Nieuwe Centraal Stations

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door waldo79 » wo 10 aug 2016, 16:07

Ach ja, het valt alles bezien wel goed mee. Maar ik zie niet goed wat de meerwaarde is om de metro's helemaal bovenin te behandelen en de rest van de modaliteiten op +1 en 0.

Maar ik heb weinig te zeuren, de metro is in geen enkel geval praktisch voor mij.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door jelger » wo 10 aug 2016, 18:03

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door jelger » wo 10 aug 2016, 18:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:07, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Palance » wo 10 aug 2016, 19:36

waldo79 schreef:Maar ik heb weinig te zeuren, de metro is in geen enkel geval praktisch voor mij.
Voor mij wel, het is een mooie verbinding vanuit Rotterdam-Zuid. De overstap op NOI of Leidschenveen is prima te noemen, en die ene extra trap die je op Centraal moet nemen... mwoah.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Lekkere Kwal » za 13 aug 2016, 10:00

waldo79 schreef:Ach ja, het valt alles bezien wel goed mee. Maar ik zie niet goed wat de meerwaarde is om de metro's helemaal bovenin te behandelen en de rest van de modaliteiten op +1 en 0.
+1 was onwenselijk omdat je dan het Prins Bernhardviaduct moest kruisen. 0 was niet in te passen aan beide kanten. -1 was erg duur, mede omdat er alleen aan de kant van de Rijnstraat ruimte hiervoor was vrijgehouden in de fundering van het station.

Het geld weggooi cliché vind ik nietszeggend. De oplossing werkt voor alle partijen, en het is nu ook een officeel uitwijkstation voor de HTM. Geld weggooien is volgens mij voor iets als het niet (nuttig) gebruikt had kunnen worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door waldo79 » za 13 aug 2016, 13:06

Woorden van geldverspilling of iets dergelijks heb ik niet in de mond genomen en er waren planologisch beschouwd ook weinig andere mogelijkheden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Lekkere Kwal » za 13 aug 2016, 14:16

^^ dat was ook niet naar jou gericht. Vandaar dat ik het op een aparte alinea heb staan.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Mark » do 25 aug 2016, 21:00

Vandaag even wezen kijken en het metrostation is prima bereikbaar. 2 roltrappen omhoog vanuit de stationshal en je bent er. Ken menig metrostation wat ingewikkelder en lastiger te bereiken is.

Wel is het op de perrons met deze dagen een enorme bakoven, vanwege de glazen overkapping.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door kees » di 26 sep 2017, 19:08

Na de verbouwing van station Zwolle tot een heuse OV-terminal wil Zwolle graag meer grandeur. De gehele gemeenteraad exclusief de SP wil graag dat net station herbenoemd wordt tot Zwolle Centraal.
Is dat in jullie ogen gerechtvaardigd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Chris » di 26 sep 2017, 19:17

Het is een beetje prestige, maar ik heb niet de indruk dat het iets is wat erg leeft in Zwolle, het wordt bijna nooit genoemd in het lokale / regionale nieuws.

Zwolle heeft tot nu toe maar één station, er komt een tweede station bij op de Kamperlijn, eigenlijk de minst belangrijke spoorlijn van alle 8 treindiensten die in Zwolle samenkomen (Leeuwarden, Groningen, Emmen, Enschede, Roosendaal, Utrecht, Almere, Kampen). Voor het overgrote deel van de reizigers blijft Zwolle het enige station.

Ik vind het zelf een beetje overdreven, maar om er nou echt moeite mee te hebben?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Palance » di 26 sep 2017, 19:47

Moeite niet, maar waarom zou je geld uit willen geven aan een probleem dat niet bestaat?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Ds79m » di 26 sep 2017, 19:54

Het is natuurlijk heel verleidelijk om over de juiste besteding van belastinggeld te beginnen, maar laten we als alternatief naar de toegevoegde waarde kijken. Ik heb eigenlijk nooit enige problemen gehad met stations zonder enige toevoeging als automatisch belangrijkste stations, zoals Eindhoven of Haarlem. Ook heb ik nooit moeilijkheden gemerkt bij stations met speciale namen als Liège-Guillemins, Marseille-St.Charles of Firenze Santa Maria Novella. Daarmee is het me dus onduidelijk welk nut er precies wordt gediend met het veranderen van de naam van een station van meer dan 150 jaar oud.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door waldo79 » di 26 sep 2017, 20:06

Mee eens, waarom zou je hier het voornaamste station van naam veranderen? Is mijn woonplaats ook niet gebeurd toen Passewaaij zijn eigen station kreeg.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door jelger » di 26 sep 2017, 20:31

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Coen Tunnel » di 26 sep 2017, 21:20

waldo79 schreef:Mee eens, waarom zou je hier het voornaamste station van naam veranderen? Is mijn woonplaats ook niet gebeurd toen Passewaaij zijn eigen station kreeg.
Een station mag pas de toevoeging 'Centraal' krijgen bij 40.000 in- en uitstappers per dag, en er moeten uiteraard meerdere stations in die plaats zijn. Tiel komt natuurlijk bij lange na niet aan 40.000 in- en uitstappers per dag. Dat criterium van 40.000 in- en uitstappers per dag is ook de reden dat Almere CS veranderde naar Almere Centrum toen de CS-aanduidingen werden opgeheven; Almere had simpelweg te weinig in- en uitstappers om de benaming Centraal te rechtvaardigen.

Daarnaast moet de gemeente de kosten van de naamsverandering dragen. Dat kan ook een reden zijn dat gemeenten het niet willen.

Station Zwolle zit overigens pas sinds 2014 boven de 40.000 reizigers per dag en pas nu het tweede station Zwolle Stadshagen geopend wordt kan er een naamswijziging komen naar Zwolle Centraal.

Arnhem zit ook pas een paar jaar boven de 40.000 reizigers per dag en heeft ook de naam van het station laten wijzigen naar Arnhem Centraal. Het is voor sommige gemeenten dus wel een dingetje. Nijmegen, Eindhoven en 's-Hertogenbosch zouden theoretisch ook de toevoeging Centraal kunnen aanvragen, Haarlem zit net iets onder de 40.000 reizigers per dag maar zal het misschien over een paar jaar wel redden.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Tachi » di 26 sep 2017, 23:48

Tja... Het begon ooit met station Leiden. Dat moest ineens station Leiden Centraal heten :nuts: Niet veel later werden de CS'jes ook veranderd naar Centraal. Nooit begrepen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door waldo79 » wo 27 sep 2017, 8:16

Kolder van het bestuur. De aantrekkelijkheid van je stad hangt niet af van het feit of je Centraal in je stationsnaam hebt zitten. Voor zover ik weet weten bijvoorbeeld toeristen Zwolle wel te vinden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Peter » wo 27 sep 2017, 10:13

Het is natuurlijk met name handig voor toeristen en zakenreizigers als orientatie voor het meest buitenstedelijk verbindende station (als de stad die heeft: Parijs niet dus). Het kan wel verwarrend zijn als er meerdere stations zijn met dezelfde plaatsnaam in de stationsnaam en eentje heeft geen toevoeging: is dat dan dus centrum of centraal ? En wat zet je op de bus als bestemming ? Daar zie je nu soms al CS staan of Centraal (ook in Groningen met als alternatief Groningen HS). Eindhoven zou logischerwijze Centraal moeten krijgen.

Waar staat Groningen (HS) eigenlijk met de aansluitingen voor 6 richtingen (Veendam/Winschoten even als 2 geteld) qua over/uit-stappers ? Je moet wel altijd overstappen, daar er (nog) geen doorgaande treinen zijn dacht ik, maar er waren wel plannen voor doorgaande treinen, met name oost-west.

Interessant of Almere Centrum ooit weer Centraal wordt, nu er meer intercities rijden, die een overstap op Centrum logisch maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Rene » wo 27 sep 2017, 10:44

Dat "Centraal" gedoe heeft inderdaad wel wat weg van een exposure-discussie. Kijk ons als gemeente eens even een geweldig OV hebben, we hebben zelfs een station Centraal... :nothanks:

Ik zou liever teruggaan naar de oude, meer verkeerskundige begrip. Het "Centraal Station" ontstond als aanduiding voor eens station waar meerdere spoorwegmaatschappijen kwamen ter centrale ontsluiting van een grotere stad. Toen de spoorwegen werden genationaliseerd, zag je het vooral als synoniem voor het in een stad belangrijkste station, een hoofdstation dus (vgl. Duitse HBf, Hauptbahnhof). Dat ging op zich prima - totdat iemand ooit vond dat dat CS weg moest en er nieuwe regels voor een aanduiding met "Centraal" kwamen. Wat mij betreft doen we dus gewoon weer een stapje terug. CS is trouwens ook korter dan Centraal op borden, treinaanwijzers en wat dan ook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Pino » wo 27 sep 2017, 10:50

In een stad met maar twee of drie stations heeft het toekennen van "Centraal" aan het belangrijkste daarvan iets heel protserigs. Niet iets waar de reiziger iets voor koopt, maar iets waar alleen de stad wat prestige aan kan ontlenen. Voeg in dat soort gevallen eerder "Centrum" toe of helemaal niets. Met dat laatste kom je een beetje uit op wat je in de bewegwijzering ziet, waar het prima mogelijk is om verwijzingen X-Noord, X en X-Zuid te hebben. Pas wanneer je echt niet meer vol kunt houden dat één station het grootste gedeelte van X bedient, is een toevoeging als Centrum of Centraal gevraagd. Ook dat is in lijn met bewegwijzerings-principes.

Bussen stuur je in dat soort gevallen gewoon naar "Station X". Dat dat niet Station X-Noord is, zit wat mij betreft in de naam ingebakken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Chris » wo 27 sep 2017, 10:58

In Zwolle-Zuid is op de spoorlijn naar Deventer al meer dan 20 jaar een station gepland dat oorspronkelijk het tweede station van Zwolle moest worden (Stadshagen was toen nog maar net gestart). Er is ook een ruimtereservering voor gemaakt ter hoogte van de Oldeneelallee. Dat tweede station is er echter nooit van gekomen en het lijkt er ook niet op dat die er op afzienbare termijn gaat komen. Het schijnt niet in te passen te zijn in de dienstregeling vanwege het enkelsporige deel tussen Olst en Deventer. En ik heb ook de indruk dat men er in Zwolle-Zuid wel prima zonder kan, er zijn twee buslijnen maar de bus neem je alleen uit luiheid of als je slecht ter been bent want met de fiets ben je overal toch sneller.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Peter » wo 27 sep 2017, 12:25

Randstations hebben een ander voordeel: namelijk dat niet iedereen via het hoofdstation moet en soms weer met de bus en tram terug volgens dezelfde route, met verder onnodige verkeerscongestie. Daar is de lijn naar Deventer wellicht iets te onbelangrijk voor. De lijn zal uiteindelijk vermoedelijk geheel of grotendeels verdubbeld worden, maar dat gaat nog wel jaren duren. Den Haag Laan v NOI is zo'n onmisbaar knooppunt, hoewel het er wat suf uitziet. Wellicht kan Voorburg het claimen (het ligt op de gemeentegrens) en er Voorburg Centraal van maken ;)
De Volkskrant noemt overigens de "voorwaarde" van internationale treinen. Dat lijkt mij een kulargument, want dan zou Den Haag zijn Centraal ook kwijtraken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Widejo » wo 27 sep 2017, 13:03

Eindhoven en vooral Nijmegen lijken mij meer 'recht' hebben op zo'n dergelijke toevoeging. Dat er een hoog aantal in- en uitstappers moet zijn lijkt mij logisch, maar een stad moet ook meerdere treinstations hebben om de toevoeging logischerwijs te verklaren. Ook bijvoorbeeld buslijnen die meerdere stations aan doen is een onderscheiding op naam logisch. Desalniettemin, Zwolle is een belangrijke knoop. Vanuit Zwolle is de hele dienstregeling opgebouwd en is het zonder meer het belangrijkste station van Noord-Nederland.
Hamburg, meine Perle

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door jelger » wo 27 sep 2017, 13:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Peter » wo 27 sep 2017, 13:29

Harlingen Centraal zal nog wel duren denk ik. Wellicht dat Leeuwarden ook eens zal aankloppen, maar dan heb je het noorden wel gehad.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Widejo » wo 27 sep 2017, 13:47

jelger schreef:Impliceer je nu eigenlijk Noord Nederland Centraal? :rofl2: ;)
Dat was niet de bedoeling in ieder geval!
Dat is natuurlijk met 1 simpele veeg van tafel. Het lijkt me meer een ijdele zoektocht naar (groot)stedelijke erkenning.
Dat zit gewoon achter dit soort fratsen. (en daar is Zwolle natuurlijk niet uniek in)
Dat is zeker waar, daarom legt ProRail voor dit soort wijzigingen ook de rekening bij de betreffende gemeente.
Arnhem maar ook Breda (al is dat niet gebeurd) werden wel gesteund om 'Centraal' als toevoeging te krijgen vanwege de komst of uitbreiding van internationale treinen. Bij Arnhem zijn de kosten ook gedeeltelijk meegenomen in de verbouwing.. dacht ik.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Rene » wo 27 sep 2017, 19:28

Opnieuw een perronnetje aanleggen en voila: Visvliet Centraal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 sep 2017, 20:09

Peter schreef:Waar staat Groningen (HS) eigenlijk met de aansluitingen voor 6 richtingen (Veendam/Winschoten even als 2 geteld) qua over/uit-stappers ? Je moet wel altijd overstappen, daar er (nog) geen doorgaande treinen zijn dacht ik, maar er waren wel plannen voor doorgaande treinen, met name oost-west.
Rond de 20.000 per dag.
Interessant of Almere Centrum ooit weer Centraal wordt, nu er meer intercities rijden, die een overstap op Centrum logisch maken.
Almere Centrum zit sinds de opening van de Hanzelijn op ongeveer 24.000 per dag. Komt dus nog lang niet in de buurt om in aanmerking te komen voor een naamswijziging.

Amersfoort zit overigens ook rond de 40.000 per dag, daar zou men eventueel ook de toevoeging Centraal kunnen aanvragen. In het pre-Hanzelijntijdperk zal dat aantal reizigers nog wel hoger hebben gelegen.
Chris schreef:In Zwolle-Zuid is op de spoorlijn naar Deventer al meer dan 20 jaar een station gepland dat oorspronkelijk het tweede station van Zwolle moest worden (Stadshagen was toen nog maar net gestart). Er is ook een ruimtereservering voor gemaakt ter hoogte van de Oldeneelallee. Dat tweede station is er echter nooit van gekomen en het lijkt er ook niet op dat die er op afzienbare termijn gaat komen. Het schijnt niet in te passen te zijn in de dienstregeling vanwege het enkelsporige deel tussen Olst en Deventer. En ik heb ook de indruk dat men er in Zwolle-Zuid wel prima zonder kan, er zijn twee buslijnen maar de bus neem je alleen uit luiheid of als je slecht ter been bent want met de fiets ben je overal toch sneller.
Zwolle-Zuid is ook goed per bus verbonden met Wijhe, Olst en Deventer. De trein zou wel sneller zijn, maar de vervoersvraag zal wellicht niet heel groot zijn. En inderdaad is het zonder het dubbelsporig maken van Olst-Deventer niet in te passen.
Peter schreef:De Volkskrant noemt overigens de "voorwaarde" van internationale treinen. Dat lijkt mij een kulargument, want dan zou Den Haag zijn Centraal ook kwijtraken.
En Leiden ook.
Widejo schreef:Eindhoven en vooral Nijmegen lijken mij meer 'recht' hebben op zo'n dergelijke toevoeging. Dat er een hoog aantal in- en uitstappers moet zijn lijkt mij logisch, maar een stad moet ook meerdere treinstations hebben om de toevoeging logischerwijs te verklaren. Ook bijvoorbeeld buslijnen die meerdere stations aan doen is een onderscheiding op naam logisch. Desalniettemin, Zwolle is een belangrijke knoop. Vanuit Zwolle is de hele dienstregeling opgebouwd en is het zonder meer het belangrijkste station van Noord-Nederland.
Zwolle is natuurlijk wel een belangrijker overstapstation dan Eindhoven of Nijmegen, met veel minder aansluitende lijnen. Maar conform de duidelijke en meetbare criteria die zijn opgesteld zouden al deze stations de toevoeging Centraal kunnen krijgen.
Peter schreef:Harlingen Centraal zal nog wel duren denk ik. Wellicht dat Leeuwarden ook eens zal aankloppen, maar dan heb je het noorden wel gehad.
Leeuwarden zit ruim onder de 10.000 reizigers per dag. Dat gaat dus nooit gebeuren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door boe! » wo 27 sep 2017, 20:23

Coen Tunnel schreef:Amersfoort zit overigens ook rond de 40.000 per dag, daar zou men eventueel ook de toevoeging Centraal kunnen aanvragen.
Blijkbaar niet gebeurd voor het treinstation. Het bijbehorende busstation heeft wel de toevoeging Centraal gekregen en dat staat ook in het display van de bussen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwe Centraal Stations

Bericht door Ds79m » wo 27 sep 2017, 21:01

Wat wonen we eigenlijk in een heerlijk land, als ambtenaren alle tijd hebben om uitgebreid te discussiëren over futiliteiten als wanneer een station wel of niet '-Centraal' als toevoeging mag hebben :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie