in het winstersportseizoen?
Dan heet het een witte zaterdag :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 24 feb 2018, 9:54

Het wintersportverkeer lijkt dit weekend inderdaad wat drukker te zijn dan eerdere weekenden in Duitsland. Er staan nu ook files op de A3 Frankfurt - Nürnberg en op de A5, A6 en A8 rond Karlsruhe - Heidelberg - Stuttgart.

En uiteraard de vaste prik op de A7 Ulm - Memmingen, A99 München en A8 München - Rosenheim. TomTom meldt ook 45 minuten vertraging bij Kufstein richting Duitsland. En de wegen uit het Zillertal staan vol. De Fernpass kost je bijna 2,5 uur extra. Ook lange files in Vorarlberg op de S16.

In Zwitserland eigenlijk geen noemenswaardige problemen. In Frankrijk wel de files op de A43 van Lyon naar Albertville.

TomTom meldt een megafile in beide richtingen op de Italiaanse A5 tussen Aosta en de Mont Blanctunnel terwijl Google Maps daar helemaal niks meldt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 24 feb 2018, 23:58

Chris schreef: za 24 feb 2018, 9:54 De Fernpass kost je bijna 2,5 uur extra. Ook lange files in Vorarlberg op de S16.
Dat vind ik een leuke voor de mensen die koste wat het kost de Fernpass willen vermijden en bijna standaard via de Arlbergtunnel rijden, alsof de S16 hét recept is voor een filevrije aankomst op je bestemming. Niet dus. Niet dat de Fernpass op zo'n wisseldag zo prettig is (2,5 uur vertraging is flink), maar via de extra omweg en extra tol kom je er niet persé veel sneller. Integendeel. Misschien had ben wel beter via de Achenpass of Scharnitzpass kunnen rijden. Zolang München geen grote dagjesuitocht heeft, gaat de Scharnitzpass eigenlijk altijd wel.
Chris schreef: za 24 feb 2018, 9:54 TomTom meldt een megafile in beide richtingen op de Italiaanse A5 tussen Aosta en de Mont Blanctunnel terwijl Google Maps daar helemaal niks meldt.
Volgens mij was daar in 't kader van een retour d'est heftige sneeuwval. TomTom en Apple Maps kleuren daarbij al meteen rood, terwijl andere aanbieders als Google niks aangeven, omdat de facto ook geen files staan. Vertraging heb je in ieder geval gegarandeerd bij zo'n gigantische lading sneeuw dat uit de lucht komt vallen. Wat dat betreft is de dienst van TomTom accurater.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 14:40

Het is al heel erg druk in Duitsland vanwege Pasen. Overal staan al files, opvallend is de stroom verkeer naar Polen. Bijna de hele A12 staat vol en bij Dresden staat de A4 over een flink stuk vast, ook in Polen op de A4 richting Wrocław.

Afbeelding

Plaats reactie