Mobiliteitsbeleid Rutte II

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 05 dec 2016, 12:41

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door chriskrusz » ma 05 dec 2016, 13:03

Je moet de tekst bij die link eens lezen.
Bij scholieren en studenten en in mindere mate kinderen jonger dan zes jaar was het contrast nog groter. In de ochtendspits was ruim negen op de tien leerlingen op weg vanwege onderwijs of cursus, terwijl dit in de avondspits een kwart was.
Zie je, het zijn al die kleuters die met hun trapauto's de files veroorzaken!

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door chriskrusz » ma 05 dec 2016, 13:04

En om aan te haken op
Coen Tunnel schreef:En mensen combineren ritjes ook nog wel eens. Ik ga bijvoorbeeld wel eens boodschappen doen als ik vanuit het werk naar huis rij. Dan rij ik eerst naar de supermarkt en daarna direct door naar huis.
Dat verschil kan veroorzaakt worden door het feit dat mensen eerst nog andere reisdoelen hebben, voordat ze naar huis gaan. Men gaat bijvoorbeeld na werk langs de winkel om boodschappen te doen, haalt de kinderen op van de opvang of gaat sporten.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Vahalis » ma 05 dec 2016, 14:03

jelger schreef:
Het is opvallend hoeveel rustiger het is op de weg als er weer door scholieren en studenten in bed gelegen wordt (=vakantie)
Dan zijn ook werkenden vrij. Als ik zie hoeveel collega's tijdens schoolvakanties vrij zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rein » ma 05 dec 2016, 14:51

Dagblad Trouw heeft vandaag een artikel online staan over de vraag wat te doen aan de fileproblematiek. Men heeft hiertoe onder meer een vraag neergelegd bij de Loendersloot Groep.

Hoewel onrealistisch, komt men onder meer met het volgende:
Trouw schreef:Bij de huidige, gemiddelde filedruk van 400 kilometer op een dag zou er volgens Loendersloot ruwweg 1.200 kilometer extra asfalt nodig zijn: gemiddeld twee rijstroken per kilometer ochtendspits en één extra strook voor 's avonds. De reden: omdat iedereen 's ochtends op hetzelfde ogenblik aan het werk wil, is de spits compacter, waardoor er meer asfalt nodig is.

Alleen deze rijstroken kosten al zo'n zes miljard. Een bedrag dat verdubbeld moet worden vanwege de sloop van woningen en bedrijven en de aanleg van geluidsschermen en tunnels. Die zijn nodig voor de inpassing, maar ook omdat veel wegen qua geluidsoverlast en luchtverontreiniging aan hun plafond zitten.
Als voor 12 miljard het hele fileprobleem zou worden opgelost, zou ik zeggen: doen! Lijkt me een koopje.
Trouw schreef:Maar stel: een volgend kabinet besluit om die 1.200 kilometer aan te leggen, zouden die extra stroken dan niet binnen de kortste keren dichtslibben, net zoals deze herfst gebeurde? Nee, denkt het Nijmeegse bureau, want de groep forenzen die in de trein zit, maar liever de auto zou pakken, de zogeheten 'latente' vraag, bedraagt volgens hen op dit moment zo'n vijftien procent van de treinreizigers.
Dit is iets wat Chris bijvoorbeeld ook al vaak aangeeft, maar waar bepaalde politieke partijen doof voor zijn.
Trouw schreef:Het probleem van een brij aan stilstaande auto's die dan met geen mogelijkheid de stad in kunnen, zou volgens de verkeerskundigen veel nijpender zijn. Wil iedereen kunnen parkeren, dan zou dat met stip de grootste opgave zijn. Wordt dat niet óók aangepakt, dan wordt de file weliswaar korter, maar blijft de totale verliestijd hetzelfde.
Dit suggereert dat wanneer er geen files zouden zijn op de snelwegen, er zoveel meer auto's de stad in willen dat het daar vastloopt vanwege gebrek aan parkeerplaatsen. Ik heb hier grote vraagtekens bij. Ten eerste wordt de vraag naar parkeerruimte in steden al voor een groot deel beïnvloed door (al dan niet) betaald parkeren en daarnaast hebben veel weggebruikers helemaal geen bestemming in de stad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 14:59

Wat dat laatste betreft, veel verkeer op autosnelwegen heeft helemaal geen bestemming in de binnenstad. Kijk maar naar Amsterdam, diverse invalswegen van 100.000 tot 200.000 voertuigen per dag terwijl er binnen 1 km van de A10 nauwelijks nog wegen zijn met meer dan één rijstrook per richting.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » ma 05 dec 2016, 15:19

Chris schreef:Wat dat laatste betreft, veel verkeer op autosnelwegen heeft helemaal geen bestemming in de binnenstad.
Waar lees jij 'binnenstad' in het artikel?

Wat ik lees, is dat het verkeer ook op het stedelijk OWN goed weg moet kunnen en daarmee de terechte constatering dat enkel het verbreden van snelwegen niet alles oplost, omdat voor een filevrije situatie ook het (stedelijk) OWN verbeterd moet worden. Immers, als je allemaal met 130 km/u filevrij kunt doorstoten naar de stad, komt daar al het verkeer in één keer aan wat anders gedoseerd zou zijn door een file op het HWN. Met als gevolg files op het OWN en op afritten.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 05 dec 2016, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 05 dec 2016, 15:22

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 15:27

jelger schreef:En de stemmende belastingbetaler die die 12 miljard op moet hoesten.
De automobilist betaalt dat bedrag aan belastingen in minder dan 300 dagen.

Ik denk dat € 12 miljard bij lange na niet genoeg is overigens. De afgelopen jaren is al een veel groter bedrag dan dat aan wegenprojecten uitgegeven. Alleen SAA kost bijvoorbeeld al € 5 miljard.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 05 dec 2016, 15:31

Ik ging uit van extra geld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 15:36

Belastingen hoeven niet per se verhoogd te worden om meer inkomsten te krijgen. De aantrekkende economie zorgt dus al voor behoorlijk wat miljarden extra belastinginkomsten waar niet op gerekend was. Bij autobelastingen heb je bijvoorbeeld dat de inkomsten stijgen doordat er veel meer personenauto's zijn waarvoor motorrijtuigenbelasting betaald moet worden. Bijvoorbeeld sinds 2000 is het aantal personenauto's met 1,8 miljoen gegroeid. Dat is zo een miljard extra aan MRB zonder de belastingen te verhogen. En de groei van het aantal afgelegde kilometers betekent ook meer inkomsten van brandstofaccijnzen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door RSK » ma 05 dec 2016, 15:44

jelger schreef:
Rein schreef: Als voor 12 miljard het hele fileprobleem zou worden opgelost, zou ik zeggen: doen! Lijkt me een koopje.
Was het allemaal maar zo simpel. De politiek zit er nog tussen. En de stemmende belastingbetaler die die 12 miljard op moet hoesten.
De politiek kan heel prima al dan niet bedenkelijke dingen doen voor 12 miljard zonder dat het electoraat in de gordijnen hangt. Een goed voorbeeld is de SDE+, de subsidie van exploitatieverliezen op 'duurzame' stroom, die voor 2017 (door een verhoging met 3 miljard) toevallig ook precies dat bedrag bedraagt. Die wordt rechtstreeks via de energienota opgehaald en gaat zonder morren naar allerlei duistere bedrijfjes. Afgezien van de PVV en een verdwaalde VVD'er kraait daar geen haan naar.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door chriskrusz » ma 05 dec 2016, 15:55

Rein schreef:
Trouw schreef:Maar stel: een volgend kabinet besluit om die 1.200 kilometer aan te leggen, zouden die extra stroken dan niet binnen de kortste keren dichtslibben, net zoals deze herfst gebeurde? Nee, denkt het Nijmeegse bureau, want de groep forenzen die in de trein zit, maar liever de auto zou pakken, de zogeheten 'latente' vraag, bedraagt volgens hen op dit moment zo'n vijftien procent van de treinreizigers.
Dit is iets wat Chris bijvoorbeeld ook al vaak aangeeft, maar waar bepaalde politieke partijen doof voor zijn.
Er zit ook nog best wel wat latente vraag in de tijd. Daarmee bedoel ik verplaatsingen die nu plaatsvinden op een ander tijdstip dan het meest gewenste om zo de files in de spits te vermijden. Ik ben ook liever eerder dan later thuis, en als ik merk dat ik op een eerder tijdstip voortaan ook niet of nauwelijks in de file kom te staan dan ga ik ook inderdaad eerder. Met als gevolg een extra auto op de weg op een op zich eigenlijk nog best druk moment.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » do 15 dec 2016, 15:43

Rein schreef:
Trouw schreef:Maar stel: een volgend kabinet besluit om die 1.200 kilometer aan te leggen, zouden die extra stroken dan niet binnen de kortste keren dichtslibben, net zoals deze herfst gebeurde? Nee, denkt het Nijmeegse bureau, want de groep forenzen die in de trein zit, maar liever de auto zou pakken, de zogeheten 'latente' vraag, bedraagt volgens hen op dit moment zo'n vijftien procent van de treinreizigers.
15% van de treinreizigers zou neerkomen op circa 2 miljard voertuigkilometers. Dat klinkt veel, maar dat is vergelijkbaar met ongeveer 1 jaar aan autonome verkeersgroei (en dan nog alleen op de rijkswegen). Bijvoorbeeld tussen augustus 2014 en augustus 2016 nam het aantal voertuigkilometers op alleen de rijkswegen al met 4 miljard toe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » di 14 mar 2017, 17:16

Wat is er nog gepland de komende 10 jaar?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Vinny » di 14 mar 2017, 20:27

Van de hierboven genoemde wegenprojecten kijk ik het meest uit naar de Randweg Groningen. Dat wordt denk ik een operatie die zijn weerga in Nederland niet kent. Het is bijzonder uitdagend om op de relatief beperkte ruimte voor relatief weinig verkeershinder een robuuste oplossing aan te leggen.

Knooppunt Hooipolder komt wat mij betreft te laat en de getekende oplossing is onvoldoende. De A 10-zuidas vind ik zelfs dramatisch. Daar gaat voor enorm veel geld aan vertimmerd worden, de capaciteit gaat er niet wezenlijk op vooruit terwijl de economische activiteiten in het gebied volgens de prognoses (en trouwens ook beleidsmatig ondersteund) enorm gaan toenemen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Ernst76 » di 14 mar 2017, 23:22

Hoewel de ring van Groningen echt een ring is, is hij geen randweg. Vooral tussen Julianaplein en Europaweg gaat de weg dwars door de stad. Wat mij betreft ligt de nieuwe weg er morgen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » di 19 sep 2017, 9:04

Het is vandaag Prinsjesdag! :vlag-nl:

Voor de meeste mensen de dag van de ceremoniële rijtocht van de koning naar de Ridderzaal, alwaar de koning in een met dameshoeden gevulde de troonrede zal voorlezen.

Maar voor Wegenforummers is Prinsjesdag toch vooral de dag waarop het nieuwe MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) bekend wordt gemaakt als onderdeel van de Miljoenennota, met daarin alle plannen van het Rijk voor... tjsa... infrastructuur, ruimte en transport. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » di 19 sep 2017, 9:18

Het is een beleidsarme begroting dus ik betwijfel of er veel wijzigingen zijn ten opzichte van het vorige MIRT. Het zal wel een verlenging zijn van wat al loopt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » di 19 sep 2017, 9:26

Dat lijkt mij ook. Bij de uiteindelijke begrotingsbehandeling ergens in de komende maanden kunnen er door het nieuwe kabinet (of de fracties van het nieuwe kabinet) wijzigingen in geamendeerd worden. Ook die zullen niet revolutionair van aard kunnen zijn, maar niettemin kan er zo wel een begin van nieuw beleid in worden gezet.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » di 19 sep 2017, 11:14

Veel nieuws lijkt me inderdaad niet te verwachten, maar de ontwikkelingen van het afgelopen jaar zullen erin verwerkt zijn. Aangepaste budgetten, aangepaste planningen en dergelijke. Hopelijk staan projecten als A6 2x3 Almere - Lelystad, N35 kruispunt Bos en N50 2x2 Kampen - Kampen-Zuid er nu ook in.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » di 19 sep 2017, 14:12

Ik ben wel benieuwd wat de N7 in Groningen doet qua kosten. Dat project is voor bijna € 300 miljoen minder gegund dan het bedrag dat in het MIRT was opgenomen. Het project staat voor € 670 miljoen in het MIRT en is voor € 388 miljoen gegund aan de combinatie Herepoort. ik kan me niet voorstellen dat de rest van de kosten bestaat uit plankosten en grondverwerving.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » di 19 sep 2017, 15:26

Het nieuwe MIRT Overzicht 2018 staat (deels) online! https://www.mirtoverzicht.nl/

PDF: https://www.mirtoverzicht.nl/binaries/m ... lowres.pdf

Gerealiseerde projecten onder Rutte II (2013-2017) per modaliteit of per jaar: https://www.mirtoverzicht.nl/mirt-overz ... -projecten. Doorklikken op het projectnummer laat een foto van het desbetreffende project zien.

Helaas is geen van de projecten die ik hiervoor noemde opgenomen in het MIRT.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » di 19 sep 2017, 16:12

Als er op 18 oktober nog geen nieuw kabinet geïnstalleerd is, dan is Melanie Schultz de langstzittende minister van IenM / V&W ooit. Neelie Kroes heeft tot nu toe het record van 7 jaar en 3 dagen. Melanie Schultz is sinds 14 oktober 2010 minister. Op 18 oktober is dat dan 7 jaar en 4 dagen.

Dat u het maar even weet ;) :p

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » di 19 sep 2017, 16:48


Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wesso » di 19 sep 2017, 17:50

Chris schreef:Als er op 18 oktober nog geen nieuw kabinet geïnstalleerd is, dan is Melanie Schultz de langstzittende minister van IenM / V&W ooit.
Schultz zal intussen wel een achterwerk hebben dat eruit ziet als een wegenkaart.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door verfmeer95 » di 19 sep 2017, 17:54

Chris schreef:Nieuw in het MIRT:

* Corridor Rotterdam - Antwerpen
A4 Hoekse Waard?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » di 19 sep 2017, 18:44

Het infrastructuurfonds wordt ook gewijzigd en flexibeler gemaakt. Een omvorming tot een bereikbaarheidsfonds komt er echter niet.

Momenteel wordt de financiële planning van projecten al vrij ver in de toekomst vastgelegd in het MIRT. Dit geeft weinig flexibiliteit en weinig mogelijkheden tot bijsturen als de korte termijn dat noodzakelijk maakt. Vanaf de begroting van 2019 wordt daarom een nieuw artikel 20 toegevoegd waaronder alle toekomstige investeringen worden geplaatst tot een voorkeursbeslissing is genomen. Zodoende kan de financiering geheralloceerd worden of heroverwogen worden.
  • Door dit nieuwe artikel worden alle flexibele budgetten op één plek inzichtelijk gemaakt, waaronder alle nieuwe verkenningen. Het gaat hier om de (vrije) investeringsruimte, reserveringen die worden aangehouden en om de projectbudgetten gedurende de verkenningsfase. Deze budgetten zijn (plan)flexibel.

    De budgetten hebben grotendeels al wel een doel (d.w.z. gereserveerd voor een nieuwe bereikbaarheidsopgave) maar zijn heralloceerbaar en derhalve bestuurlijk te heroverwegen.

    Budgetten blijven planflexibel tot aan de voorkeursbeslissing. Zoals gebruikelijk bij investeringen zijn instrumenten als NMCA en MKBA sturend bij de voorkeurbeslissing. Er blijft nog wel flexibiliteit mogelijk in de planuitwerking die dan volgt, maar dan binnen de vastgestelde scope en hoofdoplossingsrichting. Dat laatste is van belang om – als eenmaal de oplossingsrichting is bepaald en wordt uitgewerkt – deze niet steeds opnieuw ter discussie te stellen.
Ik krijg de indruk dat men wil voorkomen dat één minister de budgetten voor de komende 10 - 15 jaar al kan dichttimmeren. De budgetten blijven te heroverwegen tot een voorkeursbeslissing is genomen. Dan is een budget definitief toegekend. Hiermee wordt het mogelijk om knelpunten die op korte termijn ontstaan toch relatief snel gefinancierd kunnen worden. Te denken valt bijvoorbeeld aan de A4 bij Leiden of de Merwedebrug Gorinchem, waar oorspronkelijk geen financiering voor was en omdat de middelen al tot eind jaren '20 zijn vastgelegd wordt het lastig om op korte termijn nog urgente problemen op te lossen die kostbaar zijn. In de begroting van 2018 is momenteel € 5,1 miljard 'planflexibel'.

Kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rfonds-ibo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Coen Tunnel » di 19 sep 2017, 21:45

Chris schreef:Als er op 18 oktober nog geen nieuw kabinet geïnstalleerd is, dan is Melanie Schultz de langstzittende minister van IenM / V&W ooit. Neelie Kroes heeft tot nu toe het record van 7 jaar en 3 dagen. Melanie Schultz is sinds 14 oktober 2010 minister. Op 18 oktober is dat dan 7 jaar en 4 dagen.

Dat u het maar even weet ;) :p
De verwachting is dat vanwege het staatsbezoek van de Koning en het daaropvolgende herfstreces het nieuwe kabinet pas op z'n vroegst na het herfstreces, dus 23 oktober of daarna, beëdigd zal worden. De kans is dus heel groot dat Schultz dit record gaat breken.

Plaats reactie