Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » zo 24 sep 2017, 15:51

Alleen de foto's werden vergeleken met de paspoorthouders. Er is niet verder in gebladerd. Een aantal recente Syrische stempels zouden dus niet opgevallen zijn :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » zo 24 sep 2017, 21:11

Coen Tunnel schreef:Dat kan best zijn, maar dat verklaart hooguit waarom er überhaupt aan de grenzen wordt gecontroleerd en dan zou een blik op mijn Nederlandse paspoort voldoende moeten zijn om mij door te laten, omdat het dan duidelijk is dat ik geen vluchteling ben. Het verklaart niet waarom ik als Nederlands staatsburger en ingezetene van de Schengenzone bij een reis binnen de Schengenzone mijn hotelreserveringen moet laten zien om aan te tonen waar ik in Noorwegen zou gaan verblijven.
Volgens mij hoef je op vragen naar hotelreserveringen e.d. ook niet te antwoorden. Natuurlijk is met een controle meewerken vaak de snelste optie (al zijn er uitzonderingen), maar ik als je aangegeven zou hebben bij een bekende te slapen of gewoon een backpacker bent, dan mogen ze je toch niet weigeren.

Maar vreemde vragen die eigenlijk niemand wat aangaat heb ik ook wel eens vaker gehad bij Boncourt (FR->CH) en dat terwijl gemiddeld Zwitserse douaniers eerder te 'makkelijk' dan te moeilijk zijn.
Coen Tunnel schreef:Het controleren van EU-burgers, zeker ingezetenen van het land vanwaar je vertrekt of waar je naar toe gaat, zal uiteraard minder streng gebeuren dan het controleren van anderen, zeker niet-EU-burgers.
Toch vind ik de controles voor Europeanen binnen de Schengenzone soms strenger als bijv. binnen de USA. Bij diverse checkpoints in het zuiden van de USA, komt men met de standaardvraag: "Sir/Madam, are you a US-citizen?" Als je daar gewoon met "Yes" op antwoord, wordt je meteen doorgewuifd. Men controleert verder niks. Alleen mensen die moeilijk doen of eerlijk aangeven Mexicaan o.i.d. te zijn lijken dan te grazen genomen worden. Zulke controles hebben natuurlijk geen echt nut, behalve dat het misschien iets afschrikt. En als je de USA via de landweg verlaat, vindt er ook geen controle plaats. Iedere Amerikaanse terrorist die het land uit wil vluchten, kan er zo van tussen. Ben inmiddels verrast dat Trump daar nog geen serieuze veranderingen in heeft gebracht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » zo 24 sep 2017, 21:15

^^
Dat is niet verassend, als je het type persoonlijkheid en leiderschap een beetje doorziet. Het gaat meer om de boodschap dan de daad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » zo 24 sep 2017, 21:17

In Noord-Amerika zijn inderdaad alleen controles als je het land binnen komt. Er is dus altijd maar één grenspost. Als je van de Verenigde Staten naar Canada of Mexico rijdt, kom je dus alleen douaniers van die landen tegen.

Ik heb de indruk dat er aan de Amerikaans-Canadese grens ook nauwelijks wachttijden zijn, behalve misschien in Southern Ontario. Ik kijk wel eens video's van een Canadese vlogger die bijna wekelijks de grens passeert en er is eigenlijk nooit een wachtrij behalve soms bij Detroit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 sep 2017, 23:21

Jeroen schreef:
Coen Tunnel schreef:Als jij ergens anders de Schengenzone verlaat is de kans ook groot dat je paspoort niet gescand wordt, en een openstaande boete in Nederland is voor andere landen vaak geen reden om jou niet te laten vertrekken.
Dat toont toch juist aan hoe beperkt de meerwaarde van dergelijke Europese samenwerking nog is. Het feit dat veel Europese landen het Schengenverdrag nu met voeten treden is al veelzeggend...
Ik moet zeggen dat het bij de grenzen waar het er echt toe doet wel streng wordt gecontroleerd, zoals van/naar Wit-Rusland, Oekraïne en Turkije. De grenzen met Servië waren in mijn ervaring ietwat soepeler. Vier jaar geleden ben ik in 2013 vlak voor de toetreding van Kroatië tot de EU ook meermaals de grens Slovenië-Kroatië gepasseerd, dat was vaak een vluchtige blik op het paspoort. Net als bij Zwitserland voor de toetreding tot Schengen. Ook in treinen wordt/werd niet gescand.
Palance schreef:Nee, maar het is een begin. Anders kun je niet nagaan waar iemand is binnengekomen of vertrokken, mocht daar aanleiding toe zijn.
Toen ik in Newcastle incheckte voor de boot terug moest iedereen door een loods waar security was. Caravans en campers moesten open en er werd met spiegels onder die voertuigen gekeken. Bij mij is niets nagekeken in of onder het voertuig. Lijkt me toch niet prettig, op Schiphol bekijken ze ook iedereen.
Steekproeven. Als jij ergens anders een grens passeert met de auto is er toch ook niet altijd 100%-controle? Sommigen kunnen doorrijden, anderen worden eruit gepikt. Zelf ook wel meegemaakt toen ik dit jaar door de Kaukasus reed. Van/naar Zwitserland (in het pré-Schengentijdperk, maar ook nu nog wel) hoeft ook niet bij iedereen de kofferbak open, maar bij sommigen wordt er wel in gekeken.
Chris schreef:In Noord-Amerika zijn inderdaad alleen controles als je het land binnen komt. Er is dus altijd maar één grenspost. Als je van de Verenigde Staten naar Canada of Mexico rijdt, kom je dus alleen douaniers van die landen tegen.
Bij het VK en Ierland is het niet anders, ook die landen kennen enkel inreiscontroles en geen uitreiscontroles. Het was me bij de veerboten en de Kanaaltunnel nooit opgevallen, maar dit jaar op de luchthaven van Dublin viel het me op en toen ik op internet zocht bleek het dus zo te zijn.

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jablan » ma 16 okt 2017, 10:48

Coen Tunnel schreef:Vier jaar geleden ben ik in 2013 vlak voor de toetreding van Kroatië tot de EU ook meermaals de grens Slovenië-Kroatië gepasseerd, dat was vaak een vluchtige blik op het paspoort.
Daarmee is het helaas voorbij. Aan de grens Slovenië-Kroatië worden tegenwoordig de paspoorten door de Slovenen gescand. In Kroatië nog niet, maar daar worden je gegevens na aanmelding in het toerisme-registratiesysteem sinds begin dit jaar gecheckt bij Euro- en Interpol.
(Wij kregen eerder dit jaar een dringende oproep van het ministerie van toerisme binnen of we alsjeblieft onze gasten eraan wilden herinneren met een geldig reisdocument op stap te gaan - niet verlopen en ook niet als gestolen of vermist opgegeven. Doel: minder vertraging aan de grens, omdat de Slovenen zich weer eens van hun opper-ambtenarenzijde gedragen)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Vahalis » ma 16 okt 2017, 11:08

^^ Slo-HR is natuurlijk wel een Schengen-buitengrens. Als blijkt dat de Slovenen iemand hebben doorgelaten met een verlopen/gestolen/verloren paspoort die nadien betrokken is bij terrorisme/criminaliteit etc. is iedereen boos omdat ze hem doorgelaten hebben. Dan is het ook niet goed. Als ze op geldigheid controleren doen ze gewoon wat je van ze mag verwachten.

Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de reiziger om te zorgen dat hij/zij met een geldig document op stap gaat. De ambtenaren aan de grens vervolgens de schuld geven is de omgekeerde wereld. Het is de schuld van de reiziger die z'n zaakjes niet voor elkaar heeft.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » ma 16 okt 2017, 12:22

Jablan schreef: (Wij kregen eerder dit jaar een dringende oproep van het ministerie van toerisme binnen of we alsjeblieft onze gasten eraan wilden herinneren met een geldig reisdocument op stap te gaan - niet verlopen en ook niet als gestolen of vermist opgegeven.
Dat is logisch, je moet altijd een geldig paspoort of ID-kaart bij je hebben als je naar het buitenland gaat.
omdat de Slovenen zich weer eens van hun opper-ambtenarenzijde gedragen
Dat vind ik een rare opmerking: de Slovenen doen wat er van ze verwacht wordt als Schengen-buitengrens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jablan » ma 16 okt 2017, 16:44

Palance schreef:Dat vind ik een rare opmerking: de Slovenen doen wat er van ze verwacht wordt als Schengen-buitengrens.
Slovenië gedraagt zich dit jaar naar de letter van het Schengenverdrag in plaats van het verdrag uit te voeren zoals in andere landen gebeurt en gaat zelfs verder: Zit er iemand met een verlopen paspoort in de rij, dan mag iedereen daarachter vrolijk wachten, totdat het probleem min of meer is opgelost. Het is volkomen op zijn plaats om dit opper-ambtelijk gedrag te noemen, want bij elke grens zijn er voldoende politie/douane-mensen aanwezig om het probleemgeval opzij te zetten en een ander de volgende wachtende te laten controleren. Wat niet gebeurt.

Deze opstelling heeft alles te maken met de overige, onopgeloste conflicten tussen beide landen. Kroatië is in principe al klaar om toe te treden tot Schengen-gebied, maar Slovenië is het enige land, dat dwarsligt, omdat ze dan een machtsmiddel kwijtraken. Ook is dit jaar in Slovenië campagne gevoerd om vooral niet in Kroatië op vakantie te gaan. Overigens zonder veel effect, de gewone bevolking trekt zich hier niets van aan.

Hetzelfde gedrag, politiek gemotiveerde controles, vind je momenteel nog in Oostenrijk en Beieren, maar goed, dat lost zich vanzelf op, zodra ze daar in de gaten krijgen, dat de overdaad aan controles te veel negatieve bijwerkingen heeft.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 jun 2019, 11:52

Afgelopen weekend een paar keer in Livigno geweest. Er werd massief gecontroleerd. Opmerkelijk ook de Italiaanse controles op de Forcola di Livigno en Punt dal Gall, kort voor de Munt La Schera-Tunnel. Dat er Italiaanse douanecontroles op de Foscagno zijn is logisch om te checken of iemand vanuit Livigno naar de rest van Italië teveel waren meeneemt. Echter wat de overige twee posten betreft, gaat het daar om personencontroles en/of mogelijk illegale goederen. Dit is een verschil met het Zwitserse Samnaun, waar je vanuit Oostenrijk geen Zwitserse grenspost hebt en ook geen personencontroles. Toch vraag ik me af waarvoor de Italianen bang zijn wat van/naar Zwitserland gaat?! Livigno lijkt me nu niet bepaald het centrum van criminaliteit en ook geen vluchtlingsroute.

De Zwitserse douanepost kort voor de Berninapass was één keer niet bezet. Smokkelaars hadden echter alsnog weinig kans, want achter de Berninapass hadden de Zwitsers een mobiele controlepost opgebouwd. Dankzij camerabewaking werd iedereen die uit Livigno kwam tussen het overige verkeer uitgepikt en gecontroleerd. Auto geheel uitruimen en weer inruimen.

Bij de Zwitserse douanepost La Drossa (Munt La Schera) was het maandagavond zo druk, dat ze ons hebben laten doorrijden. Diverse auto's en een bus konden ook daar al hun goederen uitladen en weer inladen. Gelukkig, want we hadden een volle auto met het maximum aan toegestane vrije waren mee.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 12 jun 2019, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » wo 12 jun 2019, 16:07

Ik werd eergisteren ook gestopt op de grens bij Val Müstair. Eerste vraag: kom je uit Livigno. Ze wilden ook de kofferbak zien. En mijn paspoort werd in de computer gecheckt, dat heb ik nog nooit eerder gehad in Zwitserland.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Mundial » zo 16 jun 2019, 13:27

Volgens de Franstalige wikipedia is Livigno een taxvrij gebied wat verklaard waarom ze eens in de koffer wilden kijken, als ze dan toch controleren zullen ze het ineens gründlich hebben willen doen met en controle in de Schengendatabank.
Die vrijhandelszone is er gekomen in de 19de eeuw vanwege het isolement van de streek daar, tot de winter van 1952/1953 was Livigno in de winter compleet afgesneden van de rest van de wereld.
In Zwitserland heeft Samnaun (in het kanton Grissons, op de grens met Oostenrijk) een gelijkaardig statuut.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jun 2019, 0:04

^^
Dat is me allemaal bekend, juist daarom is als je er in de buurt bent ook een bezoek aan Livigno min of meer 'verplicht', maar dat verklaard nog niet de controles door de Italianen aan de Zwitserse grens. De Zwitsers staan nooit te controleren als je vanuit Oostenrijk naar Samnaun rijdt. Er is daar simpelweg geen eens een Zwitserse controlepost. De Italianen hebben daarentegen zowel bij Punt dal Gall als op de Forcola di Livigno een controlepost die ze dus schijnbaar nog steeds gebruiken, afgelopen weekend zelfs intensief, ook als je Itaië uitrijdt naar Zwitserland...

Dat er verder Zwitserse controles zijn aan de Zwitserse kant van de grens bij Livigno is logisch, die willen natuurlijk weten wie er wat uit Livigno meeneemt. Op die manier controleren de Italianen ook op de Foscagno om te controleren wie uit het belastingvrije deel naar de rest van Italië rijdt.

Kom je dus bijv. via de Munt-la-Schera-Tunnel Italië binnen en rijdt naar Bormio, dan kom je dus twee keer een Italiaanse controlepost tegen. Eenmaal bij Punt dal Gall, als je Italië binnenrijdt, en nogmaals op de Foscagno, als je het belastingvrije deel verlaat. Andersom kan je theoretisch drie keer gecontroleerd worden: Eenmaal bij het verlaten van de Europese douaneunie op de Foscagno (dat interesseert echter niemand), eenmaal bij het verlaten van Italië en eenmaal bij het binnenrijden van Zwitserland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » ma 17 jun 2019, 11:49

Wat gelden er dan voor regels voor het meenemen van (legale) goederen, feitelijk binnen Italie ? Valt het buiten Schengen (net als Bonaire of het Duitse Helgoland) ? De Zwitsers controleren (iig op de grens met Duitsland) met name Zwitserse auto's op het hamsteren in Duitsland, maar zullen beter opletten, daar waar goederen net over de grens veel goedkoper zijn, maar je zou verwachten vooral met interesse voor Zwitsers. EU-Schengen landen hebben wat minder vrijheid om goederen voor persoonlijk gebruik te belasten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jun 2019, 12:03

^^ Het valt niet buiten Schengen. Helgoland trouwens ook niet. Schengen gaat over vrij verkeer van personen.

Het valt wel buiten het douane- en BTW-gebied van de EU. Daardoor zijn de restricties over wat je vanuit bv. Livigno naar het douane- en BTW-gebied van de EU mag invoeren van toepassing. Dus bv. maximaal 200 sigaretten per persoon vanuit Livigno naar het douane- en BTW-gebied van de EU, en niet zoveel als voor eigen gebruik is als mag binnen het douane- en BTW-gebied van de EU. Als jij bijvoorbeeld 6 sloffen sigaretten en 4 flessen wodka vanuit Luxemburg mee naar huis wil nemen, omdat dat in Luxemburg veel goedkoper is, mag dat bijvoorbeeld wel, zolang het maar voor eigen gebruik is.

Gebieden als Livigno en Helgoland vallen onder de EU en onder Schengen, het is daarmee dus niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Bonaire dat noch deel uitmaakt van de Schengenzone, noch van de EU.

Van Livigno naar de rest van de Italië is er dus enkel een douanecontrole op de Foscagno, maar geen persoonscontrole/grenscontrole.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » ma 17 jun 2019, 20:28

Bij Andorra werkt dat op dezelfde manier.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Tarzan » vr 26 jul 2019, 8:38

Is er al iets bekend over uitbreiding van het Schengen gebied?

Wat is eigenlijk de reden dat Ijsland wel lid is van Schengen en Ierland niet?
...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » vr 26 jul 2019, 8:50

De reden dat Ierland geen onderdeel van Schengen is (maar wel de EU en de Euro) is dat de Britten geen onderdeel van Schengen wensten te zijn (om zo makkelijker ongewenste bezoekers te kunnen weigeren) en Ierland en Noord-Ierland geen grensfaciliteiten hebben.

Als er een harde Brexit komt en Ierland grensbewaking met Noord-Ierland moet instellen (als buitengrens EU), wordt dit wellicht wel anders omdat het voordeel van een open grens met de UK (de enige landgrens van Ierland) dan toch wegvalt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door verfmeer95 » vr 26 jul 2019, 8:52

IJsland is lid van Schengen omdat het lid is van de Noordse raad. Daarbinnen waren de grenscontroles in 1955 al afgeschaft. Dus toen Denemarken, Zweden en Finland meededen aan Schengen moest de rest van de Noordse raad ook meedoen.

Voor Ierland geld hetzelfde, maar dan de andere kant op. Het heeft sinds de jaren 20 samen met het VK een common travel area zonder paspoortcontrole. Doordat het VK geen onderdeel is van Schengen kan Ierland dat ook niet zijn, anders kan iedereen vanuit het Schengengebied naar het VK reizen door via Ierland te gaan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » vr 26 jul 2019, 9:05

En sinds het verdrag van Amsterdam (1997) is Schengen opgenomen in EU verdrag, en daarmee deelname verplicht (muv de voornoemde 2 die dat toen bedongen hebben).

Kwalificatie voor en deelname aan Schengen staat in zoverre wel apart van het EU lidmaatschap, dat kwalificatie niet vereist is bij kwalificeren lidmaatschap. Er zijn daardoor een aantal nieuwe lidstaten (roemenie, bulgarije, kroatie) die dus wel verplicht zijn deel te nemen, maar zich nog niet voldoende hebben gekwalificeerd, of waar politieke besluitvorming (Europese Raad) dat nog tegenhoudt.

Dit geldt ook voor de euro. Die is ook elk nieuw lid verplicht (uiteindelijk) in te voeren, na kwalificatie en politieke goedkeuring overige lidstaten.

Uitbreiding van het Schengen gebied is dus primair een gevolg van EU lidmaatschap. Landen in de Europese Vrijhandelszone EFTA/EVA (Zwitserland) of Europese Economische Ruimte (Noorwegen, Ijsland, e.a) kunnen deelovereenkomsten sluiten met de EU, zoals over Schengen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jul 2019, 9:31

Peter schreef: vr 26 jul 2019, 8:50 De reden dat Ierland geen onderdeel van Schengen is (maar wel de EU en de Euro) is dat de Britten geen onderdeel van Schengen wensten te zijn (om zo makkelijker ongewenste bezoekers te kunnen weigeren) en Ierland en Noord-Ierland geen grensfaciliteiten hebben.

Als er een harde Brexit komt en Ierland grensbewaking met Noord-Ierland moet instellen (als buitengrens EU), wordt dit wellicht wel anders omdat het voordeel van een open grens met de UK (de enige landgrens van Ierland) dan toch wegvalt.
Een dichte grens is niet alleen onpraktisch, maar indirect ook in strijd met de bepalingen uit het Goedevrijdagakkoord uit 1998. Daarom is de discussie over de Iers-Noord-Ierse-grens het grootste pijnpunt in de Brexitonderhandelingen. Zonder akkoord (dus bij een "No Deal") wordt het een EU-buitengrens en zal er gecontroleerd moeten worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » vr 26 jul 2019, 10:06

Boris zal zeggen dat een grens van hem niet hoeft (zolang Ierland geen Schengen lid is) en daarmee de druk bij de Ieren leggen en indirect bij de EU. Kan de EU de Ieren dwingen om internationale akkoorden op te zeggen en/of het land naar een hernieuwde burgeroorlog dwingen. Formeel moeten ze wel, maar er zijn wel meer (EU) dingen die formeel moeten maar niet gebeuren of formeel niet mogen, maar wel gebeuren (mompelt iets over asielzoekers)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Tarzan » vr 26 jul 2019, 10:49

Als UK het niet erg vindt dat er 'zomaar' mensen naar hun komen, what's the problem :dontknow:
...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » vr 26 jul 2019, 10:58

Het Brexit-circus draait nou juist mede om immigratie, dus dat er niet meer 'zomaar' mensen naar het VK komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » vr 26 jul 2019, 11:00

Zonder de discussie nodeloos te verbreden, is precies dit, de Iers-Noord-Ierse grens, waarom je de bevolking niet aan de knoppen van ingewikkelde internationale besluitvorming moet laten zitten.

De Britse kiezer zet de Ieren voor een blok waar ze zelf niet voor gezet wilden worden. Soevereiniteit is geen eenrichtingsverkeer, geen pennenstreek of dwingende opiniepeiling, en zeker niet in complexonderhandelde situaties. Het referendum was raadgevend, de uitslag had genegeerd kunnen worden. Het grens dossier lijkt me de nooduitgang waar niemand, de politici noch bevolking in 2016 aan dacht. De Ieren dwingen de Britten te volgen. Alsof het een kolonie is. Roep dat niet te hard in Dublin.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 jul 2019, 11:05

verfmeer95 schreef: vr 26 jul 2019, 8:52 IJsland is lid van Schengen omdat het lid is van de Noordse raad. Daarbinnen waren de grenscontroles in 1955 al afgeschaft. Dus toen Denemarken, Zweden en Finland meededen aan Schengen moest de rest van de Noordse raad ook meedoen.
Het is inderdaad zelfs zo dat dankzij deze reden Groenland indirect 'lid' is van Schengen en tegelijkertijd "toch ook weer niet". Ze waren tot 1982 lid van de EU. Op dit moment zijn ze zowel geen lid van de EU als van Schengen, maar ze voeren vanwege de Noordse raad alsnog geen pascontroles meer door tussen Schengen-lidstaten en Groenland. Daarvoor is een Schengenvisum dan weer niet geldig in Groenland... Al met al een wat apart geval. Volgens mij geldt hetzelfde voor de Faeröer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Gaiajohan » vr 26 jul 2019, 12:55

Chris schreef: zo 24 sep 2017, 21:17 In Noord-Amerika zijn inderdaad alleen controles als je het land binnen komt. Er is dus altijd maar één grenspost. Als je van de Verenigde Staten naar Canada of Mexico rijdt, kom je dus alleen douaniers van die landen tegen.

Ik heb de indruk dat er aan de Amerikaans-Canadese grens ook nauwelijks wachttijden zijn, behalve misschien in Southern Ontario. Ik kijk wel eens video's van een Canadese vlogger die bijna wekelijks de grens passeert en er is eigenlijk nooit een wachtrij behalve soms bij Detroit.
En toch ben ik bij de grens van Nevada naar Californië gecontroleerd ook rondom eten dat we mee hadden..
Wachttijd bij Amerikaans-Canadese grens was in mijn geval ongeveer 10 minuten. Was een Duits stel voor ons dat heel moeilijk zat te doen, en uiteindelijk werden ze teruggestuurd naar de wachtrij, zodat wij door konden.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019, 12:59

Gaiajohan schreef: vr 26 jul 2019, 12:55En toch ben ik bij de grens van Nevada naar Californië gecontroleerd ook rondom eten dat we mee hadden.
Dat eten is ook de enige reden dat je daar gecontroleerd wordt. Dat zijn agricultural inspection stations, men wil de landbouw van California beschermen tegen invasieve soorten.

In de buurt van de grens met Mexico zijn er op hoofdwegen, waaronder Interstate Highways, ook nog aparte controlestations los van de grensposten: https://en.wikipedia.org/wiki/United_St ... heckpoints

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Robbert297 » vr 26 jul 2019, 21:02

Vandaag ging ik met een touringcar bus (Lux Express) van Kaunas (Litouwen) naar Warschau. Net voor de grens was er een paspoortcontrole in de bus. Toen eenmaal iedereen was gecontroleerd, werd er direct na de grens nog een paspoortcontrole gehouden. Toch zijn dit beide gewoon Schengenlanden. Mag deze controle zomaar?
Слава Україні

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeff » vr 26 jul 2019, 21:57

Toevallig de grensovergang A5 (LT) <-> DK8 (PL)?

Daar staan ze indd aan beide kanten, autoverkeer wordt meestal door de Litouwers doorgewuifd, Polen heeft een fuik staan.
Vrachtwagenverkeer en Touringcars zijn in beide landen aan de beurt: voor checks van goederen, Visa personen + ViaToll. (Ja, het mag)

Het goede nieuws: Er wordt aangewerkt. (Free flow @ Vmax 120 km/h met ANPR checks)
Het vervelende daar: Duurt nog tot ergens in 2023 :down:

Plaats reactie