[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » za 01 jul 2017, 13:03

Heb je de indruk dat er in Spanje meer drempels liggen dan bij ons, of komen die slechts sporadisch voor?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 01 jul 2017, 13:06

Je komt ze eigenlijk alleen in de bebouwde kom tegen. Op zich kom je ze tegen op verklaarbare locaties, niet zoals in Nederland in het buitengebied op erftoegangswegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » za 01 jul 2017, 13:35

Staan ze wel goed aangegeven of loop je het risico in het donker opeens gelanceerd te worden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 01 jul 2017, 14:06

De bebording is vaak op orde maar ze zijn vaak in asfalt uitgevoerd en de markeringen daarop zijn nogal eens weggesleten waardoor je ze toch wel eens kan missen of pas op het laatste moment ziet hoe steil die drempel eigenlijk is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 02 jul 2017, 11:15

Een typische Repsol in Spanje bij een afrit van een autovía. Dit was bij Muel langs de A-23. Een parkeervlakte met een tankstation, winkel, toiletten en eventueel een restaurant. Je moet geen picknickbankjes verwachten of zo. In Spanje is het zo heet dat mensen niet buiten gaan zitten. Parkeerplaatsen langs de autovía komen soms voor, maar zijn extreem basic vaak niet meer dan een serie parkeerplaatsen met een paar prullenbakken. Vaak zijn er geen bankjes. Voor een pauze kan je beter doorrijden naar een tankstation met restaurant.

Afbeelding
Repsol Muel by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door brytje008 » zo 02 jul 2017, 11:50

^^ Ziet er netjes uit. Heerlijk ook die strak blauwe lucht :D Hoe is het vaak gesteld met de sanitair bij dit soort tankstations? Het lijkt mij dat ze ook niet heel vies kunnen zijn, zoveel klanten hebben ze volgens mij niet haha.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 02 jul 2017, 11:53

In mijn ervaring is het goed schoongehouden. Zeker beter dan in Nederland. Ik heb ook de indruk dat ze soms permanent een schoonmaker hebben, bijvoorbeeld een dochter of zoon van de eigenaar die wat bijverdiend (de arbeidsmarkt voor jongeren is vrij slecht in Zuid-Europa).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » zo 02 jul 2017, 16:47

Onthouden: tanken bij Repsol, pauze houden bij Sprint, auto zo veel mogelijk in de schaduw parkeren, opletten bij vreemde splitsingen (rechtse invoegers, keer mogelijkheden en dergelijke), Spaanse woordjes leren, attentie bij drempels en rustig rijden.
:denk:
:D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » zo 02 jul 2017, 17:16

Chris schreef:In mijn ervaring is het goed schoongehouden.
Dan heb ik bij deze zeker pech gehad, die was te smerig voor woorden.
Maar het is dan ook geen Repsol.
Dit is dan weer wel een Repsol, maar die is klein en lag dan weer niet direct aan de snelweg. Maar ook die was smerig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » zo 02 jul 2017, 19:23

Het hangt er mede vanaf hoe actief de uitbater van het tankstation zelf is. Als die de boel laat versloffen kan het smeriger zijn dan bj een ander station van dezelfde keten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 13 jul 2017, 16:47

Morgen prestenteren minister-president Rajoy en minister van Fomento de la Serna het Plan Extraordinario de Inversiones en Carreteras. Volgens El País gaat het om € 5 miljard aan investeringen om de economie een impuls te geven. Details zijn nog niet bekend, maar het zou gaan om 75% aan PPS / private investeringen. Gezien het feit dat tolwegen een flop zijn zal het wel om schaduwtol of PPS met beschikbaarheidsvergoedingen gaan. Op die manier kan Spanje investeren maar drukt het niet direct op de staatsschuld en hebben ze nog wat meer tijd om de financiën op orde te krijgen.

€ 5 miljard is een groot bedrag in Spanje. Het is ongeveer twee keer het jaarbudget van Fomento voor wegen (wat ook beheer en onderhoud omvat). Gezien de gemiddelde kostprijs van € 6 miljoen per kilometer voor een autovía, kan van een dergelijk bedrag meer dan 800 kilometer autosnelweg worden aangelegd. Morgen zullen we de details weten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 14 jul 2017, 17:03

Het gaat inderdaad om concessies met beschikbaarheidsvergoedingen. Voor € 5 miljard moet 2.000 kilometer weg aangelegd of aangepast worden. Details over welke wegen dit zijn heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik denk dat het om het reguliere wegenbouwprogramma gaat, in elk geval over de periode 2017-2021.

PPS projecten op basis van beschikbaarheidsvergoedingen zijn in Spanje nog niet of nauwelijks toegepast. Voorheen werd vaak gekozen voor een concessie op basis van schaduwtol, maar het blijkt lastig hiervoor gegadigden te vinden omdat dit afhankelijk is van het gebruik, en de intensiteiten liggen in Spanje nou eenmaal laag op veel wegen. Schaduwtol bij grote steden bleek daarentegen weer riskant voor de regering, omdat hier juist meer dan verwacht verkeer van gebruik maakt. Het voordeel van beschikbaarheidsvergoedingen is dat het zowel voor aannemer en overheid om voorspelbare geldstromen gaat. Bij aanvang is duidelijk wat men in totaal over een periode van 30 jaar kwijt is.

Een ander voordeel dat genoemd wordt is dat de regering dan ook 30 jaar niet verantwoordelijk is voor het onderhoud, en dat de staat van onderhoud 30 jaar later aan het einde van de concessie op hetzelfde niveau moet liggen als bij oplevering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 16:13

Het nationale wegnummeringssysteem van Spanje is in 1941 vastgesteld, het zogenaamde 'Plan Peña'.

Het systeem ging uit van 6 radiale wegen vanaf Madrid, de N-I t/m N-VI. Daar tussen ontstonden zones. Het nummer van de N-wegen en C-wegen in die zones is weer afgeleid van de afstand tot Madrid. Zo ligt een N-100 en C-100 tussen de N-I en N-II, binnen 100 kilometer van Madrid, maar ligt de N-400 of C-400 tussen de N-IV en N-V tussen 400 en 500 kilometer van Madrid.

De C-wegen hadden vaak 3 cijfers maar soms 4 als de zone te vol werd. Er zijn met name veel C-32xx en C-33xx nummers toegekend geweest. Deze lagen tussen de N-III en N-IV (Zuidoost-Spanje) op 200 tot 400 kilometer van Madrid. N-wegen hadden nooit 4 cijfers.

De C-wegen (carreteras comarcales) waren wegen in het beheer van de nationale regering maar hadden en belang op comarcaal niveau. Ze waren daarom meestal korter dan de N-wegen en hadden ook een minder groot belang. Vanaf 1978 (einde Franco-tijdperk) ging Spanje in rap tempo over van een zeer centrale staat naar een zeer decentraal land. Tussen 1980 en 1984 zijn de C-wegen overgedragen aan de autonome gemeenschappen, die ze op eigen gelegenheid hebben omgenummerd. De hernummering begon in 1989 in Baskenland en als laatste volgde Murcia in 2008.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 31 jul 2017, 20:27

Er was best wat wegennieuws de laatste paar dagen van juli.

Er is voor € 305 miljoen aan contracten gegund:
* Noordelijke toegang luchthaven Málaga
* A-22 Siétamo - Huesca
* A-21 Sigüés - Tiermas
* N-338 verdubbeling naar de luchthaven van Alicante
* V-21 verbreding naar 2x3 rijstroken (Carraixet - Valencia)
* A-33 langs Caudete (één na laatste deel van de A-33)

Vandaag was er een boel nieuws uit Galicia:
* aanleg A-54 tussen Palas de Rei en Melide startte (één na laatste deel van de A-54)
* A-54 Lavacolla - Arzúa moet in oktober 2018 worden geopend
* A-56 A Barrela - As Lamas moet in oktober 2018 worden geopend
* A-57 A Ermida - Vilaboa (zuidoostelijke bypass Pontevedra) moet in november 2018 worden geopend
* procedures voor de A-76 bij Monforte de Lemos gaan starten
* bij O Barco moet een verbinding tussen de N-120 en N-536 komen voor € 63 miljoen
* aanbesteding voor de eerste fase van de noordelijke bypass van Ourense is gestart
* men wil de A-74 gaan aanleggen langs de noordkust tussen de A-8 en Burela

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 05 aug 2017, 17:01

Een stadswegennet in Valladolid waar de huizen nooit aan gebouwd zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Km357 » za 05 aug 2017, 17:40

Nou ook niet de meest vloeiende ronde punten ooit aangelegd, net ervoor moet je van 4 naar 2...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Lekkere Kwal » za 05 aug 2017, 18:41

^^ de buitenste banen zijn ventwegen, er is geen '4' op wat voor manier dan ook.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door juupke » za 05 aug 2017, 18:50

Chris schreef:Een stadswegennet in Valladolid waar de huizen nooit aan gebouwd zijn.
Dat zie je in Spanje wel vaker, dat ze een complete infrastructuur aanleggen op plekken waar op korte termijn nog geen bebouwing is gepland. Flinke tegenstelling met Nederland, waar je in nieuwbouwwijken vaak nog jarenlang door de modder moet rijden.

Waarschijnlijk zal dit 's nachts wel veranderen in een illegaal racecircuit.
Never drink and drive

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 05 aug 2017, 19:09

Lekkere Kwal schreef:^^ de buitenste banen zijn ventwegen, er is geen '4' op wat voor manier dan ook.
Yes, voor de parkeervakken aan de weg. Wel opvallend dat die parkeerplaatsen door een weg met 2 rijstroken ontsloten wordt. Misschien zodat je geen last hebt van in/uitparkerend verkeer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Km357 » za 05 aug 2017, 20:32

Lekkere Kwal schreef:^^ de buitenste banen zijn ventwegen, er is geen '4' op wat voor manier dan ook.
Welke definitie ze ook mogen hebben je gaat van potentieel 4 over naar 2 en in de praktijk naar 1 op zo'n rotonde. Naampjes zeggen niks, enkel de praktijk telt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » za 05 aug 2017, 21:36

^^ En toch heb ik soortgelijke situaties in Spanje (waar dan uiteraard wel verkeer was) eigenlijk nooit als problematisch ervaren.

Ook is mijn ervaring dat Spanjaarden zich wel netjes aan de rijstrook houden op meerstrooksrotondes. Beter dan in Nederland of België.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Jeroen » ma 07 aug 2017, 13:33

Chris schreef:
Lekkere Kwal schreef:^^ de buitenste banen zijn ventwegen, er is geen '4' op wat voor manier dan ook.
Yes, voor de parkeervakken aan de weg. Wel opvallend dat die parkeerplaatsen door een weg met 2 rijstroken ontsloten wordt. Misschien zodat je geen last hebt van in/uitparkerend verkeer.
Of het is alvast een ruimtereservering om extra vakken voor fileparkeren aan te leggen.

Het lijkt me hoe dan ook overkill om al zoveel infra aan te leggen voordat er überhaupt iets is gebouwd aan zo'n weg. Dat zegt toch wel wat over hoe (te) gemakkelijk er is omgesprongen met gemeenschapsgeld...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Lekkere Kwal » ma 07 aug 2017, 16:34

^^ gezien de vaak enorm lage kosten voor de wegenbouw in Spanje lijkt me dat nou niet een echte ramp. Ik zou het ook niet 'zoveel infra' noemen, het zijn een paar straten waarvan een dus de 'hoofdlaan' is:
Afbeelding

Zou me niks verbazen als dit door bijvoorbeeld de crisis toendertijd is stilgevallen. En ik herinner me ook foto's van zulke 'wijken' toen men Flevoland ging inrichten. Enkel de dubbele laan is wat groots uitgevoerd vergeleken met andere bedrijvenparken etc.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 aug 2017, 16:56

^^ Dit soort wegen hebben inderdaad in de meeste gevallen te maken met stilgevallen plannen door de economische crisis. De wegen waren al aangelegd, maar het geplande bedrijventerrein kwam maar niet van de grond. Tja, kan gebeuren. Wat pas een echte verspilling van geld was, was de nieuwe luchthaven Región de Murcia International Airport. Dat vliegveld kan niet in gebruik worden genomen omdat het, echt waar, in een no-fly zone gebouwd is. :emo: De Autovía's RM-16 en RM-17 die zijn aangelegd naar de luchthaven verwerken nauwelijks verkeer; het laatste deel van de RM-16 is zelfs geheel afgesloten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Rene » ma 07 aug 2017, 21:42

Als de politiek dat vliegveld zou graag wilde, waarom heeft ze dan inmiddels die no-fly zone niet opgedoekt ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 24 sep 2017, 11:14

Een Repsol-tankstation bij een afrit van de A-23 bij Muel (ten zuiden van Zaragoza).

Nette prijzen. Euro 95 = € 1.189 Ook een net terrein, geen rondslingerend afval of grote vlekken e.d.
Afbeelding
Spain fuel station-1 by European Roads, on Flickr

Net tankstation. Niet veel groen, maar groen heb je in de woestijn toch niet en het is zo warm dat mensen niet buiten willen zitten. Het wordt dus een betonvlakte.
Afbeelding
Spain fuel station-2 by European Roads, on Flickr

Zowat in de woestijn.
Afbeelding
Spain fuel station-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Spain fuel station-4 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » zo 24 sep 2017, 19:10

Ik moest met mijn huurauto tanken in Cabra, een stadje halverwege Cordoba en Granada. Bleek een Cepsa te zijn. Mijn huurauto, een Audi Q3, was een twee liter turbo diesel. Diesel kostte meen ik € 1,10 de liter. Er werd voor me getankt en ongevraagd werd ook de voorruit schoongemaakt. Heb de beste man 2 euro fooi gegeven, die hij met een "gracias señor" en een lichte buiging in ontvangst nam. Waar gebeurt je dat nog? :) De brandstof kon ik gewoon binnen afrekenen, met mijn credit card.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 24 sep 2017, 19:17

Ik heb van Spanjaarden begrepen dat het ongebruikelijk is om fooi te geven als iemand voor je tankt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Km357 » zo 24 sep 2017, 19:22

Deze zomer was ik in Franse Baskenland, en zoals iedereen tank je daar aan de Spaanse grens (wel net erover), deze keer bij Avia. Tot m'n grote verbazing kwam er iemand af om voor mij te tanken. Iets wat ik sinds m'n kindertijd niet meer had gezien of meegemaakt (behalve een paar retro-stations in Frankrijk) werd hier ook gedaan. Ik heb te weinig ervaring met Spanje om te weten of dit normaal is, maar ik genoot er toch wel van.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » zo 24 sep 2017, 19:24

@ Chris: O. Ikke buitenlander, ik niet weten. :surrender: :D

Plaats reactie